2023-11-09, 02:06
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfatstrallaren
Men va’fan, LEVER DU fortfarande?

Hur i helvetet är det möjligt?
När du minst anar det dyker jag upp kanske i Kramfors också
Mig blir du inte av mig i första taget även om jag har varit tyst ett tag.

Ingen annan än PAJ är mördaren så även om du skriver en roman med 1000 länkar så kvarstår faktum.
PAJ är mördaren för han är den enda som kunde locka till sig Laban!
Citera
2023-11-10, 13:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Citat:

Fast det stämmer ju inte riktigt, även Anneli kunde locka till sig Laban, kanske även hennes dåvarande pojkvän då han umgicks med Anneli och Laban. Anneli hade ju dessutom lämnat i förväg för att möta upp pojkvännen i Bollstabruk. Var Annelis dåvarande pojkvän en djurvän ?
Kanske pratade han med hästar också
Frågan är om pojkvännen och AS möttes på Bruket innan dom drog till Bollstabruk.
Från vilka tider hade AS och dåvarande pojkvännen Alibi ?
Var Annelis dåvarande pojkvän även Evas toyboy??
Kanske var dom måna om att skaffa alibi
Senast redigerad av BerraSWE 2023-11-10 kl. 14:14.
Citera
2023-11-10, 19:02
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag tror att hunden LABAN knivskars först, flydde från platsen för att sedan kort därefter självmant förblöda invid Evas redan då döda kropp.

Ok, så du menar att Laban - efter att ha blivit livshotande knivhuggen i nacken eller halsen - orkade/klarade av att springa upp till föräldrahemmet och skälla högt samt pocka på uppmärksamhet från grannungdomarna genom att cirkulera runt deras bil för att avslutningsvis springa efter den?

Men sen "gav han upp", letade upp Eva's kropp inne i skogsdungen, lade sig intill henne och förblödde?

Ok det var ju en ny variant.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-11-10 kl. 19:04.
Citera
2023-11-10, 19:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
I HALSEN eller I NACKEN?

Vad är SANT och vad är TRÅDSANNING?

Förmodligen vet ingen här vad som är sant eftersom båda varianterna har förekommit i media.

Kontakta Kalla Fall gruppen om du vill ha ett 100%-igt korrekt svar istället för att ge dig på skribenter i tråden.

Vet du vem H*ans Berg*ström är? (du som har koll på så många Kramforsbor)
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-11-10 kl. 20:13.
Citera
2023-11-10, 20:00
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok, så du menar att Laban - efter att ha blivit livshotande knivhuggen i nacken eller halsen - orkade/klarade av att springa upp till föräldrahemmet och skälla högt samt pocka på uppmärksamhet från grannungdomarna genom att cirkulera runt deras bil för att avslutningsvis springa efter den?

Men sen "gav han upp", letade upp Eva's kropp inne i skogsdungen, lade sig intill henne och förblödde?

Ok det var ju en ny variant.

Läs:

LÄNK
https://sv.quora.com/Hur-lång-tid-tar-det-i-genomsnitt-för-någon-att-dö-efter-att-ha-blivit-knivhuggen-i-ett-större-blodk ärl-eller-större-organ
Hur lång tid tar det i genomsnitt för någon att dö efter att ha blivit knivhuggen i ett större blodkärl eller större organ?
Hur lång tid det tar innan du förblöder beror på vilket blodkärl som skadas och hur skadan ser ut, dvs. hur stort är hålet egentligen? Det kan ta allt från minuter till många timmar att förblöda, beroende på hur stort hålet är och om det finns något som begränsar blödningen. Blöder du ut fritt genom ett hål i huden eller sker blödningen ut i en vävnad där trycket från vävnaden runt om begränsar hur stort blodflödet blir. Ur det perspektivet är det inte meningsfullt att prata om någon "genomsnittlig" tid utan det beror helt på vilka förutsättningarna är.
Förstår du?

Du/Vi vet väl inte ifall hunden LABAN blev omedelbart livshotande knivhuggen i nacken eller halsen, eller hur?

