2023-11-19, 12:13
Medlem
Helt i linje med Jack Daniels prediktor som förväntade sig 2:06 baserat på din 10k-förmåga så perfekt genomfört.

Citat:
Ursprungligen postat av Bostonrose
Jag är nöjd, bra erfarenhet och tiden vart ändå rimlig för att varit helt otränad för några månader sedan. 2.05.24
Citera
2023-11-19, 17:10
Medlem
Bostonroses avatar
Tack, Häftigt att det stämde!

Nu har man lite blodad tand! Ska sätta mig o göra lite mål för nästa år.
Citera
2023-11-20, 12:28
Medlem
Dags för nya löparskor tills black friday! Vad rekommenderas om man ska springa maraton i sommar?
Citera
2023-11-20, 20:11
Medlem
Baskervilles-Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewsandersJ
Dags för nya löparskor tills black friday! Vad rekommenderas om man ska springa maraton i sommar?

Känns tyvärr som att det är högst individuellt vilka skor som funkar bra.
Det bästa vore om du kunde ta dig till en välsorterad sportaffär och prova olika märken och modeller för långdistans och se vilka som känns bra på just dina fötter. Det kan vara en idé att ta med dina gamla till affären så kanske de kan hjälpa dig avgöra om du behöver pronationsstöd baserat på slitaget, om du inte redan känner till vad som passar dig.
Med det sagt så har jag trivts väldigt bra med mina Asics Gel-Kayano men det verkar som att kvalitén skiljer mellan modellerna. Jag tycker mycket om 28:an t.ex. men den har varit utgående länge. Saucony Ride har också suttit bra på mina fötter, även om jag köpte en storlek för små.. De var billiga på rea åtminstone
Vad har du haft hittills?
Citera
2023-11-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bostonrose
Hur tränar ni vintertid?

Brukar generellt ta mig utomhus om det inte är otroligt halt eller kallare än kanske -15. Det går bra att springa på halt underlag om man har någon form av dubbar under skorna, antingen inbyggda (Icebugs t.ex.), lösa som man skruvar in själv eller såna man drar på skorna och kan ta loss igen.
När det börjar krypa några grader under nollan så har jag långkalsonger under löparbyxorna, tjockare strumpor, en t-shirt och en löparjacka (allt i material som lämpar sig att svettas i). Är det kallare än -6 grader så drar jag på mig en tröja under jackan som för övrigt är rätt tunn. Det är lite svårt att hitta något som funkar bra genom hela passet, men generellt så är det bra att frysa lite i början och jobba upp värmen under passet så tunna kläder som transporterar svetten utåt och lager på lager är att föredra.
Personligen älskar jag att ha ett par tjockare merinoullsstrumpor på mig när det är kallt, tycker det funkar kanon.
Kan verkligen rekommendera någon form av rånarluva som går att dra ner under hakan i början och sen dra upp om man börjar bli frusen, samt en tunnare mössa eller jacka med luva. Sen är det ju bra att ha reflexväst och en pannlampa som sitter skapligt.
Senast redigerad av Baskervilles-Hund 2023-11-20 kl. 20:23.
Citera
2023-11-21, 11:48
Medlem
För att träna i inför maraton (dvs något som funkar i volymträning), eller för att springa maraton i?

Citat:
Ursprungligen postat av NewsandersJ
Citera
2023-11-21, 13:42
Medlem
mr.demons avatar
Nu har fått Astma då. Inte konstigt att det blir lite väl ansträngt ibland.
Citera
2023-11-21, 17:12
Medlem
Du får trösta dig med att du är i gott sällskap med alla längdskidåkare som kombinerar suverän kondition med astma eller i varje fall rikligt intag av astmamedicin.

Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
Citera
2023-11-21, 18:45
Medlem
Citat:

Skönt att få veta vad det handlar om kan jag tro? Har du fått någon ordning på Raynauds eller är det samma problem som förra vintern?
Citera
2023-11-21, 19:07
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
Du får trösta dig med att du är i gott sällskap med alla längdskidåkare som kombinerar suverän kondition med astma eller i varje fall rikligt intag av astmamedicin.

Ja, fast det hjälper ju föga.

Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Skönt att få veta vad det handlar om kan jag tro? Har du fått någon ordning på Raynauds eller är det samma problem som förra vintern?

Lite bättre i år. Kommer ej heller att springa när det är kallare än cirka en minus. Klarade av 15.86 km i 5.25 fart i dag. Blev förvånad över att det gick så bra. Men det känns i bröstet nu.

Läkaren blev jätteförvånad över att jag printer så långa sträckor. Han tyckte jag skulle fortsätta springa.
Citera
2023-11-21, 20:09
Medlem
Citat:
Lite bättre i år. Kommer ej heller att springa när det är kallare än cirka en minus. Klarade av 15.86 km i 5.25 fart i dag. Blev förvånad över att det gick så bra. Men det känns i bröstet nu.

Läkaren blev jätteförvånad över att jag printer så långa sträckor. Han tyckte jag skulle fortsätta springa.

Ok, har du hittat någon annan aktivitet som går bättre nu under vintern? Så länge det inte är farligt så kan man väl stå ut med smärtan, antar jag.

Jag var på gymmet för första gången igår och sprang intervaller på löpband. Det var ungefär så tråkigt som jag hade tänkt att det skulle vara, men bättre än inget och det var rätt nice att kunna ställa en hastighet så man inte fuskar och minskar takten efter några minuter.
Citera
2023-11-21, 20:30
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baskervilles-Hund
Ok, har du hittat någon annan aktivitet som går bättre nu under vintern? Så länge det inte är farligt så kan man väl stå ut med smärtan, antar jag.

Jag var på gymmet för första gången igår och sprang intervaller på löpband. Det var ungefär så tråkigt som jag hade tänkt att det skulle vara, men bättre än inget och det var rätt nice att kunna ställa en hastighet så man inte fuskar och minskar takten efter några minuter.

Nä nä. Jag har sprungit på som vanligt. Kan låta konstigt. Men astman känns mer av om jag bara sitter still. Eller typ städar. Då blir jag flåsig som fan.

Jag har lagt om min träning lite. Innan sommaren så sprang jag 2-3 dagar i sträck, sen vila. Jag kör varannan dag nu. Och blir det kallare så tar jag promenader tills det blir varmt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in