2023-11-13, 23:49
Medlem
Enydrions avatar
Jag var fackligt aktiv på ett större företag, ingen inom vår del var fackligt aktiv på heltid (tjänstemanna fack) men han för LO var på heltid och var klädd som tjänsteman till skillnad från alla som var med i LO.

Minns även min kontakt med en LO representant på en större facklig träff med fackligt aktiva från olika städer i landet hur han tyckte jag skulle dricka sprit när företaget bjöd (jag drack alkoholfritt bla pga att jag skulle köra min bil hem senare på kvällen)

Så just LO ger jag inte mycket för, Löfven är ett utmärkt exempel på någon som jag aldrig hört säga något intelligent någonsin.. (Slutade lyssna på vad han sa efter ett fåtal gånger )
Citera
2023-11-14, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag är inte helt övertygad. Tesla har rätt mycket pengar i ryggen och kan nog tänka sig satsa en rätt stor del av dessa för att krossa Metall och tömma dem på alla resurser.
Vinsten för fackföreningen är inte helt självklar.

Nä, Tesla drar nog från Sverige istället.

Stänger alla laddpunkter och skrattar åt pajasarna i IF Metall.

Alternativt skriver man kollektivavtal med ex Ledarna för de tjänstemän som jobbar på verkstäderna.

Detta är lite som slagsmål på skolgården. Den som blir påhoppad och slagen kommer ju välja andra kompisar.
Citera
2023-11-14, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Tio miljarder i strejkkassa sägs Metall sitta på. Hur länge kan de stå ut innan deras kassa börjar sina?

Det verkar som Metall har lite mer resursen än enbart strejkkassan.
Statsradions dagliga 20 min pod har "mediastjärnan" Veli-Pekka S. som rubrik att locka folket att lyssna idag.

https://sverigesradio.se/avsnitt/veli-pekka-och-svenska-fackets-kamp-mot-tesla

Två SM guld i flugviktsboxning och jobbade på SAAB Trollhättan före han blev heltidsfackman bl a.
Senast redigerad av OnlyHans 2023-11-14 kl. 06:11.
Citera
2023-11-14, 06:36
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Det verkar som Metall har lite mer resursen än enbart strejkkassan.
Statsradions dagliga 20 min pod har "mediastjärnan" Veli-Pekka S. som rubrik att locka folket att lyssna idag.

https://sverigesradio.se/avsnitt/veli-pekka-och-svenska-fackets-kamp-mot-tesla

Två SM guld i flugviktsboxning och jobbade på SAAB Trollhättan före han blev heltidsfackman bl a.

Det är nog till att kalla tvisten som en kamp mellan två ideologier, fri företagsamhet vs kommuniststyre.

Vem som ger sig först blir avgörande för mycket verksamhet i Sverige. Drar sig Tesla ut kommer det inte bli mycket utländska etableringar i landet. Investerare vill inte ha krångliga regelverk, strejker och negativ media.
Citera
2023-11-14, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Nä, Tesla drar nog från Sverige istället.

Stänger alla laddpunkter och skrattar åt pajasarna i IF Metall.

Alternativt skriver man kollektivavtal med ex Ledarna för de tjänstemän som jobbar på verkstäderna.

Detta är lite som slagsmål på skolgården. Den som blir påhoppad och slagen kommer ju välja andra kompisar.

Skönt det går ladda på andra laddpunkter. Sverige har inget behov alls av skitföretaget Tesla. Svenska Teslaägare kommer däremot att gråta om de plötsligt måste till utlandet för att bilarna servade.
Citera
2023-11-14, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Det är nog till att kalla tvisten som en kamp mellan två ideologier, fri företagsamhet vs kommuniststyre.

Vem som ger sig först blir avgörande för mycket verksamhet i Sverige. Drar sig Tesla ut kommer det inte bli mycket utländska etableringar i landet. Investerare vill inte ha krångliga regelverk, strejker och negativ media.

I podden tog de upp två amerikanska storföretag som kommit till Sverige med liknande attityd som Tesla.
ToysRus som efter blockad skrev på kollektivavtal.
Amazon har internetbutik men inga egna anställda i Sverige. De håller till i ett separat bolag som lär ha kollektivavtal.
Citera
2023-11-14, 08:06
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
I podden tog de upp två amerikanska storföretag som kommit till Sverige med liknande attityd som Tesla.
ToysRus som efter blockad skrev på kollektivavtal.
Amazon har internetbutik men inga egna anställda i Sverige. De håller till i ett separat bolag som lär ha kollektivavtal.

