2023-11-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
det finns ingen särskilt vettig alternativ förklaring på denna bils körande här nere, vid just denna speciella tidpunkt denna dag.

Varfor inte ? Den ar val en allman vag som alla kan kora pa ? Och vad ar det som ar sa speciellt med just denna tidpunkt ? Det ar val anda flera timmar sedan sjalva brottet med all sannolikhet har begatts ?

Savida inte just den exakta bilen kan identifieras (personen/personerna i bilen kan ju tydligen inte identifieras, sa det gar bort direkt) som narvarande vid den formodade brottsplatsen vid den formodade tidsperioden brottet begicks sa ar det nog dessvarre fullstandigt ointressant varfor nagon/nagra var ute och sondagskorde.

IB03, presentera garna en teori med tidslinje och argumentera for din sak, det vore mycket mera intressant att se.
Citera
2023-11-16, 23:17
Medlem
Citat:
Vi har det vi har att gå på, det blir ju inte helt serverat detta fall på ett silverfat. Du måste ju känna någon som helst känsla för att denna observation starkt kan misstänkas höra ihop med detta försvinnande.

Vilka var dessa fyra unga personer som åkte här nere i obygden så här tidigt på just denna dag och vilket var deras egentliga ärende här nere ?

Det klart att detta Trankärrs vittne kände att det var något mycket märkligt med deras sätt att köra på här nere, med detta krypkörande, oroliga bakåtittande och att hon såg dem vid två tillfällen. Det klart att hon tyckte allt detta var mycket märkligt. Hon får sedan reda på att ung kvinna har försvunnit i Mariestad och börjat tänka på vad hon har sett.

Ja, som du säger på landsbygden så är det vanligt att folk är oerhört uppmärksamma på bilar. Sen är det ju så här att allas första impuls är ju inte för den delen, att genast ta fram papper och penna och skriva ner reg. nummret. Men hon lägger märke till denna bil och registrerar dessa detaljer hon anger.

För mig är det stenklart att denna observation hör ihop med försvinnandet. Check.

De kan ju också ha varit där tidigt en söndagsmorgon för att göra stölder på landet och då kanske man tittar sig oroligt omkring. Kopplingarna till försvinnandet är väldigt svagt. Särskilt som hela området är avsökt.
Citera
2023-11-17, 03:11
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
De kan ju också ha varit där tidigt en söndagsmorgon för att göra stölder på landet och då kanske man tittar sig oroligt omkring. Kopplingarna till försvinnandet är väldigt svagt. Särskilt som hela området är avsökt.

Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Om vi slutar argumentera med rovfågeln, vilket jag har gjort, så minskar antalet inlägg i tråden med 32 procent, typ. Så fort jag säger något förolämpar hon mig, men jag säger något när jag vill och svarar aldrig på hennes provokationer.

Stölder gör folk helst på natten - inte i dagsljus!

Inga stölder eller stöldförsök rapporterades i Trankärr den helgen.

Hela området är INTE avsökt. Dessutom är skallgångskedjor inte särskilt tillförlitliga. Om allt detta har jag skrivit tidigare.

Så klart att inläggen i tråden minskar när jag inte svarar er alla som har fel eller fattar trögt!

Kul dock att du kommenterade mig!
Citera
2023-11-17, 03:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Reagerade MaHe redan under sin bilfärd på att hon tyckte att killarna i bilen uppträdde "oroligt", och att hon fann det hela konstigt; först kryp-kör de förbi på vägen utanför hennes hus och sedan ser hon dem igen och då upplever hon att de uppträder nervöst? Om hon under bilfärden reagerade på detta, och tyckte att det var märkligt, tog hon då bilens registreringsnummer? För hon ska väl ha åkt efter dem ett tag (0,5 - 1 km?)? Under den tiden skulle hon säkert ha hunnit repeterat in åtminstone några siffror/bokstäver?

Men Prinzezzan: Det är vida känt inom vittnespsykologin att människor inte tänker på sådant här. Vi har ju även vittnet Carina i samma fall som trots att hon såg en bil stående mitt på gång-/cykelvägen INTE tog registreringsnumret! Människan fungerar så här (dåligt). Reimer har tydligt gått igenom detta med vittnespsykologi. Thord också. Folk minns inte ens det mest invanda. Visas varningslampan för fel på skrivaren med blått eller rött? Folk minns inte. Folk minns inte ens i uppenbara farosituationer eftersom folk då är fullt upptagna med att bara iaktta själva händelsen och/eller att ta skydd. Själv är jag dock mycket bra på det här, men har trots det sedan några år nu använt en dashcam i bilen i händelse av till exempel en misstänkt rånbil framför mig.

