Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Hej
För att inte vara travbanetypen så har jag några frågor som jag hoppas du kan svara på.
Först differensen mellan "din tid" cirka 23:19 och den officiella offentliga mordtiden 23:21:30, dvs två och en halv minuter.
Vad har den tidsdifferensen för betydelse i dina analyser av händelseutvecklingen före och efter mordet? Är det någon som i så fall kan avföras som gärningsman?
Finns det, enligt din mening, någon vars position kan tidsbestämmas till en "absolut" tidpunkt 23:??:?? +/- x sekunder/minuter?
Är det Stig Engströms utklivande på Sveavägen som står i fokus för dig?
Eller makarna Palmes promenad från Grand till Dekorima?
Eller händelserna borta vid Snickarbacken?
Du ska ha tack för alla de här frågorna. Det blir lite mycket på en gång, så jag ska försöka svara på några så gott det går. Sedan får du följa upp om du vill ha mer kött på benen.
Min utredning av mordtiden som alltså resulterade i att den officiella mordtiden hamnat fel och att den verkliga mordtiden ska ligga vid 23.19.00 (plus/minus cirka 15 sekunder) byggde på en totalgenomgång av alla för ändamålet användbara tidsuppgifter i materialet.
Tagna var för sig är de tidsuppgifterna ofta lite skakiga, i meningen att felintervallen blir ganska breda. Men så länge de pekar mot ungefär samma tid så går de att lägga samman – eller "poola" som man säger på statistikspråk – till ett sammanvägt genomsnitt som återspeglar dem alla. Det genomsnittet får då betydligt snävare felmarginaler tack vare "de stora talens lag".
Det här är egentligen bara en specialtillämpning av den sedvanliga principen att två samstämmiga vittnen är bättre än ett, och ju fler oberoende vittnen som säger samma sak desto bättre ur bevissynpunkt. Varje separat tidskälla kan alltså betraktas som ett "vittne" rörande mordtiden, och så länge källorna säger ungefär samma sak så förstärker de alltså varandra på samma sätt som samstämmiga vittnen gör det i en domstolsförhandling.
Jag har skrivit många och långa inlägg om olika aspekter på min ansats till mordtiden och får kanske hänvisa till arkivet på min "kanal" här på forumet istället för att försöka upprepa allt här. Bakgrunden till det hela var i alla fall att jag vid julen 2019 köpte och läste Bröderna Poutiainens bok "Inuti labyrinten" och då insåg jag att både polisens och Bröderna P:s tidsutredningar var bristfälliga och därför började jag arbeta på det problemet. När Palmeutredningen sedan lades ner så kom det ut en del arbetsmaterial som visade sig tillämpligt på mordtidsfrågan och som jag alltså kunde använda för min undersökning.
Inget av detta har för min del handlat om Stig Engström. Honom har jag aldrig intresserat mig för som gärningsman, men däremot som möjlig medhjälpare eller "funktionär" vid attentatet. Att det sedan föll sig så att den mordtid jag kom fram till även innebar att Stig Engström har alibi, det är en ren händelse som jag till en början inte ens lade märke till. Men sedan upptäckte jag det och då har jag nämnt det lite då och då, men utan att någon fäst avseende vid det. Annars tycker man ju att det borde vara rena dynamiten i händerna på dem som ställer sig negativa till Engström som gärningsman. För egen del är jag inte så engagerad i den frågan, utan det är en sidogrej för mig.
I övrigt har korrigeringen av mordtiden ingen direkt betydelse för frågan om vem som sköt Palme. Däremot har det betydelse för en massa olika förlopp kring mordplatsen och runtom stan. Vi talar då om förloppstider vid biobesökets och för promenaden från Grand, för polisen och ambulanserna, för vissa vittnen Ljungqvist & Andersson, Samson & Robrandt, Hongelin & Dahlström, osv. När man tar de sakerna i beaktning så kan korrigeringen av mordtiden visa sig ha indirekt betydelse för frågan om vem som sköt Palme – eftersom det i viss mån ändrar på informationsunderlaget.
Det viktigaste med korrigeringen av mordtiden är i alla fall att det gör att förloppen går ihop över hela brädet. Det stora problemet med den officiella mordtiden är att förloppen inte går att få ihop med mindre än att snart sagt alla klockor går fel utom Fröken Ur-inspelningen på LAC-bandet.
Det här förhållandet talar naturligtvis i sig för att den officiella mordtiden blivit fel, och ger rentav en fingervisning om varför den förfalskats – om man tänker sig en sådan orsak till det. Jag menar att det blir man tvungen att överväga eftersom det inte finns något annat sätt att få fel tid på LAC-bandet än medveten förfalskning. Och då ser vi även, att när inga förlopp går att få ihop så går heller ingenting att bevisa. Att flytta mordtiden med två och en halv minuter utgör alltså ett slags omvänt alexanderhugg som gör att utredningen permanent kapas jäms med fotknölarna – eller slår knut på sig själv så att det inte går att komma någon vart.
Hoppas det här ger en slags översikt av vad det hela grundar sig i, och vad det rör sig om. Jag välkomnar naturligtvis frågor och diskussion om alla de här delämnena som faller under det här ganska rejäla paraplyet om mordtidskorrigeringen. Men då får vi försöka ta en sak i taget för annars blir det för mycket på en gång.