Min teori är att mördaren primärt var ute efter hunden LABAN, inte Eva, och att hon därför bara blev ett ”olycksfall i arbetet” för gärningsmannen.

En impulshandling av någon som befann sig i området.
Senast redigerad av Handfatstrallaren 2023-11-10 kl. 20:16.
Citera
2023-11-10, 20:44
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Läs:

LÄNK
https://sv.quora.com/Hur-lång-tid-tar-det-i-genomsnitt-för-någon-att-dö-efter-att-ha-blivit-knivhuggen-i-ett-större-blodk ärl-eller-större-organ
Hur lång tid tar det i genomsnitt för någon att dö efter att ha blivit knivhuggen i ett större blodkärl eller större organ?
Hur lång tid det tar innan du förblöder beror på vilket blodkärl som skadas och hur skadan ser ut, dvs. hur stort är hålet egentligen? Det kan ta allt från minuter till många timmar att förblöda, beroende på hur stort hålet är och om det finns något som begränsar blödningen. Blöder du ut fritt genom ett hål i huden eller sker blödningen ut i en vävnad där trycket från vävnaden runt om begränsar hur stort blodflödet blir. Ur det perspektivet är det inte meningsfullt att prata om någon "genomsnittlig" tid utan det beror helt på vilka förutsättningarna är.
Förstår du?

Du/Vi vet väl inte ifall hunden LABAN blev omedelbart livshotande knivhuggen i nacken eller halsen, eller hur?

Min teori är att mördaren primärt var ute efter hunden LABAN, inte Eva, och att hon därför bara blev ett ”olycksfall i arbetet” för gärningsmannen.

Ok, då är jag med.
Ja det här är ju faktiskt en intressant teori och passar bra in på en "dåre" som GN.

Jag kollade igenom Svenska Fall avsnittet nu men hittade inget om "ett hugg i halsen eller nacken" på Laban.
De man sa var att: "även hunden dödades av knivhugg", samt att rättsläkaren hade fastställt att det var samma kniv som Eva mördades med.
Det här uttalandet går ju t.o.m. att tolka som att Laban ev. fick flera knivhugg, inte bara ett, vilket är intressant.
Man ska nog inte lita blint på allt som skrevs i gammelmedia/ kvällspressen.

Om Laban förblödde och det tog tid, tyder det snarare på att GM inte kände hunden väl. Dvs GM kunde inte locka Laban till sig/ få tag på honom ordentligt, men han lyckades "skada" honom tillräckligt för att han inte skulle överleva.
Efter att GM lämnat platsen kan Laban ha hittat Eva's kropp i skogsdungen, lagt sig intill henne och sedan somnat in.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-11-10 kl. 21:10.
Citera
2023-11-10, 21:09
Avslutad
Citat:
Eva mordet var ett "vanligt mord" bortsett från övervåldet, det är samma bakomliggande orsaker som det brukar vara, dvs något av följande: Svartsjuka, hämnd, sexuellt motiv, hat, makt/kontroll, triangeldrama, skuld/pengar/ eller för att tysta personen etc

Det ovanliga var väl att även hunden mördades i såna fall, Laban var knappast en aggressiv hund, snarare skygg och rädd av sig av det som framkommit i media. Sprang Laban lös medan Eva var och hälsade på en "vän" ??
Man kan inte utesluta att Eva träffade någon på Bruket, möjligen behövde hon reda ut något innan hon skulle lämna Kramfors.
Laban ses springa 23.15, men sen inget mer. Eva och Laban kan därmed ha mördats långt efter 23.15 om det var så att Eva var på besök hos någon på Bruket eller Limstaområdet.
Eva kan också ha följt med till Bollstabruk och blivit mördad där och sedan dumpad i dungen nära sitt föräldrarhem mitt i natten.
PAB passar in på både PG, AS, BÅ, samt PF, AF, BF.
Jag tror toyboyen hade en rejäl Pudelfrilla, precis som sin mor
Att mördaren viker kläderna kan tyda på att hon mördades inomhus, möjligen på Bruket eller Bollstabruk.
Självklart skulle det kunna vara en ensam dåre som hatade Laban och Eva som kom för nära sanningen om drogerna.
Jag tror att Eva mördas ca 23.29, möjligen 23.21 som mordet på Olof Palme.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-11-10 kl. 21:24.
Citera
2023-11-10, 21:31
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det ovanliga var väl att även hunden mördades i såna fall, Laban var knappast en aggressiv hund, snarare skygg och rädd av sig av det som framkommit i media. Sprang Laban lös medan Eva var och hälsade på en "vän" ??
Man kan inte utesluta att Eva träffade någon på Bruket, möjligen behövde hon reda ut något innan hon skulle lämna Kramfors.
Laban ses springa 23.15, men sen inget mer. Eva och Laban kan därmed ha mördats långt efter 23.15 om det var så att Eva var på besök hos någon på Bruket eller Limstaområdet.
Eva kan också ha följt med till Bollstabruk och blivit mördad där och sedan dumpad i dungen.

