2023-11-18, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Om Gud inte finns så är allt tillåtet"

Kan vara det mest patetiska jag läst.

Ditt uttalande framkallar en känsla av skuld som minskar min sannolikhet till fortplantning.
Citera
2023-11-18, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Om det skapades av människan kan jag bestämma att jag har rätt oavsett vad jag gör.
Ja? Det är samhället som sätter lagar nuförtiden.
Citera
2023-11-18, 22:51
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ditt uttalande framkallar en känsla av skuld som minskar min sannolikhet till fortplantning.

Och där fick jag det även bekräftat.
Citera
2023-11-18, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Ja? Det är samhället som sätter lagar nuförtiden.

Moral är ej juridik.
Citera
2023-11-18, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Och där fick jag det även bekräftat.

Vart vill du komma?
Citera
2023-11-18, 22:55
Medlem
Citat:
Moral är ej juridik.
Nej?

Tidigare vad lagen baserad på etiken. Men det är inte nu, så du får ju bestämma vad som helst, lagen gäller ändock. Vi har en mängd människor i landet som hyllar en massmördare som gifte sig med en 6-åring (eller 9 om vi ska vara snäll).
Senast redigerad av aktamig 2023-11-18 kl. 22:58.
Citera
2023-11-18, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Med andra ord. Altruistiskt beteende och att arbeta ihop som en grupp är en redan bevisad evolutionär egenskap eller fördel.

En av de första grundreglerna inom evolutionsteorin avseende begreppet ”fitness” är att om man blir bättre anpassad till en särskild miljö, så förlorar du per automatik också en till en annan miljö.

Och för många djur. Däggdjur generellt och primater (som vi tillhör) särkilt, så råkar det vara så att just den typen av beteende är väldigt fördelaktigt för artens fortlevnad.

Citat:
Forskningen som du citerar stöder inte ett generellt påstående som "Altruism är (alltid) evolutionärt fördelaktigt".

Till att börja med så är jag rätt säker på att du knappast hunnit gå igenom den på 5 minuter så om du inte själv begriper vilken pajas man framställer sig själv som genom att svar på det sättet så kan jag dessvärre inte hjälpa dig i ditt förvirrade tillstånd.

Det är än mer tydligt att du inte ens läste inlägget eftersom jag ganska exakt på raden under den du citerade skrev exakt just att det gäller däggdjur generellt och primater (som vi tillhör) särkilt.

Ta nu av dig clownkostymen och sov lite. Du verkar inte vara i form riktigt!
Citera
2023-11-18, 22:56
Medlem
Citat:
Till att börja med så är jag rätt säker på att du knappast hunnit gå igenom den på 5 minuter så om du inte själv begriper vilken pajas man framställer sig själv som genom att svar på det sättet så kan jag dessvärre inte hjälpa dig i ditt förvirrade tillstånd.

Det är än mer tydligt att du inte ens läste inlägget eftersom jag ganska exakt på raden under den du citerade skrev exakt just att det gäller däggdjur generellt och primater (som vi tillhör) särkilt.

Det verkar som att din fallasidetektor endast fungerar när den riktas mot oss andra.
Citera
2023-11-18, 22:58
Medlem
Citat:
Så Ayn Rand, Stalin, Marx var inte materialister, irrelgiösa eller rationella? Blir väl en diskussion om definitioner här också antar jag.

Du som påpekar vikten av att inte göra ad hominem, och som själv påstått att ad hominem är det värsta argumentet tar själv till ad hominem. Varför skulle jag vara miljöpartist menar du? Har tidigare i tråden droppat blackpills i frågan om altruistiska moralens judiska ursprung ("Älska din fiende"). Är det här något som miljöpartister sysslar med?

Nej! Det blir bara en diskussion omkring att du ska bevisa ditt påstående om att Rand, Stalin och Marx var objektivt rationella och att alla deras beslut var det. Kan du det?
Citera
2023-11-18, 23:00
Medlem
Citat:

Citat:
En av de första grundreglerna inom evolutionsteorin avseende begreppet ”fitness” är att om man blir bättre anpassad till en särskild miljö, så förlorar du per automatik också en till en annan miljö.

Vad menar du med det sista? måste man tappa en anpassning för att man anpassar sig?
Citera
2023-11-18, 23:01
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Vart vill du komma?

I mål. Och det har jag gjort nu.
Citera
2023-11-18, 23:01
Medlem
Citat:
Nej! Det blir bara en diskussion omkring att du ska bevisa ditt påstående om att Rand, Stalin och Marx var objektivt rationella och att alla deras beslut var det. Kan du det?

Vad menar du med "objektivt rationell"?

Rationell betyder att man konsekvent följer en uppsättning regler i något sammanhang. En sådan regel skulle kunna vara maximering av allmän nytta (Marx) eller egennytta (Rand).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in