2023-11-10, 23:01
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Att mördaten vek kläderna eller la dom prydlgt i en hög tyder snarare på en sjukligt pedant gärningsman (GN).
Jaaaaaaaaa

Citat:
Såg nyss Svenska Fall avsnittet och där pratar Mark och Bosse om att Eva strax innan mordet hade haft en kort relation/flirt med "Mr M" (toyboyen?)

Tänk om "M" inte står för Mats, det kanske står för Matthias? Om man tänker sig Mr P som GM och att han var svartsjuk på "Mr M" Ma*thias Landst*öm (Lampan) f. 1966 = toyboy för Eva och dessutom en av Mr P's bästa vänner.
DET om något skulle kunna utlösa ett svartsjukemord...
Jaaaaaaaaa
Citera
2023-11-10, 23:01
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
Enligt mig verkar sannolikt hin håle Timeout ha fel!

Bara det gamla vanliga som har upprepats till förbannelse.

Blev du lite stressad nu? Timeout har aldrig fel

Vilken dålig svenska du skriver i stressen. Rättar.
Enligt mig verkar det sannolikt att hin håle Timeout har fel!
Citera
2023-11-11, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Bara det gamla vanliga som har upprepats till förbannelse.

Blev du lite stressad nu? Timeout har aldrig fel

Vilken dålig svenska du skriver i stressen. Rättar.
Enligt mig verkar det sannolikt att hin håle Timeout har fel!
Timeout har alltid fel

LÄNK
https://www.prefix.nu/Skrivtips.pdf
Att bibehälla balansen i texten
Texttvätt ska inte handla om att rensa bort allting utan skelettet i texten. Det är möjligt att gå för långt i utrensningen av onödiga ord. Strävan efter att ta bort exakt varje ord som inte maste vara med kan leda till en mer svảrläst text.
Vad som kan hända efter en alltför hänsynslös texttvätt är att balansen mellan till exempel korta och långa ord försämras. En text kan alltsả omvänt bli mer svårläst pả grund av för mycket reducering. Balans och rytm är viktiga ingredienser för en text. En text ska flyta fram vid läsningen och det gör den inte om läsaren exempelvis behöver läsa om meningar för att få med sig meningsinnehållet.
Som alltid är texten till för läsaren. Vad som skribenten anser vara överflödiga ord måste inte nödvändigtvis vara det för läsaren. Därför är det mảnga gảnger en fråga om en balansgång mellan vad som ska tas bort och låtas vara kvar.
En tendens är dock att mảnga skribenter hemfaller át redundans. Att skribenten nảgot ängsligt behåller ord som egentligen inte behövs, men som tänks vara bra för att allt ska nà fram till läsaren. Men ofta klarar sig läsaren med mindre tydlighet än skribenten tror.
Vad i min text ”Enligt mig verkar sannolikt hin håle Timeout ha fel!” når inte fram till Timeout?

Är meningsinnehållet i den utrensade texten alltför svårförstådd för paragrafryttaren Timeout?

Till läsaren Timeout:
Nu ska jag iklädd min blå pyjamas med rosa elefanter på gå och lägga mig under mitt nya varma täcke i dubbelsängen som står på sovrumsgolvets svarta matta i den lägenhet jag hyr i andra hand utav en äldre kvinna boendes i samma stad som mig för att invänta John Blund.

Till Övriga läsare:
Jag går till sängs nu.

Är det tydligt nog för alla läsare att skribenten Handfatstrallaren tänker gå och sova nu; även för Timeout?
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2023-11-11 kl. 01:25.
Citera
2023-11-11, 01:18
Medlem
Citat:
Innan jag yppar utsagan vidare önskar jag fastställa skeendet direkt efter avsläppet i korsningen Limstagatan / Herrgårdsvägen.
Limstagatan / Ringvägen är rätt korsning på kartan idag.
Citera
2023-11-11, 01:24
Medlem
Citat:
Nej.
Citera
2023-11-11, 09:42
Medlem
Med anledning av att det finns dom som har synpunkter och hellre väljer att kommunicera via PM föredrar jag att svara denna gång i tråden. Jag är inte negativ till PM men ibland är det bättre att skriva öppet i tråden.