En av de få gångerna som det här med registreringsnumret fungerade var när And*ers Ekl*und mördade Engla - men då var räddningen att ett vittne hade köpt en ny kamera och av en ren slump ville testa den just när And*ers kom körande!
Citera
2023-11-17, 04:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
...

Eftersom vi har en hel grupp av särskoleelever i tråden blir det genast lite tungrott, då det behövs väldigt mycket specialundervisning. (IB03, Reimer, Thord, Prinzezzan, Judaland med flera undantagna.) Noterbart är också att flera tråddeltagare inte gillar trycket på Trankärr. Jag gissar på att anledningen är att vi nu har "kommit för nära"! Bra dock att du fortfarande behåller fokuset, IB03!

Vi tar det mest intressanta med Trankärrsvittnet i detalj igen:

* Tidigt på söndagsmorgonen den 14 juni såg M*argareta en främmande bil två gånger med 45 minuters mellanrum nere vid Trankärr.

* Det var enligt M*argareta ovanligt med biltrafik därnere överhuvudtaget, så därför stack bilen ut - och fångade hennes intresse.

* Bilen körde märkligt sakta.

* I bilen ska det ha varit några unga, oroliga män.

* Efter att bilen hade passerat familjens hus i riktning söderut, observerade Trankärrsvittnet och "tonårspassageraren" bilen igen 45 minuter senare - bilen körde då fortfarande söderut! Detta tyckte M*argareta var väldigt konstigt, eftersom bilen borde ha varit borta för länge sedan!

* M*argareta med "tonårspassageraren" körde 45 minuter efter den första iakttagelsen tätt bakom den mystiska bilen i cirka en kilometer. Under den sträckan vände sig minst ett par av personerna i bilen om flera gånger och agerade oroligt och nervöst.

Av en händelse råkade allt detta inträffa just den morgonen, på vilken en ung kvinna hade försvunnit i Mariestad. Kan man tänka sig!

Vi kan till detta lägga följande:

* Vittnet "Hanna" hade hört ett bråk med en skrikande kvinna samt billjud.

* Vittnet "Hanna" hörde MINST två upprörda mansröster.

* "Lockerudsvittnet" såg en mindre ljus bil komma i hög fart in på det som idag heter Mariegärdes väg på Lockerud bara ett par minuter efter det att också hon hade hört en skrikande kvinna.

-----

Trankärrsvittnet med tonårspassagerare gjorde alltså sina iakttagelser på söndagsmorgonen runt cirka 08:30 till 09:15 (mitt fria val av tidsspann. Det kan givetvis ha varit 08:29 till 09:14 ... ). Anledningen till de här observationerna var att M*argareta med tonårspassagerare precis var på gång att åka till en hästaktivitet. De fick ett par dagar efter observationerna höra/läsa om Helena, och de ska i samband med detta ha kopplat att de ju hade sett den där bilen agera märkligt på morgonen efter det att Helena försvann, och att det kanske kunde vara något att anmäla till polisen. M*argareta ska typ en vecka efter det att hon fick höra om försvinnandet ha anmält händelsen till polisen. M*argaretas känsla var dock att det nog inte var mycket till ledtråd, men att hon tänkte att det väl var bättre att säga för mycket än för lite. Vid den första kontakten med polisen tyckte M*argareta att polisen inte var intresserad. Det var först några veckor senare som det blev pådrag med skallgångskedjor, förhör och annat.

Tyvärr vet jag inte när M*argareta lämnade sitt vittnesmål i ett regelrätt polisförhör, men av ovanstående känns det som att det bör ha varit några veckor efter det att hon hade ringt till polisen första gången. Tyvärr finns risken att hon då kan ha blivit påverkad av media kombinerat med att hon sannolikt kan ha hunnit tappa en del minnesbilder. Tonårspassageraren förhördes två gånger med cirka en månads mellanrum, men när det första förhöret ägde rum med honom/henne framgår tyvärr heller inte, men det bör ju ha dröjt lika länge som för M*argareta.

