2023-11-11, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
Jag vill hävda att Bitcoin Cash inte är lika scarce som Bitcoin eftersom reglerna där kan ändras mycket enklare, de har ändrats massor av gånger med hard forks där alla regler sätts ur spel var gång. Jag tillsammans med de flesta bitcoiners litar inte på att BCH kan behålla sin begränsade mängd över tid. Det är inte tillräckligt decentraliserat helt enkelt, något som är svårt att uppnå.

Litecoin är jag inte lika säker på. Men det är ju en direkt fork av Bitcoin, likt många altcoins och Bitcoinkloner. Då blir det ett krig om nätverkseffekten, och vi vet alla att Bitcoin är den som får all nätverkseffekt.

Bitcoin har dessutom demonstrerat sin trögföränderlighet i och med blockstorlekstvisen.

Ingen altcoin har mig veterligen genomgått en sådan prövning med dylikt resultat. Litecoin har ofta brukat användas som ett slags testnät för senare förändringar av Bitcoin, vilket indikerar att det är mycket lättare att göra ändringar i Litecoin, dvs. att den inte är lika decentraliserad.
Citera
2023-11-11, 16:46
Medlem
SvenskHODLers avatar
Folk som äger Bitcoin har åtnjutit minst 100% i avkastning per år i snitt.

Det måste kännas surt för alla nej-sägare och skeptiker som i 14 års tid dömmer ut och väntar på crashen.

Samtidigt blir vi bitcoiners rika. Vi stänger ner våra bankkonton och säger fuck the system. Vi kan göra som vi vill.

Hur känns det att äga fonder som går -10% och inte ens hänger med inflationen?

Alla kommer tids nog bli bircoiners vare sig see vill eller inte. Tids nog kan alla få ett rikare liv.
Citera
2023-11-11, 17:24
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Alla kommer tids nog bli bircoiners vare sig see vill eller inte. Tids nog kan alla få ett rikare liv.
Alla kan alltså bli rika gemensamt på att delta i ett nollsummespel? Hur tänkte du här?
Citera
2023-11-11, 17:28
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Alla kan alltså bli rika gemensamt på att delta i ett nollsummespel? Hur tänkte du här?
Jag skrev rikare liv.

Ett liv utan inflation och försämrad levnadsstandard som med fiat. Ett liv av mer sparande och mindre slösande.

Bara early adopters kommer bli riktigt rika på att bara köpa och hodla.
Citera
2023-11-11, 17:30
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag skrev rikare liv.

Ett liv utan inflation och försämrad levnadsstandard som med fiat. Ett liv av mer sparande och mindre slösande.

Bara early adopters kommer bli riktigt rika på att bara köpa och hodla.
Ett liv med raserad världsekonomi är ”rikare” då alltså? Har du verkligen tänkt igenom det du förespråkar?

Tänk på de korkade jävlar som inte ens är födda än, vilka idioter de är som inte investerade i tid!
Citera
2023-11-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ett liv med raserad världsekonomi är ”rikare” då alltså? Har du verkligen tänkt igenom det du förespråkar?

Att världsekonomin kommer att rasa är inbyggt i fiatsystemet, med eller utan bitcoin. Efter över femtio år av en ren fiatstandard lever vi redan på lånad tid. Bitcoin kan om något lindra och korta ner fiatkataklysmen genom att vara ett fungerande alternativ.

Citat:
Tänk på de korkade jävlar som inte ens är födda än, vilka idioter de är som inte investerade i tid!

Detta är ett av dina sämre "argument". Vad vill du ens säga med det?

Vi förefaller leva under fiaterans skymningstid och bitcoinerans gryningstid, vilket erbjuder en förträfflig möjlighet som vissa har tagit och andra väljer att inte ta. Och?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-11-11 kl. 18:14.
Citera
2023-11-11, 18:12
Medlem
Citat:

Alla produktiva människor blir rikare än med dagens system, bl.a. eftersom bitcoiniseringen ger möjlighet att förbigå eller stävja ett parasitiskt och penningmängdsutspädande banksystem.
Citera
2023-11-11, 21:27
Medlem
Citat:
Nu ska vi inte dra några förhastade slutsatser om "absolut inte". Det krävs endast konsensus hos rätt grupp personer så ändras denna regel. Det blir en hard fork men det är ungefär samma grupp människor som bestämmer vilken av dessa forks som fortsättningsvis kommer heta "bitcoin" och detta är därmed helt godtyckligt. Samma sak har skett flera gånger tidigare. Det du kallar för bitcoin idag är inte samma som 2010.

Exempelvis följande saker finns i lika absolut begränsad mängd som bitcoin:
- Bitcoin cash
- VHS-kassetter med filmen Toy Story
- Litecoin
- Samlarbilder från fotbolls-vm 1994
Osv...

Lite som en bitcoin-ETF då alltså? Eller varför inte, som de flesta köp idag görs, på en exchange. Detta pga bitcoin är fullständigt värdelös att använda till faktiska transaktioner.

