Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-10, 22:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, frågan är vilken vikt man kan tillmäta dessa uppgifter.
Sedan vill jag förtydliga med att vi inte vet om SE verkligen var i den absoluta närheten då skotten föll, där han själv uppfattade det. Han utgår ifrån "avgasknallen" och räknar sin tid utifrån den smällen och när han anländer mordplatsen så är "folk framme".

Betänk att CP fälldes i Tingsrätten, trots att han inte bevisats vara på den direkta mordplatsen.

I SE's fall har han en rad uppgifter som placerar honom där, men avsaknaden av stöd från andra vittnen om hans närvaro är det argument som förts fram för att misstänka honom. T.o.m. anse det bevisat att han efter skotten inte alls befann sig på mordplatsen...
Till detta kommer signalementet eftersom vi där i princip tror oss veta vad SE hade på sig denna kväll och ser likheter mellan det och några av vittnena längs vägen.
Som du vet så har jag en del synpunkter på det som man försöker lägga SE till last för.

I fallet med CA så har vi inget som placerar honom på mordplatsen och därmed(likt SE) inga uppgifter från andra på att han skulle vara där.
Där finns det dock andra uppgifter: Han bor i närområdet, han har en personlighetstyp(inkl. andra uppgifter) som gjorde profilerarna uppmärksamma och intresserade och framförallt så har han ett vapen av rätt typ och som sedan försvann på ett rätt märkligt sätt och har inte kunnat återfinnas.
Närhet och möjlig tillgång till ammunition av rätt typ.

Det sistnämnda är för mig mer misstänkt med CA än SE's förehavanden.
Detta utifrån att det mesta förutom språngmarschen(klocktittandet också) går att finna stöd för i andra vittnesutsagor. Vilket i fallet med SE som GM dessutom blir väldigt märkligt.
Och här vill jag poängtera att jag inte anser CA-hypotesen som speciellt stark alls, heller....

De stora skillnaderna är mängden information vi har om respektive.

Vi har ju haft en diskussion länge om det här på olika ställen..

"Vikten av uppgifterna kan man lägga vikt vid?" , ja den frågan ser jag på dom så, vilken kan beläggas med fakta?

Fakta är ar SE 23.19-23.20 är i ABSOLUT närområde till mordet. Han är inte vid Grand, punkt slut!

Fakta är att han inte är längre bort än ca 60 meter.

Bevisligen stämplar han ut
23.19 enligt intern klocka, vilket betyder 23.19-23.20, dvs vid Skandia-kvarteret.

CA, vilka utomstående fakta talat r för att han var på Sveavägenm
Citera
2023-11-10, 22:10
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det där är argumentationsfelet Cluedofelslutet. Eftersom anledningen att Engström misstänks öht är att han är på platsen saknar det all betydelse att han är på platsen.

Det givet att det inte finns något som gör det troligare än inte att mördaren fanns bland de identifierade på platsen och det gör det inte här.
Tyvärr, och det är inte för att vara otrevlig, men, du förstår inte frågan och då är det omöjligt att debattera med dig...
Citera
2023-11-10, 22:14
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nja, det har framkommit att det CA uppger om sin belägenhet vid tiden för mordet, att han var sängliggande i influensa, "motsägs av annan utredning" som Granskningskommissionen uttrycker det.

Men, ja, man vet inget om huruvida han befann sig på Sveavägen eller inte på mordkvällen. Det man kan säga om saken är att det inte stred mot hans vanor och rutiner att göra det.

En hel del talar för övrigt för att SE befann sig i Skandias reception i skottögonblicket, även om det inte går att säga något helt säkert om saken.

Vad talar för vad? Eller?

SE är bevisligen på Sveavägen alldeles under minuten 23.20. Var är CA?
Citera
2023-11-10, 22:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vi har ju haft en diskussion länge om det här på olika ställen..

"Vikten av uppgifterna kan man lägga vikt vid?" , ja den frågan ser jag på dom så, vilken kan beläggas med fakta?

Fakta är ar SE 23.19-23.20 är i ABSOLUT närområde till mordet. Han är inte vid Grand, punkt slut!

Fakta är att han inte är längre bort än ca 60 meter.

Bevisligen stämplar han ut
23.19 enligt intern klocka, vilket betyder 23.19-23.20, dvs vid Skandia-kvarteret.

CA, vilka utomstående fakta talat r för att han var på Sveavägenm

Helt korrekt och jag har inget att invända mot detta som i det allra närmaste är fakta.
Men för min del är det du tar upp inget som gör den ena till skyldig och den andra inte, eller den ena till mer skyldig och den andra inte alls..
Citera
2023-11-10, 22:40
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nja, det har framkommit att det CA uppger om sin belägenhet vid tiden för mordet, att han var sängliggande i influensa, "motsägs av annan utredning" som Granskningskommissionen uttrycker det.

Men, ja, man vet inget om huruvida han befann sig på Sveavägen eller inte på mordkvällen. Det man kan säga om saken är att det inte stred mot hans vanor och rutiner att göra det.

