2023-11-17, 15:22
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loudamus

//
Direkta uppgifter från samma uppgiftslämnare som lämnat uppgifterna om det som överhörts via den öppna balkongdörren (ergo inte undertecknad). P.N. ska ha lämnat lgh på Bråtenvägen 70 vid pass 22.30 som passagerare i en liten vit bil med sluttande bakparti. Men det som gör att det börjar bli riktigt intressant är att man återvänt på natten vid "2 någonting" och hämtat P.N:s egna bil, som mycket riktigt ska ha varit en beige golf (gissningsvis en VW Golf Typ 1). Bilen ska sedan inte ha siktats förrän på söndagen då P.N. kom hem en sväng för att sedan försvinna (med bilen) en hel vecka. Det ska inte ha varit normalt för P.N. att vara borta så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Kan du förtydliga? Var det specifikt Peter Thylén som inte kände till 23.30-vittnet? Att vittnet aldrig hade varit i kontakt med polisen, betyder det att de inte kände till vittnet eller att de faktiskt gjorde det men struntade i att höra vittnet?

Om vi börjar med bilen som kom och hämtade PN vid Bråtenvägen 70 vid 22:30. Vems bil kan detta ha varit ? Jag kom också och tänka på en sak med Lockerudsvittnet som ser denna ljusa mindre bil "likt en Golf" bränna ner på Mariegärdesväg och sedan försvinna vid husen längst bort. Jag tror alltså att denna bil fortsätter ner över gräset via cykelvägar till Bråtenvägen 70.

Vi vet genom Skatteverket att både ErAn och PJP bodde i detta bostadsområde- Lockerud. PJP på Västra vägen 27, dessförinnan på Lockerudsvägen 75. ErAn på Lockerudsvägen 63. Tar vi nu och tittar på kartan vart PN bodde på Bråtenvägen 70 så om de båda ErAn och PJP skall ta bilen till honom blir det som att köra runt hela stadsdelen som i en cirkel nästan. Här kan man ha fog för att anta, att antingen båda eller någon av dem ibland bara körde samma väg ner till honom som den väg som jag antar bilen som LoVi tog, alltså över gräsmattan via cykelvägar. Det blir alltså då att bara köra rakt ner.

Frågan är också vart de tog vägen efter denna upphämtning ? Gick resan till Södra Vägen 44 där danske Ki*m och sambo Ev*a hade förfest då ? Vi vet att ErAn var på denna i alla fall ihop med en person på tre bokstäver i förnamnet. PN tror jag var där bl a. Men kunde denna bil även varit den bil som 23:30 vittnet sågs farande inne cykelvägen förbi Helenas bostadsområde i riktning Marieforsleden just då vid denna tid ? Vi vet inte, inte omöjligt. Kan denna bil tillhört PJP ? Vi vet i alla fall att PJP ägt en Opel av 1986 års modell 2012 (Waffen SS, utradag från Ratsit, i tråden), det är det enda vi vet.

Mariestadskällan2 säger ju då att PJP och PN var bra vänner vid denna tid samt arbetade vid samma band på E-lux. PN beskriver han som impulsiv, möjlig adhd, inte överdrivet smart, samt brukare av anabola steroider plus andra droger. PJP beskriver han som beräknande och kaxig samt mer smart än PN.

Om dessa såg en ensam hemgående Helena över Torget och om de hängde där med en bil vid Österlånggatan ihop med ErAn och kanske någon mer ändå så kan de velat ta kontakt med henne, antingen om PJP kanske först går med henne på Österlånggatan och de andra kommer efter senare med bilen och hämtar upp PJP och Helena. Eller så går Helena nästan hela biten själv och denna bil kommer sedan in på Ekuddenvägen och får syn på Helena. Om Helena gick med någon av dem här så bör det troligt kanske inte varit någon utav danskarna, säger i alla fall Mariestadskällan2.

Det bör vara så i alla fall att någon annan person som danskarna känner bör ha varit med i deras bil och även är den person som kommer på denna ide att kroppen måste bort från platsen från detta bostadsområde. Personen som kommer på denna ide kan även vara samma person som har en klar uppfattning om vart de bör köra kroppen. Det är här iden om Trankärr och J- P Pryt*z kommer in i bilden då han tidigare känner till detta område som hand i handsken då han själv har bott där och har växt upp där.