M*argaretas observationer gjordes cirka sex timmar efter tumultet i Kohagen. Om vi tror att bilen på sjukhusparkeringen hade med försvinnandet att göra, talar vi om bara typ fyra timmar. Det som fångade M*argaretas intresse var alltså:

* Att det var mycket ovanligt med biltrafik längst ner vid Trankärr.

* Bilens låga hastighet.

* Veckodagen (tidigt en söndagsmorgon).

* Klockslaget.

* Antalet unga, oroliga män i bilen.

* Att hon såg bilen två gånger inom 45 minuter i exakt samma område, fortfarande körande i samma riktning.

* Att männen i bilen vände sig om flera gånger, betedde sig märkligt och såg oroliga ut.

Jag tror att bilen hade kört in mot Hökamossen och uppehållit sig där under de där 45 minuterna. Någon annan förklaring finns inte. Precis allt - se ovan - talar för att den iakttagna bilen hade med försvinnandet att göra. Mitt tips är att hela området runt Trankärr, Hökamossen och Kusabäcken ska genomsökas av forensiker - samt med likhundar!

Och snälla (nu för fan): Håll er för goda för att slå ner på att någon uppgift - eller ordval! - skulle råka skilja sig något lite från ett tidigare inlägg. Någon fjolla hackade tidigare ner på att Judaland inte hade skrivit exakt samma sak som vid ett tidigare tillfälle, men Judaland har förklarat hur det kommer sig i ett inlägg för cirka två, tre veckor sedan. (Exakt: Gör hemläxan, gå tillbaka i tråden och läs på!) Jag för min del menar att det är omöjligt att skriva exakt samma sak varje gång - men att det ALDRIG är min mening att medvetet "trixa" eller på annat sätt "dribbla". Skär er nu, för helvete!
Senast redigerad av Ugglan. 2023-11-17 kl. 04:43.
Citera
2023-11-17, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Eftersom vi har en hel grupp av särskoleelever i tråden blir det genast lite tungrott, då det behövs väldigt mycket specialundervisning. (IB03, Reimer, Thord, Prinzezzan, Judaland med flera undantagna.) Noterbart är också att flera tråddeltagare inte gillar trycket på Trankärr. Jag gissar på att anledningen är att vi nu har "kommit för nära"! Bra dock att du fortfarande behåller fokuset, IB03!

Vi tar det mest intressanta med Trankärrsvittnet i detalj igen:

* Tidigt på söndagsmorgonen den 14 juni såg M*argareta en främmande bil två gånger med 45 minuters mellanrum nere vid Trankärr.

* Det var enligt M*argareta ovanligt med biltrafik därnere överhuvudtaget, så därför stack bilen ut - och fångade hennes intresse.

* Bilen körde märkligt sakta.

* I bilen ska det ha varit några unga, oroliga män.

* Efter att bilen hade passerat familjens hus i riktning söderut, observerade Trankärrsvittnet och "tonårspassageraren" bilen igen 45 minuter senare - bilen körde då fortfarande söderut! Detta tyckte M*argareta var väldigt konstigt, eftersom bilen borde ha varit borta för länge sedan!

* M*argareta med "tonårspassageraren" körde 45 minuter efter den första iakttagelsen tätt bakom den mystiska bilen i cirka en kilometer. Under den sträckan vände sig minst ett par av personerna i bilen om flera gånger och agerade oroligt och nervöst.

Av en händelse råkade allt detta inträffa just den morgonen, på vilken en ung kvinna hade försvunnit i Mariestad. Kan man tänka sig!

Vi kan till detta lägga följande:

* Vittnet "Hanna" hade hört ett bråk med en skrikande kvinna samt billjud.

* Vittnet "Hanna" hörde MINST två upprörda mansröster.

* "Lockerudsvittnet" såg en mindre ljus bil komma i hög fart in på det som idag heter Mariegärdes väg på Lockerud bara ett par minuter efter det att också hon hade hört en skrikande kvinna.

-----

Trankärrsvittnet med tonårspassagerare gjorde alltså sina iakttagelser på söndagsmorgonen runt cirka 08:30 till 09:15 (mitt fria val av tidsspann. Det kan givetvis ha varit 08:29 till 09:14 ... ). Anledningen till de här observationerna var att M*argareta med tonårspassagerare precis var på gång att åka till en hästaktivitet. De fick ett par dagar efter observationerna höra/läsa om Helena, och de ska i samband med detta ha kopplat att de ju hade sett den där bilen agera märkligt på morgonen efter det att Helena försvann, och att det kanske kunde vara något att anmäla till polisen. M*argareta ska typ en vecka efter det att hon fick höra om försvinnandet ha anmält händelsen till polisen. M*argaretas känsla var dock att det nog inte var mycket till ledtråd, men att hon tänkte att det väl var bättre att säga för mycket än för lite. Vid den första kontakten med polisen tyckte M*argareta att polisen inte var intresserad. Det var först några veckor senare som det blev pådrag med skallgångskedjor, förhör och annat.

