2026-09-18, 14:10
Medlem
Tyvärr är en massa journalister nyttiga idioter som tar fasta på dessa fejkrapporter. Upprepar som papegojor vad som står enligt logiken att en negativ nyhet måste vara sann. Så är det förstås inte, det är sen gammalt att smart reklam fungerar så. Så blir de reklampelare för dessa kvacksalvare, som är överkåta på publicitet.
Citera
2026-09-18, 14:10
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gsmteknik
Håller med dig där..
Folk verkar tro att AI är som chat GPT som typ gör avancerade registersökningar och lämnar dom bästa analyserna baserat på all tillgänglig information..
Lite skillnad på AI som som tänker logiskt och en Brute force attack..
I en brute force sker miljoner slumpade försök vid varje attack medans AI lär sig vid varje försök och ser olika mönster och ser dom mest tänkbara kombinationerna för vid varje användande av AI så lär sig AI mer och ser olika mönster..
Stor skillnad på AI som användes som nån jävla registerbas för idioter att söka i och AI som används i fordon och robotar det är en helt annan grej..
Och som jag försöker påstå människan är självutrotande bara en tidsfråga innan vi förgör oss själva och självklart haft idioter som varit smarta konstruerat atombomber osv.
Dom som va smartast i världen är snart att klassa som idioter för snart kan man fråga AI hur man gör en starkare bomb än atombomber så kommer AI lämna fulla instruktioner..
Samma med annat vilka substanser man kan blanda för att tillverka bästa gift eller annat..
AI är för snabbt och löser saker människan alldrig kunnat lista ut och när människor hanterar det som kommer det missbrukas på alla sätt och det kommer bli vår undergång..
Jag kanske har helt fel men det lär man ju märka av

Faktum är att det är inte alls långt ifrån hur transformers fungerar, attention/självuppmärksamhetsmekaniken fungerar som en navigatör i ett stort bibliotek av data. Så hela din premiss med att AI tänker logiskt är felaktig, för det finns inget tänkande överhuvudtaget i den teknik vi har idag.

Och det är väl just detta som är problemet, de som inte vet hur det fungerar ens på grundläggande nivå fantiserar i stället om hur det fungerar och därför tillskriver det egenskaper det inte har eller kan göra.
(Som tillexempel lära sig av sina misstag osv, det är precis vad man inte kan göra med dagens AI teknik, det är totalt omöjligt att träna ett nätverk i drift eftersom det orsakar katastrofal glömska, det är också anledningen det tar så lång tid att träna modeller för du behöver köra igenom all data du har om och om och om igen, det är vad grundträningen gör om du sedan vill lägga dit ny data efteråt så är detta näst in till omöjligt utan att påverka annat i modellen, alltså säg du har lärt en modell alla världens huvudstäder och helt plötsligt bildas ett nytt land med en ny huvudstad, skulle du träna på enbart detta så är risken väldigt överhängande att den inte längre kan svara korrekt på något av de tidigare.)
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2026-09-18 kl. 14:19.
Citera
2026-09-18, 14:16
Medlem
Det farliga för oss( företagsvärlden , infrastrukturen) är att de säljer in(open AI) färdiga paket med co-pilot på excel osv så att det blir närmast omöjligt att bygga egna system.
Samt medans ekonomer på riktigt sitter och undrar om du kan räkna ut temporära skillnader för miljardbolag per automatik när de ens ej fattar balansräkning.

Att Usa kan höja licenserna, eller varför inte bara stänga av kalaset så stannar infran😂

Nu ska jag spela FC27 med kidsen och där får vi möta AI-backar( cyborg , har du något tips?)
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-09-18 kl. 14:19.
Citera
2026-09-18, 14:20
Medlem
Gsmtekniks avatar
Ok du sitter och riktar in dig på att AI enligt dig inte är själv tänkande..
AI lär sig och utvecklar sig..
Det du lärde dig alla år i skolan och lärde dig under ditt liv plockar en AI upp på 5 minuter och kan hantera all information vartenda detalj medans du själv glömt bort mängder med saker som vilka du råkade gå förbi för 14 år sedan och liknande..
När man utvecklar en för smart för snabb super dator som kan göra allt en människa alldrig kan tänka ut då är den super datorn farlig..
Ta som ett exempel en stark kryptering som skall ta 10 000 år med en super dator att knäcka det kan AI knäcka på några dagar.
Det är inte som en navigator vart böcker är placerade inne i ett biblotek utan AI vet vartenda ord som står i vartenda bok på bibloteket och kan ta fram infon direkt och har en uppfattning om informationen..
Men men tiden kommer visa hur det går men sista åren så har AI gått fram åt helvete för fort skit bra i vissa grejer men livsfarligt med andra grejer
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Faktum är att det är inte alls långt ifrån hur transformers fungerar, attention/självuppmärksamhetsmekaniken fungerar som en navigatör i ett stort bibliotek av data. Så hela din premiss med att AI tänker logiskt är felaktig, för det finns inget tänkande överhuvudtaget i den teknik vi har idag.

