2017-03-19, 22:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
I lgh-fallet, hade Laban kunnat sticka och springa hem själv? För att dyka upp skällande.

Ja, tanken var kanske att Laban skulle släppas lös för att förstärka att Eva hade överfallits på plats och att hunden då hade sprungit hem själv.

Han skulle kunna ha smitit i samband med att P-A J öppnade Volvo combins bagagelucka för att lyfta ur kroppen, eller om han råkade lämna sin egen förardörr på glänt. Om Laban då av okänd anledning sprang upp till föräldrahemmet "för tidigt" så att säga, och dessutom skällde så blev ju f.d. husse P-A tvungen att locka hunden till sig på nytt för att så fort som möjligt få tyst på honom.
Citera
2017-03-19, 22:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Vi är nog alla överens om att det i detta fall "gick bra" för mördaren. P och BÅ skulle så klart ha kunnat berätta samma historia som nu. Om man inte hittat Eva och Laban alls så hade man ju ännu hellre misstänkt en kidnappare som passerat Kramfors och alla bilar ut från samhället hade blivit intressanta. Eller så hade man sökt efter henne byn. Detta hade också styrt bort fokus från P och BÅ. Men visst, mördare gör ytterst sällan det bästa utan det blir ofta som det blir. I detta fall lär det ej heller ha varit planerat i någon större omfattning.

Mnja, om hon bara hade försvunnit skulle det nog inte verkat mindre suspekt, kanske t. o. m tvärtom, man skulle höra alla en och tre gånger för att försöka unna ut om hon kunde sagt något till ledning om vad som kunde hänt.
Men jag tror inte heller mordet är överdrivet planerat, oavsett vem som är GM, även om någon verkar lagt ned lite tid med att pyssla med avklädning efter hon dödats.
Citera
2017-03-19, 22:59
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Av foto som publicerats i tidning vid tiden för mordet så ser det inte ut att vara slyigt just där Eva återfanns, där ser ut att vara halvhögt gräs eller annan markvegetation (bilden svartvit) samt några träd, men inte en djup skog, utan snarare en dunge. Jag antar att det inte ör slyigt för att man då och då lägger stängslet så djuren kan beta av sly när det börjar växa upp? Det ser inte helt enkelt ut att kunna parkera bil där och pyssla med ett lik utan att riskera att någon lägger märke till en (och kanske stannar och frågar om hen behöver hjälp?)
Tanken är i sådant fall att P-A J har ställt bilen på andra sidan grusvägen, mittemot brottsplatsen, jag tror inte att man kan se den platsen på bilden som du nämner.

Citat:
Jag är lite med habet där om "nyttan" av avklädningen om det skulle vara P som är GM. Avklädningen gör varken till eller från för att leda i annan riktning då. Om antagandet är att P tror sig kunna bli misstänkt om Eva "bara" är knivhuggen hur förbättras hans risk för att drabbas av misstanke genom att klä av henne?
Avklädningen gör ju mest skillnad om GM är en kvinna, eller någon som enligt vad känt inte alls har någon sexuell/romantisk relation till Eva (men kanske till syster eller väninna?)

Men det torde ju dock vara ytterst ovanligt att man sexmördar sin flickvän ute i skogen en oväderskväll som denna.
Citera
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinclair
Nu förstår jag inte. Har det sagts något mer än att det var en tvåeggad kniv ca 25 cm lång?

Då går det väl utmärkt med svenska. M39 har 25 cm. M14 är 33 cm - hela bladet kanske inte användes; det är denna som används till kpidt -45.

Och sådana och många andra kan köpa just nu på Tradera
http://www.tradera.com/bajonetter-c3_292211
Sant. Jag råkade förbigå det vapnet när jag gick igenom bajonetter. Däremot utgick jag från att hela bladet faktiskt användes i åtminstone något hugg, då man gav ett exakt mått. Ska tilläggas att den (m/39) inte är tveeggad dock, förutom i spetsen.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2017-03-19 kl. 23:04.
Citera
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Tipsaren som är anonym uppger att hen för ett antal år sedan fått ta del av en bekännelse av Evamordet. Att en person med kriminell bakgrund säger sig ha blivit lejd för att mörda Eva Söderström på uppdrag av en annan person. Båda är namngivna i tipset.
.......
.......
Den utpekade gärningsmannen har fått påhälsning av polisen och konfronterats med uppgifterna, men förnekar kännedom. Han är i dagsläget inte delgiven misstanke om inblandning.

Och för att kunna gå vidare med tipset behöver polisen nu fler konkreta uppgifter.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...stallningsjobb
Anstiftaren namngavs tydligen också i tipset, men han eller hon verkar alltså inte ha fått någon liknande påhälsning av polisen. Åtminstone nämner man inget om det i artikeln. Är inte det lite konstigt?
Citera
2017-03-19, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Tanken är i sådant fall att P-A J har ställt bilen på andra sidan grusvägen, mittemot brottsplatsen, jag tror inte att man kan se den platsen på bilden som du nämner.

