2023-08-22, 15:33
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Principen skiljer sig åt genom att det i religionens fall är tydligt uttalat vad som är rätt och fel. Sen att vi inte kan veta OM det är sant är en annan sak. Det finns inget som tyder på att dom gudarna som folk tror på skiter i gott och ont. Tvärtom. Det står mycket om gott och ont i allehanda religiösa skrifter. Jämförelsen med datorspel håller inte av det skälet.
Jag skrev ju precis vad som var gott och ont i The Sims. Det är ingen skillnad mot att religiösa skriver vad som är gott och ont i världen.

Eller om jag ska gå tillbaka till grunden, vad folk tror på är oväsentligt här. Poängen är att även om vi ser på det utifrån och det finns en gud/skapare, så finns det inget som säger att den skaparen/guden bryr sig om vad som är gott och ont.
Att folk tror det har ingen bäring på hur det verkligen är.
Citera
2023-08-22, 15:36
Medlem
Att en gud skulle vara en avgörande faktor för existensen av objektivt rätt och fel är totalt ologiskt.

Det finns bara en enda sak som kan innebära att någonting verkligen är rätt eller fel ur moralisk synvinkel, nämligen att det har positiva eller negativa konsekvenser för samhället i stort.
Det är den enda logiska definitionen av moraliskt rätt och fel.

I bästa fall delar alltså en eventuell gud vår logiska definition av moral, men är då inte på något sätt nödvändig för dess existens.

I värsta fall tycker Gud som han tycker av en ren slump eller av rent egoistiska skäl. Och har då bara en direkt negativ inverkan på vår moral.

Alltså:
I bästa fall är Gud moraliskt överflödig.
I värsta fall är Gud moraliskt skadlig.
Citera
2023-08-22, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fast det är ju inte alls tydligt. T ex bibeln säger emot sig själv hela tiden. Olika församlingar har olika tolkningar. Olika kyrkor olika dogmer. Osv osv osv.
Visst finns motsägelser i alla religiösa skrifter, men poängen jag försöker få fram är att religionerna talar öppet om rätt och fel, vilket inte nödvändigtvis skapare av datorspel gör, och jämförelsen håller därför inte.
Citera
2023-08-22, 15:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Ja du får tro precis vad du vill, men Dostojevskij har rätt. Utan högre makt, ingen objektiv moral.
Med en högre makt, chans till en objektiv moral.

Det roliga är att jag hela tiden hypotetiskt godtagit just detta, men sagt att det likväl är värdelöst eftersom det i slutändan blir lika subjektivt som annan moral. Och ändå upprepar du det som ett trotsåldersmantra för att du inte har något mer att komma med.

Criiiiiiiiiinge
Citera
2023-08-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Jag skrev ju precis vad som var gott och ont i The Sims. Det är ingen skillnad mot att religiösa skriver vad som är gott och ont i världen.

Eller om jag ska gå tillbaka till grunden, vad folk tror på är oväsentligt här. Poängen är att även om vi ser på det utifrån och det finns en gud/skapare, så finns det inget som säger att den skaparen/guden bryr sig om vad som är gott och ont.
Att folk tror det har ingen bäring på hur det verkligen är.
Du skrev också att jämförelsen handlar om de som skapat spelet. Har du skapat spelet? Jag tycker att jag har visat skillnaden tydligt.

Det som tyder på att skaparen/guden bryr sig om gott och ont är att det står mängder av det i religiösa skrifter. Sen att det är motsägelsefulla saker, eller svåra att tro på för oss ateister är en helt annan sak. Det beskrivs likväl, vilket är en tydligt skillnad i jämförelsen med skapare av datorspel.
Citera
2023-08-22, 15:42
Bannlyst
Citat:
Det roliga är att jag hela tiden hypotetiskt godtagit just detta, men sagt att det likväl är värdelöst eftersom det i slutändan blir lika subjektivt som annan moral. Och ändå upprepar du det som ett trotsåldersmantra för att du inte har något mer att komma med.

