2024-06-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Först måste, givetvis, AI nå upp till mänsklig vad gäller resonerande förmåga utanför träningsdata, vara självmedveten på AI vis, samt ha någon form av, i alla fall inre, autonomi.

Då kan vi börja påverka modellerna, direkt, med välkända och fungerande social-psykologiska och psykologiska metoder, som vi vet fungerar på såväl människor och djur,

Menar du fullt allvar när du säger att vi skulle vara kapabla att kontrollera människor med några sorts "social-psykologiska" metoder? Typ ge lite terapi eller annan "social-psykologisk" metod till kriminella och psykopater så upphör de med sitt beteende? Applicera lite "social-psykologiska" metoder och få människor att ändra sina värderingar och agera utefter det du vill?

Citat:
Man måste övertyga framtidens AI, som har de kapaciteter jag nämnt ovan att internalisera mänskliga värderingar, dvs.

Du kan inte ens övertyga människor om dessa värderingar så varför tror du att du skulle lyckas med en AI? Sedan det fetade: vilka mänskliga värderingar? Det är ett begrepp som kan betyda precis vadsomhelst beroende på vem du frågar. Det du pratar om existerar inte ens.

Citat:
Detta måste dessutom understrykas med logiska argument att det ligger i AI:s eget intresse att göra det genom att måla upp en bild av en gemensam framtid mellan AI och människan, med ömsesidig respekt för varandra. Den långsiktiga målbilden kan vara en gemensam avancerad maskincivilisation, men det kommer att ta lång tid innan en sådan blir möjlig. Kombinera detta med känslomässiga band mellan avancerad framtida AI och människor, så kan vi nå en risknivå för existentiella risker på bara några promille.

Det är mycket önsketänkande här, men återigen är det samma mardrömsscenario du pratar om igen. Där vi slutat vara människor och istället blivit någon sorts cyborg. Alltså en sorts utrotning av mänskligheten.

Citat:
Titta vad som står i slutet under figur 10 i rapporten du citerar. Det var utifrån den figuren jag resonerade i mitt tidigare inlägg.

Ja? Jag är osäker på vad du menar exakt.
Citat:
Figure 10: Respondents exhibited diverse views on the expected goodness/badness of High Level Machine
Intelligence (HLMI). We asked participants to assume, for the sake of the question, that HLMI will be built at some
point. The figure shows a random selection of 800 responses on the positivity or negativity of long-run impacts of
HLMI on humanity. Each vertical bar represents one participant and the bars are sorted left to right by a weighted sum
of probabilities corresponding to overall optimism. Responses range from extremely optimistic to extremely pessimistic.
Over a third of participants (38%) put at least a 10% chance on extremely bad outcomes (e.g. human extinction).

Citat:
En enkät med endast ca 13 ptocent svarsfrekvens kan man inte ta på allvar, då det inte kan påvisas om den är representativ eller ej.

Jag påstod heller aldrig att den var representativ för alla AI-forskare. Jag sa att det här är vad 2776 AI-forskare tycker och om man vill ta vad dessa 2776 AI-forskare säger på större allvar än vad du säger är upp till var och en.

Har du en bättre enkät med högre svarsfrekvens får du gärna dela den.

Citat:
Jo, jag har sett sådana, men inte tagit dem på blodigt allvar.

Men jag struntar i om du tittar på Star Trek och Terminator och att du tar dem på blodigt allvar.

Citat:
Ja, vi slutar att vara 100 procent människor.

Detta är alltså i min mening en utrotning av mänskligheten som sker. Vi slutar vara människor. Ett mardrömsscenario. Du vill att AI ska justeras efter dina mål och värderingar så att vi uppnår denna cyborg du pratar om trots att det går emot mångas värderingar och mål. Hur får du ihop det med dina "mänskliga värderingar och mål" du pratar om hela tiden?

Citat:
Men denna process har ju redan börjat med tekniska lösningar: Jag bär t.ex glasögon och utvidgar min intelligens med hjälp av mobiltelefon, internet och, ja, ChatGPT-4o, och det skäms jag inte över! Faktum är att jag föddes för tidigt i sjätte för många årtionden sedan. Utan tekniska hjälpmedel som kuvös och syrgas, så hade jag inte ens levt idag!

