2023-10-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Att inte försöka fasa ut ränteavdragen var vansinnigt, 0-ränta var vansinnigt, corona-stöden var vansinniga, och att chockhöja räntorna på så kort tid är/var vansinnigt. Jag invänder mot beskrivning att varje enskild bostadsköpare bara har sig själv att skylla, den gamla vanliga Flashback-valsen som "bolånetorskar som minsann förtjänar att få det hett om öronen".

Varför förtjänar jag att få det hett om öronen? Inte nog med att jag är den som har fått plocka upp notan för de som bott här tidigare och flyttat härifrån med välfyllda bankkonton, jag måste betala den där notan till en ränta som är 4-5 ggr högre än vad de någonsin behövde betala, plus att jag måste ta föreningens ökade räntekostnader också, som de tidigare boende naturligtvis inte passade på att försöka amortera ner på när de hade chansen.

Ja det hela är rätt skruvat hur det skötts under de senaste åren. Tråkigt att du hamnat i kläm, precis som du själv påpekar så var det många före dig som kom undan med välfyllda bankkonton. Oftast har de dock uppgraderat sig och köpt större, dyrare i bättre läge och de sitter inte alltid med så välfyllda konton utan svettas också när 7 miljonersvillamn plötsligt bara är värd 6 miljoner och miljonen de hade tjänat på föregående boende är som bortblåst.

Du kan inte helt ta bort din egen skuld i det hela. Precis som du skriver så fanns det ganska många varningstecken under ett antal år, men så länge som ingen synade dem så rullade det bara vidare med högre priser.
Citera
2023-10-23, 22:00
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Dom flesta köper för att bo. Att du behandlar det som ett Pokémon-kort får st för dig. Vad gör det dig att du misstajmade marknaden? Måste du flytta?

Slappna av, har du köpt för att bo så har jag svårt att se hur en medelvärdesstatistik i området ska förstöra ditt tak över huvudet. Mitt tips till dig är nog att sluta knarka hemnet, och börja leva istället.

Jag har köpt för att bo. Jag ska bo här minst fem år, det är planen. Men jag gillar inte att göra dåliga affärer, vilket jag känner att jag har gjort. Men har svårt att se vad jag kunnat göra annorlunda utan facit i hand. Det gör mig frustrerad. Pokemon-liknelsen förstår jag inte.

Hade jag tajmat marknaden bättre hade det sparat mig en ansenlig summa pengar. Men visst, någon omedelbar kris är det inte för mitt vidkommande.

Jag håller med dig Barf, Hemnet-knarkade och ältande över ekonomiska beslut man inte längre kan påverka mår man inte bra av. Men nu råkar mäklarna vara så slemmiga att de lägger reklam i brevlådan med slutpris på bostäder, så man kan inte undvika att bli uppdaterad!
Citera
2023-10-23, 22:46
Medlem
Citat:
Jag har köpt för att bo. Jag ska bo här minst fem år, det är planen. Men jag gillar inte att göra dåliga affärer, vilket jag känner att jag har gjort. Men har svårt att se vad jag kunnat göra annorlunda utan facit i hand. Det gör mig frustrerad. Pokemon-liknelsen förstår jag inte.

Hade jag tajmat marknaden bättre hade det sparat mig en ansenlig summa pengar. Men visst, någon omedelbar kris är det inte för mitt vidkommande.

Jag håller med dig Barf, Hemnet-knarkade och ältande över ekonomiska beslut man inte längre kan påverka mår man inte bra av. Men nu råkar mäklarna vara så slemmiga att de lägger reklam i brevlådan med slutpris på bostäder, så man kan inte undvika att bli uppdaterad!

Finns det en morgondag så kan scenariot vara att priserna faller 20-50% från toppen över en period på 3-5 år för att sedan börja klättra tillbaka över en längre period. Nu jämför jag med hur det såg ut efter finanskrisen i USA. Det kan då ta kring 10 år från toppen innan vi är tillbaka på samma nivå reellt. Men vem vet, historien upprepar sig aldrig exakt. Men den rimmar. Risken är dock att vi nu sett ett paradigm-skifte och att räntorna börjar vandra uppåt över tid.
Citera
2023-10-24, 03:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Lägre pris nås bäst genom ökat utbud. Är ett utmärkt läge att satsa på storskaligt statligt bostadsbyggande nu när resurser finns tillgängliga. Mark är absolut ingen bristvara i Sverige, inte ens i centrala lägen i storstäderna. Ett hus kostar runt 2m och lägenheter runt 1m för en trea.