Ja och det här poängterar även Mark Safarik, det är extremt ovanligt att även hunden dödas. Men i det här fallet utgår man såklart från att det var Eva som GM var ute efter. Att det skulle ha varit hunden som mördaren var ute efter är "för galet" och givetvis en helt otänkbar teori för Safarik och Åström.
MEN, i det här fallet går det faktiskt inte att utesluta det, just p.g.a. att Eva släpptes av strax nedanför GN's hus. Laban kan m.a.o. ha sprungit upp och gjort ifrån sig på hans domäner.
Det som ytterligare talar för denna udda teori är "pudel incidenten" som inträffade något år för Eva-mordet, där GN (då boendes på Drottninggatan) fick frispel och sprang ut och konfronterade en granne vars hund råkade titta in genom hans köksfönster.
Citera
2023-11-10, 21:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Att mördaren viker kläderna kan tyda på att hon mördades inomhus, möjligen på Bruket eller Bollstabruk.

Att mördaten vek kläderna eller la dom prydlgt i en hög tyder snarare på en sjukligt pedant gärningsman (GN).
Citera
2023-11-10, 21:46
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Eva kan också ha följt med till Bollstabruk och blivit mördad där och sedan dumpad i dungen nära sitt föräldrarhem mitt i natten.
PAB passar in på både PG, AS, BÅ, samt PF, AF, BF.
Jag tror toyboyen hade en rejäl Pudelfrilla, precis som sin mor
Självklart skulle det kunna vara en ensam dåre som hatade Laban och Eva som kom för nära sanningen om drogerna.
Jag tror att Eva mördas ca 23.29, möjligen 23.21 som mordet på Olof Palme.

Såg nyss Svenska Fall avsnittet och där pratar Mark och Bosse om att Eva strax innan mordet hade haft en kort relation/flirt med "Mr M" (toyboyen?)

Tänk om "M" inte står för Mats, det kanske står för Matthias? Om man tänker sig Mr P som GM och att han var svartsjuk på "Mr M" Ma*thias Landst*öm (Lampan) f. 1966 = toyboy för Eva och dessutom en av Mr P's bästa vänner.
DET om något skulle kunna utlösa ett svartsjukemord...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-11-10 kl. 21:56.
Citera
2023-11-10, 21:55
Avslutad
Citat:
Såg nyss Svenska Fall avsnittet och där pratar Mark och Bosse om att Eva strax innan mordet hade haft en kort relation/flirt med "Mr M" (toyboyen?)

Tänk om "M" inte står för Mats, det kanske står för Matthias? Om man tänker sig Mr P som GM och att han var svartsjuk på toyboyen "Mr M" Ma*thias Landst*öm (Lampan) f. 1966 = toyboy för Eva och dessutom en av Mr P's bästa vänner.
DET om något skulle kunna utlösa ett svartsjukemord...