Men det torde ju dock vara ytterst ovanligt att man sexmördar sin flickvän ute i skogen en oväderskväll som denna.

Nu var det väl inte direkt skog där, män även så är det väl kanske ovanligt att vistas ute en oväderskväll med sin flickvän, och att hon åkte hem till föräldrarna för övernattning i såfall, i den åldern.
... men det kanske inte är det som är tanken bakom den eventuella vilseledande avklädningen.
Citera
2017-03-19, 23:14
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Njää... Hen blev inte bara avbruten av en skällande hund. GM högg BO åtskilliga gånger med dödande våld. Därefter togs kläderna av den antagligt döda kroppen och veks ihop prydligt. Kläderna slets inte av i frustration vad det verkar av någon som gått miste om ett skjut och *råkar* stå med ett lik på halsen. När våldtäktsoffer (eller tänkta offer) dödas så är det väl tämligen sällsynt att så sker med vapen eller tillhygge ens? Det brukar väl vara strypning, kvävning eller annan variant av misshandel till döds som ofta haft som syfte att hindra BO attskrika på hjälp. Eller om GM är bekant med BO, att se till att man inte sätts dit för våldtäktsförsök (eller fullbordad våldtäkt)?

Hade det varit ett "riktigt" våldtäktsförsök så hade kläderna varit avslitna och hittats lite här och var, att dom ligger prydligt ihopvikta tycker jag tyder på att mördaren kände sitt offer väl, det var även därför som han valde att omsorgsfullt placera Laban tätt intill Eva så dom skulle ha varandra, GM hade en emotionell och personlig relation till både Laban och Eva tror jag.

Vikandet av kläderna och omsorgen om offren kan ha varit en överslagshandling. P-A J kan efter huggen ha drabbats av en stark ohanterlig ångest och ånger över vad han gjort och därför börjat "göra fint" för känslomässigt kunna hantera situationen, en överslagshandling är en omedveten försvarsmekanism.
Citera
2017-03-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Sant. Jag råkade förbigå det vapnet när jag gick igenom bajonetter. Däremot utgick jag från att hela bladet faktiskt användes i åtminstone något hugg, då man gav ett exakt mått. Ska tilläggas att den (m/39) inte är tveeggad dock, förutom i spetsen.

Jag har funderat på jaktknivar men 25 cm blad låter lite överdrivet att en jägare skulle släpa omkring på, även om en stickkniv väl kan vara "händigt att ha till hands" men den storleken gör väl kniven lite otymplig att hantera v d slakt bort man väl hellre önska en mindre kniv som mer exakt lyder vad vad man gör?
Citera
2017-03-19, 23:18
Medlem
Sinclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Anstiftaren namngavs tydligen också i tipset, men han eller hon verkar alltså inte ha fått någon liknande påhälsning av polisen. Åtminstone nämner man inget om det i artikeln. Är inte det lite konstigt?

Jo, om utpekade uppdragsgivaren lever.
Citera
2017-03-19, 23:19
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det är väl om det inte syns några tecken på att hon skulle blivit utsatt för ens försök till något sexuellt övergrepp? Varför kläs hon annars av? Om inte avklädningen är avsedd som en kränkning kanske?
Knivhuggen tyder ju på raseri sett till hur och mängden. Men de vikta kläderna, har GM lugnat ned sig under avklädningen eller görs den måhända av någon annan?

Som jag har förstått det hela så är det fastställt att Eva inte blev våldtagen, det är förmodligen därför som FBI-Mark kom fram till att brottsplatsen måste vara "arrangerad" av mördaren.
Citera
2017-03-19, 23:20
Medlem
Citat:
Hade det varit ett "riktigt" våldtäktsförsök så hade kläderna varit avslitna och hittats lite här och var, att dom ligger prydligt ihopvikta tycker jag tyder på att mördaren kände sitt offer väl, det var även därför som han valde att omsorgsfullt placera Laban tätt intill Eva så dom skulle ha varandra, GM hade en emotionell och personlig relation till både Laban och Eva tror jag.

Vikandet av kläderna och omsorgen om offren kan ha varit en överslagshandling. P-A J kan efter huggen ha drabbats av en stark ohanterlig ångest och ånger över vad han gjort och därför börjat "göra fint" för känslomässigt kunna hantera situationen, en överslagshandling är en omedveten försvarsmekanism.

Hade det varit ett riktigt våldtäktsförsök så hade nog hon inte huggits först så många gånger med kläderna på. För att kläs av först hon är död.
Citera
2017-03-19, 23:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Det skall tilläggas att kläderna inte var sönderslitna på något sätt, ett byxben var vänt ut och in, vilket kanske innebär att hon kläddes av medan hon var död.
Citat:
Hade det varit ett "riktigt" våldtäktsförsök så hade kläderna varit avslitna och hittats lite här och var, att dom ligger prydligt ihopvikta tycker jag tyder på att mördaren kände sitt offer väl
Jag vet inte vilka uppgifter som gäller, eller om det ens spelar någon större roll, men om ett byxben var vänt ut och in så var det ju inte särskilt prydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in