Citat:
Ursprungligen postat av
EnMansArmé
Den ränta vi har nu kommer du se 10+ år, sen får vi se hur Sverige dukar under, finns lite olika vägar. Bisarrt att folk tror det kommer "återgå" till det undantagstillstånd vi haft senaste 20 åren.
Om man tror att räntan vi har idag kommer att leva för +10 år framåt är det ju enkelt att binda räntan.
Jag ser just precis nu att jag kan få 4,19 online utan kontakt med banken bundet 10 år. Känns rätt ok va?
Vidare vet jag inte vilket ”folk” som tror att vi kommer gå tillbaka till något ”undantagstillstånd”? Vilka tror det? Vilka pratar om det?
Vilka 20 år pratar du om?
När jag köpte min första bostad runt 2010 hade jag en ränta på ungefär den idag, på ca 4% och den gick upp lite mer till och med något år efter det.
Ja, vi har haft en sinnessjuk ränta under ca 10 års tid, men inte 20 år. Det är hälften av det du påstår.
… och att den kommer parkera på 3-4% under överskådlig framtid känns väldigt troligt. Just nu är den en smula uppjackad för att kyla ekonomin. Den kommer ett bli avkyld. Den blir det just nu och har blivit under en tid. Vänta till efter vinter och vår. Då kommer stimulanser att krävas. Vad gör man då? Justerar räntan, naturligtvis.