2023-11-11, 13:11
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redneck71
'Lägenheten' eller 'renoveringen' som anledning tvivlar jag på. Jag ser ingen logik i att dom kunnat bo där i månader helt utan problem och så helt plötsligt gör något alla fyra dödssjuka samma dag. Då tror jag mer på något som förts in genom dörren den senaste tiden. (Men det är jag det.)

Du tänker på någon giftig gas av något slag?
Citera
2023-11-11, 13:11
Medlem
Vi kommer inte få något svar. Sjukvården vill låta det rinna ut i sanden. De tycker det är pinsamt och är oroade över att folket ska
jag upp sig över ny dödlig sjukdom.
Citera
2023-11-11, 13:17
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Vi kommer inte få något svar. Sjukvården vill låta det rinna ut i sanden. De tycker det är pinsamt och är oroade över att folket ska
jag upp sig över ny dödlig sjukdom.

Myndigheterna vill nog inte att det ska bryta ut panik bland befolkningen så här nära julhandel och julbord, tänka på alla sköna skattekronor som staten kan gå miste om paniken brer ut sej.
Citera
2023-11-11, 13:22
Medlem
soxaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
Jag tänkte jag också på det där om lillflickan och hjälpa till i köket.

I många avseenden kan det vara livsfarligt att vända ryggen till när det gäller barn och flickan var 4 år och stor nog att inte behöva passas vid spisen, förutom då kanske på det viset att hon "skulle hjälpa mamma laga mat" när kanske mamma försvann för en stund och lade något i maten.
Kan det vara därför också som flickan avled och mamman insjuknade efter henne, och blev så väldigt sjuk, att de båda lagade mat tillsammans och under tiden regelbundet smakade av det de tillredde?

Tusen teorier och tankar som far fram genom skallen, men vi ser ut att snart få veta vad som hänt.
Man skulle bli extra ledsen om det visar sig vara medvetet gjort av någon utomstående eller av någon av de vuxna i familjen.

Svarar mig själv nu:
Jag kom att tänka på en grej här om att flickan insjuknade först(och sedan då tragiskt dog)och sedan mamman. Jag tänkte på något som påverkar kvinnliga hormoner mest?
Någon form av gift som i en kvinnlig kropp är mer förödande och även dödande i en kropp med kvinnliga hormoner än i en kropp med manliga hormoner?
Något som lättare stör ut kvinnliga hormoner.
Citera
2023-11-11, 13:23
Medlem
Citat:
Tror också det kan vara nån ovanligare svamp. En enda ”vanlig” svensk skivling kan leda till döden.
Har bott därnere under många år och har aldrig, under mer än tio år, ätit en lokal maträtt med svamp i. Att någon skulle gå ut och plocka svamp därnere finns inte med på kartan. Har aldrig hört talas om det heller. (Deras namn för svamp blir översatt "Hyena-paraply") De äter överhuvudtaget aldrig något som är självplockat eller växer vilt. Förresten tillhör all mark utanför det privata govermentet och där får man inte plocka något. De äter linser, bönor, kål o.s.v. och köper allt i butiker eller marknader.

Att något skulle använts vid renoveringen av lägenheten tror jag inte, har mer än femtio års erfarenhet från byggjobb och de gånger man använder något giftigt i lägenheter nuförtiden är väl om något skall rengöras med något lösningsmedel och det händer "aldrig". Har inte använt andningsmask t.ex. på många många år och då har jag ändå målat de sista femton åren.

Att föräldrarna inte är "politiskt aktiva" gör inte att de slipper undan registrering och kontroll från Eritreanska regeringen. Despoten till president därnere skall ha kontroll och sin diasporaskatt oavsett och med vilka metoder som helst. Tro mig, jag ser det på nära håll.
Citera
2023-11-11, 13:30
Medlem
SadoiLatvias avatar
Citat:
Nitazener, ny drog.
Overdose på opioider gir ikke de symptomer som familien har/har hatt.
Citera
2023-11-11, 13:31
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
En giftig substans är glykoalkaloider, som kan finnas i potatis, tomat, aubergine och paprika. "Akuta symtom som kan uppstå efter att ha ätit potatis med höga halter glykoalkaloid är kräkning, diarré och magont. Sådana symtom kan variera i allvarlighet och mellan personer men de kan uppstå vid intag av 1 mg glykoalkaloider/kg kroppsvikt eller mer. I allvarliga förgiftningsfall vid högre halter har det rapporterats om förlamning, andningsbesvär, hjärtsvikt, koma och till och med dödsfall":

