2023-11-17, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
[...]

Vad då långsökt att de inblandade i detta försvinnande ses åkande i en bil nere i Trankärr på denna speciella Söndagsmorgon ?

[...]

Det minns bilen för att den körde märkligt där nere, just på denna tid , just på denna dag. Därför lade hon märke till bilen och sedan rapporterade hon in denna observation till Polisen när hon fick reda på att ung kvinna har blivit försvunnen.

[...]

Men nu är du ju där igen med ditt felslut. Det här var ingen speciell söndagsmorgon, det var inte "just denna tid" eller "just denna dag", det var en vanlig söndagsmorgon för dem, eftersom de inte visste att Helena var försvunnen. Eller vill du göra gällande att de visste det redan då och i så fall hur och varför?
Citera
2023-11-17, 22:20
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Men nu är du ju där igen med ditt felslut. Det här var ingen speciell söndagsmorgon, det var inte "just denna tid" eller "just denna dag", det var en vanlig söndagsmorgon för dem, eftersom de inte visste att Helena var försvunnen. Eller vill du göra gällande att de visste det redan då och i så fall hur och varför?

Utifrån den synvinkel alltså att dessa yngre oroliga personer befann sig just där i detta avlägsna område utanför Mariestads tätort , just denna tid och framförallt just denna DAG, timmar efter att en ung kvinna hade försvunnet.

Det är INTE från vittnenas perspektiv alltså, att det befann sig just där och då, de hade ju sina saker de skulle göra, sina rutiner denna Söndagen som att titta till hästen som stod i stall en bit längre bort. De bodde där, om vi skall vara ännu tydligare. Och de visste heller inte att Helena var försvunnen vid denna tid på denna Söndagsmorgon då de såg denna bil, nej mycket riktigt.

Men det var alltså vad dessa yngre personer gjorde där vid denna speciella tid och dag ,mer av en märklig slump alltså.

Ett tillägg till det sista, det är alltså fritt fram för dig att tycka att denna slump är märklig eller inte särskilt märklig. Det avgör du själv.

Jag hoppas att jag var tillräckligt T Y D L I G.
Citera
2023-11-17, 23:22
Medlem
Citat:
Men det var alltså vad dessa yngre personer gjorde där vid denna speciella tid och dag ,mer av en märklig slump alltså.

Jepp, exakt. Annu mera slump vore att dom korde en gruppaktivitet i landsbygden och begravde en kropp tillsammans i dagsljus trots att det vore fullstandigt vansinne att ses tillsammans igen timmar efter brottet nar dom visste att inga vittnen finns som kan placera dom vid brottsplatsen. De som INTE var delaktiga i brottet var sakerligen jatteglada over att bli inblandade och helt med pa att fixa spadar och grava ner en kropp, darigenom riskera fangelse och ett forstort liv for nagot dom enkelt kunde gatt till polisen och vittnat sig fria fran ?

Om det nu ar fyra, vad hindrade de tre andra att ga direkt till Farbror Bla och sjunga som kanariefaglar och bli bygdens hjaltar, fa en beloning och hela Mariestads tacksamhet ?

IB03 ? Ugglan ? Nagon ?
Senast redigerad av MrConwell 2023-11-17 kl. 23:38.
Citera
2023-11-18, 00:39
Medlem
Citat:
De skulle alltså blivit oroliga för att en annan bil körde efter dem och mötte dem här ute då ? Varför då ? Varför skulle de blivit så oroliga ?
Nu var det ju inte så att de mötte bilen. Och att de tittade bakåt betyder inte att de var oroliga. De kanske var undrande över att en annan bil följde efter dem. Hela storyn är tolkningar och antagande.
Så här: om jag läser ditt inlägg kan jag tolka det som att du är upprörd över mina förslag och då kan jag läsa in att du kanske är inblandad på något sätt och vill att det ska bli fokus på just det här som en misstänkt bil för att annat ska hamna utanför fokus. Ungefär så bedrivs stora delar av diskussionen här.
Jag konstaterar att det finns väldigt lite substans i berättelsen om bilen i Trankärr.
Citera
2023-11-18, 02:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Okej... de som inte håller med om dina åsikter skickar du på förolämpningarna ovan. Moget.
Mångå försöker få dig att lugna ner dig. Gör det istället. Du har någon slags svårighet som gör att du mållåser och blir aggresiv mot din omgivning. Du argumenterar på fula sätt för att få din åsikt igenom.

Jag är inte säker på att någon av personerna ovan, som du väljer in till ditt lag, står bakom dig på något sätt här.
Varken tonen du utrycker dig med, din fula argumentation, eller dina slutsatser.

Menar du på fullt allvar att punkterna, du sammanställt ovan (som inte är säkra att de inträffat och på exakt det sätt du beskriver dem) leder dig till: "Någon annan förklaring finns inte. Precis allt - se ovan - talar för att den iakttagna bilen hade med försvinnandet att göra" ? 😆

De personer som jag plockar in i mitt lag tycker i stort samma sak som jag gör. Vad "tonen" beträffar är en helt annan sak.

Punkterna som jag sammanställde har inträffat precis som jag har beskrivit dem.

