Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Eliza är ingen statistisk mönstermatchning utan bara mönstermatchning, det letar efter specifika regler i meningen, det gör antaganden om att vissa av dessa ord föregås eller efterföljs av saknamn osv för att sedan kunna svara med en mening.
Däremot har du rätt i att det räckte för att lura personer som använde det, det är välkänt att tex Josephs sekreterare ville skriva ensam med ELIZA.
Men det ska också påpekas att språkmodeller ÄR kapabla till väldigt mycket, precis som en slipmaskin är betydligt bättre på att slipa än en människa med en kloss och ett sandpapper.
Problemet är att språkmodellerna är inte faktiskt förstår vad de gör, de är helt reaktiva och agerar enbart på inkommande text.
Det går koppla ihop två språkmodeller och ha dom prata med varandra, diskussionerna blir cirkulära nästan omedelbart för ingen av dom har någon agens, vilja, åsikt eller något faktiskt intresse. Det blir inga diskussioner där olika scenarios utspelas, ingen tar några ståndpunkter.
Du kan självklart styra dom med att förpreppa den ena att vara butter, en annan lyrisk osv de håller dessa roller stenhårt och ingen av dom förändrar ton eller argument utifrån vad som skrivs, det är totalt meningslöst.
När folk chattar med en språkmodell så reagerar de och förändrar ton utifrån vad de får för svar, det gör att modellen får annan input som är grunden till dessa 180 graders svängar som modeller nästan alltid gör när de inte slickar röv eller klappar användaren på ryggen.
Läs vad jag har skrivit, lite mer avancerad , dock utan kausalitet öht vilket var min poäng.(inte teknik ang llm och vad du kan göra med produkten , ja den ändrar ton osv, det var därför jag skrev samma princip dock mer avancerat.
Min huvudpoäng att få fram är att den är lika hjärndöd som då, dock med en twist att de har hottat upp den lite
Du kan bygga egna modeller om du är så sugen.
Du kan ta 30 språkmodeller och koppla i hop men det har inget med min poöng att göra.
Sluta lyssna på Chatt-GPT, den lilla horan lurar dig🤣
ELIZA fuskade med enkla mallar, och LLMs använder avancerad statistik för att låta mänsklig.
Samma skit, bara mycket mer data.
Nej språkmodeller är inte kapabla ett skit, dock kan du vara jävligt kapabel med en, skillnad.
Du har fortfarande byggt slipmaskinen enligt instruktioner hur det ska slipas, input, output.
Samma medLLMs,(promtar) eller har du någon annan åsikt?
Att jämnföra med en " slipmaskin är lite väl gpt-igt, ta tex en miniräknare, du får de svar som du är kababel till att mata in själv.
Varför försöker du förklara förvirrad gpt-smörja för mig för?-
GPT-förvirrad?