Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-24, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Nu utgår jag ifrån att vi är OT - och inte ska uppta onödigt utrymme på det sätt som diskussionen om ammunition gjort, till ingen som helst nytta. Vill bara göra ett förtydligande kring mitt inlägg och begreppet psykopat och psykopati.

För det första beskrev jag antisocial personlighetsstörning - utifrån det allmänt vedertagna begrepp och den diagnos - som används både i psykiatrin och i rättspsykiatrin.

Vad begreppet kallats i folkmun - sociopati/psykopati, är egentligen helt egalt.

Det som däremot är betydelsefullt - är just den både 1) självständiga diagnos, samt 2) de omfattande kriterier som krävs - för att uppfylla villkoren för antisocial personlighetsstörning.

Att det skulle saknas en väl avskild diagnos och saknas kriterier för densamma, eller att det är en kombinationsdiagnos parad med narcissistisk personlighetsstörning - stämmer alltså inte.

Både ICD 10 och DSM V ger vid handen en väl avgränsad diagnos. Med omfattande och mycket specifika kriterier. Utan nödvändig inblandning med narcissistisk personlighetsstörning. Precis som prevalensen av antisocial personlighetsstörning är hög bland intagna, är förekomsten av narcissistiska personlighetsdrag även vanligt förekommande.

När det gäller just kriterierna - refererade jag till den kanadensiske forskaren och professorn Robert Hare - världsledande inom ämnet. Detta för vidare läsning, för den som vill.

Med avseende på tillvägagångssättet för Olof Palmes mördare - finns både tydliga indicier och klara vittnesmål som talar för en lejd yrkesmördare. Som tidigare påpekats - behöver inte ett väl avvägt metodiskt agerande betyda att mördaren var psykopat. Däremot är det tydligt, att gärningsmannen har ett överväldigande mått av både vana och extrem känslokyla. Det märks kanske allra tydligast i förhören av AB.

/.
Någon gissning på vad vägsaltsmannen har för diagnos?
Citera
2022-07-24, 21:00
Medlem
HAARPs avatar
Hans-Göran Björk lyckades år 1994 som första journalist intervjua Lisbeth Palme om mordet.
Går det och hitta denna intervjun någonstans?

https://unt.se/nyheter/heby/tror-han-vet-vem-mordaren-ar-4201451.aspx
Citera
2022-07-24, 21:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om han övervakade Palme så kunde han göra det smidigare från andra sidan Sveavägen.
Gm tycks även dykt upp plötsligt bakom Palme. Förklaringen kan vara att GM gått över gatan utan att ha blivit noterad, säg snett över gatan och upp bakom Palme.
Citera
2022-07-25, 08:25
Medlem
Lena Andersson är inte färdig med MOP. Hon kommer nu med en ny bok: "Koryféerna"

Här en intressant intervju med henne:

https://www.4shared.com/s/f4rugCvWzea
Citera
2022-07-25, 10:55
Medlem
Draifoss avatar
Kollar man på den första Rapportsändningen så ser man tydligt att det är väldigt ljust i Dekorimas skyltfönster, och att skylten ovanför är tänd (se här 0:50 in i inslaget):
https://youtu.be/ijogMH-YDxA?t=50

Men nu visar Jeremiah bilder från mordplatsen som skall vara tagna innan Rapport-teamet kommer och filmar. Och här ser det alltså tvärtom ut att vara ganska mörkt inne på Dekorima, och att skylten ovanför skyltfönstret är släckt:
https://www.youtube.com/watch?v=niuI1m36iyA

Hur skall det här förklaras? Kan bilderna som Jeremiah visar vara missvisande på något sätt, eller skall någon ha gått in och tänt Dekorimas belysning innan Rapport-teamet kommer till platsen?
Citera
2022-07-25, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Anti Avsan och Ugovic från Märsta nämns…
samt en Urban som sköt OP….

https://youtu.be/uW2BtwMlL5U
Första gången jag lyssnade tyckte jag mest det lät som: -Har du ätit en ask paradis? -Aaaah!
Citera
2022-07-25, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snorkherren
Första gången jag lyssnade tyckte jag mest det lät som: -Har du ätit en ask paradis? -Aaaah!

Det tycker jag med nu när du skrivit det. Det är det som är problemet, Matte skriver något och sen är folks hjärnor inställda på den texten, oavsett vad han skriver. Det kan lika gärna vara en schimpans som har fått en stroke.
Citera
2022-07-25, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Det tycker jag med nu när du skrivit det. Det är det som är problemet, Matte skriver något och sen är folks hjärnor inställda på den texten, oavsett vad han skriver. Det kan lika gärna vara en schimpans som har fått en stroke.
Ja det är väldigt svårt att objektivt bedöma vad han presterat när det är så många namn som cirkulerat och Matte och Otto är inne på ett spår som de verkar övertygade om. Man hör ju det man vill höra… Jag trodde nog att Matte skulle kommit fram till något tydligare än detta?
Nu har man försökt tyda vad som sägs och menar att namnet Urban nämns. Ska bli intressant och se om de kan gräva fram information om någon Urban.
Citera
2022-07-25, 13:20
Bannlyst
Citat:

Man blir lätt mörkrädd när man läser kommentarsfälten till hans videos, oklart om hela högen (eller merparten) är troll eller om det är schimpanser som fått strokes, Mattes apberg är något av det sorgligaste som går att läsa. Dessutom verkar hela högen vara grava dyslektiker eller svårt funktionsnedsatta.
Citera
2022-07-25, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Man blir lätt mörkrädd när man läser kommentarsfälten till hans videos, oklart om hela högen (eller merparten) är troll eller om det är schimpanser som fått strokes, Mattes apberg är något av det sorgligaste som går att läsa. Dessutom verkar hela högen vara grava dyslektiker eller svårt funktionsnedsatta.

Du kanske är lite väl hård men det är många ryggdunkare eller folk med kommentarer som "rättsrötan i Sverige måste exponeras". Det tycker jag är genomgående hos alla kanaler där Palmespanare huserar.
Citera
2022-07-25, 13:40
Bannlyst
Citat:
Du kanske är lite väl hård men det är många ryggdunkare eller folk med kommentarer som "rättsrötan i Sverige måste exponeras". Det tycker jag är genomgående hos alla kanaler där Palmespanare huserar.

Ja, jag var lite hård, tog i så jag fick näsblod, typ. Men vadå, jag får spader på kommentarerna av sorten du nämnde. Tyvärr kan man ju inte låta bli att läsa dem - just för att de är så puckade, det blir snudd på humor. Jämför med kommentarerna på Walls blogg exempelvis. Blir lite som att jämföra universitetsstuderande med förskolebarn intellektuellt. Jösses.
Citera
2022-07-25, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Kollar man på den första Rapportsändningen så ser man tydligt att det är väldigt ljust i Dekorimas skyltfönster, och att skylten ovanför är tänd (se här 0:50 in i inslaget):
https://youtu.be/ijogMH-YDxA?t=50

Men nu visar Jeremiah bilder från mordplatsen som skall vara tagna innan Rapport-teamet kommer och filmar. Och här ser det alltså tvärtom ut att vara ganska mörkt inne på Dekorima, och att skylten ovanför skyltfönstret är släckt:
https://www.youtube.com/watch?v=niuI1m36iyA

Hur skall det här förklaras? Kan bilderna som Jeremiah visar vara missvisande på något sätt, eller skall någon ha gått in och tänt Dekorimas belysning innan Rapport-teamet kommer till platsen?
Var det inte så att Dekorima skyltade om denna kväll o hade personal sent på plats. eller blandar jag ihop det med affären ett par steg bredvid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in