En hel del talar för övrigt för att SE befann sig i Skandias reception i skottögonblicket, även om det inte går att säga något helt säkert om saken.

En hel del? De i receptionen minns, tre månader senare, någon form av interaktion.

SE gick rakt ut, säger han, men medger till slut ett "godnatt till nattpersonalen".

Men JA ser ingen i närheten av AB, och PV ser ingen utom AH och SG när han kommer över gatan?

Likväl gör SE en observation av LJ.
Citera
2023-11-10, 22:46
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Helt korrekt och jag har inget att invända mot detta som i det allra närmaste är fakta.
Men för min del är det du tar upp inget som gör den ena till skyldig och den andra inte, eller den ena till mer skyldig och den andra inte alls..
Jag ser att det står "agnostiker" i din signatur. Betyder det bara att du tycker att du personligen inte har tillräcklig information för att kunna bilda dig en uppfattning om händelseförloppet? Eller skall det tolkas som ett mer filosofiskt ställningstagande, dvs. att du menar att det av mer universella och/eller principiella skäl omöjligen kan gå att förstå hur det här har gått till?
Citera
2023-11-10, 23:30
Medlem
DrLECTERs avatar
Varför diskutera Skandiamannen som är helt oskyldig till Palmes försvinnade.
Läs Ole Dammegårds böcker eller Claes Hedbergs.
Där finns det ett helt annat scenario och om detta stämmer verkligen skulle
skaka landet i dess grundvalar.
Svenska folket är ljugna rakt upp i ansiktet av sitt eget arbetarparti.
Det finns de som kommer att behöva vistas på mentalsjukhus då de inser
att detta skulle mycket väl vara sanningen.

Den som sköt av skotten på Sveavägen finns det ett täcknamn på och t o m ett
telefonnummer till. Detta nummer har ingenting att göra med Stig Engström.
Senast redigerad av DrLECTER 2023-11-10 kl. 23:37.
Citera
2023-11-10, 23:39
Medlem
Lisa-Ss avatar
Nytt vittne ”Jag såg CIA-agenten Michael Townley på Grand natten då Palme mördades”
https://www.parabol.press/jag-sag-cia-agenten-pa-grand-natten-da-palme-mordades/
Senast redigerad av Lisa-S 2023-11-10 kl. 23:55.
Citera
2023-11-11, 00:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Nytt vittne ”Jag såg CIA-agenten Michael Townley på Grand natten då Palme mördades”
https://www.parabol.press/jag-sag-cia-agenten-pa-grand-natten-da-palme-mordades/

Ja det får man säga var ett riktigt lågvattenmärke - både till artikel och "vittnesmål".

Det framgår av porträttbilden att Greitz är en inbiten Ordfrontsläsare.

Riktigt komiskt när han gör lite mer samtida PK-spår (inte PKK-spår) av typen "Hur ser en kurd ut?"

Ordfront folket från övre medelklassen har nämligen fått lära sig att det är omöjligt att avgöra etnicitet på utseendet.

Tänk att dessa individer sedan innehar ansvarsfulla yrken...

Hur som helst så var inte detta något som de tränats upp i ännu år 1986.

Sedan så klart måste Ordfront-folket blanda in Chile så fort de nämner CIA.
Citera
2023-11-11, 00:36
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
Polisman G. Tomas Flyckt (Karlsson) ? 😉
Nej inte honom.
Citera
2023-11-11, 07:59
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Vad talar för vad? Eller?

SE är bevisligen på Sveavägen alldeles under minuten 23.20. Var är CA?

Enligt detta resonemang måste GM vara identifierad på Sveavägen. Vilket leder till det som brukar kallas Cluedo.

Ett alternativt förhållningssätt, och som jag dristar mig till att hålla öppet för, är att GM kanske inte är identifierad på Sveavägen. Han kan helt enkelt vara okänd.

Då utvidgas de möjligas skara till att omfatta även intressanta individer som hade möjlighet och tänkbar anledning till att befinna sig i området på mordkvällen.
Citera
2023-11-11, 08:48
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Enligt detta resonemang måste GM vara identifierad på Sveavägen. Vilket leder till det som brukar kallas Cluedo.

Ett alternativt förhållningssätt, och som jag dristar mig till att hålla öppet för, är att GM kanske inte är identifierad på Sveavägen. Han kan helt enkelt vara okänd.

Då utvidgas de möjligas skara till att omfatta även intressanta individer som hade möjlighet och tänkbar anledning till att befinna sig i området på mordkvällen.

Nej, hade man med säkerhet kunnat påstå vem GM var hade ärendet var klart naturligtvis.

Om man inte kan se, eller inte tycker att det är någon skillnad på i detta fallet Stig Engström jämfört med CA, som man inte ens kan få ut ur sin bostad, då är det svårt att diskutera.

I min värld kan väl ingen ens med bästa välvilja anse att Stigs versioner är klockrena?

Gör det honom till en GM? Nej så klart inte.

Bör man vara vaksam på en person som beter sig som Stig gjorde? Absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in