Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-13, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Jag vet inte vad du åsyftar med ”folk”. Men i Stockholm så lider väldigt många mellan 30-40 av det nya kostnadsläget.

Det som inte köpt något det senaste åren bor ofta för litet och kan inte flytta pga de galloperande kostnaderna.

Och de som bor stort har nästan utan undantag köpt de sista åren och blir därför rätt borrade av räntorna.

De enda personerna jag känner som inte lider rejält nu bor i hyresrätt eller är högavlönade singlar som bor i nån etta.

De som lider mest är de som inte köpt sin första bostad. BR i Sthlm är ned 12% från toppen enligt mäklarstatistik.

Istället för att kunna köpa en etta för 2 msek med 1200 i månaden i räntekostnad och kanske 1500 i avgift får de nu köpa samma etta för 1.76 msek men med en räntekostnad på 5100 i månaden och kanske en avgift på 1800kr.

Månadskostnaden har gått från 2700kr till 6900kr.

Dessutom har bankerna stramat åt sina kalkyler så frågan är om de ens får lån längre. En hyfsad HR får de vänta minst 10 år på. Blir high-life i föräldrarnas källare tills de är 30.

Men jäklar va glada de ska bli för att priserna gått ned 12%
Citera
2023-11-13, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Jag vet inte vad du åsyftar med ”folk”. Men i Stockholm så lider väldigt många mellan 30-40 av det nya kostnadsläget.

Det som inte köpt något det senaste åren bor ofta för litet och kan inte flytta pga de galloperande kostnaderna.

Och de som bor stort har nästan utan undantag köpt de sista åren och blir därför rätt borrade av räntorna.

De enda personerna jag känner som inte lider rejält nu bor i hyresrätt eller är högavlönade singlar som bor i nån etta.

Så är det. Alternativt deras föräldrar som ägt villan sedan 1993, dom är nog inte så 'bad off' idag. Kanske därför många föräldrar får hjälpa sin 30-40-åriga avkomma genom att strössla förskottsarv ner i generationsledet. (Om man väljer att tolka senaste tidens medierapportering så.)
Citera
2023-11-13, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Nej det är inget dom bara slänger ur sig.
Det sista man vill ha i ett samhälle är misstro mot regering och banksystemet vilken påverkar förtroende och samhällsklimatet extremt negativt och sätter onda krafter i rullning.

Herregud vad du har bankväsendets kuk långt ner i halsen.

Menar du att de ränteprognoser som skjutits fram konstant de senaste två åren är experters uttalanden? Då är jag expert för jag hade kunnat berätta för dig direkt att räntan inte alls kommer börja sänkas 2023-2024.
Citera
2023-11-13, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Istället för att kunna köpa en etta för 2 msek med 1200 i månaden i räntekostnad och kanske 1500 i avgift får de nu köpa samma etta för 1.76 msek men med en räntekostnad på 5100 i månaden och kanske en avgift på 1800kr.

Fast om man nu prompt måste se sin bostad som en aktie, torde väl det värsta scenariot i ditt exempel vara köp för 2 msek på toppen och kort därefter åka på avgift på 1800 och ränta på 5100? Fast alla FB-dasar band ju såklart räntan på minus i en oändlighet framöver...
Citera
2023-11-13, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Fast om man nu prompt måste se sin bostad som en aktie, torde väl det värsta scenariot i ditt exempel vara köp för 2 msek på toppen och kort därefter åka på avgift på 1800 och ränta på 5100? Fast alla FB-dasar band ju såklart räntan på minus i en oändlighet framöver...

Det var just att se bostaden som aktie som jag INTE gjorde.

Jag reflekterade över ungdomars möjlighet att få tag i sin första bostad och slippa bo i morsans källare.

De möjligheterna har försämrats markant sedan räntehöjningar/prisnedgång.
Citera
2023-11-13, 09:29
Medlem
Citat:
Det var just att se bostaden som aktie som jag INTE gjorde.

Jag reflekterade över ungdomars möjlighet att få tag i sin första bostad och slippa bo i morsans källare.

De möjligheterna har försämrats markant sedan räntehöjningar/prisnedgång.

