2023-11-19, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jag är opåverkad av ränta då jag köper allt kontant. Nej jag "högt" net worth för att vara svensk. Med undantag menar jag låg ränta, lånedriven ekonomi, import av värdelösa människor, korruption, obefintlig tillväxt per capita och total förstörelse av vårt lands system. Njut av landet du, jag kom tillbaka för en titt för ett år sedan, dekadensen är total. Jag drar snart igen, mitt sista hopp för landet är förlorat. Kanske just du gör ett "kap" när jag avyttrar, inte för att det är så mycket i just Sverige. Ja stimulera liv i den döda ekonomin under pågående inflation och valutakrash vore intressant. Hoppas du har rätt. Jag har popcorn redo.

alla påverkar av räntenivån, oavsett om man köper kontant
Citera
2023-11-19, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Går sådär för ombildningar. Snart säljs högbelånade BRFer för 1 miljon kronor styck som mest.

Se hit.

Här är några exempel på föreningar som hade höga lån enligt den ekonomiska planen. Samtliga ombildades 2021:

Brf Neonet, Vällingby: 18 938 kronor per kvadratmeter (Köpt från Stockholmshem)
Brf Bäverdalen 1, Rågsved: 19 512 kronor per kvadratmeter (Köpt från Stockholmshem)
Brf Mätpinnen 1, Fagersjö: 17 538 kronor per kvadratmeter (Köpt från Familjebostäder)
Brf Näringsministern 1, Bagarmossen: 21 406 kronor per kvadratmeter (Köpt från Svenska Bostäder)
Brf Tungstenen 5, Vällingby: 19 511 kronor per kvadratmeter (Köpt från Svenska Bostäder)
Brf Säteritaket 2, Hässelby: 15 480 kronor per kvadratmeter (Köpt från Svenska Bostäder)

I brf neonet säljs för tillfället en bostadsrätt. I skottlossningsghettot på Gulddragargränd 50, vån 9 / 9.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-grimsta-stockholms-kommun-gulddragargrand-50,-van-9-9-20576097

4 rum och avgift 11 025kr.

Varför skulle man betala 2,6 miljoner för denna när man kan hyra i invandrarghettot för ungefär samma peng? Eller hyra i andrahand för 2 tusen kr mer i månaden men med 0 finansiell risk?

Diskutera i grupper.

har man barn går det inte med ghettoområden
Citera
2023-11-19, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
https://m.youtube.com/watch?v=kVJ2e0jGvIw&t=321s&pp=ygUPSGFnYXN0YWRlbiBz bHVt

Fantastisk video om ett av Sveriges värsta bubbelprojekt - miljonprogrammet Hagastaden - som ligger i anslutning till Stockholms innerstad.

Här har en massa stackars dumskallar plöjt ner åtskilliga miljoner för att bo i lägenheter i vad de trodde skulle bli ett nytt Manhattan, men istället finner sig i ett område som börjar likna no-go zonen Blåkulla i Solna.

mkt bra video, tack för den
Citera
2023-11-19, 10:37
Medlem
Citat:
Går sådär för ombildningar. Snart säljs högbelånade BRFer för 1 miljon kronor styck som mest.

Se hit.

Här är några exempel på föreningar som hade höga lån enligt den ekonomiska planen. Samtliga ombildades 2021:

Brf Neonet, Vällingby: 18 938 kronor per kvadratmeter (Köpt från Stockholmshem)
Brf Bäverdalen 1, Rågsved: 19 512 kronor per kvadratmeter (Köpt från Stockholmshem)
Brf Mätpinnen 1, Fagersjö: 17 538 kronor per kvadratmeter (Köpt från Familjebostäder)
Brf Näringsministern 1, Bagarmossen: 21 406 kronor per kvadratmeter (Köpt från Svenska Bostäder)
Brf Tungstenen 5, Vällingby: 19 511 kronor per kvadratmeter (Köpt från Svenska Bostäder)
Brf Säteritaket 2, Hässelby: 15 480 kronor per kvadratmeter (Köpt från Svenska Bostäder)

I brf neonet säljs för tillfället en bostadsrätt. I skottlossningsghettot på Gulddragargränd 50, vån 9 / 9.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-4rum-grimsta-stockholms-kommun-gulddragargrand-50,-van-9-9-20576097

4 rum och avgift 11 025kr.

Varför skulle man betala 2,6 miljoner för denna när man kan hyra i invandrarghettot för ungefär samma peng? Eller hyra i andrahand för 2 tusen kr mer i månaden men med 0 finansiell risk?

Diskutera i grupper.

Herregud dom där 95kvm'arna (som nu ligger en ute för 2.6mkr) sålde för 4miljoner styck för bara 18 månader sedan. Och föreningens tvåor har gått från 2miljoner+ till 1.4

Sjuk crash
Citera
2023-11-19, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Inte en chans i världen att räntan kommer ligga stilla här i 10+ år.
Och det är nog inte många som tror att vi kommer ha nollränta igen.
Slutet på nästa år eller början på 2025 så sänks den första gången tror jag, sen kommer det att gå sakta ner.
Och förhoppningsvis har vi lärt oss av detta och vi håller oss på 3% eller liknande som lägst.