Lampan är den som passar bäst in på beskrivningen av cyklisten, möjligen hade hans morsa tillgång till en röd damcykel på Drottninggatan 10, militärkniv hade han säkert. Någon sa att han brukade cykla omkring i Kramfors med sin chäfer, men sen ska han bara försvunnit från staden.
Lampan kanske var hos GN och väntade, när han kikade ut vid 22.45 såg han Eva komma förbi.
Senast redigerad av BerraSWE 2023-11-10 kl. 22:25.
Citera
2023-11-10, 22:53
Medlem
Handfatstrallarens avatar
Citat:
Ok, då är jag med.
Ja det här är ju faktiskt en intressant teori och passar bra in på en "dåre" som GN.

Jag kollade igenom Svenska Fall avsnittet nu men hittade inget om "ett hugg i halsen eller nacken" på Laban.
De man sa var att: "även hunden dödades av knivhugg", samt att rättsläkaren hade fastställt att det var samma kniv som Eva mördades med.
Det här uttalandet går ju t.o.m. att tolka som att Laban ev. fick flera knivhugg, inte bara ett, vilket är intressant.
Man ska nog inte lita blint på allt som skrevs i gammelmedia/ kvällspressen.

Om Laban förblödde och det tog tid, tyder det snarare på att GM inte kände hunden väl. Dvs GM kunde inte locka Laban till sig/ få tag på honom ordentligt, men han lyckades "skada" honom tillräckligt för att han inte skulle överleva.
Efter att GM lämnat platsen kan Laban ha hittat Eva's kropp i skogsdungen, lagt sig intill henne och sedan somnat in.
Jag kollade också igenom Svenska fall avsnittet nu.

LÄNK
https://tv4.syntolken.se/svenska-fall-fbi-2016-del-1-syntolkad/
09:22
Den har också knivhuggits till döds.
Knivhuggits till döds” är allt från ett till flera utdelade knivhugg.

Handfatstrallaren från 2022-08-26, 00:47 länk
Citat:
Innan jag yppar utsagan vidare önskar jag fastställa skeendet direkt efter avsläppet i korsningen Limstagatan / Herrgårdsvägen.

LÄNK
Publicerad 17 mar 2017 kl 07.47
https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-mordet-pa-eva-ett-bestallingsjobb/
På Limstagatan bad hon om att få bli avsläppt eftersom hon ville låta hunden Laban göra sina behov innan de var framme vid föräldrahemmet på Långbacken.
BILD
https://static.cdn-expressen.se/images/c4/c9/c4c9d07367f348f3a505e883e4a91e4f/838@40.jpg
Här på Limstagatan klev Eva Söderström ur bilen. Därefter hittads hon mördad.

Foto: INGVAR NÄSLUND / EXP
Eva bad om att få bli avsläppt eftersom hon ville låta hunden Laban göra sina behov.

LÄNK
Publicerad 22 jul 2005 kl 10.10
https://www.expressen.se/nyheter/eva-skulle-bara-rasta-laban/
Hon ville rasta Laban den sista biten. Som vanligt rusade Laban i förväg. Eva vinkade snabbt hejdå och sprang efter honom.
Som vanligt rusade Laban i förväg.

Skeendet direkt efter avsläppet i korsningen var att hunden Laban rusade i förväg och gjorde sina behov.

• Triggern till mordet på Eva S var att hunden Laban rusade i förväg och gjorde sina behov i närheten av GN:s hus (gård).

DET FICK GN ATT BLI GALEN!

Utsagan till ovanstående tilltänkta skeende i korsningen Limstagatan / Herrgårdsvägen tilldrog sig något år innan mordet på Eva S.

Då bodde MN och GN i lägenhet på Drottninggatan 8 i Kramfors.

Grannen (pappan i familjen) från Drottninggatan 10 var ute och rastade sin lilla Pudel.

Utanför MN och GN:s lägenhet på bottenvåningen stannade den lilla pudeln och tittade in i deras köksfönster (obs, grannen tittade inte in i deras köksfönster).

Det fick GN att springa ut på gården och skrika åt pudeln att dra åt helvete, plus en massa annat.

Det var hunden som var i fokus, sekundärt fick grannen skäll för att han hade hunden.

Grannen sa till GN att det bara var en hund.

Grannen som inte var någon atlet svarade i övrigt inte emot GN.

Som min källa uttryckte det, GN var hotfull i sin natur.