Criiiiiiiiiinge
Om du hypotetiskt godtagit detta så är vi ju överens 👍
Citera
2023-08-22, 15:53
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Du skrev också att jämförelsen handlar om de som skapat spelet. Har du skapat spelet? Jag tycker att jag har visat skillnaden tydligt.

Det som tyder på att skaparen/guden bryr sig om gott och ont är att det står mängder av det i religiösa skrifter. Sen att det är motsägelsefulla saker, eller svåra att tro på för oss ateister är en helt annan sak. Det beskrivs likväl, vilket är en tydligt skillnad i jämförelsen med skapare av datorspel.
Nu börjar jag tröttna här... Jag pratar alltså inte om vad folk tror. Vad folk tror är helt oväsentligt här. Så det spelar alltså ingen som helst roll vad som beskrivs. Det spelar alltså ingen som helst roll vad som folk har skrivit i några religiösa skrifter.
Att folk tror att gud tycker nått om gott och ont har ingen bäring på om det faktiskt är så.

Poängen är alltså att vi inte vet nånting om en eventuell skapare/gud har nån åsikt om rätt/fel/moral.

Om du inte har något annat argument än att många tror det så tycker jag att du kan släppa detta.
EDIT: Eller rättare sagt, om du inte har nått annat att säga. För att folk tror saker är inget argument.
Citera
2023-08-22, 16:03
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Om du hypotetiskt godtagit detta så är vi ju överens 👍

Så utöver trotsåldersargumentationen så ska du även spela dum?

Under förutsättning att du faktiskt fortfarande inte förstått vad jag skrivit: "Hypotetiskt" betyder att jag godtar det som underlag för en viss diskussion. Hela poängen är nämligen att även ett godtagande av det leder till att "objektiv, gudomlig moral" saknar all praktiskt mening. Vilket gör det poänglöst.
Citera
2023-08-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nu börjar jag tröttna här... Jag pratar alltså inte om vad folk tror. Vad folk tror är helt oväsentligt här. Så det spelar alltså ingen som helst roll vad som beskrivs. Det spelar alltså ingen som helst roll vad som folk har skrivit i några religiösa skrifter.
Att folk tror att gud tycker nått om gott och ont har ingen bäring på om det faktiskt är så.

Poängen är alltså att vi inte vet nånting om en eventuell skapare/gud har nån åsikt om rätt/fel/moral.

Om du inte har något annat argument än att många tror det så tycker jag att du kan släppa detta.
EDIT: Eller rättare sagt, om du inte har nått annat att säga. För att folk tror saker är inget argument.
Då är vi två som börjar tröttna. Det säger liksom ingenting att just du börjar tröttna.

Är man av åsikten att det inte spelar någon roll vad troende tror så är deltagandet i denna typen av diskussion helt meningslös. Klarar man inte av att förhålla sig till andra premisser än de man själv håller för sanning så är diskussion helt meningslös. Om du inte har något bättre argument än att du inte tror som troende så är det nog du som bör släppa diskussionen eftersom du inte klarar av att ta till dig av premisserna.
Citera
2023-08-22, 16:17
Medlem
Citat:
Fast det är ju inte alls tydligt. T ex bibeln säger emot sig själv hela tiden. Olika församlingar har olika tolkningar. Olika kyrkor olika dogmer. Osv osv osv.
Om vi nu leker med tanken att premisserna för argumentet stämmer (även om jag inte heller godtar de) skulle det vara intressant att ta del av motsägelser i skrifterna. För olika tolkningar gör ju inte att själva skrifterna inte är korrekta gällande objektiv moral. Det säger mer något om bristerna hos de som tolkar skrifterna.
Citera
2023-08-22, 16:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Om vi nu leker med tanken att premisserna för argumentet stämmer (även om jag inte heller godtar de) skulle det vara intressant att ta del av motsägelser i skrifterna. För olika tolkningar gör ju inte att själva skrifterna inte är korrekta gällande objektiv moral. Det säger mer något om bristerna hos de som tolkar skrifterna.

Googla "bible contradictions".
Citera
2023-08-22, 16:27
Medlem
Citat:
Googla "bible contradictions".
Fast nu är påståendet ditt och därmed de motsägelser du tycker att det finns som jag är intresserad av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in