Citat:
Att inte försöka fasa ut ränteavdragen var vansinnigt, 0-ränta var vansinnigt, corona-stöden var vansinniga, och att chockhöja räntorna på så kort tid är/var vansinnigt. Jag invänder mot beskrivning att varje enskild bostadsköpare bara har sig själv att skylla, den gamla vanliga Flashback-valsen som "bolånetorskar som minsann förtjänar att få det hett om öronen".
Varför förtjänar jag att få det hett om öronen? Inte nog med att jag är den som har fått plocka upp notan för de som bott här tidigare och flyttat härifrån med välfyllda bankkonton, jag måste betala den där notan till en ränta som är 4-5 ggr högre än vad de någonsin behövde betala, plus att jag måste ta föreningens ökade räntekostnader också, som de tidigare boende naturligtvis inte passade på att försöka amortera ner på när de hade chansen.
Varför förtjänar jag att få det hett om öronen? Inte nog med att jag är den som har fått plocka upp notan för de som bott här tidigare och flyttat härifrån med välfyllda bankkonton, jag måste betala den där notan till en ränta som är 4-5 ggr högre än vad de någonsin behövde betala, plus att jag måste ta föreningens ökade räntekostnader också, som de tidigare boende naturligtvis inte passade på att försöka amortera ner på när de hade chansen.
Ja det hela är rätt skruvat hur det skötts under de senaste åren. Tråkigt att du hamnat i kläm, precis som du själv påpekar så var det många före dig som kom undan med välfyllda bankkonton. Oftast har de dock uppgraderat sig och köpt större, dyrare i bättre läge och de sitter inte alltid med så välfyllda konton utan svettas också när 7 miljonersvillamn plötsligt bara är värd 6 miljoner och miljonen de hade tjänat på föregående boende är som bortblåst.
Du kan inte helt ta bort din egen skuld i det hela. Precis som du skriver så fanns det ganska många varningstecken under ett antal år, men så länge som ingen synade dem så rullade det bara vidare med högre priser.