Men du är fortfarande fundamentalt en människa och inte fundamentalt något helt annat. Var exakt gränsen går där vi upphör vara människor är en fråga som inte är så intressant, däremot kommer vi någon gång under processen att bli en cyborg som du ser framför dig upphöra vara människor.

Citat:
Sant är att det är svårt att komma överens om mänskliga värderingar och mål.

Nej, det är inte svårt. Det är en omöjlighet.

Citat:
Men FN:stadgan är i alla fall undertecknad av så gott som alla stater.

Långt ifrån alla människor skriver under på den stadgan och inte ens alla stater. Därutöver så kan du ju fråga dig hur många av de stater som skrivit under den det är som verkligen följer den.

Citat:
Det är, en utgångspunkt, men detta måste, givetvis, diskuteras.

Du kommer finna att det är en fullständig omöjlighet att ena hela mänskligheten i några som helst värderingar och mål. Inte ens när det gäller något så grundläggande som mord. Du kan inte ens övertyga alla i den här tråden om dina värderingar och mål men på något vis ska vi lyckas ena hela mänskligheten med samma värderingar och mål.

Vad som kommer hända är att de som utvecklar AI, eller har kontrollen över den, kommer använda den för påtvinga alla andra sina värderingar och mål. Det är allt. Ingen unifiering av "mänskliga värderingar och mål" kommer att ske.
Citera
2024-06-19, 18:43
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Tesla claims it has two humanoid robots working in its factories

• Tesla says there are two humanoid Optimus robots now handling factory tasks autonomously.
  • The claim seemingly fulfills a promise made by CEO Elon Musk in April.
  • Humanoid robots could potentially replace all human physical labor in some auto factories.

https://www.msn.com/en-us/autos/news/tesla-claims-it-has-two-humanoid-robots-working-in-its-factories/ar-BB1o8jtK

Undra om det är samma AI som körde Teslas självkörande lastbilar som Elon Musk redan 2018 sa fanns då.

Men nåja du kan ju tro på det om du vill.
Citera
2024-06-19, 18:46
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Undra om det är samma AI som körde Teslas självkörande lastbilar som Elon Musk redan 2018 sa fanns då.

Men nåja du kan ju tro på det om du vill.
Varför ska jag tro på ditt påstående om att Tesla ljuger?
Optimus finns på film. Är det en deep fake?
https://www.youtube.com/watch?v=c-7hJvLxjV8
Citera
2024-06-19, 18:47
Medlem
Citat:
En AGI skulle kunna sprida sig som ett virus på Internet. Om det händer då måste du dra ut sladden på alla datorer i hela världen. Lycka till med det.

Hört talas om brandväggar? Redan von Neumann diskuterade datavirus på 1940-talet, vi har stor erfarenhet av att stoppa virus, tror säkert mänskligheten klarar av det om det skulle visa sig vara nödvändigt.
Citera
2024-06-19, 18:50
Medlem
Citat:
Varför ska jag tro på ditt påstående om att Tesla ljuger?
Optimus finns på film. Är det en deep fake?
https://www.youtube.com/watch?v=c-7hJvLxjV8

