2023-11-17, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Intresant by du verkar bo i?

Där en 2 kostar 3 mille och det fins lediga 2or för 6000 sek i månaden.

Varav har den byn hamnat på den prisnivån bo BR?

De städer jag kan komma på med de prisnivåerna kan knappast kallas byar, och där brukar det vara lång kö på alla 2or med en hyra under 10 K/mån.

Mina föräldrar köpte nyligen en central 3a i en av sveriges 10 största städer för 2.4 mille(Avgift inklusive garageplats 5000, och det finns ingenting som motiverar en större höjning kommande år) motsvarande tillgänglig HR ligger hyresmässigt på drygt 15000.

De Byar jag känner till finns det i princip inga BR alls,.
Stad då, tredje dyrast i landet. D v s Lund, de flesta lägenheter mitt i stan är faktiskt HR och ägs av flertalet privata aktörer. Så det går faktiskt hyfsat lätt att fixa. En vän fick precis en 2,5 på 70kvm och balkong för 7k/månad. Förra lägenheten hon hade kostade förvisso 14k per månad men var just en våning högst upp i ett sekelskifteshus, motsvarande BRF hade kostat 10M+
Citera
2023-11-17, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Stad då, tredje dyrast i landet. D v s Lund, de flesta lägenheter mitt i stan är faktiskt HR och ägs av flertalet privata aktörer. Så det går faktiskt hyfsat lätt att fixa. En vän fick precis en 2,5 på 70kvm och balkong för 7k/månad. Förra lägenheten hon hade kostade förvisso 14k per månad men var just en våning högst upp i ett sekelskifteshus, motsvarande BRF hade kostat 10M+

Du tittar alltså på 3e dyraste staden i Sverige som av någon anledning har höga priser på BR samtidigt som det finns tillgängliga HR.
Vilket inte är normalfallet idé flesta svenska orter.
Tittar jag i den orten jag bor i ligger prisnivån på en central 2a på ca 1.5 miljoner motsvarande tillgängliga HR 2a har en hyra på ca 10000. Men då är det ca 2års kötid. Finns 2or för 7-8 000 men då kryper kötiden upp till min 5år.

De orter jag känner till där du kan få tag HR 2or med en hyra på ca 7000 omgående ligger prisnivån på en 2a BR på under 500 000.
Senast redigerad av SkogsSaab 2023-11-17 kl. 16:50.
Citera
2023-11-17, 17:24
Medlem
Täby, 37,6 m2.

Utgångspris: 1 995 000:-
Slutpris 1 495 000:- (-25,1 %)
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-skarpang-taby-kommun-tabyvagen-75-2786114526621314649

Skuld per m2? 15,1K.
Amortering sedan 2018? 0:-
Hotell? Trivago
Citera
2023-11-17, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Nej det är det inte, eftersom det klart och tydligt står utskrivet just antal rum, kvadratmeter och våningsplan. T o m hur lång kötid som krävdes står.

https://bostad.stockholm.se/statistik/hyra-och-kotid-per-omrade/
Varsågod och kolla.

Nu har jag debatterat färdigt med dig om detta och jag vet till 100 % att du inte har koll på just Täby och BRF/HR och det kan vilken oberoende part som helst se..

Men inget om skick. Poängen är redan gjord. Det är inte ett öre billigare med HR såvida det inte är Sthlms innerstad i princip
Citera
2023-11-17, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Finns inga nyproducerade HR med plastmatta i badrummet. För övrigt har jag aldrig fattat motståndet mot det. Mindre kallt än klinkers om man saknar golvvärme eller drar mycket el om det finns. Och mycket lättare att rengöra. Enda skillnaden enligt mig är att det är mindre fint att titta på.

Gällande just Täby är det främst nyproduktion av hyresrätter som förmedlas där. De saknar allmännytta och mig veterligen har det typ bara byggts bostadsrätter där fram till de senaste åren. Jag har då aldrig sett en äldre HR i Täby på Bostadsförmedlingen.