Blir det gratis om staten bygger? Oh fan. Ska dom inte börja producera livsmedel nu också när det är då stora marginaler hos ICA och inflationen är hög? Jag ser inget som skulle kunna vara dåligt med det.

Men dom får gärna börja så kan även jag bli en Portugal-pensionär.
Citera
2023-10-24, 04:48
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Blir det gratis om staten bygger? Oh fan. Ska dom inte börja producera livsmedel nu också när det är då stora marginaler hos ICA och inflationen är hög? Jag ser inget som skulle kunna vara dåligt med det.

Det lär väl bli bra mycket billigare utan en massa mellanhänder tänker personen.
Citera
2023-10-24, 05:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Det lär väl bli bra mycket billigare utan en massa mellanhänder tänker personen.

Det blir ju ännu fler mellanhänder med statens tutte. Eller är det regeringen som skribenten ser framför sig bygga bostäderna?
Citera
2023-10-24, 07:26
Medlem
Citat:

Med staten bakom rodret blir det naturligtvis dyrare och sämre och garanterat fler mellanhänder. Möjligtvis kan man tänka sig att pengar sätts av för infrastruktur (väg, vatten, tåg) och el ( kraftnät, stadsnät, energiproduktion) men att låta staten bygga bostäder är bara dumt. De kan syssla med att effektivisera byggregler och lagstifta för att straffa fusk på sin höjd.
Citera
2023-10-24, 07:37
Medlem
Citat:
Vad gjorde den tidigare ägaren då - som inte jag gjorde - som förtjänade en värdeökning på 700.000 kr på 12 månader?

Jag vet inte vad tråden säger: Häromkring har de som köpte 2017 blivit (ännu ej realisade) miljonärer. Nej, naturligtvis förväntade jag mig inte något liknande utfall, men inte heller ett ras på så kort tid.

Varför köpte jag bostaden: För att ha någonstans att bo. Det gick inte att vänta längre.

I takt med att priserna snabbt ökade fick jag kontra genom att gå ner i bostadsstandard. Jag klarar alltså mina månatliga utgifter och sitter inte på pottkanten. Så jag vet inte om jag uppfyller kraven för att klassas som "bolånetorsk" här på Flashback. Men det ändrar inte på det faktum att jag betalat Mercedes-pris för en VW Golf, vilket känns bittert.

Det hade gjort 600-700" kr i pris att köpa antingen 12 månader tidigare eller 12 månader senare än vad jag gjorde. Det motsvarar två jävla yrkesår som tagits ifrån mig. Det tycker jag är en orimligt stor svängning på så kort tid, som jag menar att ingen kunde förutspå (med någon användbar exakthet, inte bara "snart kommer krashen/dippen" vilket folk sagt sedan 2007, typ).

Nej, jag trodde inte räntan skulle vara låg för alltid. Jag bjuder på mitt scenario inför köpet (så kan alla skratta åt mig hur fel jag hade) jämfört med tidigare boende:

Ränteutgifter: på kort sikt, 2X-3X ggr högre (verkligheten 4X-5X ggr högre)
El- och uppvärmningskostnader: 2X högre (verkligheten 3X-4X ggr högre)
Brf-avgift: 10% högre (verkligheten 20% högre, snart 30%)

Köper man bitcoins, NFT:er, penny stocks eller tulpanlökar på spekulation tar man en medveten risk. Att köpa tak över huvudet borde inte medföra någon större risk (eller omvänt, större vinning), så länge man inte köper ett ruckel i tron att det är ett palats.

Innan mitt köp:
Granskar liknande objekt inom fem mils radie under flera års tid.
Rådgör med andra mäklare än den som säljer objektet.
Kontaktar boende i liknande hus över hela Sverige via Facebook.
Läser föreningens årsredovisning.
Läser kommunens långsiktiga översiktsplaner.
Anlitar en professionell besiktningsman.
Och säkerligen mer därtill.

Jag tippar att jag lagt ner mer förarbete än 99/100 bostadsköpare. Detta spelade alltså. Ingen. Jävla. Roll. Jag blev en loser ändå! Allt handlade om tajming, vilket mina efterforskningar snarare sinkade. Hade jag slagit till på första bästa utan att ens kikat på det hade jag också varit en vinnare idag.

