Citat:
"Produkt av hjärnan"? Fundera ett slag på vad du precis skrev. Ironiskt nog lyckades du få med magi i samma mening; och det är ju helt klart magi som du här beskriver! Produkt av hjärnan. Jag förstår att inte alla har sin biologi uppdaterad, men låt mig förklara att det finns inga celler eller någon reaktion som skulle svara för "moral" i hjärnan. Jag repeterar min fråga: Hur kan moral - som är icke-materialistisk - ha sin grund i en amoralisk natur - som är materialistisk? Det är fullständigt absurt - en omöjlighet.
Bara för att du inte vet något, så är det inte absurt. Och än mindre så ger det sig någon rätt att bara fantisera ihop en förklaring ”för att inget annat verkar vettigt”. Det är inte så det fungerar till att börja med . Det är en argumentation från okunnighet vilket är en fallasi.
För det andra så finns det rätt så mycket forskning som både visar att andra djurarter har i vissa fall en ganska utvecklad moraluppfattning. Och att den moral vi har är utvecklad genom evolutionen eftersom det varit en förutsättning för att överleva.
Med andra ord. Altruistiskt beteende och att arbeta ihop som en grupp är en redan bevisad evolutionär egenskap eller fördel.
En av de första grundreglerna inom evolutionsteorin avseende begreppet ”fitness” är att om man blir bättre anpassad till en särskild miljö, så förlorar du per automatik också en till en annan miljö. Och för många djur. Däggdjur generellt och primater (som vi tillhör) särkilt, så råkar det vara så att just den typen av beteende är väldigt fördelaktigt för artens fortlevnad.
Anledningen till att vi är moraliska är alltså för att våra förfäder som inte fattade poängen med det, alltså inte överlevt helt enkelt.