Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Den lista som PH minns är sannolikt den sammanställning som han fick av RB, d.v.s. samma uppgifter som återges i PH:s PM.
Fanns det någonsin någon annan utskriven lista? PH nämner något 2017 men det är säkert den befintliga larm-och låslistan. Arbetstiderna var RB:s jobb.
Om det står si, har SE rätt, om det står så, har RB rätt ... Har sett denna tes många gånger, ofta förfäktad av Enöff. Ja, källkritik är utmärkt, men att sätta SE över vad som kan ses som ett expertutlåtande ...
23:19 torde vara den säkraste tiden i materialet.
Har någon annan klocka stämts av mot Fröken UR ...
Redan dagen efter?
Dels tycker jag nog att du skruvar till det jag sagt i inlägget. Det är inte frågan om att jämställa Stig Engströms vittnesuppgifter med Roland Bergströms, utan frågan är huruvida Bergströms "expertstatus" räcker till för att fälla ett avgörande utan hjälp av teknisk bevisning, och då är det alldeles klart att det gör den inte.
Du verkar se frågan i svartvitt men i själva verket finns ju en massiv gråzon mellan att fälla ett avgörande till Engströms förmån respektive till hans nackdel. I den gråzonen kan man inte fälla något sådant avgörande i endera riktningen, och då är det där vi befinner oss i avsaknad av listorna.
För egen del har jag hela tiden hållit det för sannolikt att den korrekta utstämplingstiden ska heta 23.19, och att det alltså stod 23.20 på listan som Bergström säger i förhöret och även Eric Skoglund och Per Häggström hela tiden utgick från. Men att jag håller det för sannolikt betyder inte att det är bevisat, utan då måste det till något tekniskt (dvs datalistan) utöver uppgifterna i förhören.
Om du är så angelägen att driva den här saken så vore det kanske bättre om du gjorde ett försök att få fram utstämplingslistorna – ifall de nu existerar, vilket ju Gunnar Wall säger att de inte gör – än att sitta och köra sofismer och manipulera saken. Läget är som det är, och då borde även du kunna acceptera det tycker man.
Annars blir ju problemet psykologiskt, i form av en osund besatthet med att "sätta dit" Engström när inget egentligt underlag finns för det. Sedan noterar jag att du tiger ihjäl alibifrågan som jag nu tagit upp ett par gånger i direkta repliker till dig, som du visst inte klarar av att se i vitögat eftersom du då måste erkänna nederlag för tesen om att Engström mördade Palme.
Jag tycker det här är synd, för när jag läser dina inlägg så ser jag ditt sinne för detaljer och känner att det skulle kunna vara till nytta för att undersöka även andra hypoteser, inklusive rörande Engström själv som eventuell "funktionär" vid ett organiserat attentat mot Palme. De förutfattade meningarna som står dessvärre ivägen för det. Om man ska komma någon vart med det här så går det inte att jobba på det viset, utan då måste man använda samma måttstock vid bedömningen av alla hypoteser.