Som du säger, men som så få verkar fatta, det spelar ingen roll vad jag vet, hur bra koll jag har på prisnivåer eller framtida räntelägen, i en budgivning kommer det finnas minst en pappskalle som inte har någon koll (som bara läst mäklarprospektet som räknar på hypotetiska 1% i räntekostnader och 300 spänn i månaden i elkostnader) och trissar upp priserna. Då kan du dra dig ur, i vetskap om att ditt pristak nu kommer ses som golv för mäklare nästa gång ett likvärdigt objekt ska säljas i området.

För varje månad som du tvekar ökar priserna med 50" och om du inte slår till snart kommer du inte kunna flytta alls, och då kommer du att behöva förklara för din familj hur ni måste bo under en bro och sova i pappkartonger på obestämd tid tills marknaden kylts av, men att det i själva verket är en smart ekonomiskt beslut som de borde vara jävligt glada och tacksamma för.

Nu vet jag inte var du bor men är det i en storstadsregionerna som stockholm kommer priset gå upp igen så fort räntan sänks. Det tar kanske något år och du förlorar ju den högre räntekostnaden men pengarna för själva huset kommer du få tillbaka. Då det är brist kommer priserna alltid gå upp....så säljer du om 8 år kommer du nog också göra vinnst.
Citera
2023-10-24, 07:44
Medlem
Citat:
Vad gjorde den tidigare ägaren då - som inte jag gjorde - som förtjänade en värdeökning på 700.000 kr på 12 månader?

Jag vet inte vad tråden säger: Häromkring har de som köpte 2017 blivit (ännu ej realisade) miljonärer. Nej, naturligtvis förväntade jag mig inte något liknande utfall, men inte heller ett ras på så kort tid.

Varför köpte jag bostaden: För att ha någonstans att bo. Det gick inte att vänta längre.

I takt med att priserna snabbt ökade fick jag kontra genom att gå ner i bostadsstandard. Jag klarar alltså mina månatliga utgifter och sitter inte på pottkanten. Så jag vet inte om jag uppfyller kraven för att klassas som "bolånetorsk" här på Flashback. Men det ändrar inte på det faktum att jag betalat Mercedes-pris för en VW Golf, vilket känns bittert.

Det hade gjort 600-700" kr i pris att köpa antingen 12 månader tidigare eller 12 månader senare än vad jag gjorde. Det motsvarar två jävla yrkesår som tagits ifrån mig. Det tycker jag är en orimligt stor svängning på så kort tid, som jag menar att ingen kunde förutspå (med någon användbar exakthet, inte bara "snart kommer krashen/dippen" vilket folk sagt sedan 2007, typ).

Nej, jag trodde inte räntan skulle vara låg för alltid. Jag bjuder på mitt scenario inför köpet (så kan alla skratta åt mig hur fel jag hade) jämfört med tidigare boende:

Ränteutgifter: på kort sikt, 2X-3X ggr högre (verkligheten 4X-5X ggr högre)
El- och uppvärmningskostnader: 2X högre (verkligheten 3X-4X ggr högre)
Brf-avgift: 10% högre (verkligheten 20% högre, snart 30%)

Köper man bitcoins, NFT:er, penny stocks eller tulpanlökar på spekulation tar man en medveten risk. Att köpa tak över huvudet borde inte medföra någon större risk (eller omvänt, större vinning), så länge man inte köper ett ruckel i tron att det är ett palats.

Innan mitt köp:
Granskar liknande objekt inom fem mils radie under flera års tid.
Rådgör med andra mäklare än den som säljer objektet.
Kontaktar boende i liknande hus över hela Sverige via Facebook.
Läser föreningens årsredovisning.
Läser kommunens långsiktiga översiktsplaner.
Anlitar en professionell besiktningsman.
Och säkerligen mer därtill.

Jag tippar att jag lagt ner mer förarbete än 99/100 bostadsköpare. Detta spelade alltså. Ingen. Jävla. Roll. Jag blev en loser ändå! Allt handlade om tajming, vilket mina efterforskningar snarare sinkade. Hade jag slagit till på första bästa utan att ens kikat på det hade jag också varit en vinnare idag.