Ett långt och förvirrat inlägg. Alla dessa "argument" som du tar upp har redan diskuterats flera gånger om i tråden. Det är dock fascinerande vad du menar med följande:

Utveckla gärna vad som menas här och hur du har kvantifierat säkerheten!

Okej, ledsen om det uppfattades förvirrat. Då ska vi inte tjata om de argumenten och försöka att inte ta dem upp igen.

Vad jag vet finns ingen universell metod för att kvantifiera säkerheten hos en blockkedja. Jag baserar det på historisk prestanda, decentraliseringen och proof of work.
Jag kan ha formulerat mig fel men det som är spännande med bitcoin är att det skulle troligast vara en förlust att försöka ”attackera” nätverket pga av omkostnaderna i maskinvara och energi som skulle krävas.
Så jag ändrar mig efter din notering till ett ”väldigt säkert nätverk”.

Jag skulle vilja höra dina incitamenten att någon skulle vilja attackera bitcoin. Har du några bra anledningar?
Citera
2023-11-11, 22:11
Medlem
Citat:

Jag skulle säga att alla innehavare av bitcoin bibehåller sin köpkraft gemensamt över tid.

Nollsummespel stämmer bara om någon går i vinst där någon annan går i förlust. Dock om bitcoin får ökad acceptans och användare kan faktisk alla gynnas i värdeutvecklingen. Otroligt.

Dagens system är byggt och alla är öppna med att de som spar i rikets valuta ska bli fattigare år efter år. Dom kallar det inflation. Vissa säger dold skatt. Men det är stöld i sin högsta bemärkelse.
Senast redigerad av beardoxen 2023-11-11 kl. 22:16.
Citera
2023-11-12, 05:10
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viceman77
Bitcoin, fan det enda jag kan tänka på är den där kraken som kasta en hårddisk på tippen med en sju helvetets massa Bitcoin på.

Men ja, är väl både för och nackdelar med kryptovaluta.
Så länge fysiska betalningsmedel finns så kör ba.
Fördelen är att det inte finns bail-out.

När bankerna kollapsar så kommer staten och trycker pengar och räddar dem.

När FTX, BlockFi, Voyager och andra kryptoexchanges crashar .. så får alla inblandade ta smällen och ära sig av sina misstag. Penningmängden är fast till 21M.
Citera
2023-11-12, 08:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beardoxen
Nollsummespel stämmer bara om någon går i vinst där någon annan går i förlust. Dock om bitcoin får ökad acceptans och användare kan faktisk alla gynnas i värdeutvecklingen. Otroligt.
Du förstår alltså inte att de vinster som man potentiellt gör genom att köpa och hålla bitcoin helt enkelt kommer från nya pengar som nya köpare investerar i systemet? Det skapas inget värde, dvs det är ett nollsummespel (egentligen negativ summa, då det krävs resurser för att upprätthålla "nätverket"). Det är skrattretande att tro att "alla" kan bli rika på att köpa tillsammans.

Citat:
Dagens system är byggt och alla är öppna med att de som spar i rikets valuta ska bli fattigare år efter år. Dom kallar det inflation. Vissa säger dold skatt. Men det är stöld i sin högsta bemärkelse.
Det är nog ingen som har förespråkat att spara i valuta. Det är lite poängen med pengar; du ska inte sitta och hålla på dem, utan de ska cirkulera. Spara eller investera får du göra i något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Detta är ett av dina sämre "argument". Vad vill du ens säga med det?
Det borde vara uppenbart, men tydligen saknar du analysförmåga.

Det är alltså så att varje generation kommer få mindre och mindre lön (nominellt) vilket innebär att det bästa sättet att bli rik i din föreslagna framtid är att helt enkelt vara född tidigare. En rörmokare 2030 kommer vara rikare än en advokat 2050.
Citera
2023-11-12, 09:01
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du förstår alltså inte att de vinster som man potentiellt gör genom att köpa och hålla bitcoin helt enkelt kommer från nya pengar som nya köpare investerar i systemet? Det skapas inget värde, dvs det är ett nollsummespel (egentligen negativ summa, då det krävs resurser för att upprätthålla "nätverket"). Det är skrattretande att tro att "alla" kan bli rika på att köpa tillsammans.
Ja, "tillgång och efterfrågan" -kallas det. Typ första kapitlet i Samhällsboken på högstadiet.

Citat:
Det är nog ingen som har förespråkat att spara i valuta. Det är lite poängen med pengar; du ska inte sitta och hålla på dem, utan de ska cirkulera. Spara eller investera får du göra i något annat.
Ja, Bitcoin är ett bra sådant alternativ.

Citat:
Det borde vara uppenbart, men tydligen saknar du analysförmåga.

Det är alltså så att varje generation kommer få mindre och mindre lön (nominellt) vilket innebär att det bästa sättet att bli rik i din föreslagna framtid är att helt enkelt vara född tidigare. En rörmokare 2030 kommer vara rikare än en advokat 2050.
Jag håller med, detta är ett av dina sämre argument till varför man inte skall investera. Gör dig själv en känns och byt fokus...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in