Om PN är den som blir så okontrollerat arg att han är den som bringar Helena om livet är då PJP den som måste huvudet kallt och tänka hur de skall komma ur detta. ErAn kan vara chaufför. Är det efter att detta har hänt då som männen som "Hanna" hör börjat att bråka och tala i mun på varann. Kan PJP vara den som uttropar "FAN" ? Vi vet inte naturligtvis. Det är ju så här att om man än en gång tittar på Eniros karta så är ju området kring Trankärr alltså en väldigt nära och mycket obebyggd plats att åka till, närmast vildmark. Om man vill ta med kroppen från platsen i syfte att gömma den , så bör man alltså ta denna kropp ut från Mariestads tätort. Det måste ju vara mycket logiskt att tänka sig att GM bör göra.

Antingen så när man kommer ner hit på Söndagsmorgonen så skall man titta till kroppen man har gömt där tillfälligt under nattens timmar eller så har man kanske lagt den på andra sidan E20 tillfälligt åt Sjöängen till och har med sig kroppen i bagaget när man sakta passerar Trankärrsvittnet Margareta, därför kan man kört så här som om man då hade en tickande bomb i lasten och tittat oroligt bakåt. Vi tänker runt detta här. Men om det är så att man blev så orolig och nojjig över att man blivit sedd och om de märkte detta, så kan faktiskt kroppen efter detta, helt tagits bort från denna plats och då utesluter jag faktiskt inte att kroppen kan tagits till Danmark hur märkligt det än kan låta. Ett alternativ som ej kan kastas inte heller sjödumpning.
Citera
2023-11-17, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Stölder gör folk helst på natten - inte i dagsljus!

Inga stölder eller stöldförsök rapporterades i Trankärr den helgen.

[...]

Som påpekats - det är utmärkt att göra inbrott på dagtid när folk inte är hemma. Särskilt i sommarstugor är en helgmorgon utmärkt, för antingen är folk där - då gör man förstås inte inbrott - eller så är folk inte där, och kommer troligen inte att dyka upp inom kort tid. Att inget inbrott eller försök har rapporterats kan förstås bero på att de bilburna inte hittade något lämpligt ställe för det, eller på att de uppmärksammade att de blivit iakttagna.

Citat:
Men Prinzezzan: Det är vida känt inom vittnespsykologin att människor inte tänker på sådant här. Vi har ju även vittnet Carina i samma fall som trots att hon såg en bil stående mitt på gång-/cykelvägen INTE tog registreringsnumret! Människan fungerar så här (dåligt). Reimer har tydligt gått igenom detta med vittnespsykologi. Thord också. Folk minns inte ens det mest invanda. Visas varningslampan för fel på skrivaren med blått eller rött? Folk minns inte. Folk minns inte ens i uppenbara farosituationer eftersom folk då är fullt upptagna med att bara iaktta själva händelsen och/eller att ta skydd. Själv är jag dock mycket bra på det här, men har trots det sedan några år nu använt en dashcam i bilen i händelse av till exempel en misstänkt rånbil framför mig.

En av de få gångerna som det här med registreringsnumret fungerade var när And*ers Ekl*und mördade Engla - men då var räddningen att ett vittne hade köpt en ny kamera och av en ren slump ville testa den just när And*ers kom körande!

Och om vittnespykologi fungerar så här, varför ska vi lita på att iakttagelserna vid Trankärr handlar om den aktuella morgonen, när de inte har rapporterats samma dag?

Citat:
Eftersom vi har en hel grupp av särskoleelever i tråden blir det genast lite tungrott, då det behövs väldigt mycket specialundervisning. (IB03, Reimer, Thord, Prinzezzan, Judaland med flera undantagna.) Noterbart är också att flera tråddeltagare inte gillar trycket på Trankärr. Jag gissar på att anledningen är att vi nu har "kommit för nära"! Bra dock att du fortfarande behåller fokuset, IB03!

[...]

* Bilen körde märkligt sakta.

* I bilen ska det ha varit några unga, oroliga män.

[...]

* M*argareta med "tonårspassageraren" körde 45 minuter efter den första iakttagelsen tätt bakom den mystiska bilen i cirka en kilometer. Under den sträckan vände sig minst ett par av personerna i bilen om flera gånger och agerade oroligt och nervöst.

[...]

Och snälla (nu för fan): Håll er för goda för att slå ner på att någon uppgift - eller ordval! - skulle råka skilja sig något lite från ett tidigare inlägg. Någon fjolla hackade tidigare ner på att Judaland inte hade skrivit exakt samma sak som vid ett tidigare tillfälle, men Judaland har förklarat hur det kommer sig i ett inlägg för cirka två, tre veckor sedan. (Exakt: Gör hemläxan, gå tillbaka i tråden och läs på!) Jag för min del menar att det är omöjligt att skriva exakt samma sak varje gång - men att det ALDRIG är min mening att medvetet "trixa" eller på annat sätt "dribbla". Skär er nu, för helvete!