I övrigt bör du ställa dig följande fråga: Varför klarar sig många användare från kritik medan andra - som du, Tuna med flera - inte gör det?
Citera
2023-11-18, 02:37
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
– Flest bostadsinbrott begås under dagtid, då folk inte är hemma, säger Johanna Olseryd, utredare på Brå.

Gräver grav gör mördare helst i dagsljus?

Men folk brukar vara hemma på helger ...
Citera
2023-11-18, 02:38
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Kan du förtydliga? Var det specifikt Peter Thylén som inte kände till 23.30-vittnet? Att vittnet aldrig hade varit i kontakt med polisen, betyder det att de inte kände till vittnet eller att de faktiskt gjorde det men struntade i att höra vittnet?

Eftersom jag skrev att vittnet aldrig hade varit i kontakt med polisen bör även du begripa att polisen inte kände till vittnet.
Citera
2023-11-18, 02:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nu skriver jag vanligtvis inte något i denna tråd; läser enbart. Och jag har ingen anknytning till Mariestadstrakten.

Men:
Det måste finnas massor av anledningar till att en bil åker långsamt på en väg ute på landet i en trakt där det inte bor så många.

Inbrottsavsikter har redan nämnts. Att inget inbrott anmälts "bevisar" ingenting. Syftet kan ha varit att göra inbrott, men av någon anledning gjordes inget.

Andra möjliga anledningar:
-Bilen kom inte från trakten, man hade kört fel men har inte förstått det, man letar efter det ställe man ska till.
-Otillåten övningskörning med person som inte uppnått rätt ålder.
-Stämt möte med någon/några utifrån något brottsligt; narkotika som ska byta ägare? stöldgods som ska byta ägare? svartslaktat kött som ska byta ägare?

Dessa tre kan förklara varför bilen körde sakta och varför passagerarna uppfattades som oroliga.

Man kan spekulera i att bilen hade med Helenas försvinnande att göra, men därifrån till att säga att den troligen har det, är steget långt.

Sannolikhetslära verkar inte vara din starka gren.
Citera
2023-11-18, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
De personer som jag plockar in i mitt lag tycker i stort samma sak som jag gör.

Ok, och vad ar din teori ? Du har ju varit manga ar i denna trad och pratat med massa manniskor. Sa vad tror Ugglan om allt detta ? Vad hande fran sista observationen till forsvinnandet ? Vem/vilka, hur och varfor ?
Citera
2023-11-18, 02:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Som påpekats - det är utmärkt att göra inbrott på dagtid när folk inte är hemma. Särskilt i sommarstugor är en helgmorgon utmärkt, för antingen är folk där - då gör man förstås inte inbrott - eller så är folk inte där, och kommer troligen inte att dyka upp inom kort tid. Att inget inbrott eller försök har rapporterats kan förstås bero på att de bilburna inte hittade något lämpligt ställe för det, eller på att de uppmärksammade att de blivit iakttagna.

Och om vittnespykologi fungerar så här, varför ska vi lita på att iakttagelserna vid Trankärr handlar om den aktuella morgonen, när de inte har rapporterats samma dag?

Varför ägnar du dig som enda person i tråden åt personangrepp?

Hur sakta är det rimligt att köra på en väg av det här slaget? (Om den hade kört fortare hade den kunnat uppfattas som körande vårdslöst och väckt intresse av den anledningen. Det är inte lätt att göra rätt här.)

Hur uppfattar man att någon i en bil är orolig och inte till exempel vilse?

Hur många i bilen vände sig om? Tidigare har det inte talats om "minst ett par".

Jag tar mig faktiskt friheten att ifrågasätta när en skildring ändras efter hand som den ifrågasätts. Det är nämligen inte trovärdigt att ändra sina uppgifter på det sättet. Det går utmärkt att skriva "exakt samma sak varje gång" om man går tillbaka i tråden, det som du vill att alla andra ska göra.

Det är naturligtvis inte helt uteslutet. Men lite starkare argument får man väl ha. Det är inte heller helt uteslutet att vittnet har hittat på alltihop för att göra sig intressant.

Det satt långt inne, men här kom i alla fall ett förslag på vad de kan ha gjort. Men vad gjorde de då i 45 minuter mellan de två tillfällen de blev iakttagna?

Nu var det en helg - och dessutom INTE ett sommarstugeområde!

Varför skulle M*argareta ha rapporterat iakttagelsen om bilen "samma dag" när hon inte visste att något hade hänt?
Citera
2023-11-18, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Sannolikhetslära verkar inte vara din starka gren.

Nej, men det ar min starka gren. Jag vagar gissa att jag har ganska manga mera universitetspoang och ratt manga mera ar av arbetslivserfarenhet inom sannolikhetslara an vad du har, Ugglan. Och RFT har helt ratt.
Senast redigerad av MrConwell 2023-11-18 kl. 02:49.
Citera
2023-11-18, 02:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Var bilen stulen finns det en förklaring både till oroliga killar och tiden mellan de två tillfällen de blev iakttagna.

Hade någon bil rapporterats som stulen, då?

Vad gör några unga män med en stulen bil i 45 minuter i Trankärr? Visar upp sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in