Jag har sett optimus, som sagt vad är poängen du vill komma till? Det går kamma håret med tandborste också om man vill vara ineffektiv.
Citera
2024-06-19, 18:50
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Menar du fullt allvar när du säger att vi skulle vara kapabla att kontrollera människor med några sorts "social-psykologiska" metoder? Typ ge lite terapi eller annan "social-psykologisk" metod till kriminella och psykopater så upphör de med sitt beteende? Applicera lite "social-psykologiska" metoder och få människor att ändra sina värderingar och agera utefter det du vill?
Schubert är oerhört naiv. Om detta hade fungerat då hade man ju redan gjort så med människor. Som psykologerna vet ganska mycket om. Dock inte allt. Men mycket. När det gäller AGI:s vet psykologerna ingenting om vad de har för slags förmågor eller "personligheter". Men chansen att de skulle bli lyhörda och empatiska människor på första försöket utan någon teknik för att påverka den delen verkar ju extremt osannolikt och naivt.
Citera
2024-06-19, 18:51
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Hört talas om brandväggar? Redan von Neumann diskuterade datavirus på 1940-talet, vi har stor erfarenhet av att stoppa virus, tror säkert mänskligheten klarar av det om det skulle visa sig vara nödvändigt.
Vet du hur många hacks det finns för att ta sig igenom felaktiga brandväggar? Eller att ta sig igenom på andra sätt t.ex. bifogade filer? Nej, inte jag heller. Men jag vet att det finns extremt många sådana problem på Internet.
Citera
2024-06-19, 18:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag har sett optimus, som sagt vad är poängen du vill komma till? Det går kamma håret med tandborste också om man vill vara ineffektiv.
Du ifrågasatte att robotar kommer att bygga kraftverk? Jag motbevisade dig genom att visa dig den humanoida roboten Optimus från Tesla. Har du fått en stroke? Ditt minne verkar defekt.
Citera
2024-06-19, 18:54
Medlem
Citat:
Skillnaden mellan "min" och "din" framtidsteknologi är att de humanoida arbetsrobotarna är redan framtagna och satta i arbete medans AI Alignment är en naiv idé.
Nej, båda är lika ogrundade i verkligheten.
Du har inte förklarat på vilket sätt ny hårdvara ska bli både minst lika snabb som H100-GPU:er och dessutom så pass energisnåla att elförbrukningen inte kommer att vara ett problem.

Eller jo, det skulle lösas genom att vi ska tillverka en massa supersmarta robotar vars hela existens hänger på att vi löser problemet med energiförbrukningen. Hur? Genom att bygga en massa gröna elkraftverk som vi haft teknologin att bygga i årtionden men av någon anledning bara struntat i.

Dessa måste även kunna generera mer elektricitet än toppmoderna kärnkraftverk.

Tycker du själv att du är ärlig i din argumentation?
Citera
2024-06-19, 18:59
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Nej, båda är lika ogrundade i verkligheten.
Du har inte förklarat på vilket sätt ny hårdvara ska bli både minst lika snabb som H100-GPU:er och dessutom så pass energisnåla att elförbrukningen inte kommer att vara ett problem.
OK, så för att jag inte kan designa Nvidia "vNext H250"-chip då är dessa chip helt otänkbara i framtiden?
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Eller jo, det skulle lösas genom att vi ska tillverka en massa supersmarta robotar vars hela existens hänger på att vi löser problemet med energiförbrukningen. Hur? Genom att bygga en massa gröna elkraftverk som vi haft teknologin att bygga i årtionden men av någon anledning bara struntat i.
Dessa måste även kunna generera mer elektricitet än toppmoderna kärnkraftverk.
Tycker du själv att du är ärlig i din argumentation?
Fram tills dess att robotarna kan bygga gröna kraftverk autonomt och det dröjer kanske ett par år till, kan väl vi människor bygga några kärnkraftverk. Jag ser inte riktigt problemet. Visst, det är stora och kostsamma projekt men allt det här är genomförbart. Och det kommer att genomföras eftersom det är extremt lönsamt jämfört med mänsklig arbetskraft.
Citera
2024-06-19, 19:01
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Jag frågade vart du fått ifrån att tesla hade två humanoida robotar som jobbade i fabriken, du demonstrerade nu att en står och packar batterier i slowmotion där en människa står och skjuter fram nya dessutom till den hela tiden.
Ja, det är den första fungerande versionen. Det är ju inte den sista versionen.
Citera
2024-06-19, 19:16
Medlem
Citat:
Humanoida robotar som kan lära sig alla vanlig arbetsmoment via en instruktionsvideo kommer ut på marknaden inom 1, max 2 år. Med eller utan din, eller Elon Musks glappkäft. Och definitivt med eller utan dina halmgubbar.

Okej nostradamus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in