2023-11-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antedeluvian
The botten is nådd.

Nu när kronkursen sett sin bottennotering och inflationen bitit sig fast förvisso, men på en mycket lägre nivå än vad många prognosticerat, med fortsatt stark arbetsmarknad, så ser jag inte hur bostäder kunna falla lägre.

In nu innan de facken får igenom de uppdammade löneförhöjningar à 15-20%, då får ni se på stigande priset!

Tja ett exempel skulle kunna vara att fastighetssektorn drar med sig några banker när de inte kan betala sina lån. Det kommer helt klart påverka bostadsmarknaden. Men tja, än så länge rullar det vidare. Jag är fortfarande förvånad att inga större fastighetsbolag i Sverige gått omkull än.

Ett annat scenario är att arbetslösheten ökar, vilket är effekterna av att öka styrräntan och försätta Sverige i en lågkonjunktur. Än så länge har jag inte sett några dramatiska uppsägningar.
Citera
2023-11-05, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Marknaden prisar in en höjning till som mest.
https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/43792

Efter alla dessa höjningar måste väll risken för 1 höjning till påverkade marknaden ytterst marginellt.

Det gjorde dom förra året också.... saker händer i omvärlden hela tiden.

Jag tycker mig inte se ett stabilt oljepris. Närkriget i Ukraina ser inte ut att sluta i fred inom närtid. Har några fler konflikter startat nyligen...?
Citera
2023-11-05, 16:24
Medlem
Citat:

Efter alla dessa höjningar måste väll risken för 1 höjning till påverkade marknaden ytterst marginellt.

En osäker marknad är det som kommer få priserna att falla.
Citera
2023-11-05, 16:42
Medlem
Gammalhiphopares avatar
https://m.youtube.com/watch?v=kVJ2e0jGvIw&t=321s&pp=ygUPSGFnYXN0YWRlbiBz bHVt

Fantastisk video om ett av Sveriges värsta bubbelprojekt - miljonprogrammet Hagastaden - som ligger i anslutning till Stockholms innerstad.

Här har en massa stackars dumskallar plöjt ner åtskilliga miljoner för att bo i lägenheter i vad de trodde skulle bli ett nytt Manhattan, men istället finner sig i ett område som börjar likna no-go zonen Blåkulla i Solna.
Citera
2023-11-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Vad är den avgörande faktorn som kommer att ske 2024 som inte har skett hittills menar du?

Sverige går in en djupare lågkonjunktur där folk förlorar sina arbeten och har inte råd att betala räntor. Kina har också redan börjat gå trögare, kommer påverka Europa. Tyskland är redan i en recession.
Citera
2023-11-05, 16:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Köpkraften fortsätter att falla och utbudet stiger, vi lär se att priserna sakta sjunker även under år 2024.
Ytteligare en räntehöjning lägger bara ytterligare sten på bördan.
Frågan är var USA tar vägen med tanke på deras stora statsskuld, en ny inflationsvåg under hösten/vintern 2024/2025?
Citera
2023-11-05, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
https://m.youtube.com/watch?v=kVJ2e0jGvIw&t=321s&pp=ygUPSGFnYXN0YWRlbiBz bHVt

Fantastisk video om ett av Sveriges värsta bubbelprojekt - miljonprogrammet Hagastaden - som ligger i anslutning till Stockholms innerstad.

Här har en massa stackars dumskallar plöjt ner åtskilliga miljoner för att bo i lägenheter i vad de trodde skulle bli ett nytt Manhattan, men istället finner sig i ett område som börjar likna no-go zonen Blåkulla i Solna.
Otroligt bra video haha, tack för att du postade den här. Kanske räddar en stockholmare från köp i hagastaden. Jisses.

edit: jahaa snubben är från arkitektupproret, rimligt! Vettig organisation och synpunkter och han är det ju så är noll förvånad.
Citera
2023-11-05, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av losfer
Har följt bostadmarknaden i min mindre hemkommun (60000 pers) i två år nu och priserna är mestadels stabila. Inte mycket som hänt. Kanske några % ned. Volymen är också ned ca 10% enligt mäklarstatistik. Men för mig som väntar på ett köpläge så är det en besvikelse. Hade mycket högre förhoppningar på effekterna av räntehöjningarna.
Eror nog på många saker, bl.a kanske prisnivån tidigare.
Är det en mindre stad med en stabil ekonomi och "låga" priser spelar inte räntan så stor roll.
Tittar själv på några orter där det knappast hänt så mycket.
Men då har priserna legat på 1-1.5 mille för ett radhus mindre villa och 300-500 tusen för en lägenhet.
Då är det forfarande extremt förmånligt att äga sitt boende jämförtrt med att hyra.
Citera
2023-11-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jag skrev aldrig i singular.

Så hur mycket tror du ränta ska gå upp? Även om den går upp 1p.e. är det procentuellt inte jättemycket längre. Det skulle givetvis påverka priserna negativt, men det är en liten uppgång jämfört med hur det sett ut från våren 2022 tills idag.

Själv tror jag att om inte räntan börjar gå ner nästa höst så kommer det påverka mer, för då kommer nog många som "väntar på rätt pris" kasta in handduken.
Citera
2023-11-05, 18:50
Avslutad
Citat:
Så hur mycket tror du ränta ska gå upp? Även om den går upp 1p.e. är det procentuellt inte jättemycket längre. Det skulle givetvis påverka priserna negativt, men det är en liten uppgång jämfört med hur det sett ut från våren 2022 tills idag.

Själv tror jag att om inte räntan börjar gå ner nästa höst så kommer det påverka mer, för då kommer nog många som "väntar på rätt pris" kasta in handduken.

Den ränta vi har nu kommer du se 10+ år, sen får vi se hur Sverige dukar under, finns lite olika vägar. Bisarrt att folk tror det kommer "återgå" till det undantagstillstånd vi haft senaste 20 åren.
Citera
2023-11-05, 20:41
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nu skulle väll ändå utkanten av Vasastan beskriva läget bättre? Även om jag inte heller kan påstå att arkitekturen eller läget lockar mig.

Förstår inte hur priserna kan vara så höga som de är där.

Vägg i vägg med NKS. Många läkare som vill ha nära till jobbet?
Citera
2023-11-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Den ränta vi har nu kommer du se 10+ år, sen får vi se hur Sverige dukar under, finns lite olika vägar. Bisarrt att folk tror det kommer "återgå" till det undantagstillstånd vi haft senaste 20 åren.

Om man tror att räntan vi har idag kommer att leva för +10 år framåt är det ju enkelt att binda räntan.
Jag ser just precis nu att jag kan få 4,19 online utan kontakt med banken bundet 10 år. Känns rätt ok va?

Vidare vet jag inte vilket ”folk” som tror att vi kommer gå tillbaka till något ”undantagstillstånd”? Vilka tror det? Vilka pratar om det?
Vilka 20 år pratar du om?
När jag köpte min första bostad runt 2010 hade jag en ränta på ungefär den idag, på ca 4% och den gick upp lite mer till och med något år efter det.

Ja, vi har haft en sinnessjuk ränta under ca 10 års tid, men inte 20 år. Det är hälften av det du påstår.
… och att den kommer parkera på 3-4% under överskådlig framtid känns väldigt troligt. Just nu är den en smula uppjackad för att kyla ekonomin. Den kommer ett bli avkyld. Den blir det just nu och har blivit under en tid. Vänta till efter vinter och vår. Då kommer stimulanser att krävas. Vad gör man då? Justerar räntan, naturligtvis.
Senast redigerad av M.J.A 2023-11-05 kl. 21:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in