2023-11-12, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Har för mig att det sistnämnda har med den unga grannflickan att göra, hon som passerade mordplatsen ca en halvtimme innan mordet skedde. Hon hade väl varit på skoldans enligt nån uppgift ev. basketträning har väl också nämnts.

Jag tror att det var basketträningen. Hon passerade platsen ca 22.45 vilket låter väl sent för att komma direkt från en basketträning. Fast hon kan naturligtvis ha blivit uppehållen med något annat. Om hon kommit gående lite senare hade hon hamnat i händelsernas centrum för överfallet. Tala om ”slumpens nyckfullhet”.

Den eventuella skoldansen kanske var på Ådalsskolan? Det ligger väl närmast till hands. Det skulle väl i så fall inte vara så speciellt långt ifrån där Eva klev av?
Det är inte ovanligt att det brukar vara en del folk utanför lokalen vid sådana tillställningar. Det värsta ovädret lär ju ha börjat efter midnatt.
Citera
2023-11-12, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Jag tror att det var basketträningen. Hon passerade platsen ca 22.45 vilket låter väl sent för att komma direkt från en basketträning. Fast hon kan naturligtvis ha blivit uppehållen med något annat. Om hon kommit gående lite senare hade hon hamnat i händelsernas centrum för överfallet. Tala om ”slumpens nyckfullhet”.

Den eventuella skoldansen kanske var på Ådalsskolan? Det ligger väl närmast till hands. Det skulle väl i så fall inte vara så speciellt långt ifrån där Eva klev av?
Det är inte ovanligt att det brukar vara en del folk utanför lokalen vid sådana tillställningar. Det värsta ovädret lär ju ha börjat efter midnatt.

Ungdomarna i bilen kanske var på väg till skoldansen ?
Det var ju dom som såg Laban vid 23.15, eller var dansen slut då ?
Vad jag förstår har deras identitet aldrig kommit ut, men dom måste ju ha bott på Bruket 1987.

Jag hittar en ungdom som skulle kunna passa in, N*ls Ulr*k Sj*berg ,född 1970-09-23.
Boende på kontorsvägen 2. Han hade alltså precis fyllt 18.
Citera
2023-11-12, 14:14
Medlem
Handfatstrallarens avatar
LÄNK
Man intressant i Evafallet
UPPDATERAD 16 MARS 2017
PUBLICERAD 14 DECEMBER 2016
Det finns också en man i Evas närhet som varit föremål för polisens intresse.
Mindre än en halvtimme senare ligger både hon och hunden döda i ett skogsparti, brutalt knivmördade.
Hunden Laban som springer okopplad vid tillfället uppges vara mycket skygg för främlingar, men mördaren lyckas döda honom med ett enda hugg.
SVT har varit i kontakt med den aktuelle mannen som inte vill ge några kommentarer.
Citera
2023-11-12, 15:42
Medlem
LÄNK
Eva skulle bara rasta Laban
Publicerad 22 jul 2005 kl 10.10, uppdaterad 28 maj 2016 kl 05.48
Eva hade blivit knivmördad med elva hugg, Laban hade stuckits i halsen.
Citera
2023-11-12, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
LÄNK
Man intressant i Evafallet
UPPDATERAD 16 MARS 2017
PUBLICERAD 14 DECEMBER 2016
Det finns också en man i Evas närhet som varit föremål för polisens intresse.
Mindre än en halvtimme senare ligger både hon och hunden döda i ett skogsparti, brutalt knivmördade.
Hunden Laban som springer okopplad vid tillfället uppges vara mycket skygg för främlingar, men mördaren lyckas döda honom med ett enda hugg.
SVT har varit i kontakt med den aktuelle mannen som inte vill ge några kommentarer.

Troligen saknade Laban emotionella band till Eva, Eva borde mer eller mindre varit som en främling för honom då hon nyss kommit hem från studierna.
Frågan är varför inte föräldrarna öppnar dörren för Laban, ett hundskall känner man igen.
Mordet på Eva kunde ha undvikits om Laban blivit insläppt???
Istället sprang Laban tillbaka och blev mördad.
Enligt Handfatstrallaren blev Laban mördad först.
Jag tror han vet.
Kanske var det så att gärningsmannen blev fly förbannad när hunden hoppar efter ungdomarnas bil.
Citera
2023-11-12, 16:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
På tal om snurrig, tror du att Lampan först mördade Olof Palme och sedan Eva?