Men i verkligheten så vet ingen av oss ett skit, utan vi får sitta med vår påhittade spåkula och gissa bäst vi kan.

det som gav låg ränta var en lång lång lång rad lögner från usa, eu och sverige om vad inflationen egentligen låg på.

handlade endast om att rädda deutsche bank mfl banker från total undergång och haveri i europa
Citera
2023-11-19, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Nu vet jag inte var du bor men är det i en storstadsregionerna som stockholm kommer priset gå upp igen så fort räntan sänks. Det tar kanske något år och du förlorar ju den högre räntekostnaden men pengarna för själva huset kommer du få tillbaka. Då det är brist kommer priserna alltid gå upp....så säljer du om 8 år kommer du nog också göra vinnst.

kommer inte bli några räntesänkningar, varför skulle den sänkas, finns ingenting som pekar i den riktningen

storfinansen världen över satsar på högre ränta
Citera
2023-11-19, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Nonsenslösningar som inte påverkar fundamenta. Det som krävs är lagstiftning om att lån måste betalas av på 8-10 år max. Det här hade effektivt förhindrat den penningmängdsökning som drivit upp prisökningarna på bostäder. Fastighetsskatt är en skatt på en konsumtionsvara och ett medel för ekonomisk segregering. Det var därför den togs bort och ersattes av kommunal fastighetsavgift.

Nu är poängen att systemet fungerar som så att det var meningen att det skulle bli en megabubbla som sedan kan kraschas, så FIs tramslösningar som inte fungerar är lika mycket en del i det här bubbelbyggandet som riksbankens nollränta. Välkommen till The Great Reset!

sekunden man tillåter belåning av fastigheter skenar dess priser
Citera
2023-11-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Nej. Född med silversked i mun heter det.

https://sv.wiktionary.org/wiki/f%C3%B6dd_med_silversked_i_mun
Tack, du har rätt. Spännande nästa vecka, mest troligt är väl att RB höjer. Eller vad säger experterna här?
Citera
2023-11-19, 11:03
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Tack, du har rätt. Spännande nästa vecka, mest troligt är väl att RB höjer. Eller vad säger experterna här?
marknaden har prisat in ingen höjning men jag tror på höjning
Citera
2023-11-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
marknaden har prisat in ingen höjning/.../

Vad baserar du det på? Intrycket jag fått är att 0.25 är väntat.
Citera
2023-11-19, 14:17
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Vad baserar du det på? Intrycket jag fått är att 0.25 är väntat.
SEB gör någon slags enkät bland olika intressenter och den gav nyligen ett intryck av att marknaden inte är enad om vad som kommer att hända.
https://research.sebgroup.com/api/attachments/lKeqWmJMe0-dFj4xfT2e1Q.pdf
Citat:
• A majority of 57% expects a rate hike by 25bps on November 23.
• A substantial minority (43%) predicts the policy rate to be unchanged.
• Almost all respondents predict that the policy rate will be unchanged in
February, but a small minority of 4% predict a rate hike to 4.5%.
• The market is currently pricing 7bps higher policy rate in November (28%
probability).

Sen har ju både SEB och Danske bank luftat tankar om att det inte är solklart med en höjning. Jag tycker att det har varit mer tydligt att "alla" varit ense om höjningar innan och att uttalandena nu visserligen lutar åt höjning men att vissa öppnar för en oförändrad ränta.

Höjer RB på torsdag så tror jag att man gör det, inte för att det är strikt nödvändigt, men snarare för att visa handlingskraft och inte bara lita på att marknaden ska jobba åt dem.

Det finns förstås superexperter i tråden som spår generalkrasch både på bostads- och aktiemarknaden men det går inte att komma ifrån att vi faktiskt sett en del positiva trender på sistone, både nationellt och i övriga delar.
Citera
2023-11-19, 14:37
Medlem
Citat:
Huspriser i Stockholms Län har backat cirka 10% senaste månaden enligt Husmask.
Det är rekord. Har aldrig tidigare backat på det sättet.

Nu är det nog absoluta botten, antingen i november 2023 eller max 3 månader framåt. Rock bottom.

Räntan förväntas inte höjas mer, därefter sänkas 3 gånger under 2024 och sänkas igen 2 gånger under 2025. Det är marknadsprognosen enligt handeln just nu.

De som slår till och köper nu gör en bra affär på sikt. Nedsidan är extremt begränsad.

Det säger jag som annars är björnigt lagd.

Låter inte logiskt. Snarare låter det som om en första korrektion av många. Det är fortfarande dyrare månadskostnad att köpa nu, för de sänkta priserna, än när räntan var som lägst med de högsta priserna. Det fattas helt enkelt folk som kan betala de gamla priserna givet det nuvarande ränteläget (därav det enorma och växande utbudet nu). Det är till och med så att även med något sänkt ränta så kan fallet fortsätta ... Särskilt om vi börjar se ökad arbetslöshet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in