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/glykoalkaloider

Kan någonting som de ätit (förutom nämnda pizza, smörgås, korv och pasta) ha innehållit exempelvis potatisflingor? Nyligen blev ju hundar och katter svårt sjuka efter att ha ätit djurmat av ett märke som innehöll potatisflingor där potatisen var förgiftad med glykoalkaloider:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wABk31/giftig-potatis-bakom-hundmatslarm

Nu menar jag inte att familjen i fråga ätit hundmat, men potatisflingor kan ju även ingå i en mängd andra rätter. Det som talar emot är ju att fler människor borde ha drabbats av samma åkomma, kan man tycka. Plus att detta ämne borde vara relativt lätt att analysera och upptäcka.

Ett gift från någon vara köpt i butik borde rimligen ha köpts även av andra kunder. Det borde dykt upp fler liknande fall.
Citera
2023-11-11, 13:48
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Svarar mig själv nu:
Jag kom att tänka på en grej här om att flickan insjuknade först(och sedan då tragiskt dog)och sedan mamman. Jag tänkte på något som påverkar kvinnliga hormoner mest?
Någon form av gift som i en kvinnlig kropp är mer förödande och även dödande i en kropp med kvinnliga hormoner än i en kropp med manliga hormoner?
Något som lättare stör ut kvinnliga hormoner.
Tveksamt om barn har något övermått av könsspecifika hormoner före puberteten.
Citera
2023-11-11, 13:56
Medlem
Citat:
Du tänker på någon giftig gas av något slag?
Jag tänker inte på något särskilt. Jag tänker bara på att om lägenheten (från renoveringen eller inte), (1)som kunnat göra alla dödssjuka helt plötsligt, bör ha gjort det tidigare... eller (2)som gradvis kunna göra dom dödssjuka först bör ha gjort dom sjukare och sjukare och förmodligen även gjort barnen dödssjuka innan föräldrarna.

... och när jag säger "genom dörren" tänker jag bara på vattnet (eftersom någon nämnde det), då hela huset får samma vatten.

Men jag använder även orden 'tror' och 'tvivlar', så jag säger inte att det nödvändigtvis måste vara så. Jag kan ju inte utesluta att något "vilande", i just deras lägenhet och månader efter att dom flyttat in, plötsligt gått sönder och avgett "vad det nu kan vara".
Citera
2023-11-11, 14:20
Medlem
I fyra veckor har det ältats om svamp på denna sida…..
inom några dagar tror jag svar kommer ut då vet vi.
Finns ingen idé att sitta här och gissa på svamp, gas, rengöringsmedel osv…
Bara vänta.
Citera
2023-11-11, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisdoktorn
Tror snarare dom letade efter en initial spya på balkongen/utanför. Initialspyan innehåller mest information om vad dom ätit/druckigt. Om alla i familjen spyr kanske balkongen var enda stället som var ledigt att spy på. Alla tidiga spyor inomhus lär ju vara nerspolade.

Där tror jag du satte huvudet på spiken. Därav intresset för balkongen, som man kan se på bilderna från återbesöket.
Citera
2023-11-11, 14:57
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
En teori angående att mamman inte pratar är för att hennes sorg för det avlidna barnet är så bottenlös att hon helt enkelt varken vill eller kan prata.

(Även djupa skuld & skam-känslor kan få folk att sluta prata)

Eftersom det stod att hon inte pratade för att hon var ”trött”.
Trött såsom sorg?
Eller/och skuld & skam över nånting ingen annan vet förutom hon?
Eller ”bara” trött rent fysiskt.
Eller alla 4 anledningar kanske.

Jag menar ingenting egentligen alltså. Bara noterar. Spekulerar.
Vi får väl se. Vem vet- hon kanske aldrig kommer prata någonsin mer.

Klart hon är nedbruten om hennes dotter dött, tycker man ska vara försiktig med spekulationer innan man fått veta, kan inte vara speciellt kul för föräldrarna just nu när deras dotter dött och det går massa rykten. Låt dom sörja

Sjukt hemskt det här hur som helst. Polisen lär få veta vad som hänt så småningom. Mina tankar till familjen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in