Och det är väl just detta som är problemet, de som inte vet hur det fungerar ens på grundläggande nivå fantiserar i stället om hur det fungerar och därför tillskriver det egenskaper det inte har eller kan göra.
Citera
2026-09-18, 14:31
Medlem
Citat:
Det du lärde dig alla år i skolan och lärde dig under ditt liv plockar en AI upp på 5 minuter och kan hantera all information vartenda detalj medans du själv glömt bort mängder med saker som vilka du råkade gå förbi för 14 år sedan och liknande..
När man utvecklar en för smart för snabb super dator som kan göra allt en människa alldrig kan tänka ut då är den super datorn farlig..
Ta som ett exempel en stark kryptering som skall ta 10 000 år med en super dator att knäcka det kan AI knäcka på några dagar.
Det är inte som en navigator vart böcker är placerade inne i ett biblotek utan AI vet vartenda ord som står i vartenda bok på bibloteket och kan ta fram infon direkt och har en uppfattning om informationen..
Men men tiden kommer visa hur det går men sista åren så har AI gått fram åt helvete för fort skit bra i vissa grejer men livsfarligt med andra grejer

Det är precis det det inte gör... AI lär sig vid träningstillfället. Nej det kan ju inte riktigt det, trots att AI tränats på långt mer data och långt längre tid än någon människa inkl mig, så förstår det fortfarande inte en så enkel sak som när det ljuger.

Eh nej AI kommer inte kunna knäcka några starka krypteringar som tar 10 000 år att bruteforca. Precis lika lite som de kommer kunna bygga ett nytt universum eller en ny jord.

Och nej AI kan inte ta fram varenda ord eller varenda info direkt, det behöver styras, det opererar på vektorrum där det är väldigt relevant vad som står i dess systemprompt, du kanske skulle sätta dig och lära dig lite om hur AI fungerar i stället för att gissa hejvilt?
Citera
2026-09-18, 14:35
Medlem
Citat:

Det du ser i dagens LLM-vektorer är i princip exakt samma typ av statistiska mönstermatchning som Joseph Weizenbaum använde när han kodade ELIZA på 1960-talet – skillnaden ligger bara i skalan och beräkningskapaciteten, inte i den underliggande logiken...
Du borde läsa på om manipulation samt teknik?
Citera
2026-09-18, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastmotsoffgrupp
Det du ser i dagens LLM-vektorer är i princip exakt samma typ av statistiska mönstermatchning som Joseph Weizenbaum använde när han kodade ELIZA på 1960-talet – skillnaden ligger bara i skalan och beräkningskapaciteten, inte i den underliggande logiken...
Du borde läsa på om manipulation samt teknik?

Eliza är ingen statistisk mönstermatchning utan bara mönstermatchning, det letar efter specifika regler i meningen, det gör antaganden om att vissa av dessa ord föregås eller efterföljs av saknamn osv för att sedan kunna svara med en mening.

Däremot har du rätt i att det räckte för att lura personer som använde det, det är välkänt att tex Josephs sekreterare ville skriva ensam med ELIZA.

Men det ska också påpekas att språkmodeller ÄR kapabla till väldigt mycket, precis som en slipmaskin är betydligt bättre på att slipa än en människa med en kloss och ett sandpapper.

Problemet är att språkmodellerna är inte faktiskt förstår vad de gör, de är helt reaktiva och agerar enbart på inkommande text.

Det går koppla ihop två språkmodeller och ha dom prata med varandra, diskussionerna blir cirkulära nästan omedelbart för ingen av dom har någon agens, vilja, åsikt eller något faktiskt intresse. Det blir inga diskussioner där olika scenarios utspelas, ingen tar några ståndpunkter.
Du kan självklart styra dom med att förpreppa den ena att vara butter, en annan lyrisk osv de håller dessa roller stenhårt och ingen av dom förändrar ton eller argument utifrån vad som skrivs, det är totalt meningslöst.

När folk chattar med en språkmodell så reagerar de och förändrar ton utifrån vad de får för svar, det gör att modellen får annan input som är grunden till dessa 180 graders svängar som modeller nästan alltid gör när de inte slickar röv eller klappar användaren på ryggen.
Senast redigerad av BeneathTheSurface 2026-09-18 kl. 15:32.
Citera
2026-09-18, 17:28
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1493481

https://computersweden.se/article/4223792/forskare-hackade-open-ai-med-hjalp-av-claude.html

Cyberattackerna 2027 och framåt lär eskalera...
Defensiv ai abaolut men vartfall initialt lär det bli ordenrliga problem..
Citera
2026-09-18, 22:52
Medlem
Citat:
Eliza är ingen statistisk mönstermatchning utan bara mönstermatchning, det letar efter specifika regler i meningen, det gör antaganden om att vissa av dessa ord föregås eller efterföljs av saknamn osv för att sedan kunna svara med en mening.