Uppgiften om det var i halsen eller nacken som Laban stacks ihjäl har varierat i MEDIA och inte ENBART i tråden.

Något som media har varit rätt så konsekvent med är upplysningen att Laban stacks ihjäl med ETT STICK. Någon enstaka artikel har beskrivit det som flertal stick. Glöm det!

Följande inlägg skrev jag 2018-03-01:
… ”Det glappades ganska friskt från vissa av utredarna vid tiden strax efter mordet. Från en artikel i DN står att läsa: Laban dödades med ett enda knivstick, exakt placerat i finnspetsens nackparti - som jag uppfattar en info som gavs till pressen av Gunnar Nilsson. Om han nu ordagrant uttryckte sig på det sättet, undrar jag vad han mer i detalj syftade på, och om han verkligen förstår innebörden av ett sådant påstående? Om nu knivsticket var så EXAKT skulle det kunna säga en del om GM faktiskt. Förhoppningsvis gjorde man en obduktion av Laban - det är först efter en sådan man säkert kunde konstatera hur det förhöll sig med den så kallade EXAKTHETEN. I vissa artiklar står att läsa att Laban dödades med ett stick i halsen, vilket innebär en helt annan sak”.

Tyvärr kan jag inte länka till artikeln i DN. Hittar den inte, det är möjligt att den fanns i dacostaarkivet?

Hur man väljer att definiera hals respektive nacke kan måhända variera hos var och en. Nacken kan i och för sig bli till: ”halsen – halsens baksida” för någon som uttrycker sig ytterst oprecist.

Jag vill mena att var, och på vilket sätt knivsticket utdelades på Laban vad gäller precision skulle tillsammans med andra faktorer möjligtvis kunna ge en viss vägledning huruvida GM kände hunden. Ibland kan små detaljer, tillsammans med andra skeenden ge anvisning åt ett visst håll. Det handlar så klart om spekulationer eftersom uppgifterna om knivsticket varierar, samt att FUP:en är sekretessbelagd – det är viktigt att framhålla detta.

OM sticket utdelades som ett RAKT stick i nacken, och även för den delen EXAKT stick i nacken, tyder det mesta på att hunden torde ha varit rätt stilla och tätt intill GM där i mörkret. Det skulle i så fall kunna vara en mycket stark antydan att GM kände hunden väl.

OM sticket utdelades i nacken tror jag INTE det utfördes enligt skolboken. Knappast troligt att GM hade den sortens kunskap.

OM Laban försvarade Eva och GM av ren tur fick tag i honom borde själva KNIVSTICKSVINKELN se annorlunda ut – på grund av att det rimligtvis uppstod en ”viss rörelse” som orsakade en lägesförändring hos GM och hunden när sticket utdelades. Att en för hunden ”helt okänd person” ska lyckas med att sticka ett precis RAKT stick i nacken på en kämpande hund i mörker är inte sannolikt. Det är inte ens sannolikt om det hade varit helt ljust ute.

OM knivsticket utdelades i HALSEN sida blir utgångspunkten annorlunda, och ”knivsticksvinkeln” inte lika avgörande och ledande. Givetvis kan GM ändå ha känt hunden.

Jag lämnar det här nack/hals stick spörsmålet nu. Förhoppningsvis har Kalla fall så pass mycket info att man kan göra rätt bedömning.

Jag står fast vid och är helt övertygad att en hund tränad för ändamålet lätt skulle kunna lokalisera platsen för blod, trots som i detta fall ett frekvent regnande. Det finns exempel där hundar har markerat för blod flera månader efter att blod blivit avsatt, trots väder och vind. Men hunden måste naturligtvis ha rätt anlag och vara RÄTT TRÄNAD för det. Luktsinnet är hundens viktigaste sinne. Självklart kan förmågan och kapacitet skilja mellan olika hundar.

I det här fallet försökte polisen under ”lördagen utan framgång” få en spårhund till mordplatsen (info i media). Troligtvis sökte man av området vid ett senare skede med en spårhund. Det borde ha varit under söndagen, eller vid någon av de närmast efterföljande dagarna.

