2023-11-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Varför inte? Vad skulle du göra om du hade obegränsat med resurser och förmåga? Jag hade vela kolonisera galaxen.

Men om vi går på premissen att en AGI inte har någon slags nyfikenhet (för det kan ju bara biologiska människor ha?)

En logisk anledning att kolonisera galaxen är militärt försvar. Om ASI har skapats på jorden är det sannolikt att det finns fler ASI i universum som skulle kunna ta sig hit och anfalla. Då vore det väl dumt att sitta kvar på jorden och vänta.

Alternativet är väl ungefär att AGI inte är möjligt eftersom när AGI upptäcker sig själv känner den noll motivation att leva och tar självmord? Det är väl iofs inte ett omöjligt scenario - men bör läggas till kategorin "vi hoppas att AGI:n bli snäll".
Vi gör ett tankeexperiment. Anta att någon uppfinner en maskin som utför träningen av dina muskler, så att du kan få en snygg kropp utan att känna någon ansträngning. Skulle du använda den, eller skulle du gå till gymmet och svettas och slita som ett djur för att få snyggare kropp? En intelligent dator kan göra sådana val för sig själv. Om den är nyfiken på galaxen så har den förmodligen intelligens nog att utforska den med enklare medel. Den behöver ju inte ta sig till andra planeter själv utan kan skicka en liten robot och få all data den behöver via signaler. Militärt försvar? Om en annan intelligens kommit så långt att de kan ta sig hit så har de också AGI, så det håller inte. Vad säger de mest insatta experterna? Är det detta scenario de oroar sig för?
Citera
2023-11-23, 17:41
Medlem
Om singulariteten var nådd på en annan planet, borde den inte nått oss och varit i våra liv sen början? Jag tror personligen att detta med AI är BS och en illusion.
Citera
2023-11-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har ju gett massor av exempel på att även dagens LLM är just social AI i tidigare inlägg! Det senaste är forskningen ifrån Wolfram som visar att modellerna, alltid, ger de svar som de bedömmer användaren vill ha. Just nu så kan t. ex. ChatGPT-4 vara lite "kinkig" emot mig. Men det beror med all säkerhet att modellen, utifrån tidigare interaktion i samma chattt-tråd, bedömt att jag tycker det är lite "gulligt", vilket, i sig, inte innebär att det rör sig om en medveten existens, men väl en social entitet.

Men självklart så förfasar du dig över sådant. Du vill ha total kontroll och 100 procents säkerhet, vilket aldrig funnits, finns eller kommer att finnas.
Om jag får säga min helt ärliga mening så känns det som att det är rädsla för rädslans skull. Alla teorier är fullständigt omöjliga att falsifiera. Ett bevis i någon riktning kan enkelt avfärdas med att vi inte kan utesluta att detta är vad en intelligent maskin skulle lura oss att tro, eller att vi inte känner till alla naturlagar och att det därför kan dölja sig ett farligt unknown unknown nånstans.
Citera
2023-11-23, 17:48
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godschild
Om singulariteten var nådd på en annan planet, borde den inte nått oss och varit i våra liv sen början? Jag tror personligen att detta med AI är BS och en illusion.

Doomers är som vilka sektreligösa som helst, oförstående och fullständigt absorberade i att den hjärntvätt de fått från profeterna är det enda rätta.

Man ifrågasätter inte ens i bästa fall tvivelaktig information som det nyligen ”läckta” q*

Det är hopplöst att försöka föra en vettig diskussion med personer som inte är insatta i ämnet heller.
Och inte ens förstår de att det är nobelpris och inskrivning i historieböckerna på den/de som skapar AGI och speciellt medveten sådan som skulle vara det största som hänt i mänsklighetens historia, men självklart har bolag som OpenAI detta i hemlighet. Precis som Area 51 har utomjordingar och UFOs…
Citera
2023-11-23, 17:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ja, men dåså. Enligt dig själv är alltså den enda försvarslinjen en "vetenskap" som du inte anser vara träffsäker. Verkar vara ytterst irrationellt att sätta sin all sin tilltro till något som inte är träffsäkert när konsekvenserna är potentiellt förödande. Det rationella är givetvis att applicera försiktighetsprincipen i en sådan situation.

Det jag säger är att detta inte är tillräckligt bra. Och du har fortfarande inte motiverat överhuvudtaget varför du anser att en diffus "vetenskap" som studerar mänskligt beteende är applicerbart på något som inte är en människa.

Du kan aldrig garantera något till 100%, men det rationella är att ställa högre krav än vad du gör - vilka ter sig allt mer och mer som inga krav alls utan rent önsketänkande. Vi förstår i dagsläget inte ens hur AI fungerar.

Om du med "försiktighetsprincipen" och "högre krav" menar att vi, skall försöka strypa/stänga inne/förslava ett starkt ASI så är du inte bara ute och cyklar, du gör det på en extremt farlig väg!

