2023-11-08, 21:55
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Meningslöst att löpträna. Bättre att promenera.

Rätt värdelös kommentar. Så du väljer att gå in i en tråd om löpning och påstår då att oavsett vilket mål eller syfte man har med sin löpträning är det bättre att promenera?
Så då hävdar du att Noah Lyles borde promenera istället för att bli bättre på 100 m eller att Kelvin Kiptum borde promenera istället för löpträna för att komma under 2h på maran?

Är du frisk? eller bara lite bakom flötet?
Citera
2023-11-08, 22:27
Medlem
mr.demons avatar
Asics Novablast 4 ska släppas den 4 December. Ser faktiskt mycket fram emot den. Novablast är min absoluta favoritsko. Du kan ha bra tempo i den. Du kan ha den till typ allt. . Vad jag har hört om den nya är den ska vara lite tyngre och lite slöare
Citera
2023-11-09, 01:46
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Asics Novablast 4 ska släppas den 4 December. Ser faktiskt mycket fram emot den. Novablast är min absoluta favoritsko. Du kan ha bra tempo i den. Du kan ha den till typ allt. . Vad jag har hört om den nya är den ska vara lite tyngre och lite slöare

Varför ser du fram emot den om den är sämre?
Citera
2023-11-09, 09:39
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Varför ser du fram emot den om den är sämre?

Man måste ju ha nåt att se framemot
Citera
2023-11-13, 09:05
Medlem
Bostonroses avatar
Hur tränar ni vintertid?
Citera
2023-11-13, 21:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bostonrose
Hur tränar ni vintertid?

Med mer kläder....kanske lite mer fokus på distans och lite mindre på fart. Försöker även ha en period med lite återhämtning. Variera träningar mer med styrka och simning också.
Blir lite mer löpband på vintern kanske men det är troligen mest för att det sker i samband med styrketräning.

Mindre fokus på tävlingar också första större tävling/utmaning är i april. Öst 60 km
Citera
2023-11-15, 12:02
Medlem
Bostonroses avatar
Citat:
Diablo1118
Citat:
Hur tränar ni vintertid?

Med mer kläder....kanske lite mer fokus på distans och lite mindre på fart. Försöker även ha en period med lite återhämtning. Variera träningar mer med styrka och simning också.
Blir lite mer löpband på vintern kanske men det är troligen mest för att det sker i samband med styrketräning.

Mindre fokus på tävlingar också första större tävling/utmaning är i april. Öst 60 km

Okej, jag är färsk inom det här så har noll koll. Löpt i 3 månader och råkat anmäla mig till en halvmara i helgen.

Igentligen kanske jag är för otränad och har för dåliga koll men det lär visa sig.
Hur kör ni veckan innan? Tanken var att spara lite på fötterna genom att köra sista "långpasset" 90 min i söndags, för att sen i princip vila hela veckan. Men jag har redan gått ifrån plan genom 60min på cykel och planerar ett kortare pass imorgon torsdag. Sjukt kul när man är igång!
Citera
2023-11-15, 12:16
Medlem
Helvila skulle jag absolut inte göra (om jag inte hade skadekänning eller sjukdom)

Ett sista lugnt pass på torsdag låter bra. Testa några minuter i tänkt halvmarafart för att få en go känsla inför helgen (om det inte bara handlar om att klara distansen så då kanske du inte har någon tydlig målfart eller kanske samma (eller t.o.m långsammare) halvmarafart som distansfart)

Citat:
Okej, jag är färsk inom det här så har noll koll. Löpt i 3 månader och råkat anmäla mig till en halvmara i helgen.

Igentligen kanske jag är för otränad och har för dåliga koll men det lär visa sig.
Hur kör ni veckan innan? Tanken var att spara lite på fötterna genom att köra sista "långpasset" 90 min i söndags, för att sen i princip vila hela veckan. Men jag har redan gått ifrån plan genom 60min på cykel och planerar ett kortare pass imorgon torsdag. Sjukt kul när man är igång!
Citera
2023-11-15, 12:45
Medlem
Bostonroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Helvila skulle jag absolut inte göra (om jag inte hade skadekänning eller sjukdom)

Ett sista lugnt pass på torsdag låter bra. Testa några minuter i tänkt halvmarafart för att få en go känsla inför helgen (om det inte bara handlar om att klara distansen så då kanske du inte har någon tydlig målfart eller kanske samma (eller t.o.m långsammare) halvmarafart som distansfart)

Tack! Har väll inget mål mer än att klara det. Siktar på strax över 2h. Borde vara rimligt. 5km har jag gjort på 24min och 10km på 57. Har testat fulla 21km för 5veckor sen då vart tiden 2h 20min. Men jag kan bättre än så
Citera
2023-11-15, 12:56
Medlem
Är man tränad för distansen så säger Jack Daniels att 57 minuter på milen (5:42min/km) motsvarar 2:06 på halvmara (5:59/km). Lite oroväckande dock att du tappar nästan 1 minut i fart från 5km (4:48) till 10km, men gå ut i typ 6min/km och det kan ju inte bli värre än lite dödmarsch sista 5km.

Citat:
Tack! Har väll inget mål mer än att klara det. Siktar på strax över 2h. Borde vara rimligt. 5km har jag gjort på 24min och 10km på 57. Har testat fulla 21km för 5veckor sen då vart tiden 2h 20min. Men jag kan bättre än så
Citera
2023-11-18, 19:43
Medlem
Så hur gick det?

Citat:
Citera
2023-11-19, 11:55
Medlem
Bostonroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Så hur gick det?

Jag är nöjd, bra erfarenhet och tiden vart ändå rimlig för att varit helt otränad för några månader sedan. 2.05.24
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in