Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Jag vet inte vad du åsyftar med ”folk”. Men i Stockholm så lider väldigt många mellan 30-40 av det nya kostnadsläget.
Det som inte köpt något det senaste åren bor ofta för litet och kan inte flytta pga de galloperande kostnaderna.
Och de som bor stort har nästan utan undantag köpt de sista åren och blir därför rätt borrade av räntorna.
De enda personerna jag känner som inte lider rejält nu bor i hyresrätt eller är högavlönade singlar som bor i nån etta.
Kan gå i god för att så är fallet. Från att vara några få som gnäller så hör jag det mer eller mindre överallt. Om inte annat så indirekt då folk berättar om vänner som hamnat i knipa eller som fått förändra konsumtionsbeteenden kraftigt senaste året.
De som klarar sig bäst, i min krets, är de som är uppväxta i Stockholm och istället har satsat på HR, ofta i innerstan eftersom de har bra kötid. De som klarar sig sämst är, komiskt nog, folk som satsat på akademisk karriär (där lönerna är låga) och sedan fått för sig att de ska bo ståndsmässigt i innerstan ...