Varför ägnar du dig som enda person i tråden åt personangrepp?

Hur sakta är det rimligt att köra på en väg av det här slaget? (Om den hade kört fortare hade den kunnat uppfattas som körande vårdslöst och väckt intresse av den anledningen. Det är inte lätt att göra rätt här.)

Hur uppfattar man att någon i en bil är orolig och inte till exempel vilse?

Hur många i bilen vände sig om? Tidigare har det inte talats om "minst ett par".

Jag tar mig faktiskt friheten att ifrågasätta när en skildring ändras efter hand som den ifrågasätts. Det är nämligen inte trovärdigt att ändra sina uppgifter på det sättet. Det går utmärkt att skriva "exakt samma sak varje gång" om man går tillbaka i tråden, det som du vill att alla andra ska göra.

Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Självklart att du inte pekar på någon annan trolig förklaring. Jajemen, 1000 andra anledningar ja, vilka kan dessa vara då just denna morgon ? Allt är möjligt på ett teoretiskt plan inne i ett isolerat laboratorium.

Om jag frågar så här då.

Anser du det helt uteslutet att denna observation har med försvinnandet att göra ?

Det är naturligtvis inte helt uteslutet. Men lite starkare argument får man väl ha. Det är inte heller helt uteslutet att vittnet har hittat på alltihop för att göra sig intressant.

Citat:
Antingen så när man kommer ner hit på Söndagsmorgonen så skall man titta till kroppen man har gömt där tillfälligt under nattens timmar eller så har man kanske lagt den på andra sidan E20 tillfälligt åt Sjöängen till och har med sig kroppen i bagaget när man sakta passerar Trankärrsvittnet Margareta, därför kan man kört så här som om man då hade en tickande bomb i lasten och tittat oroligt bakåt. Vi tänker runt detta här. Men om det är så att man blev så orolig och nojjig över att man blivit sedd och om de märkte detta, så kan faktiskt kroppen efter detta, helt tagits bort från denna plats och då utesluter jag faktiskt inte att kroppen kan tagits till Danmark hur märkligt det än kan låta. Ett alternativ som ej kan kastas inte heller sjödumpning.

Det satt långt inne, men här kom i alla fall ett förslag på vad de kan ha gjort. Men vad gjorde de då i 45 minuter mellan de två tillfällen de blev iakttagna?
Citera
2023-11-17, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Nu skriver jag vanligtvis inte något i denna tråd; läser enbart. Och jag har ingen anknytning till Mariestadstrakten.

Men:
Det måste finnas massor av anledningar till att en bil åker långsamt på en väg ute på landet i en trakt där det inte bor så många.

Inbrottsavsikter har redan nämnts. Att inget inbrott anmälts "bevisar" ingenting. Syftet kan ha varit att göra inbrott, men av någon anledning gjordes inget.

Andra möjliga anledningar:
-Bilen kom inte från trakten, man hade kört fel men har inte förstått det, man letar efter det ställe man ska till.
-Otillåten övningskörning med person som inte uppnått rätt ålder.
-Stämt möte med någon/några utifrån något brottsligt; narkotika som ska byta ägare? stöldgods som ska byta ägare? svartslaktat kött som ska byta ägare?

Dessa tre kan förklara varför bilen körde sakta och varför passagerarna uppfattades som oroliga.

Man kan spekulera i att bilen hade med Helenas försvinnande att göra, men därifrån till att säga att den troligen har det, är steget långt.

Vad som helst kan ledas i bevis med antagande, liksom att de var oroliga för att de hade med försvinnandet att göra. Man kan ju tänka sig att de var ute och körde en tidig söndagsmorgon och tyckte det var konstigt att en annan bil, på den platsen och vid den tiden, följde efter dem. Klart man tittar sig om. Så där kan man resonera i oändlighet. De kan ha varit ut och tjuvåkt med farsans bil, osv, osv.
Hur många andra bilar har kört på andra ställen den här söndagsmorgonen, som inte har blivit sedda och rapporterade? Förmodligen en hel del.
Citera
2023-11-17, 16:23
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Vad som helst kan ledas i bevis med antagande, liksom att de var oroliga för att de hade med försvinnandet att göra. Man kan ju tänka sig att de var ute och körde en tidig söndagsmorgon och tyckte det var konstigt att en annan bil, på den platsen och vid den tiden, följde efter dem. Klart man tittar sig om. Så där kan man resonera i oändlighet. De kan ha varit ut och tjuvåkt med farsans bil, osv, osv.
Hur många andra bilar har kört på andra ställen den här söndagsmorgonen, som inte har blivit sedda och rapporterade? Förmodligen en hel del.

