Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Det står i brottsplatsundersöknings-
dokumentet, om du är intresserad av att läsa faktiska fakta.
Där står att en trädgren,19 mm tjock, på ett träd i korsningen vid mordplatsen ingår bland tillvaratagna föremål från mordplatsen och att den efter undersökning visade sig vara avbruten, inte avskjuten.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQzRRb0l6dTMtY0U/view?resourcekey=0-WLEYurXu4IN_MukdznP8-w
Äntligen kommer det i alla fall lite referensmaterial från dig. Du ska ha tack för det. Det här dokumentet har jag sett förut men då aldrig uppfattat det som någon forensisk undersökning av trädgrenen ifråga. Nu ögnade jag igenom den igen, och fann då följande tre platser där trädgrenen omnämns:
Sidan 5 i pdf:en (= sidan 4 i rapporten):
"Husfasader, skyltar, en pelare samt ett mindre träd i en trolig skottsektor granskades efter eventuella anslagsmärken efter kulor. Några sådana skador kunde icke upptäckas, endast en bruten gren som vid senare undersökning visade sig vara avbruten."
Sidan 5 i pdf:en, punkt 7:
"Avbruten gren med 19 mm diameter från mindre träd på Sveavägens trottoar vid tunnelbanenedgången."
Sidan 22 i pdf:en, kartskissen punkt 5:
"Träd med avbruten gren."
Det jag är intresserad av är alltså den undersökning som ska ha visat att grenen var avbruten och inte avskjuten. Den forensiska undersökningen har vi fortfarande inte sett röken av.
Lennart Remstam som fört den här trädgrenen på tal på sina hemsidor, hade även själv brutit av en gren av ungefär samma tjocklek för att jämföra hur brottytan ser ut. Jämför man bilderna på trädgrenen vid mordplatsen med Remstams avbrutna trädgren så finns inte många likheter. Av detta sluter sig Remstam till att trädgrenen vid mordplatsen är avskjuten och inte avbruten.
http://www.itdemokrati.nu/page21.html
För min del lutar jag som tidigare sagt åt Remstams håll, och det gör jag därför att kulhastigheten på lisbethkulan måste ha bromsats av någonting i skottriktningen, annars torde den ha rikoschetterat mot husväggen på västra sidan Sveavägen och inte bara studsat och lagt sig på trottoaren där den återfanns.
Nu är detta visserligen inte säkert, utan kulan kan ha slagit i någon inbuktning i väggen på ett sådant sätt att den ändå inte rikoschetterade. Men huvudalternativet har för min del hela tiden varit att kulan bromsats ner av någonting på vägen. Lisbeths kappa bjuder helt enkelt inte tillräckligt motstånd för att få ner kulhastigheten till den nivå där den verkar ha legat när den slog i väggen.
Då finns det inte så många olika alternativ till sådan "bromsklossar" i skottriktningen, utan antingen har den slagit i marken eller så har den klippt av grenen. Av de två alternativen menar jag att man kan utesluta att den slagit i marken, och det grundar jag på att Lisbeth vid skottögonblicket stod upprätt men hade vridit sig till vänster, och då är skottvinkeln genom kappan cirka fem grader uppåt.
För att kulan ska kunna slå i marken måste man låta Lisbeth stå på händerna eller vara inblandad i någon annan slags akrobatik som kort sagt är utesluten. Därför menar jag att den ballistiska rapporten är felaktig i det här avseendet, för där hävdas nämligen att lisbethkulan slagit i marken.
Om kulan inte slagit i marken, vilket jag tar för klarlagt, så återstår i praktiken bara två möjligheter. Den ena är att kulan inte alls slagit i någon "bromskloss" på vägen mot västra sidan utan att den istället träffat väggen på ett sådant sätt att den ändå inte rikoschetterat fastän den borde ha gjort det. Den andra möjligheten är då att kulan klippt av trädgrenen och på så vis bromsats ner till den lägre hastighet som är förenlig med att bara studsa mot husväggen och lägga sig på trottoaren.
Då menar jag alltjämt att den här frågan inte är avgjord, utan att vi först måste få fatt på rapporten från den nämnda forensiska undersökningen av trädgrenen – om den överhuvudtaget existerar. Det var den som jag hoppades att du skulle ha fått tag på.
Som läget är vidhåller jag att den här saken inte är avgjord annat än att det är klarlagt att kulan inte slagit i marken där Sonny Björk påstår att den slagit i marken. Hans uppgifter om nedslagsplatsen stämmer dessutom inte med vittnesuppgifterna från Jan-Åke Svensson och Bengt Palm om den så kallade "spökrikoschetten" där det rykte till vid trottoarkanten.
Svensson nämner i förhör att han talat med en av polisens tekniker, och den teknikern torde nog vara just Sonny Björk. Men någon dokumentation av det har jag aldrig sett. Palm verkar överhuvudtaget inte ha talat med teknikerna. Bådas vittnesmål anger en plats för spökrikoschetten som ligger en bit norr om den plats där Sonny Björk (felaktigt) påstår att lisbethkulan skulle ha slagit i marken.
Problemet med spökrikoschetten är naturligtvis, att om den inte uppkom genom att lisbethkulan slog i marken så får vi problem med att förklara vad som åstadkommit den. I och med att ett nedslag i marken på östra sidan är uteslutet (av sagda skäl) för lisbethkulan så måste spökrikoschetten få en annan förklaring. Om kulan då inte klippt av grenen så hamnar vi i problem, för i så fall måste man införa en tredje kula – och alltså ett tredje skott – för att förklara spökrikoschetten. Det är något som jag inte är särskilt pigg på, men i och med att det enda alternativet är att lisbethkulan klippt av grenen och att en träflisa då slagit i marken och givit upphov till spökrikoschetten, så är jag benägen att hålla fast ganska hårt vid den idén om att grenen faktiskt var avskjuten och inte bara avbruten.
Hoppas du förstår problematiken nu. Om du har tillgång till den forensiska undersökningen av trädgrenen så skulle jag gärna vilja få ta del av den. Då kan vi titta närmare på hur man hanterat den saken.
Annars är det ju väldigt enkelt för polisen att påstå något om grenen som passar deras modell för att sätta dit Christer Pettersson och som täpper till eventuella besvärliga frågor om det här. Man måste ju dels komma ihåg att förundersökningen skräddarsytts för att sätta dit Pettersson och dessutom vet vi att Sonny Björk hela tiden varit, och fortfarande är, extremt partisk och skyller helt öppet mordet på just Christer Pettersson. Det är ju ingen idealisk situation för att få till stånd en objektiv undersökning.