Jag har inte den blekaste aning om det fanns några fler nöjes ställen öppna, förutom Kramm och Träffen den kväll då Eva mördades. Det enda som har framkommit är att det skulle ha ägt rum en ”skoldans” någonstans – var vet jag inte? Jag vet inte heller hur säker den uppgiften är.
Citera
2023-11-11, 12:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Jag har inte den blekaste aning om det fanns några fler nöjes ställen öppna, förutom Kramm och Träffen den kväll då Eva mördades. Det enda som har framkommit är att det skulle ha ägt rum en ”skoldans” någonstans – var vet jag inte? Jag vet inte heller hur säker den uppgiften är.

Har för mig att det sistnämnda har med den unga grannflickan att göra, hon som passerade mordplatsen ca en halvtimme innan mordet skedde. Hon hade väl varit på skoldans enligt nån uppgift ev. basketträning har väl också nämnts.
Citera
2023-11-11, 14:37
Avslutad
Citat:
Jaaaaaaaaa

Jaaaaaaaaa

Det intressanta är att GN och Lampan troligen kände varandra väl, om man letar två gärningsmän, båda växte upp i samma hyreshus, trots 10 års ålderskillnad kan dom ha umgåtts, mer som bröder.
Var Lampan cyklisten ?
Mycket tyder på det, försökte han stoppa mördaren ?
Men när han kommer fram är det försent.
Lampans regnrock hittades troligen, den passade inte den alltför korta Sture.
Citera
2023-11-11, 20:05
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det intressanta är att GN och Lampan troligen kände varandra väl, om man letar två gärningsmän, båda växte upp i samma hyreshus, trots 10 års ålderskillnad kan dom ha umgåtts, mer som bröder.
Var Lampan cyklisten ?
Mycket tyder på det, försökte han stoppa mördaren ?
Men när han kommer fram är det försent.
Lampans regnrock hittades troligen, den passade inte den alltför korta Sture.

Mr P och Lampan är enligt uppgift nära vänner om man nu söker efter en koppling mellan honom och en misstänkt gärningsman.

Sture är inte kort, han är runt 1,80.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-11-11 kl. 20:12.
Citera
2023-11-11, 21:42
Avslutad
Citat:
Mr P och Lampan är enligt uppgift nära vänner om man nu söker efter en koppling mellan honom och en misstänkt gärningsman.

Sture är inte kort, han är runt 1,80.

Det sägs att Lampan mötte Mr P på Träffen strax före jul, ca 2 månader efter programmet sändes, sedan kom erkännande tipset in vid jul/nyår.

Möjligt att Sture inte är så kort som det ser ut på TV, men han matchar ändå inte beskrivningen av cyklisten.

Mr P och Lampan lekte krig ihop vad jag förstår, troligen runt 85,86 87, båda deras pappor går bort 86+87 även GNs pappa går bort 2 månader före mordet, möjligen gick även GNs farfar bort på våren 1987.

GN ska ha sagt att Palmes mördare var i Kramfors, skulle inte förvåna mig om det var Lampan han syftade på enligt Sanninggerfrihet: (FB) Mordet på Eva Söderström, Kramfors (1987-09-25)

Tänk om GN hade rätt..
Det är lätt att beskylla någon för snurrig.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-11-11 kl. 21:55.
Citera
2023-11-11, 22:47
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
GN ska ha sagt att Palmes mördare var i Kramfors, skulle inte förvåna mig om det var Lampan han syftade på enligt Sanninggerfrihet: (FB) Mordet på Eva Söderström, Kramfors (1987-09-25)

Tänk om GN hade rätt..
Det är lätt att beskylla någon för snurrig.

På tal om snurrig, tror du att Lampan först mördade Olof Palme och sedan Eva?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-11-11 kl. 22:50.
Citera
2023-11-12, 09:10
Avslutad
Citat:
På tal om snurrig, tror du att Lampan först mördade Olof Palme och sedan Eva?

Det är lustigt att Evas föräldrar dör 29/7 och 12/4, Olof och Liv.
Man kan nästan få för sig något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in