2023-10-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
2. Om företag vill verka i Sverige får de följa svenska regler.

Vilka lagar bryter Tesla mot?
Citera
2023-10-27, 18:16
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Då har du missat poängen med facket, poängen är att tillsammans är vi starka. Skulle ett par enskilda arbetare t.ex bli illa behandlade så vågar de inte kliva fram och kräva ett slut på det om man kan få sparken, men har man alla arbetare i ryggen så kan man kollektivt kräva ett slut, där facket är talespersonen. Jag personligen tycker facket är viktigt för att inte bli överkörd av t.ex ledningen eller chefen, o andra sidan så har jag sett hur fackpampar sitter i samma båt som ledningen, då har man ingen att gå till när chefen behandlar en som skit osv

Det du säger är alltså att alla företag ska ansluta sig till kollektivavtalet för att de KANSKE har anställda som eventuellt kommer fara illa, och då, bara då är det bra om arbetsplatsen är anslutna så att facket kan komma dit och ställa massa krav som de inte hade befogenheter att ställa om företaget inte hade varit anslutna?

Låter som en jävligt rimlig anledning till att inte ansluta sig till några kollektivavtal.
Citera
2023-10-27, 18:17
Medlem
Solstol28s avatar
Jo men, sätt in strejkbrytare bara. Vilken mekaniker som helst kan ju skruva i en Tesla..... NOT!!
Knappt någon elektronik och datorsystem i dessa bilar, lär man sig på en kafferast.... njae...
Tveksamt om Tesla släpper in vilken slask mekaniker som helst in i deras datorsystem. Ska ju ha gjort Teslautbildnngar A-Ö och högspännings utbildningar innan nån får ens öppna dörren, typ!
Citera
2023-10-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bengts
Hur många av mekanikerna är medlemmar i Metall?
Om de som inte är organiserade i Metall strejkar, får de ändå understöd av Metall?
Det är medlemmarna i aktuellt fackförbund som tas ut i strejk och det är medlemmarna som får ersättning.

De som inte tas ut i strejk fortsätter sitt arbete som vanligt. Om du inte är medlem berörs du inte av konflikten. Arbetsgivaren kan besluta om lockout och stänga arbetsplatsen, det brukar de göra om det blir svårigheter att driva arbetet om nyckelpersoner strejkar. Då får även de medlemmar som drabbats av lockout ersättning. Icke medlemmar får ingen ersättning om arbetsplatsen stängs.

Avgiften till fackföreningen är en sorts försäkring. Lika som en hemförsäkring, om du inte har en hemförsäkring får du ingen ersättning om huset brinner ner.
Citera
2023-10-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapster
Det du säger är alltså att alla företag ska ansluta sig till kollektivavtalet för att de KANSKE har anställda som eventuellt kommer fara illa, och då, bara då är det bra om arbetsplatsen är anslutna så att facket kan komma dit och ställa massa krav som de inte hade befogenheter att ställa om företaget inte hade varit anslutna?

Låter som en jävligt rimlig anledning till att inte ansluta sig till några kollektivavtal.

Nej inte det jag säger, vad är det du inte förstår? Om du själv vill ställa krav på en arbetsplats så vågar du inte göra det med rädsla av vad konsekvenserna kan bli, med andra ord så behövs kollektivavtalet som ett skydd för att våga säga emot, huruvida någon är missnöjd på arbetsplatsen eller inte får vi inte reda på grund av rädslan av att t.ex få sparken
Citera
2023-10-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Du har helt rätt men man undrar ju hur många av de 130 anställda som är med i facket? Det lär ju vara fler nu än för tio år sedan för anslutningsgraden tenderar öka när det är bistra tider.

Men har Metall några medlemmar på teslaverkstäderna?
Varför skulle inte Metall ha det?. Metall har
kollektivavtal för bilmekaniker.
Citera
2023-10-27, 18:27
Medlem
Gothenburgers avatar
Någon som vet vad som skiljer avtalet idag mot kollektivavtalet?
Citera
2023-10-27, 18:30
Medlem
Så jävla festligt att Svenska metall ger sig på Teslas anställda som har LÅNGT MYCKET BÄTTRE VILLKOR än vad de regimlojala förrädargänget i LO-förbunden klarat av att mygla fram till sina stackars anslutna.

Det ska bli spännande att följa från utlandet.
Citera
2023-10-27, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Du ljuger din jävel.
Facket representant sa inget om att hela samhället håller på att rasa samman.
Han sa att de även på Tesla ska schyssta förhållanden.
Fackförbunden behövs för att folk ska kunna må bra där de jobbar.
Du din jävel är helt emot schyssta arbetsförhållanden.
Nej jag är inte vänster utan rejält ute högra sidan.
Och du verkar inte veta ett skit om vad den svenska modellen går ut på.
Tesla har LÅNGT MYCKET BÄTTRE VILLKOR än de jävla slavkontrakt facket godkänner.

Du verkar inte veta ett skit och har säkert aldrig arbetat i vuxen ålder?
Citera
2023-10-27, 18:34
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Vet du ens vad ett fack är och gör eller är det bara något du har läst om online?

Jag är fullt medveten om vad ett fack är, och jag vet också att strejken nu handlar om att IF Metall kräver att Tesla ansluter sig till det kollektivavtal som deras anställda (enligt IF Metall) har rätt att luta sig emot. Men, fortfarande, IF Metall bör inte besitta rätten att ställa till med ett jävla liv för att Tesla inte driver sitt bolag till förmån för IF Metalls medlemmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Nej inte det jag säger, vad är det du inte förstår? Om du själv vill ställa krav på en arbetsplats så vågar du inte göra det med rädsla av vad konsekvenserna kan bli, med andra ord så behövs kollektivavtalet som ett skydd för att våga säga emot, huruvida någon är missnöjd på arbetsplatsen eller inte får vi inte reda på grund av rädslan av att t.ex få sparken

Absolut, sen vet jag inte hur utbrett problemet med arbetstagare som inte vågar säga vad de har på hjärtat. Tveksamt om röster höjs i samma sekund som en arbetsgivare erbjuder sina anställda kollektivavtal.
Citera
2023-10-27, 18:39
Medlem
Röstar höger, avskyr närmast hatar sossar och är kapitalist,

men rätt ska vara rätt och här gäller svensk lag, svensk arbetsrätt, världens högsta ”industri-moral” (ni vet vad jag menar) en oerhört produktiv och (fortfarande….!?) välmående arbetarklass med ett extremt lönsamt och lojalt ge/ta förhållande till produkt vs arbetsgivare.

Tamejfan för jävligt att dra igång embryot till barnarbetarkunturen till ett land som Sverige, världens per capita absolut mest produktiva och innovativa industriland någonsin!

Stäng fabriken o flytta den till Kina (varför inte Gasa. Tror dom behöver jobb där, o lönerna är lämpligt låga)
Citera
2023-10-27, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapster
IF Metall bör inte besitta rätten att ställa till med ett jävla liv för att Tesla inte driver sitt bolag till förmån för IF Metalls medlemmar.
Så avskaffa strejkrätten säger du? Okej.
Nä jag ser hellre till folket jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in