2023-11-26, 23:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Men lille vän, nä det är beloppen på lånelöften som styr priserna. Och beloppen på dessa styrs av köpkraft, har köpkraften gått upp senaste året? Branschen vittnar som bekant om ett ras i år (kvalitetsjusterat).

Ohh, så stolt över dig att du har lärt dig en ny härskarteknik. Grattis att du äntligen kommit ut i arbetslivet.

Hur har börserna gått? Kika mer på dom är mitt tips. Dom styr i större utsträckning vad folk kan hala in i kontantinsatser. Kraschen är inte här. Än.
Citera
2023-11-26, 23:45
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Gillar ändå att du sitter å gissar över priser på bostäder, vilket enligt mig, är långt svårare att gissa än räntenivåer. Bostadspriserna verkar förvåna de flesta bedömare, räntenivåer not so much. In before nån tjomme ska visa hur fel marknaden hade 2021 lr när det var.

Jag sitter inte och gissar över bostadspriser, lägg fram en post där jag gör det.
Citera
2023-11-26, 23:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag sitter inte och gissar över bostadspriser, lägg fram en post där jag gör det.

Vi kan väl ta din första från 2010 där du ansåg att det rörde sig om en bubbla och att priserna var för höga. Att påstå att priserna är för höga är väl ändå nån slags gissning?
Citera
2023-11-27, 00:08
Medlem
Citat:
Det gäller i regel bara babblare med Stockholm som referens. De har svårt att förstå varför det är orimligt att betala 4 miljoner för en friggebod.

Kanske förklarar att vanföreställningarna verkar större hos dem?

När jag pratat med folk genom åren som köpt i Stockholm så är folk ofta medvetna om att priserna är höga. De köper för att de är tvungna.

Men de är knappast ute på sociala medier och yrar.
Citera
2023-11-27, 01:33
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
1) och 2), marknadsräntorna pekar på att vi har nått toppen och att vi kommer få sjunkande räntor näst höst.

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/44285

Vi är förmodligen på toppen eller som mest en höjning från toppen.

Va? Marknaden förutspådde i vintras/våras att räntetoppen skulle va 3.2%! De jävlarna ljög.
Citera
2023-11-27, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Men lille vän, nä det är beloppen på lånelöften som styr priserna. Och beloppen på dessa styrs av köpkraft, har köpkraften gått upp senaste året? Branschen vittnar som bekant om ett ras i år (kvalitetsjusterat).

Wow så köpkraften och storleken på bankernas lånelöften ökade alltså med 50% på 2-3 år runt 2005-2007. +15% på per år i 3 år. Imponerande. Kan du inte berätta mer om det?
Citera
2023-11-27, 07:05
Medlem
Citat:
Du frågar eftersom du antagligen inte sett några räntegissningar från mitt håll, vilket stämmer, jag har inte spekulerat över räntenivå. Jag vet att det är så oerhört många faktorer som ligger bakom ränteläget att jag inte ansett det värt att ens gissa. Däremot har jag önskat att räntan går upp till KALPen och ligger där ett par år, just för att jag anser att KALP-beräkningarna tillsammans med nollränta (som är en anomali) och alla andra faktorer som gynnar en osund bostadsprisutveckling. Det gläder mig därför att KALPen är en av flera faktorer som tillsammans med amorteringskravet hamnar under lupp.

Så du kräver svar och prognoser från andra men vägrar göra dem själv (annat än önska) då vet vi.
Citera
2023-11-27, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Wow så köpkraften och storleken på bankernas lånelöften ökade alltså med 50% på 2-3 år runt 2005-2007. +15% på per år i 3 år. Imponerande. Kan du inte berätta mer om det?

Fast rent krasst så var bostadspriserna höga då jämfört med hyror. Jag tittade på bostadsrätt i Linköping då och i områden jag var intresserad av var kostnaden för att köpa bostadsrätt lite högre än hyresrätt i de flesta fall. Avstod då och köpte istället efter finanskrisen ungefär samtidigt som på kontantinsats infördes. Det radhus jag köpte var inte billigare än likvärdiga hyresradhus i samma område. Inte om man räknade med allt (alternativkostnad, gissad kostnad för underhåll, avgift, etc). Trebligare trädgård var väl egentligen största anledningen att köpa....

Sedan gick det som det gick men det hindrar inte att man kunde göra en seriös bedömning av läget 2010 och tycka att priserna var allt för höga då också.
Citera
2023-11-27, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Vem är den här ”tråden” du hänvisar till hela tiden? Känner inte igen det användarnamnet.

Ok seriöst då, vilka i den här diskussionen menar på att enbart räntor påverkar bopriserna? Och i vilka inlägg har det hävdats? Och nej, inget ”sök själv så får du se” utan fram med inläggen.
En lågoddsare kan vara att ”tråden” är en benämning på de mest aktiva skribenterna. Har för mig att en användare räknade ut att 2 konton låg bakom merparten av inläggen.
Senast redigerad av londonlondon 2023-11-27 kl. 08:07.
Citera
2023-11-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Fast rent krasst så var bostadspriserna höga då jämfört med hyror. Jag tittade på bostadsrätt i Linköping då och i områden jag var intresserad av var kostnaden för att köpa bostadsrätt lite högre än hyresrätt i de flesta fall. Avstod då och köpte istället efter finanskrisen ungefär samtidigt som på kontantinsats infördes. Det radhus jag köpte var inte billigare än likvärdiga hyresradhus i samma område. Inte om man räknade med allt (alternativkostnad, gissad kostnad för underhåll, avgift, etc). Trebligare trädgård var väl egentligen största anledningen att köpa....

Sedan gick det som det gick men det hindrar inte att man kunde göra en seriös bedömning av läget 2010 och tycka att priserna var allt för höga då också.

Rätt meningslöst att jämföra med hyresmarknaden som även då var otroligt begränsad.

Om det skulle vara storleken på lånelöftena som styr marknaden skulle den omöjligt kunna växa så snabbt om inte bankerna över en natt börjar bevilja dubbelt så höga lån
Citera
2023-11-27, 09:27
Medlem
...Men grannarna sålde ju för 3 450 000 i Aug -21, så ett par procent under det borde vi kunna få?

Täby, Hägerneholmsvägen 8A
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-hagerneholm,-arninge-ullna-taby-kommun-hagerneholmsvagen-8a-8528637379397128695

Utgångspris: 3,3M.
Slutpris: 2,35M (-29 %)
Citera
2023-11-27, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Rätt meningslöst att jämföra med hyresmarknaden som även då var otroligt begränsad.

Om det skulle vara storleken på lånelöftena som styr marknaden skulle den omöjligt kunna växa så snabbt om inte bankerna över en natt börjar bevilja dubbelt så höga lån

Redan då fanns det dock gott om nybyggt på hyresrättsmarknaden. Hyresradhus var ett realistiskt alternativ och det fanns ledigt någon kilometer från där jag köpte. Som det är nu finns det gott om lediga hyresrätter i Linköping. Både hos det kommunala bolaget och hos privata värdar (som hellre verkar ha tomma lägenheter än att sänka presumtionshyran).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in