Ja, det är det jag menar med att bostäder är dyrare idag än för 2 år sedan.

En tvåa som kostar 1.8 mkr men 12000kr/månad är dyrare än en som kostar 2,2 mkr men 7000kr/månad, över tid. Det nominella priset skulle behöva gå ner mer för att nå ett "likaläge" mot när priserna låg på ATH och räntan var mindre än ingenting.
Citera
2023-11-13, 10:09
Medlem
Citat:
Ja, det är det jag menar med att bostäder är dyrare idag än för 2 år sedan.

En tvåa som kostar 1.8 mkr men 12000kr/månad är dyrare än en som kostar 2,2 mkr men 7000kr/månad, över tid. Det nominella priset skulle behöva gå ner mer för att nå ett "likaläge" mot när priserna låg på ATH och räntan var mindre än ingenting.

Beror helt på vad räntan är kommande åren förvisso, men oavsett så är en överväldigande majoritet med på att vi inte kommer gå till 0% ränta igen (Det var ett experiment, och det slutade inte bra).

Men sen är det en fråga vad folk är villiga att betala i månaden, inte nödvändigtvis vad dom kan (Detta skiljer sig dock för folk som redan har lån, särskilt köpt senaste två åren).

Men ja, det är helt klart fler tecken som pekar på en prisnedgång än tvärtom, det är ingen tvekan om saken
Citera
2023-11-13, 10:12
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
De som lider mest är de som inte köpt sin första bostad. BR i Sthlm är ned 12% från toppen enligt mäklarstatistik.

Månadskostnaden har gått från 2700kr till 6900kr.

Dessutom har bankerna stramat åt sina kalkyler så frågan är om de ens får lån längre. En hyfsad HR får de vänta minst 10 år på. Blir high-life i föräldrarnas källare tills de är 30.

Men jäklar va glada de ska bli för att priserna gått ned 12%
Att gå från minimal till nästan normal boendekostnad borde nog ingen "lida av". Det har ju varit några år där det i princip varit gratis att bo så det är ju svårt att jämföra med.
Citera
2023-11-13, 10:14
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Herregud vad du har bankväsendets kuk långt ner i halsen.

Menar du att de ränteprognoser som skjutits fram konstant de senaste två åren är experters uttalanden? Då är jag expert för jag hade kunnat berätta för dig direkt att räntan inte alls kommer börja sänkas 2023-2024.
Jag skulle vara ganska bränd på mitt jobb och nästan bli mobbad av kollegorna om jag hade så fel i mitt arbete. Möjligt att bankbranchen är ett vuxendagis
Citera
2023-11-13, 10:39
Medlem
Teus avatar
Citat:
Så är det. Alternativt deras föräldrar som ägt villan sedan 1993, dom är nog inte så 'bad off' idag. Kanske därför många föräldrar får hjälpa sin 30-40-åriga avkomma genom att strössla förskottsarv ner i generationsledet. (Om man väljer att tolka senaste tidens medierapportering så.)
Iduno, tror många äldre också sitter i skiten. Det är många som går i pension nu och pensionerna ligger nästan på existensminimum. Kommer inte bli kul med nuvarande räkningar som pensionär även om man inte är överbelånad.
Citera
2023-11-13, 10:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windchester
Känns rimligt att försöka återgå till 1600-talet för att försöka förklara varför vi har en 5-10% nedgång i bostadspriserna från toppen av pandemin.

Men eftersom du ändå verkar vara så bevandrad i svensk ekonomisk historia, kan du förklara hur det såg ut för bostadspriserna i Sverige under och efter digerdöden?

https://web.archive.org/web/20070521065237/http://www.russellshorto.com/articles/ThisVeryVeryOldHouse.htm

Det kanske är den stora invandringen som gjort att Amsterdams priser exploderat de senaste decennierna.
Citera
2023-11-13, 10:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Att gå från minimal till nästan normal boendekostnad borde nog ingen "lida av". Det har ju varit några år där det i princip varit gratis att bo så det är ju svårt att jämföra med.
Problemet är att de som köpte de sista åren före år 2021 har belånat sig som om gratispengarna aldrig skulle ta slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in