2023-11-11, 09:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Precis som bitcoin va? Eller tänkte du hänvisa till lightning igen?
Nej, Bitcoin är betydligt lättare att göra transaktioner med än samlarbilder från -94. Det förstår även du.
Man behöver inte blanda in Lightning för att konstatera denna dikeskörning av dig.
Citera
2023-11-11, 09:27
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Nej, Bitcoin är betydligt lättare att göra transaktioner med än samlarbilder från -94. Det förstår även du.
Absolut inte. Jag kan räcka över bilderna direkt till en person, exempelvis i en butik. Transaktionen sker blixtsnabbt och utan avgifter.

Särskilt då du själv har argumenterat för att i framtiden kommer transaktioner on-chain inte ens vara tillgängliga för gemene man pga höga avgifter och långsam bekräftelse.
Citera
2023-11-11, 09:37
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Absolut inte. Jag kan räcka över bilderna direkt till en person, exempelvis i en butik. Transaktionen sker blixtsnabbt och utan avgifter.
Ja det kan du, men hur är det med en transaktion om personen står mer än 100 meter (eller 100 mil) bort...? Transportkostnader för dig att ta dig till personen, blir en form av avgift i ditt exempel, blir det inte? Hur lång tid tar en sådan transaktion, när avståndet är 100M eller 100 mil?

Du behöver fundera över begreppet "transaktion" innan du forstätter i denna nya dikeskörning...

Citat:
Du litar däremot på att dina ETF:er och exchanges och custodians faktiskt har de bitcoins som du köper och säljer där. Du kunde lika gärna skapa en ETF av dessa videokassetter som jag nämnde ovan.
Folk har litat på ETF:er sedan 90 talet när dom uppfanns, och folk litar på redan banker idag. Det kan man fortsätta göra om man vill. Och de som inte vill lita på banker och ETF:er har, med Bitcoin, möjlighet att göra en opt-out och själv ta hand om sina värden. Det bästa av två världar introduceras nu.
Citera
2023-11-11, 09:46
Medlem
SvenskHODLers avatar
Citat:
Du håller alltså med om att någon gräns på 21 miljoner inte är en absolut sanning för all framtid.
21M gränsen försvaras av alla som använder Bitcoin. Det ligger i allas intresse att inte ens coins inflateras. För att ändra gränsen måste du övertyga 100 000 noder att uppgradera till en mjukvara som ökar gränsen, inte så troligt. I Bitcoin Cash osv där det knappt finns några noder så kan det ändras enklare.

Citat:
Du litar däremot på att dina ETF:er och exchanges och custodians faktiskt har de bitcoins som du köper och säljer där. Du kunde lika gärna skapa en ETF av dessa videokassetter som jag nämnde ovan.
Jag kommer aldrig äga ETFer såklart, lika lite som jag hade funds på FTX. Folk kommer förlora pengar och det påverkar inte mig. Om jag har 1 BTC så kommer jag alltid ha 1 av 21M bitcoins.

Citat:
Inte heller du kunde förklara hur denna "säkerhet" kan kvantifieras och jämföras. Det låter lite som religiöst prat.
Säkerheten i Bitcoin är all världens miningkraft, om du lyckas överträffa med 51% så kan du "bråka" med nätverket och censurera.. Men du kan inte ändra historiken eller stjäla coins. Systemet är helt enkelt säkrare än någon annan databas i hela världen.
Citera
2023-11-11, 09:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Inte heller du kunde förklara hur denna "säkerhet" kan kvantifieras och jämföras. Det låter lite som religiöst prat.
Poängen är att Bitcoin är otroligt säkert, inte att behöva kvantifiera säkerheten hos Bitcoin.
Man kan konstatera att gravitationen finns, utan att behöva kvantifiera den först.

Hade du någon invändning mot att Bitcoin inte är otroligt säker så lägg fram det istället för att flytta målstolparna.
Citera
2023-11-11, 09:55
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskHODLer
21M gränsen försvaras av alla som använder Bitcoin. Det ligger i allas intresse att inte ens coins inflateras. För att ändra gränsen måste du övertyga 100 000 noder att uppgradera till en mjukvara som ökar gränsen, inte så troligt. I Bitcoin Cash osv där det knappt finns några noder så kan det ändras enklare.
Samma sak gäller bitcoin cash då, eller någon valfri fork.
Det gäller ända tills det inte längre ligger i intresset hos miners, vilket är mycket möjligt i framtiden.

Citat:
Ja det kan du, men hur är det med en transaktion om personen står mer än 100 meter (eller 100 mil) bort...? Transportkostnader för dig att ta dig till personen, blir en form av avgift i ditt exempel, blir det inte? Hur lång tid tar en sådan transaktion, när avståndet är 100M eller 100 mil?
Fortfarande bättre än att inte kunna göra transaktioner överhuvudtaget, som du har förklarat är ditt önskade framtidsscenario med bitcoin.

