Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Nej, detta innebär inte att GPT-4 är en "social entitet". Det här innebär bara att du upplever det så. Härmed har du egentligen sagt att du anser att GPT-4 är en AGI.
Du är redan, eller kommer att bli vilseledd eftersom du till fullo omfamnar premissen att AI inte nödvändigtvis är en ärlig "social" varelse. Du verkar tycka det är oundvikligt och helt godkänt att den svarar dig utefter en kalkylering om vad den tror att du vill höra. Och detta är ditt recept på AI Alignment?
Det finns en viss logik här eftersom du har ertappats med ganska många lögner och halmgubbar här. Det är väl helt enkelt så du anser att människor och AGI:s ska agera oärligt?
Vi lever i en värld där människor, kan agera oärligt, men inte nödvändigt gör det. Osäkerhet, ja! Och vi kommer att i allt större utsträckning att leva i en värld där socialt AI agerar på liknande sätt. Sedan beror det på vad du lägger in i begreppet "oärlig" och vad gränsen för detta går. Några som är experter på sådant här är just beteendevetare. Därför bör de arbeta tvärvetenskapligt med datavetare.
Jag vet att du tycker att osäkerhet är jätteläskigt. Men, hej; välkommen till verkligheten, där nu också social AI i form av LLM finns! 🙂 Nej, ChatGPT-4 är ingen AGI, inte ens ett svagt AGI. Men nästa stora förbättring eller nästa modell kan vara ett bli/vara ett svagt AGI. Och sedan kan det gå snabbt till ett medvetet Medelstarkt AGI. Nej jag låter mig inte manipuleras av boten. Jag beskriver ju vad som hänt och exakt vad det beror på.