Täby och Danderyd har satt i system att sälja ut allt så att de får ett ”annat” klientel.
Citera
2023-11-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86

Medianpriset för alla tvåor i Lund sålda de senaste 3 månaderna är 2.1 msek. 2 av 122 sålda tvåor har kostat 3 msek eller mer. Avgifterna ligger runt 3k i månaden.
Kvadratmeter pris runt 40k per kvm. Som en sjaskig förort till Stockholm typ Vällingby

Mao kostar en 2a i Lund runt 8k i månaden om man köper den med 85% belåningsgrad. Ink 5% ränta och avgift. Du var totalt ute och cyklade tom i staden du själv bor i.
Senast redigerad av flanders 2023-11-17 kl. 19:02.
Citera
2023-11-17, 18:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Alla typer av investeringar har ett element av gambling.

Att investera företagets egna kapital i ökad produktion kan också skita sig. Marknaden för produkten kan kollapsa eller misstag gör att produktionen inte ökar etc.

Om det inte finns tillräckligt med eget kapital. Så låna ut pengar till någon som planerar att öka produktionen är en indirekt investering i samma projekt.

Man kan också finansiera det hela genom nyemission.

Eller så parkerar man sina pengar i en fond som gör sådana investeringar.

Det finns många sätt att finansiera samma sak. Vissa är mer direkta än andra men alla bottnar i en gambling att man får tillbaka mer pengar över tid.

Även pengar på ett bankkonto har risker. Den mest påtagliga är att inflationen är högre än räntan på kontot.

Påståendet att alla investeringar har ett inslag av gambling förbiser dock det strategiska beslutsfattandet som är naturligt i investeringar. Till skillnad från gambling, som är beroende av slumpen, analyserar investerare och företag strategiskt marknader, genomför due diligence och fattar välgrundade beslut baserat på forskning, trender och riskbedömningar.

Men vi är verkligen på väg utför en klippa nu (som bostadsmarknaden). Det är ett ämne öppet för debatt.
Citera
2023-11-18, 00:05
Medlem
Huspriser i Stockholms Län har backat cirka 10% senaste månaden enligt Husmask.
Det är rekord. Har aldrig tidigare backat på det sättet.

Nu är det nog absoluta botten, antingen i november 2023 eller max 3 månader framåt. Rock bottom.

Räntan förväntas inte höjas mer, därefter sänkas 3 gånger under 2024 och sänkas igen 2 gånger under 2025. Det är marknadsprognosen enligt handeln just nu.

De som slår till och köper nu gör en bra affär på sikt. Nedsidan är extremt begränsad.

Det säger jag som annars är björnigt lagd.
Citera
2023-11-18, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980

Nu är det nog absoluta botten, antingen i november 2023 eller max 3 månader framåt. Rock bottom.

Räntan förväntas inte höjas mer, därefter sänkas 3 gånger under 2024 och sänkas igen 2 gånger under 2025. Det är marknadsprognosen enligt handeln just nu.

De som slår till och köper nu gör en bra affär på sikt. Nedsidan är extremt begränsad.

Vi skrev kontrakt på vårt hus för cirka 2-3 veckor sedan, får tillgång först i maj.
150kvm plus biarea 100+, 3.5-3.8mille.

Hoppas på att räntorna för att binda 2-5 år har gått ner lite tills vi får lånet utbetalt, så binder vi oss ett tag.
Känns bra, vårt första köp någonsin från HR.
Känns som att vi träffat rätt bra tidpunkt, men den som lever får se.
Citera
2023-11-18, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Vi skrev kontrakt på vårt hus för cirka 2-3 veckor sedan, får tillgång först i maj.

Hoppas på att räntorna för att binda 2-5 år har gått ner lite tills vi får lånet utbetalt, så binder vi oss ett tag.

Jag tror att ni prickat helt rätt.

Redan i maj kan räntan vara 25 punkter lägre än idag. Om ett år kanske det är 75 punkter lägre.
Citera
2023-11-18, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980

Experterna har sagt att vi höjt klart räntan i över ett år och haft fel varenda gång. Men det är kanske slut på höjningar nu men det innebär inte att priserna kan falla mer. Det har blivit 5 ggr dyrare att bo vilket köpare givetvis tar hänsyn till. Dessutom har en del av kontantinsatsen försvunnit med nedgången vilket påverkar priserna.
Citera
2023-11-18, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja

Så din plan är att binda när räntorna är på väg ner. Varför inte låta de fortsätta med i så fall och ta del av det med rörligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in