I sanning!
Innan jag yppar utsagan vidare önskar jag fastställa skeendet direkt efter avsläppet i korsningen Limstagatan / Herrgårdsvägen.
Skeendet direkt efter avsläppet i korsningen var att hunden Laban rusade i förväg och gjorde sina behov.
• Triggern till mordet på Eva S var att hunden Laban rusade i förväg och gjorde sina behov i närheten av GN:s hus (gård).
DET FICK GN ATT BLI GALEN!
Utsagan till ovanstående tilltänkta skeende i korsningen Limstagatan / Herrgårdsvägen tilldrog sig något år innan mordet på Eva S.

Då bodde MN och GN i lägenhet på Drottninggatan 8 i Kramfors.

Grannen (pappan i familjen) från Drottninggatan 10 var ute och rastade sin lilla Pudel.

Utanför MN och GN:s lägenhet på bottenvåningen stannade den lilla pudeln och tittade in i deras köksfönster (obs, grannen tittade inte in i deras köksfönster).

Det fick GN att springa ut på gården och skrika åt pudeln att dra åt helvete, plus en massa annat.

Det var hunden som var i fokus, sekundärt fick grannen skäll för att han hade hunden.

Grannen sa till GN att det bara var en hund.

Grannen som inte var någon atlet svarade i övrigt inte emot GN.

Som min källa uttryckte det, GN var hotfull i sin natur.
Handfatstrallaren från 2021-02-20, 15:20 länk
2019-04-08, 20:55 länk
Badkarsrunkaren
Jag tror mig veta att det är GN som är skyldig till mordet på EVA eftersom han vid tiden bodde i direkt anslutning till händelseförloppet.
Utifrån kartbilden från 1975, med genvägen (stigen genom nuvarande Dollar$tore) och Google Earth blir det ungefär 540 m från korsningen fram till Långbackens början (parkeringens slut).

Det borde i rask takt tagit Eva ca 5 min att promenera sträckan korsningen ner till Långbackens början från det att Berit lämnade med bilen utmed Limstagatan, GN:s villa och hundvittnet ”Sven”, enär väninnan bodde i stadsdelen Brunne.

Avståndet för GN på cykel från villan, utmed Limstagatan, förbi hundvittnet ”Sven”, Kontorsvägen, Herrgårdsvägen och ner till Långbackens början (parkeringen) är sisådär 1320 m.

Det borde inte ta många minuter att cykla vårdslöst längs Limstagatan ner till Långbackens början via Kontorsvägen.

Många håller exempelvis runt 30 km/h när de cyklar på distans, det blir 30000 m delat med 60 minuter vilket ger 500 m/min.

Sträckan 1320 m borde därför ha tagit mindre än 3 minuter att avverka.

Från det att Berit passerat GN:s villa med bilen så borde Eva ha hunnit promenera approximativt 100 m (1 min).

Tiden att springa nerför trappan, slänga på sig en blå fritidsjacka, ut genom ytterdörren och fram till cykeln och dra iväg tar mellan tummen och pekfingret 1 till 2 min.

Då har Berit redan passerat GN:s villa.

Enligt mina beräkningar lär därför GN haft mindre än 1 minut på sig att invänta Eva vid Långbackens början.

Därför konfronterades Eva och GN vid den slängda cykeln i diket.

ATTACK!
2021-02-15, 19:26 länk
Handfatstrallaren
Därefter blir GN medveten om gärningen, alternativt störd, och avbryter det pågående angreppet.
Enligt GW pekade knivhuggen mot en person med ett ”svårt sjukligt drag”.
2021-02-14, 20:14 länk
Timeout
Jag håller mig till det som har kommit fram som verkar sannolikt.
.
Det som sannolikt enligt Timeout verkar kommit fram är att PAJ är mördaren för han är den enda som kunde locka till sig Laban!

Timeout från 2023-11-09, 02:06 länk
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

Det som sannolikt enligt mig verkar kommit fram är att GN är mördaren eftersom han vid tiden bodde i direkt anslutning till händelseförloppet.

Enligt mig verkar sannolikt hin håle Timeout ha fel!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in