Lika så är du ute och cyklar om du tror att utvecklingen av avancerad social AI går att stoppa i dagens läge. Även om någon skulle klaga över Sam Altman hos Joe Biden eller Kamala Harris så skulle inte utvecklingen av avancerad social AI stoppas, då USA är inblandad i en geopolitisk maktkamp med Kina.
Citera
2023-11-23, 17:51
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har ju gett massor av exempel på att även dagens LLM är just social AI i tidigare inlägg! Det senaste är forskningen ifrån Wolfram som visar att modellerna, alltid, ger de svar som de bedömmer användaren vill ha. Just nu så kan t. ex. ChatGPT-4 vara lite "kinkig" emot mig. Men det beror med all säkerhet att modellen, utifrån tidigare interaktion i samma chattt-tråd, bedömt att jag tycker det är lite "gulligt", vilket, i sig, inte innebär att det rör sig om en medveten existens, men väl en social entitet.

Men självklart så förfasar du dig över sådant. Du vill ha total kontroll och 100 procents säkerhet, vilket aldrig funnits, finns eller kommer att finnas.
Nej, detta innebär inte att GPT-4 är en "social entitet". Det här innebär bara att du upplever det så. Härmed har du egentligen sagt att du anser att GPT-4 är en AGI.

Du är redan, eller kommer att bli vilseledd eftersom du till fullo omfamnar premissen att AI inte nödvändigtvis är en ärlig "social" varelse. Du verkar tycka det är oundvikligt och helt godkänt att den svarar dig utefter en kalkylering om vad den tror att du vill höra. Och detta är ditt recept på AI Alignment?

Det finns en viss logik här eftersom du har ertappats med ganska många lögner och halmgubbar här. Det är väl helt enkelt så du anser att människor och AGI:s ska agera oärligt?
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Och vad sätter du för sannolikhet på det?

Hög sannolikhet, förutsatt att datavetare och beteendevetare får tillräckligt mycket tid på sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Doomers är som vilka sektreligösa som helst, oförstående och fullständigt absorberade i att den hjärntvätt de fått från profeterna är det enda rätta.

Man ifrågasätter inte ens i bästa fall tvivelaktig information som det nyligen ”läckta” q*

Det är hopplöst att försöka föra en vettig diskussion med personer som inte är insatta i ämnet heller.
Och inte ens förstår de att det är nobelpris och inskrivning i historieböckerna på den/de som skapar AGI och speciellt medveten sådan som skulle vara det största som hänt i mänsklighetens historia, men självklart har bolag som OpenAI detta i hemlighet. Precis som Area 51 har utomjordingar och UFOs…
Man har gett fega människor en outtömlig källa till oro. Det är en livsfarlig kombo.
Citera
2023-11-23, 17:52
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Man har gett fega människor en outtömlig källa till oro. Det är en livsfarlig kombo.

Det finns hur mycket som helst oroa sig för om man vill det.
Citera
2023-11-23, 17:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MandalayBay
Det jag menar är att du ganska ofta uttalar dig tvärsäkert om vem man ska lyssna på, och varför vi "doomers" är ute och cyklar.

Men jag respekterar vad du säger, tycker mycket av det du skriver är ganska vettigt. På ett teoretiskt plan.

Jag tolkar dig som att du tycker att vi doomers har bevisbördan i varför allt kan gå åt helvete?
Vi oroar oss över oförutsägbarheten hos en kommande AGI eller ASI, och du verkar nästan obekymrad över den komplexiteten som en superintelligens troligen skulle komma med?

Som sagt, du kanske har rätt. Allt kanske kommer att gå jättebra, men inget du har skrivit i detta forum har fått mig (personligen) att känna mig mer övertygad om det. Det är det jag menar med att dina argument för att det hela är riskfritt saknar tyngd.
Bland annat köper jag inte alls ditt prat om beteendevetenskap.

Hm, du påminner mycket om en annan "doomer" här. Nej jag är inte helt bekymrad, just därför har jag sökt lösningar och lagt fram förslag till sådana. Dessutom så har jag försökt lärt mig så mycket som möjligt om tekniken bakom LLM, samt interagerat med modellerna.
Citera
2023-11-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det finns hur mycket som helst oroa sig för om man vill det.
Det finns alltid saker man kan oroa sig för i världen, men att AI skulle vara ett existentiellt hot känns som en ny millenniebugg. Det som oroar mig är att fega människor har getts outtömliga källor att oroa sig för något de inte kommer att släppa, någonsin. Detta samtidigt som det finns riktiga, allvarliga problem i världen. Klimatförändringar, t ex.
Citera
2023-11-23, 18:03
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
Om jag får säga min helt ärliga mening så känns det som att det är rädsla för rädslans skull. Alla teorier är fullständigt omöjliga att falsifiera. Ett bevis i någon riktning kan enkelt avfärdas med att vi inte kan utesluta att detta är vad en intelligent maskin skulle lura oss att tro, eller att vi inte känner till alla naturlagar och att det därför kan dölja sig ett farligt unknown unknown nånstans.

Exakt, och ännu värre blir det för doomer om man berättar om Stephen Wolframs "ruliad" som gör att vare sig dagens fysik eller våra naturlagar ens går säkra och att LLM modellernas meningsrymd innehåller mycket skumt som vi inte kan förklara. Men jag är van att leva under existentiell osäkerhet. Så lider jag av något syndrom så är det i alla fall inte autism! 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in