Undra om Lampan hade något alibi för mordnatten den 25e September 1987.
Det vore lustigt om det var han som var ute och letade med ficklampan någon kväll efter mordet, med tanke på smeknamnet.
Militärveckan började väl på Torsdagen veckan efter mordet, 1-4e Oktober.
Hundvittnet hörde av sig först efter 6 dagar, vilket skulle kunna varit efter militärveckan.
Det kanske fanns militärer som uppträdde konstigt under militärveckan, något ledningen snappade upp.
Citera
2023-11-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Enligt Handfatstrallaren blev Laban mördad först.
Jag tror han vet.
Jag tror mig inte veta mer än vad någon annan i tråden gör, jag spekulerar tillvägagångssättet.

Handfatstrallaren från 2023-11-10, 20:00 länk
Citat:
Läs:

LÄNK
https://sv.quora.com/Hur-lång-tid-tar-det-i-genomsnitt-för-någon-att-dö-efter-att-ha-blivit-knivhuggen-i-ett-större-blodk ärl-eller-större-organ
Hur lång tid tar det i genomsnitt för någon att dö efter att ha blivit knivhuggen i ett större blodkärl eller större organ?
Hur lång tid det tar innan du förblöder beror på vilket blodkärl som skadas och hur skadan ser ut, dvs. hur stort är hålet egentligen? Det kan ta allt från minuter till många timmar att förblöda, beroende på hur stort hålet är och om det finns något som begränsar blödningen. Blöder du ut fritt genom ett hål i huden eller sker blödningen ut i en vävnad där trycket från vävnaden runt om begränsar hur stort blodflödet blir. Ur det perspektivet är det inte meningsfullt att prata om någon "genomsnittlig" tid utan det beror helt på vilka förutsättningarna är.
Förstår du?

Du/Vi vet väl inte ifall hunden LABAN blev omedelbart livshotande knivhuggen i nacken eller halsen, eller hur?

Min teori är att mördaren primärt var ute efter hunden LABAN, inte Eva, och att hon därför bara blev ett ”olycksfall i arbetet” för gärningsmannen.

En impulshandling av någon som befann sig i området.
Det kan ta allt från minuter till många timmar att förblöda, beroende på hur stort hålet är och om det finns något som begränsar blödningen.
Du/Vi vet väl inte ifall hunden LABAN blev omedelbart livshotande knivhuggen i nacken eller halsen, eller hur?
Jag spekulerar bara i att hunden LABAN KAN ha blivit knivhuggen FÖRE Eva.

Handfatstrallaren från 2022-08-26, 00:47 länk
Då bodde MN och GN i lägenhet på Drottninggatan 8 i Kramfors.

Grannen (pappan i familjen) från Drottninggatan 10 var ute och rastade sin lilla Pudel.

Utanför MN och GN:s lägenhet på bottenvåningen stannade den lilla pudeln och tittade in i deras köksfönster (obs, grannen tittade inte in i deras köksfönster).

Det fick GN att springa ut på gården och skrika åt pudeln att dra åt helvete, plus en massa annat.

Det var hunden som var i fokus, sekundärt fick grannen skäll för att han hade hunden.
# spekulation: Efter att gärningsmannen först knivhuggit en överrumplad hunden LABAN i halsen (eller i nacken, nackpartiet) växlades fokuset till att tukta ner en gapande sekundär Eva.

Ingen av oss vet ju hur lång tid det tog för hunden LABAN att förblöda eller när / hur syster Annelies lilla älskling placerades invid Evas då redan döda kropp?

Nästan allt vi skriver är ju spekulation, förutom när Timeout gör det, för han vet ju minsann att Mördaren är PAJ för han och ingen annan kunde ha lockat till sig Laban.