Korrekt. Men, hur det låter i ett amerikanskt styrelserum kan vi bara gissa oss till. Ryssland har gett många bolag kalla kårar, och mer Svensk politisk osäkerhet med facket kan bli en rysare.

Jänkare vill ha allt förutsägbart.. Inga minor längst vägen till framgång.
Senast redigerad av Mullret 2023-11-14 kl. 08:09.
Citera
2023-11-14, 08:58
Medlem
D.Brents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Korrekt. Men, hur det låter i ett amerikanskt styrelserum kan vi bara gissa oss till. Ryssland har gett många bolag kalla kårar, och mer Svensk politisk osäkerhet med facket kan bli en rysare.

Jänkare vill ha allt förutsägbart.. Inga minor längst vägen till framgång.

Eteblering i Sverige med kollektivavtal måste väl ändå anses vara förutsägbart med fredsplikt och i allmänhet bra kommunikation mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationerna,
Citera
2023-11-14, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.Brent
Eteblering i Sverige med kollektivavtal måste väl ändå anses vara förutsägbart med fredsplikt och i allmänhet bra kommunikation mellan arbetsgivar- och arbetstagarorganisationerna,
Fast just fredsplikten förstör ju LO med sympatistrejkerna. Varför ha kollektivavtal när du ändå kan drabbas?

Tror LO förlorar mest på dessa.
Citera
2023-11-14, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Fast just fredsplikten förstör ju LO med sympatistrejkerna. Varför ha kollektivavtal när du ändå kan drabbas?

Tror LO förlorar mest på dessa.

Exakt, varför ingå ett avtal om strejkförbud när facket kan utlysa strejk ändå?

Tesla gör helt rätt som står på sig, tror knappast att IF Metall vinner några sympatier som de beter sig för tillfället.
Citera
2023-11-14, 11:35
Medlem
Alla elbilsägare berörs av fackens blockad!

På fredag inleds Elektrikerförbundets blockad mot service och reparation av Teslas supercharger (SUC), Det är en ”vägran att befatta sig med tillförsel av elektricitet”, som facket formulerat det. Hur snabbt effekten märks av vid laddstationerna är svår att förutse.

Idag används SUC inte bara av Teslaägare utan i stor utsträckning också av ägare av alla elbilsmärken, troligen för att SUC är billigast och driftsäkrast.

Om Elektrikernas blockad mot Teslas ca 1000 laddpunkter på 213 orter i Sverige kommer att ge, för facken, önskat resultat så är det inte bara 50 000 teslaägare utan även alla elbilsbilsägare som kommer att hänvisas till övriga laddstationer i Sverige.

Jag vet inte i vilken omfattning det krävs service och reparation av SUC men skulle effekten av blockaden märkas redan under december så bör alla med elbil ta en fundering var de i år ska tillbringa jul och nyår. Planeras långresa så kan samtliga med elbil förbereda sig på kaos vid laddstationerna….
Citera
2023-11-14, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupoLupoLupo
Alla elbilsägare berörs av fackens blockad!

På fredag inleds Elektrikerförbundets blockad mot service och reparation av Teslas supercharger (SUC), Det är en ”vägran att befatta sig med tillförsel av elektricitet”, som facket formulerat det. Hur snabbt effekten märks av vid laddstationerna är svår att förutse.

Idag används SUC inte bara av Teslaägare utan i stor utsträckning också av ägare av alla elbilsmärken, troligen för att SUC är billigast och driftsäkrast.

Om Elektrikernas blockad mot Teslas ca 1000 laddpunkter på 213 orter i Sverige kommer att ge, för facken, önskat resultat så är det inte bara 50 000 teslaägare utan även alla elbilsbilsägare som kommer att hänvisas till övriga laddstationer i Sverige.

Jag vet inte i vilken omfattning det krävs service och reparation av SUC men skulle effekten av blockaden märkas redan under december så bör alla med elbil ta en fundering var de i år ska tillbringa jul och nyår. Planeras långresa så kan samtliga med elbil förbereda sig på kaos vid laddstationerna….
Man undrar om de elektriker som gör jobbet att laga och underhålla på befintliga laddare är anställda av tesla eller nån annan.

Att stoppa lev från nätet kan nog LO lyckas med till glädje för alla teslahatare. Frågan är bara hur ofta det inträffar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in