De skulle alltså blivit oroliga för att en annan bil körde efter dem och mötte dem här ute då ? Varför då ? Varför skulle de blivit så oroliga ? Var det då för att de helt enkelt var ute och körde här , helt vanlig killar som körde här i sin egen takt i godan ro och så skall de sedan blivit så rädda då för denna bil... ? Du hör hur detta låter.

Du har helt rätt, det är som vi ser här i tråden HELT fullt möjligt att resonera om precis allting i oändlighet. Just precis.
Citera
2023-11-17, 17:54
Medlem
Citat:
De skulle alltså blivit oroliga för att en annan bil körde efter dem och mötte dem här ute då ? Varför då ? Varför skulle de blivit så oroliga ? Var det då för att de helt enkelt var ute och körde här , helt vanlig killar som körde här i sin egen takt i godan ro och så skall de sedan blivit så rädda då för denna bil... ? Du hör hur detta låter.

Du har helt rätt, det är som vi ser här i tråden HELT fullt möjligt att resonera om precis allting i oändlighet. Just precis.

Nu har det alltså förvandlats från att en var orolig till att alla var rädda. Vad har du för belägg för att de var just rädda?
Citera
2023-11-17, 18:08
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Var bilen stulen finns det en förklaring både till oroliga killar och tiden mellan de två tillfällen de blev iakttagna.
Citera
2023-11-17, 18:08
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort

Jag menar inte att det är otroligt att bilen med de unga männen skulle kunna ha koppling till försvinnandet och mordet/dråpet. Det kan mycket väl vara så. Det kan vara EN av många anledningar till att bilen åkte där vid den tidpunkten. En felkörning eller en "fulkörning" med pappas bil är precis lika trolig som att den sedda bilen skulle ha med Helena att göra.
Citera
2023-11-17, 19:10
Medlem
Citat:

Men på riktigt, tänk en, två mils radie från Mariestad eller feån Kohagen. Inget mer som stack ut då från typ 02 då Helena försvann tills 8.30 dagen efter? Ingea bilar där de inte borde vara osv. Det är så långsökt. Vilken värld lever du i? En bil där en, nej alla var nervösa i? Åkte långsamt..... fyra stycke , nej tre..... en tittade bakåt och var nervös. Nej två...vittnet såg en dekal. Men inget utländskt reg nr. Ingen dk dekal alltså.... man ser nervösa personer i en bil men uppenbarligen var den svenskreggad... Eller så var den svenskreggad med Pu och Ugglans favoritkandidat i baksätet, KM.
Citera
2023-11-17, 19:37
Medlem
RFTs avatar
Vittnet, kvinnan M, lever inte längre, eller har jag fattat fel? Men det var väl en tonåring med också, en son? En dotter? Den personen; lever han/hon? Om ni i Mariestad vet vem kvinnan var, så kanske ni vet vem tonåringen är.
Citera
2023-11-17, 20:18
Medlem
Citat:
Självklart att du inte pekar på någon annan trolig förklaring. Jajemen, 1000 andra anledningar ja, vilka kan dessa vara då just denna morgon ? Allt är möjligt på ett teoretiskt plan inne i ett isolerat laboratorium.

Om jag frågar så här då.

Anser du det helt uteslutet att denna observation har med försvinnandet att göra ?

Självklart inte uteslutet. Fullt möjligt.
Citera
2023-11-17, 20:31
Medlem
Om nu traden skall diskutera en bil sa borde det val anda vara battre att diskutera bilen som bevisligen korde in pa cykelvagen nara HA's hem vid den exakta tidpunkten for det formodade brottet och i absolut narhet till den formodade brottsplatsen ?

Jag ar fortfarande forvanad att 90-tals Mariestadare inte har knackt detta. Jag kommer fran en storre stad, men vi visste pa den tiden vilka som korde efter utekvallar, vilka som var nyktra, vilka bilar folk hade etc. Just for att kunna plocka en skjuts hem. Och samma gallde for tjejerna, i annu storre utstrackning. Dom hade stenkoll pa vilka som kunde kora dom hem istallet for nattbuss/taxi. Och jag vet inte en enda tjej pa den tiden, aven dom vildare, som skulle hoppa in i en bil med personer dom inte kande och litade pa. Bara den saken borde minska urvalet enormt.
Senast redigerad av MrConwell 2023-11-17 kl. 20:56.
Citera
2023-11-17, 20:48
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Nu har det alltså förvandlats från att en var orolig till att alla var rädda. Vad har du för belägg för att de var just rädda?

