2023-11-22, 21:15
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Vad har du att komma med för att då inte framstå som att du själv är den som argumenterar ifrån okunnighet?
Den typen av "moral" som ibland beskrivs hos djur är fullständigt väsensskild från mänsklig moral och är mer likt, som jag tidigare skrev, instinkter, är något annat. Exempel på mänsklig moral är förmågan att t.ex. avböja viss föda av personliga övertygelser skäl (vegetarianer) - trots hunger. Ett utsvultet lejon på savannen som råkar över ett skadat byte kommer aldrig att avstå från att äta. En hane av valfritt däggdjur kommer aldrig avstå möjligheten att para sig givet att inga andra yttre faktorer begränsar. Häri ligger den fundamentala skillnaden mellan djur och människor: Människan har alltid ett val i dessa situationer - vilken förklaras av hennes moral.

Förstår du?
Citera
2023-11-22, 21:23
Medlem
diploids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du misslyckades att ge ett enda hållbart argument som bevisar Guds existens.

Du misslyckades med att länka till någon cite där det går att läsa om logiskt hållbara bevis på Guds existens.

Jag är fast övertygad om att Gud existerar och har givit mänskligheten bud att leva efter, men det är trosföreställningar.
Inte logiska vetenskapligt hållbara argument.
Jag får intrycket att du inte alls är intresserad av de härledningar som finns, och baserat på dina inlägg så lär det knappast spela någon roll vilka argument jag anför eftersom du, till synes, redan är låst av dina övertygelser. Dessutom är väl detta egentligen inte rätt tråd att diskutera bevis för Guds existens. Nåja, i all korthet:
1) Universums skapelse kan endast förklaras som ett resultat av Guds handlande.
2) Själva begreppet, alltså definitionen, av "Gud", kräver dess existens. Kallas för ontologiska gudsbeviset, googla för detaljerad beskrivning.
Citera
2023-11-22, 22:51
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Så bara så att jag förstår vad du menar? Menar du att gud är själva mjukvaran? Eller menar du att han har skapat den?

Gud är mjukvaran i civilisationen som gör den till en superorganism.
Citera
2023-11-22, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diploid
Den typen av "moral" som ibland beskrivs hos djur är fullständigt väsensskild från mänsklig moral och är mer likt, som jag tidigare skrev, instinkter, är något annat. Exempel på mänsklig moral är förmågan att t.ex. avböja viss föda av personliga övertygelser skäl (vegetarianer) - trots hunger. Ett utsvultet lejon på savannen som råkar över ett skadat byte kommer aldrig att avstå från att äta. En hane av valfritt däggdjur kommer aldrig avstå möjligheten att para sig givet att inga andra yttre faktorer begränsar. Häri ligger den fundamentala skillnaden mellan djur och människor: Människan har alltid ett val i dessa situationer - vilken förklaras av hennes moral.

Förstår du?

Jag förstår att du inte läste en enda rad av den forskning som visar att du har fel och att du istället bara körde vidare på ditt förinspelade manus. Bra där!
Citera
2023-11-22, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Gud är mjukvaran i civilisationen som gör den till en superorganism.

Ok! Så vem skapade i sådana fall mjukvaran? Vem programmerade gud?
Citera
2023-11-22, 23:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ok! Så vem skapade i sådana fall mjukvaran? Vem programmerade gud?

Evolutionen?
Citera
2023-11-22, 23:05
Medlem
Citat:
Evolutionen?

Så ”gud” är alltså de fysiska lagar som råder i universum?
Citera
2023-11-22, 23:06
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Så ”gud” är alltså de fysiska lagar som råder i universum?

Ja. Och som bygger myrstackar med mera.
Citera
2023-11-22, 23:16
Medlem
Citat:
Ja. Och som bygger myrstackar med mera.

Så varför inte då bara kalla det naturlagar eller fysikens lagar? Vad är poängen med att kalla det gud helt enkelt? Om det du mu syftar på, är exakt de fysiska lagar som vi såhär långt känner till i universum? Varför då kalla gravitation eller temodynamik för ”gud” istället för temodynamik istället för just gravitation eller då termodynamik?

Känns lite som att gå över än efter vatten? Så vad tillför det menar jag, annat än bara en massa missförstånd?
Citera
2023-11-23, 10:49
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Så varför inte då bara kalla det naturlagar eller fysikens lagar? Vad är poängen med att kalla det gud helt enkelt? Om det du mu syftar på, är exakt de fysiska lagar som vi såhär långt känner till i universum? Varför då kalla gravitation eller temodynamik för ”gud” istället för temodynamik istället för just gravitation eller då termodynamik?

Känns lite som att gå över än efter vatten? Så vad tillför det menar jag, annat än bara en massa missförstånd?

Jag håller med så långt.

Problemet är att upplysningen bara fokuserade på just fysiken alltså hårdvaran.
Den andra delen "mjukvaruaspekten" lämnade man kvar hos religionen eftersom den inte passade in i den mekanistiska världsbilden som var på modet vid denna punkt i historien.

Problemet med det är att Gud, moral, och samhällen aldrig var fysik, utan handlade om komplexa strukturer av högre ordning.
Om de universella principer och mönster som styr komplexa system som neurala nätverk och stora samhällen.

En ganska viktig del lämnades alltså kvar åt religionen när man tog steget in i upplysningen.
Det betyder att när vi pratar om moral och fri vilja till exempel så använder vi ett religiöst språk samtidigt som vi tänker i termer av fysik.
Där sker språkförbistringen.

Rent teoretiskt skulle vi kunna ha ett enda vetenskapligt språk för allt och skippa Gud.
Gud är ändå så packat med olika tolkningar och betydelser så det går inte att använda till att beskriva en specifik sak.
Citera
2023-11-23, 10:53
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Skratta du medan islam tar över väst.
Statsvetaren Samuel P. Huntington skrev om det i boken Clash of Civilizations redan på 90-talet.

Du kanske får äta upp det här inlägget senare.

Vet du btw hur många islamsympatisörer som finns här på Flashback redan?
Så för dig, liksom för VinnarenSkriver, så handlar det bara om makt? Religion som redskap för att hålla makten? Inget om hur väl samhället faktiskt fungerar? Våld och fattigdom är helt ok så länge man behåller makten?

Det är kanske därför som ni ibland svarar på inlägg till den andre som om dom vore riktade till er själva, ibland är ni förvillande lika i tankesättet..

Citat:
Ursprungligen postat av diploid

Förstår du?
Fast nu har du ju helt fel. Igen.
Vegetarism är nått som kommit till efter att vi tagit oss förbi den fasen att vi svälter. Ingen svältande människa på savannen skulle heller avböja föda av personliga skäl.
Och det finns ett gäng olika djur som håller ihop parvis i hela sitt liv, det är inget som är unikt för människan.
Citera
2023-11-23, 10:58
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
En relevant fråga är varför våra föräldrars föräldrar och deras föräldrar mådde mycket bättre än vad vi gör, med avseende på psykisk hälsa. Det handlar inte om att bli som Iran och absolut inte som Tel Aviv. Det handlar om att lära oss av våra egna förfäder.
Stämmer det? Hur räknar du då? Tittar man på självmordsfrekvens så har den mer eller mindre stadigt minskat sen 70-talet i alla fall. Vet inte hur det såg ut innan dess. Vad går du på för fakta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in