Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
...
Eftersom vi har en hel grupp av särskoleelever i tråden blir det genast lite tungrott, då det behövs väldigt mycket specialundervisning. (IB03, Reimer, Thord, Prinzezzan, Judaland med flera undantagna.) Noterbart är också att flera tråddeltagare inte gillar trycket på Trankärr. Jag gissar på att anledningen är att vi nu har "kommit för nära"!

Bra dock att du fortfarande behåller fokuset, IB03!
Vi tar det mest intressanta med Trankärrsvittnet i detalj igen:
* Tidigt på söndagsmorgonen den 14 juni såg M*argareta en främmande bil två gånger med 45 minuters mellanrum nere vid Trankärr.
* Det var enligt M*argareta ovanligt med biltrafik därnere överhuvudtaget, så därför stack bilen ut - och fångade hennes intresse.
* Bilen körde märkligt sakta.
* I bilen ska det ha varit några unga, oroliga män.
* Efter att bilen hade passerat familjens hus i riktning söderut, observerade Trankärrsvittnet och "tonårspassageraren" bilen igen 45 minuter senare - bilen körde då fortfarande söderut! Detta tyckte M*argareta var väldigt konstigt, eftersom bilen borde ha varit borta för länge sedan!
* M*argareta med "tonårspassageraren" körde 45 minuter efter den första iakttagelsen tätt bakom den mystiska bilen i cirka en kilometer. Under den sträckan vände sig minst ett par av personerna i bilen om flera gånger och agerade oroligt och nervöst.
Av en händelse råkade allt detta inträffa just den morgonen, på vilken en ung kvinna hade försvunnit i Mariestad. Kan man tänka sig!
Vi kan till detta lägga följande:
* Vittnet "Hanna" hade hört ett bråk med en skrikande kvinna samt billjud.
* Vittnet "Hanna" hörde
MINST två upprörda mansröster.
* "Lockerudsvittnet" såg en mindre ljus bil komma i hög fart in på det som idag heter Mariegärdes väg på Lockerud bara ett par minuter efter det att också hon hade hört en skrikande kvinna.
-----
Trankärrsvittnet med tonårspassagerare gjorde alltså sina iakttagelser på söndagsmorgonen runt cirka 08:30 till 09:15 (
mitt fria val av tidsspann. Det kan givetvis ha varit 08:29 till 09:14 ...

). Anledningen till de här observationerna var att M*argareta med tonårspassagerare precis var på gång att åka till en hästaktivitet. De fick ett par dagar efter observationerna höra/läsa om Helena, och de ska i samband med detta ha kopplat att de ju hade sett den där bilen agera märkligt på morgonen efter det att Helena försvann, och att det kanske kunde vara något att anmäla till polisen. M*argareta ska typ en vecka efter det att hon fick höra om försvinnandet ha anmält händelsen till polisen. M*argaretas känsla var dock att det nog inte var mycket till ledtråd, men att hon tänkte att det väl var bättre att säga för mycket än för lite. Vid den första kontakten med polisen tyckte M*argareta att polisen inte var intresserad. Det var först några veckor senare som det blev pådrag med skallgångskedjor, förhör och annat.
Tyvärr vet jag inte när M*argareta lämnade sitt vittnesmål i ett regelrätt polisförhör, men av ovanstående känns det som att det bör ha varit några veckor efter det att hon hade ringt till polisen första gången. Tyvärr finns risken att hon då kan ha blivit påverkad av media kombinerat med att hon sannolikt kan ha hunnit tappa en del minnesbilder. Tonårspassageraren förhördes två gånger med cirka en månads mellanrum, men när det första förhöret ägde rum med honom/henne framgår tyvärr heller inte, men det bör ju ha dröjt lika länge som för M*argareta.
M*argaretas observationer gjordes cirka sex timmar efter tumultet i Kohagen. Om vi tror att bilen på sjukhusparkeringen hade med försvinnandet att göra, talar vi om bara typ fyra timmar. Det som fångade M*argaretas intresse var alltså:
* Att det var mycket ovanligt med biltrafik längst ner vid Trankärr.
* Bilens låga hastighet.
* Veckodagen (tidigt en söndagsmorgon).
* Klockslaget.
* Antalet unga, oroliga män i bilen.
* Att hon såg bilen två gånger inom 45 minuter i exakt samma område, fortfarande körande i samma riktning.
* Att männen i bilen vände sig om flera gånger, betedde sig märkligt och såg oroliga ut.
Jag tror att bilen hade kört in mot Hökamossen och uppehållit sig där under de där 45 minuterna. Någon annan förklaring finns inte. Precis allt - se ovan - talar för att den iakttagna bilen hade med försvinnandet att göra. Mitt tips är att hela området runt Trankärr, Hökamossen och Kusabäcken ska genomsökas av forensiker - samt med likhundar!
Och snälla (nu för fan): Håll er för goda för att slå ner på att någon uppgift -
eller ordval! - skulle råka skilja sig något lite från ett tidigare inlägg. Någon fjolla hackade tidigare ner på att Judaland inte hade skrivit exakt samma sak som vid ett tidigare tillfälle, men Judaland har förklarat hur det kommer sig i ett inlägg för cirka två, tre veckor sedan.
(Exakt: Gör hemläxan, gå tillbaka i tråden och läs på!) Jag för min del menar att det är omöjligt att skriva exakt samma sak varje gång - men att det
ALDRIG är min mening att medvetet "trixa" eller på annat sätt "dribbla". Skär er nu, för helvete!