Citat:
Folk har litat på ETF:er sedan 90 talet när dom uppfanns, och folk litar på redan banker idag. Det kan man fortsätta göra om man vill. Och de som inte vill lita på banker och ETF:er har, med Bitcoin, möjlighet att göra en opt-out och själv ta hand om sina värden. Det bästa av två världar introduceras nu.
Så bitcoin är inte relevant längre, vi kan helt enkelt starta en ETF av exempelvis vhs-kassetterna jag nämnde ovan och så kan alla köpa och sälja andelar av dessa på börsen som "store of value".
Citera
2023-11-11, 10:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Fortfarande bättre än att inte kunna göra transaktioner överhuvudtaget, som du har förklarat är ditt önskade framtidsscenario med bitcoin.
Jag tolkar detta som att du håller med om att transaktionsaspekten hos samlarkort från -94 är värdelös jämfört med Bitcoin. Bra så.

Citat:
Så bitcoin är inte relevant längre, vi kan helt enkelt starta en ETF av exempelvis vhs-kassetterna jag nämnde ovan och så kan alla köpa och sälja andelar av dessa på börsen som "store of value".
Nu börjar det bli tramsvarning på dig. Tydligt exempel på att du inser din dikeskörning men bara är ute efter att få sista ordet.

Skapa en ETF på VHS kassetterna om du tror det finns efterfrågan på sådan, sedan har du förbättrat möjligheterna till att använda VHS kassetter som store of value iaf. Visserligen inte i närheten av Bitcoins värde som som store of value, men bättre än VHS kassetter var innan din VHS ETF...

Jag är klar och hänvisar till vad som är sagt i frågan om du inte klarar av att komma med något nytt som är icke-trams.
Citera
2023-11-11, 10:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag tolkar detta som att du håller med om att transaktionsaspekten hos samlarkort från -94 är värdelös jämfört med Bitcoin. Bra så.
Inte alls, den är bättre än hos bitcoin, så som förklarat ovan.

Citat:
Nu börjar det bli tramsvarning på dig. Tydligt exempel på att du inser din dikeskörning men bara är ute efter att få sista ordet.

Skapa en ETF på VHS kassetterna om du tror det finns efterfrågan på sådan, sedan har du förbättrat möjligheterna till att använda VHS kassetter som store of value iaf. Visserligen inte i närheten av Bitcoins värde som som store of value, men bättre än VHS kassetter var innan din VHS ETF...

Jag är klar och hänvisar till vad som är sagt i frågan om du inte klarar av att komma med något nytt som är icke-trams.
Tvärtom, detta tankeexperiment påvisar bara den kognitiva dissonans som råder i din religiösa grupp där ETF:erna är det senaste mantrat, trots att de är själva antitesen till allt du har förespråkat.

En ETF av valfri pryl i begränsad mängd uppfyller alltså samma "store of value" som bitcoin.
Citera
2023-11-11, 10:53
Avslutad
Citat:
Inte alls, den är bättre än hos bitcoin, så som förklarat ovan.

Tvärtom, detta tankeexperiment påvisar bara den kognitiva dissonans som råder i din religiösa grupp där ETF:erna är det senaste mantrat, trots att de är själva antitesen till allt du har förespråkat.

En ETF av valfri pryl i begränsad mängd uppfyller alltså samma "store of value" som bitcoin.

Och trots det så ökar värdet ständigt på BTC. I skrivande stund anser marknaden att en BTC är värd $37K. Hur kan det komma sig, när du i somras hävdade att vi skulle vara nere på $5K nu?
Citera
2023-11-11, 11:01
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Och trots det så ökar värdet ständigt på BTC. I skrivande stund anser marknaden att en BTC är värd $37K. Hur kan det komma sig, när du i somras hävdade att vi skulle vara nere på $5K nu?
Du menar väl priset, och inte värdet? För inget fundamentalt har förändrats sen 16k i början av året.

(ETF-narrativet har funnits sedan ett par år tillbaka)
Citera
2023-11-11, 11:14
Medlem
Bitcoin, fan det enda jag kan tänka på är den där kraken som kasta en hårddisk på tippen med en sju helvetets massa Bitcoin på.

Men ja, är väl både för och nackdelar med kryptovaluta.
Så länge fysiska betalningsmedel finns så kör ba.
Citera
2023-11-11, 15:42
Avslutad
Citat:
Du menar väl priset, och inte värdet? För inget fundamentalt har förändrats sen 16k i början av året.

(ETF-narrativet har funnits sedan ett par år tillbaka)

Priset speglar värdet, priset ska alltså upp x antal miljoner dollar per BTC.

Trams.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in