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Var bilen stulen finns det en förklaring både till oroliga killar och tiden mellan de två tillfällen de blev iakttagna.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag menar inte att det är otroligt att bilen med de unga männen skulle kunna ha koppling till försvinnandet och mordet/dråpet. Det kan mycket väl vara så. Det kan vara EN av många anledningar till att bilen åkte där vid den tidpunkten. En felkörning eller en "fulkörning" med pappas bil är precis lika trolig som att den sedda bilen skulle ha med Helena att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Men på riktigt, tänk en, två mils radie från Mariestad eller feån Kohagen. Inget mer som stack ut då från typ 02 då Helena försvann tills 8.30 dagen efter? Ingea bilar där de inte borde vara osv. Det är så långsökt. Vilken värld lever du i? En bil där en, nej alla var nervösa i? Åkte långsamt..... fyra stycke , nej tre..... en tittade bakåt och var nervös. Nej två...vittnet såg en dekal. Men inget utländskt reg nr. Ingen dk dekal alltså.... man ser nervösa personer i en bil men uppenbarligen var den svenskreggad... Eller så var den svenskreggad med Pu och Ugglans favoritkandidat i baksätet, KM.

Okey det ska stå oroliga inte rädda. Det är korrekt.

Att bilen kan ha varit stulen ? Att det krypkör en stulen bil förbi där Margaret*a bodde ? Varför kör man omkring i en stulen bil så här sakta ? Man kör också fram och tillbaka med 45 minuters mellanrum då vittnena såg dem an andra gång.

Vad menar du SkövdeBosse ? Inget mer som stack ut, ja vi har ju Lockerusdsvittnet som ser en mindre ljus bil efter att hört kvinnoskrik åt centrum till där hon står placerad vid Netto som far ner i en jäkla fart bredvid henne och ner Mariegärdesväg som sedan "försvinner" vid efter 2.30. Vi har Viking711 som ser en bil fara ner emellan 2 och 3, som han säger vid Sjöängen till. Vi har den ljusa bil med tonade rutor som Carina ser vid 3:30 där in på cykelvägen vid Vikingavägen. Vi har en man som parkerar en bil vid Sjukhusets parkering vid 4.20 som sedan springer mot bostadsområdet Lockerud.

Vad då långsökt att de inblandade i detta försvinnande ses åkande i en bil nere i Trankärr på denna speciella Söndagsmorgon ? Vad tror du de förslagsvis har förvarat kroppen eller ämnar att förvara/permanent förvara kroppen efter denna plötsligt oväntade händelse ? Inne i Mariestads tätort ? Svara nu på detta vad du har för ideer.

Vad fan yrar du om ? Margaret*a såg fyra stycken personer i denna bil, det i varje fall enligt min källa som har detta från de danska tidningarna BT och Ekstra Bladet. Ingen har pratat om två personer och ingen har pratat om att alla personer i bilen har tittat bakåt...Hallå. Margaret*a såg aldrig vad det var för sorts dekal/klistermärke hon såg i bak. Man kan misstänka som vi skriver att det kan ha varit en "DK-dekal", när ErAn pressas i SR-förhöret om han hade haft just ett klistermärke vid reg. plåten på sin bil. Men det är inget alls som är klarlagt vilket det var.

Och du tror då att det första alla människor gör det är att nerteckna ett reg. nr ? Det misstänkte ju inte dessa personer åkandes i denna bil för något brott det första de gjorde är ju en rimlig tanke. Det minns bilen för att den körde märkligt där nere, just på denna tid , just på denna dag. Därför lade hon märke till bilen och sedan rapporterade hon in denna observation till Polisen när hon fick reda på att ung kvinna har blivit försvunnen.

Vad är det som är så f a n t a s ti s k t konstigt med detta ? Det är ett fritt land och du får tro att denna bil inte har med försvinnandet att göra. Jag gör en annan bedömning, att denna bil HAR med detta försvinnande att göra.

De är ju så här om jag skall behöva klargöra detta ens, så är det ju absolut inget krav att denna bil Trankärrsvittnet såg måste haft en "DK-dekal" för att dessa danskar skall kunna vara inblandade t e x. De hade bott i Sverige sedan 1989. Eller ens någon landsdekal alls för den delen utan vilket märke som helst som alla kan förstå. Men att detta klistermärke satt vid reg.plåten i bak som är just den fråga ErAn får i SR-förhöret. Man kan då starkt anta att denna fråga är relaterad från detta Trankärrsvittne då.
Senast redigerad av IB03 2023-11-17 kl. 20:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in