Timeout från 2023-11-09, 01:44 länk
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Mördaren är PAJ för han och ingen annan kunde ha lockat till sig Laban.
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2023-11-12 kl. 19:25.
Citera
2023-11-12, 18:58
Avslutad
Jag tror det var Ulf L*nnart S som var pappan till det fasansfulla utbrottet mot sin pudel.
Möjligen kan Lampan ha bevittnat det hela också.
Ulf dör bara en månad före Evas mammas död, 49,5 år gammal.
12/3 1991, respektive 12/4 1991.
Märkligt
Nästan som att någon tryckt på knappen och bestämt över deras öde.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-11-12 kl. 19:07.
Citera
2023-11-12, 19:25
Medlem
Mr P är en röd tråd.

GN är en annan röd tråd.

LÄNK
”GW och Eva-fallet”
17 NOVEMBER, 2016 / DA COSTA-ARKIVET
Hade GW rätt i att avfärda ”Mr P”? Med tiden får vi förhoppningsvis reda på det.
De gärningsmän som hugger ihjäl sina offer är ovanliga, speciella och ofta obekanta med offret.
Själv är jag ganska klar över hur det gick till när hon blev mördad och min profil pa hennes gärningsman är även den sả speciell att han borde ha gått att hitta pà den tiden det hände.
GN är ovanlig, speciell och måhända obekant med Eva.
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2023-11-12 kl. 19:29.
Citera
2023-11-12, 19:34
Medlem
Citat:
Jag tror det var Ulf L*nnart S som var pappan till det fasansfulla utbrottet mot sin pudel.
Ulf dör bara en månad före Evas mammas död, 49,5 år gammal.
12/3 1991, respektive 12/4 1991.
Märkligt
Nästan som att någon tryckt på knappen och bestämt över deras öde.
Pappan var Ulf S, men det var GN som fick det fasansfulla utbrottet mot pudeln.

Källan är inte Lampan.

Min källa var dock inte ensam om att bevittna utbrottet mot pudeln.

Jag vet ytterligare en som bevittnade utbrottet mot pudeln, och det är inte MN jag syftar på.

Om det sedan finns ytterligare vittnen till GN:s pudel-utbrott låter jag vara osagt.
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2023-11-12 kl. 20:04.
Citera
2023-11-12, 20:50
Avslutad
Citat:
Pappan var Ulf S, men det var GN som fick det fasansfulla utbrottet mot pudeln.

Källan är inte Lampan.

Min källa var dock inte ensam om att bevittna utbrottet mot pudeln.

Jag vet ytterligare en som bevittnade utbrottet mot pudeln, och det är inte MN jag syftar på.

Om det sedan finns ytterligare vittnen till GN:s pudel-utbrott låter jag vara osagt.

Möjligen sonen, Lampan flyttade väl till Drottninggatan efter faderns död 1986.
Det är märkligt vad folk gick åt som flugor runt 1986-87-88.
Någon kanske gillade 800 grader.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-11-12 kl. 20:53.
Citera
2023-11-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ungdomarna i bilen kanske var på väg till skoldansen ?
Det var ju dom som såg Laban vid 23.15, eller var dansen slut då ?
Vad jag förstår har deras identitet aldrig kommit ut, men dom måste ju ha bott på Bruket 1987.

Jag hittar en ungdom som skulle kunna passa in, N*ls Ulr*k Sj*berg ,född 1970-09-23.
Boende på kontorsvägen 2. Han hade alltså precis fyllt 18.

Vi vet inte SÄKERT om det pågick någon skoldans. Knappast att dom var på väg till en ev. skoldans där det troligtvis bara skuttade runt en massa fjortisar.

Det fanns en bild på några av ungdomarna i lokalpressen med en text där dom ifrågasatte varför dom inte fått se den cykel som polisen påstod sig ha hittat. Något sånt var det ”mellan tummen och pekfingret”. Det är omöjligt att minnas exakt vad som återgavs i alla de artiklar om mordet som fanns i dacostaarkivet. Om deras namn fanns med i artikeln minns jag inte.

Den cykel som polisen hittade visade sig senare vara fel cykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in