Citat:
Ursprungligen postat av
Bostonrose
Hur tränar ni vintertid?
Brukar generellt ta mig utomhus om det inte är otroligt halt eller kallare än kanske -15. Det går bra att springa på halt underlag om man har någon form av dubbar under skorna, antingen inbyggda (Icebugs t.ex.), lösa som man skruvar in själv eller såna man drar på skorna och kan ta loss igen.
När det börjar krypa några grader under nollan så har jag långkalsonger under löparbyxorna, tjockare strumpor, en t-shirt och en löparjacka (allt i material som lämpar sig att svettas i). Är det kallare än -6 grader så drar jag på mig en tröja under jackan som för övrigt är rätt tunn. Det är lite svårt att hitta något som funkar bra genom hela passet, men generellt så är det bra att frysa lite i början och jobba upp värmen under passet så tunna kläder som transporterar svetten utåt och lager på lager är att föredra.
Personligen älskar jag att ha ett par tjockare merinoullsstrumpor på mig när det är kallt, tycker det funkar kanon.
Kan verkligen rekommendera någon form av
rånarluva som går att dra ner under hakan i början och sen dra upp om man börjar bli frusen, samt en tunnare mössa eller jacka med luva. Sen är det ju bra att ha reflexväst och en pannlampa som sitter skapligt.