Däremot har du rätt i att det räckte för att lura personer som använde det, det är välkänt att tex Josephs sekreterare ville skriva ensam med ELIZA.

Men det ska också påpekas att språkmodeller ÄR kapabla till väldigt mycket, precis som en slipmaskin är betydligt bättre på att slipa än en människa med en kloss och ett sandpapper.

Problemet är att språkmodellerna är inte faktiskt förstår vad de gör, de är helt reaktiva och agerar enbart på inkommande text.

Det går koppla ihop två språkmodeller och ha dom prata med varandra, diskussionerna blir cirkulära nästan omedelbart för ingen av dom har någon agens, vilja, åsikt eller något faktiskt intresse. Det blir inga diskussioner där olika scenarios utspelas, ingen tar några ståndpunkter.
Du kan självklart styra dom med att förpreppa den ena att vara butter, en annan lyrisk osv de håller dessa roller stenhårt och ingen av dom förändrar ton eller argument utifrån vad som skrivs, det är totalt meningslöst.

När folk chattar med en språkmodell så reagerar de och förändrar ton utifrån vad de får för svar, det gör att modellen får annan input som är grunden till dessa 180 graders svängar som modeller nästan alltid gör när de inte slickar röv eller klappar användaren på ryggen.
Läs vad jag har skrivit, lite mer avancerad , dock utan kausalitet öht vilket var min poäng.(inte teknik ang llm och vad du kan göra med produkten , ja den ändrar ton osv, det var därför jag skrev samma princip dock mer avancerat.

Min huvudpoäng att få fram är att den är lika hjärndöd som då, dock med en twist att de har hottat upp den lite

Du kan bygga egna modeller om du är så sugen.

Du kan ta 30 språkmodeller och koppla i hop men det har inget med min poöng att göra.

Sluta lyssna på Chatt-GPT, den lilla horan lurar dig🤣

ELIZA fuskade med enkla mallar, och LLMs använder avancerad statistik för att låta mänsklig.
Samma skit, bara mycket mer data.

Nej språkmodeller är inte kapabla ett skit, dock kan du vara jävligt kapabel med en, skillnad.
Du har fortfarande byggt slipmaskinen enligt instruktioner hur det ska slipas, input, output.
Samma medLLMs,(promtar) eller har du någon annan åsikt?

Att jämnföra med en " slipmaskin är lite väl gpt-igt, ta tex en miniräknare, du får de svar som du är kababel till att mata in själv.

Varför försöker du förklara förvirrad gpt-smörja för mig för?-
GPT-förvirrad?
Senast redigerad av Hastmotsoffgrupp 2026-09-18 kl. 23:19.
Citera
2026-09-18, 23:45
Medlem
Citat:
Läs vad jag har skrivit, lite mer avancerad , dock utan kausalitet öht vilket var min poäng.(inte teknik ang llm och vad du kan göra med produkten , ja den ändrar ton osv, det var därför jag skrev samma princip dock mer avancerat.

Min huvudpoäng att få fram är att den är lika hjärndöd som då, dock med en twist att de har hottat upp den lite

Du kan bygga egna modeller om du är så sugen.

Du kan ta 30 språkmodeller och koppla i hop men det har inget med min poöng att göra.

Sluta lyssna på Chatt-GPT, den lilla horan lurar dig🤣

ELIZA fuskade med enkla mallar, och LLMs använder avancerad statistik för att låta mänsklig.
Samma skit, bara mycket mer data.

Nej språkmodeller är inte kapabla ett skit, dock kan du vara jävligt kapabel med en, skillnad.
Du har fortfarande byggt slipmaskinen enligt instruktioner hur det ska slipas, input, output.
Samma medLLMs,(promtar) eller har du någon annan åsikt?

Att jämnföra med en " slipmaskin är lite väl gpt-igt, ta tex en miniräknare, du får de svar som du är kababel till att mata in själv.

Varför försöker du förklara förvirrad gpt-smörja för mig för?-
GPT-förvirrad?

Vad fan yrar du om överhuvudtaget?
Citera
2026-09-19, 00:09
Medlem
Citat:
Vad fan yrar du om överhuvudtaget?
Ja, vad yrar du om, jag frågade vad du ansåg vara den stora skillnaden mellan ELIZA och dagens LLMs?
Begrep du inte det minsta av texten så får du nog jobba på läsförståelsen alternativt plugga på lite.
Jag svarade sakligt på dina punkter i ditt inlägg , men du sket i att läsa och bemöta dem😂😂
Citera
2026-09-19, 00:10
Medlem
Citat:
Ja, vad yrar du om, jag frågade vad du ansåg vara den stora skillnaden mellan ELIZA och dagens LLMs?
Begrep du inte det minsta av texten så får du nog jobba på läsförståelsen alternativt plugga på lite.

Jag skrev vad skillnaden är ELIZA använder statiska regler, det gör inte dagens LLMs.

Du ska nog definitivt hålla käften om läsförståelse eller att läsa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in