Tyvärr vet jag inte när M*argareta lämnade sitt vittnesmål i ett regelrätt polisförhör, men av ovanstående känns det som att det bör ha varit några veckor efter det att hon hade ringt till polisen första gången. Tyvärr finns risken att hon då kan ha blivit påverkad av media kombinerat med att hon sannolikt kan ha hunnit tappa en del minnesbilder. Tonårspassageraren förhördes två gånger med cirka en månads mellanrum, men när det första förhöret ägde rum med honom/henne framgår tyvärr heller inte, men det bör ju ha dröjt lika länge som för M*argareta.

M*argaretas observationer gjordes cirka sex timmar efter tumultet i Kohagen. Om vi tror att bilen på sjukhusparkeringen hade med försvinnandet att göra, talar vi om bara typ fyra timmar. Det som fångade M*argaretas intresse var alltså:

* Att det var mycket ovanligt med biltrafik längst ner vid Trankärr.

* Bilens låga hastighet.

* Veckodagen (tidigt en söndagsmorgon).

* Klockslaget.

* Antalet unga, oroliga män i bilen.

* Att hon såg bilen två gånger inom 45 minuter i exakt samma område, fortfarande körande i samma riktning.

* Att männen i bilen vände sig om flera gånger, betedde sig märkligt och såg oroliga ut.

Jag tror att bilen hade kört in mot Hökamossen och uppehållit sig där under de där 45 minuterna. Någon annan förklaring finns inte. Precis allt - se ovan - talar för att den iakttagna bilen hade med försvinnandet att göra. Mitt tips är att hela området runt Trankärr, Hökamossen och Kusabäcken ska genomsökas av forensiker - samt med likhundar!

Och snälla (nu för fan): Håll er för goda för att slå ner på att någon uppgift - eller ordval! - skulle råka skilja sig något lite från ett tidigare inlägg. Någon fjolla hackade tidigare ner på att Judaland inte hade skrivit exakt samma sak som vid ett tidigare tillfälle, men Judaland har förklarat hur det kommer sig i ett inlägg för cirka två, tre veckor sedan. (Exakt: Gör hemläxan, gå tillbaka i tråden och läs på!) Jag för min del menar att det är omöjligt att skriva exakt samma sak varje gång - men att det ALDRIG är min mening att medvetet "trixa" eller på annat sätt "dribbla". Skär er nu, för helvete!

Okej... de som inte håller med om dina åsikter skickar du på förolämpningarna ovan. Moget.
Mångå försöker få dig att lugna ner dig. Gör det istället. Du har någon slags svårighet som gör att du mållåser och blir aggresiv mot din omgivning. Du argumenterar på fula sätt för att få din åsikt igenom.

Jag är inte säker på att någon av personerna ovan, som du väljer in till ditt lag, står bakom dig på något sätt här.
Varken tonen du utrycker dig med, din fula argumentation, eller dina slutsatser.

Menar du på fullt allvar att punkterna, du sammanställt ovan (som inte är säkra att de inträffat och på exakt det sätt du beskriver dem) leder dig till: "Någon annan förklaring finns inte. Precis allt - se ovan - talar för att den iakttagna bilen hade med försvinnandet att göra" ? 😆
Citera
2023-11-17, 06:35
Medlem
Citat:

Hela området är INTE avsökt. Dessutom är skallgångskedjor inte särskilt tillförlitliga. Om allt detta har jag skrivit tidigare.

Så klart att inläggen i tråden minskar när jag inte svarar er alla som har fel eller fattar trögt!

Utmärkt tid att göra göra ett inbrott t.ex när alla är iväg på brukshundsklubben/hästaktivitet/Ullared. På natten är många hemma. Sluta dummförklara folk. Ajnoshort hade skrivit ett vettigt inlägg. Varför måste du trycka ner det för att det inte passar din åsikt?