Som du säger, men som så få verkar fatta, det spelar ingen roll vad jag vet, hur bra koll jag har på prisnivåer eller framtida räntelägen, i en budgivning kommer det finnas minst en pappskalle som inte har någon koll (som bara läst mäklarprospektet som räknar på hypotetiska 1% i räntekostnader och 300 spänn i månaden i elkostnader) och trissar upp priserna. Då kan du dra dig ur, i vetskap om att ditt pristak nu kommer ses som golv för mäklare nästa gång ett likvärdigt objekt ska säljas i området.

För varje månad som du tvekar ökar priserna med 50" och om du inte slår till snart kommer du inte kunna flytta alls, och då kommer du att behöva förklara för din familj hur ni måste bo under en bro och sova i pappkartonger på obestämd tid tills marknaden kylts av, men att det i själva verket är en smart ekonomiskt beslut som de borde vara jävligt glada och tacksamma för.

Jag lider med dig och det är stort av dig att dela din situation. Stjärnorna härinne kommer bara säga att ”du skulle skaffa en HR istället pucko”. Problemet är att vi har en hyresreglering som omöjliggör detta och tvingar folk som du att köpa för att ha ett boende.

Det du hade kunnat göra är att ta mindre risk och nedgradera ditt läge. Detta är väldigt få villiga att göra. Man vägrar ha den där extra halvtimmen till jobbet och tar då hellre risken. Speciellt är detta viktigt om man INTE har en tidigare bostadskarriär utan kliver in med 85% belåning på ett relativt dyrt objekt.

Hur mycket du än läser på och hur duktig du än är kan du alltid köpa grisen i säcken. Det gäller alla investeringar du gör. Köper du hus är det 10 ggr värre då huset kan ha ett gäng fel du inte får ersättning för trots att du har tagit in en jordbalksbesiktning och gjort all forskning du kunnat göra.
Citera
2023-10-24, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagomjante
Givetvis tufft att vara i din situation. Jag ser problemet i att "alla" gjorde så, köpte och tjänade storkovan. Det var väl bara frågan om när det inte skulle gå längre. Själv har jag också äntligen möjlighet att fundera på att ge mig in på bostadsmarknaden, men då har priserna sprungit iväg så att det är svårt att hosta upp handpenning.

För lite har gjorts för att kyla ned bostadsmarknaden. Ränteavdraget skulle fimpats när allt steg så förbannat som exempel. Visst gjorde du din hemläxa och läste på, men du drog fel slutsats och tyvärr hamnade du med svarte petter. Jag hoppas att du kan bo kvar. Samtidigt så hoppas jag att bostäder blir billigare relativt sett till våra inkomster så att fler kan ta sig in på bostadsmarknaden utan att behöva göra bostadskarriär innan.

Det som framförallt borde gjorts är att ta bort statlig skatt och kvitta mot fastighetsskatt även på Brf. Det hade kylt ned prisuppgången rejält och premierat slit och flit. Samtidigt ändra på flyttskatterna som man kvitta dessa mot annat.

FI har haft sådana förslag som är väldigt bra men medelklassen hade gjort uppror mot dem så politiskt omöjligt att genomföra
Citera
2023-10-24, 08:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av grisbenet
Med staten bakom rodret blir det naturligtvis dyrare och sämre och garanterat fler mellanhänder. Möjligtvis kan man tänka sig att pengar sätts av för infrastruktur (väg, vatten, tåg) och el ( kraftnät, stadsnät, energiproduktion) men att låta staten bygga bostäder är bara dumt. De kan syssla med att effektivisera byggregler och lagstifta för att straffa fusk på sin höjd.

Det handlar mest om att få upp volymen på byggandet. Kommunerna vill inte släppa till mark och bostadsutvecklarna vill inte flooda marknaden med en utbudschock av bostäder. Kostnaderna för att bygga hus är annars inte särskilt höga.
Citera
2023-10-24, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det handlar mest om att få upp volymen på byggandet. Kommunerna vill inte släppa till mark och bostadsutvecklarna vill inte flooda marknaden med en utbudschock av bostäder. Kostnaderna för att bygga hus är annars inte särskilt höga.

Ja alltså underlätta för att andra aktörer ska bygga är ok, som tex att av-sossefiera hyresmarknaden. Tyvärr klarar staten inte ens av sitt kärnuppdrag just nu så har inga större förhoppningar om att man lyckas reformera bomarknaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in