8:30 är väl knappast tidig morgon? Då har jag tränat, fikat, varit på återvinningscentralen, veckohandlat och gjort matlådor om jag ska iväg i veckan
😉
Citera
2023-11-17, 08:19
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
bla-bla-bla
bla-bla-bla
Ja, det kan man tänka sig. Om man har något som helst vett i skallen.
Citera
2023-11-17, 10:54
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

– Flest bostadsinbrott begås under dagtid, då folk inte är hemma, säger Johanna Olseryd, utredare på Brå.

Gräver grav gör mördare helst i dagsljus?
Citera
2023-11-17, 11:27
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Nej, stopp och belägg nu!

Fel 1): Bara för att Peter Thylén - och hans kollega! - fastnade på CL, måste inte betyda att Peter inte ser att det finns grava faktafel i Lottes bok! Minns jag fel, eller har inte också GW Persson uttalat samma kritik?

Fel 2): Jo, Peter visste mycket väl om Lockerudsvittnet! Peter återkom med en del information om vad hon hade sagt i förhören. Däremot kände han inte till 23.30-vittnet, eftersom det vittnet aldrig hade varit i kontakt med polisen. Det var jag som lämnade den informationen till honom!

Men i övrigt håller jag med dig om att polisen helst riktar in sig på bara en gärningsman eftersom det är lättast. Jag har skrivit om det flera gånger i tråden.

Kan du förtydliga? Var det specifikt Peter Thylén som inte kände till 23.30-vittnet? Att vittnet aldrig hade varit i kontakt med polisen, betyder det att de inte kände till vittnet eller att de faktiskt gjorde det men struntade i att höra vittnet?
Citera
2023-11-17, 14:21
Medlem
RFTs avatar
Nu skriver jag vanligtvis inte något i denna tråd; läser enbart. Och jag har ingen anknytning till Mariestadstrakten.

Men:
Det måste finnas massor av anledningar till att en bil åker långsamt på en väg ute på landet i en trakt där det inte bor så många.

Inbrottsavsikter har redan nämnts. Att inget inbrott anmälts "bevisar" ingenting. Syftet kan ha varit att göra inbrott, men av någon anledning gjordes inget.

Andra möjliga anledningar:
-Bilen kom inte från trakten, man hade kört fel men har inte förstått det, man letar efter det ställe man ska till.
-Otillåten övningskörning med person som inte uppnått rätt ålder.
-Stämt möte med någon/några utifrån något brottsligt; narkotika som ska byta ägare? stöldgods som ska byta ägare? svartslaktat kött som ska byta ägare?

Dessa tre kan förklara varför bilen körde sakta och varför passagerarna uppfattades som oroliga.

Man kan spekulera i att bilen hade med Helenas försvinnande att göra, men därifrån till att säga att den troligen har det, är steget långt.
Citera
2023-11-17, 14:24
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Nej, jag kommer inte att ge en sannolik alternativ förklaring.

Utav alla 1000 andra anledningar, egentligen oändligt antal andra anledningar, är det inte säkert att någon av dem har hög sannolikhet, men totalt blir summan av alla de andra scenarierna ganska stor.
Att bedömma sannolikheten för dessa är givetvis subjektivt och det är inte meningsfullt att diskutera dem, då alla har olika syn på det.

Klart är i alla fall att osannolika saker inträffar ofta.
Ett exempel är denna:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1wod6/frun-sparkades-ihjal-av-en-alg--han-fick-skulden
Ingen kunde komma på någon annan rimlig förklaring förrän det uppdagades att hon blivit ihjälsparkad av en älg. (Obs, jag drar inga paralleller till detta fall i övrigt, bara visa att osannolika saker händer)

Bilar kör på små vägar av en mängd skäl. Jag vet en massa skäl och de kan säkert upplevas som skumma.

I detta fall har vi dessutom osäkerheter i observationen(människan är bevisat dålig på att minnas saker), osäkerheter i observatörens berättelses sanningshalt, Judalands förståelse av berättelsen osv...
"Tråden" vet inte ens att det gått till på det här viset.

Ni, du mfl, för ett snett resonemang och argumentation.

Självklart att du inte pekar på någon annan trolig förklaring. Jajemen, 1000 andra anledningar ja, vilka kan dessa vara då just denna morgon ? Allt är möjligt på ett teoretiskt plan inne i ett isolerat laboratorium.

Om jag frågar så här då.

Anser du det helt uteslutet att denna observation har med försvinnandet att göra ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in