2023-11-11, 00:32
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
Koppar borde ju vara en av alla saker de redan testat, ja.
Tänkte på blyförgiftning också, men det har redan tagits upp i tråden.

Men om blyförgiftning så såg jag ett program från Usa och det var en liten flicka som plötsligt insjuknade och dog(jag minns ej symptomen)
Efter en lång polisutredning kom man fram till att familjens altan var nymålad och den färgen innehöll bly.
Flickan brukade leka ute på altanen och jag tror hon var bara 5 år.
Jag tänkte att var blyförgiftning långsökt att hitta i Usa så kanske det är samma här?

Kanske redan postats, men på Giftinformatioscentralen står detta om blyförgiftning:
"Vid akut förgiftning domineras bilden initialt av gastrointestinala symtom som aptitlöshet, illamående, kräkningar, diarré eller förstoppning, buksmärtor (blykolik) samt hemolys, lever- och njurpåverkan (akut tubulär nekros).
Vid massiv akut förgiftning ses även CNS-påverkan (encefalopati) av varierande grad, som kan komma plötsligt eller smygande efter dagar till veckor."
&
"Förekomst / preparat
Blybatterier, keramikglasyr från medelhavsländer, blyhagel, blymönja, el-kablar, kristallglas mm"
Ja de var ju ute på altanen och kollade, så vem vet?
Citera
2023-11-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Deras lgh var enl uppgift ”totalrenoverad” över sommarn efter den förre boende — en småbarnsfamilj det också tycks det…

Vad har det ned mitt inlägg att göra fattar inte riktigt.
Citera
2023-11-11, 00:37
Medlem
Lonnrots avatar
Diklormetan:
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/svaret-pa-gatan-darfor-dog-paret-pa-lyxhotellet/

Apropå mystiska dödsfall.
Citera
2023-11-11, 00:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vad har det ned mitt inlägg att göra fattar inte riktigt.

Nån kan kanske ha funnit anledning att svetsa i bostaden?
Citera
2023-11-11, 00:47
Medlem
pointzeros avatar
Letade polisen på altanen? Odlade dom något som dom sedan blev förgiftade av? Jag vet inte alls men kan råttgift (eller något gift man lägger ute) ta sig in i växterna om man odlar i samma jord? Eller någon gammal odling som kan ha växt om dom inte levt där så länge.
Känns dock som att de borde ha testat familjen för olika bekämpningsmedel och gifter.
Citera
2023-11-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nån kan kanske ha funnit anledning att svetsa i bostaden?

Det är nog högst osannolikt, jag kan inte komma på nåt i en vanlig lägenhet som skulle behöva svetsas knappt ens nåt som skulle kunna svetsas mer än nån diskbänk möjligen.

Jag tror mer på nån hobbymeckare utanför ett öppet fönster som svetsar på nåt som tvättats med bromsrengöring med fluor i kombination med olycklig vindriktning
Citera
2023-11-11, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det är nog högst osannolikt, jag kan inte komma på nåt i en vanlig lägenhet som skulle behöva svetsas knappt ens nåt som skulle kunna svetsas mer än nån diskbänk möjligen.

Jag tror mer på nån hobbymeckare utanför ett öppet fönster som svetsar på nåt som tvättats med bromsrengöring med fluor i kombination med olycklig vindriktning

För fem år sedan avled ett brittiskt par på hotell i Egypten. Först nyligen kom svaret från myndigheterna: Dödsorsaken fastslogs till kolmonoxidförgiftning medelst inandning av diklormetan - verksamt ämne i ett bekämpningsmedel som dygnet före parets incheckning på rum, använts för att sanera angränsande rum från vägglöss.

Bara en inlaga till brainstorming här. Inga specifika paralleller till aktuella familjs öden.
Citera
2023-11-11, 05:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
De hoppas hitta vävnads- och blodprover vid återbesöket, enligt artikeln. Låter väldigt konstigt. Varför tror de att det finns vävnad och blod kvar i eller omkring bostaden?

Kanske någon använt ett starkt (i Sverige otillåtet?) bekämpningsmedel mot vägglöss som förorsakat familjens sjukdomstillstånd? Och att man nu söker spår efter en sådan möjlig kontaminering.

Antingen att själva bostaden behandlades - kanske innan familjen flyttade in - eller så köpte familjen en soffa, bil eller liknande som säljaren behandlat mot vägglöss innan försäljning? Detta skulle kunna förklara varför alla i familjen drabbades samtidigt, dvs när nyförvärvet anlände till hemmet. Blod i form av pyttesmå prickar när lössen bitit och sugit blod kan ju i så fall ha avsatts i textilier eller dylikt, eventuellt från tidigare ägare av antingen bostaden eller av inköpta secondhandmöbler, bil, barnvagn, kramdjur you name it.

Och eftersom människor som utsatts för bett från vägglöss förmodligen kliat sig och efterlämnat hudrester (vävnadsprov) i textilierna? En gissning så god som någon.
Citera
2023-11-11, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
De hoppas hitta vävnads- och blodprover vid återbesöket, enligt artikeln. Låter väldigt konstigt. Varför tror de att det finns vävnad och blod kvar i eller omkring bostaden?

Tror snarare dom letade efter en initial spya på balkongen/utanför. Initialspyan innehåller mest information om vad dom ätit/druckigt. Om alla i familjen spyr kanske balkongen var enda stället som var ledigt att spy på. Alla tidiga spyor inomhus lär ju vara nerspolade.
Citera
2023-11-11, 07:19
Avstängd
448s avatar
Hänt innan och orsaken var svamp

https://omni.se/forgiftad-familj-sokte-hjalp-flera-ganger-tva-barn-dog/a/P6P5b
Citera
2023-11-11, 07:29
Medlem
GilGrissom82s avatar
En giftig substans är glykoalkaloider, som kan finnas i potatis, tomat, aubergine och paprika. "Akuta symtom som kan uppstå efter att ha ätit potatis med höga halter glykoalkaloid är kräkning, diarré och magont. Sådana symtom kan variera i allvarlighet och mellan personer men de kan uppstå vid intag av 1 mg glykoalkaloider/kg kroppsvikt eller mer. I allvarliga förgiftningsfall vid högre halter har det rapporterats om förlamning, andningsbesvär, hjärtsvikt, koma och till och med dödsfall":

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/glykoalkaloider

Kan någonting som de ätit (förutom nämnda pizza, smörgås, korv och pasta) ha innehållit exempelvis potatisflingor? Nyligen blev ju hundar och katter svårt sjuka efter att ha ätit djurmat av ett märke som innehöll potatisflingor där potatisen var förgiftad med glykoalkaloider:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wABk31/giftig-potatis-bakom-hundmatslarm

Nu menar jag inte att familjen i fråga ätit hundmat, men potatisflingor kan ju även ingå i en mängd andra rätter. Det som talar emot är ju att fler människor borde ha drabbats av samma åkomma, kan man tycka. Plus att detta ämne borde vara relativt lätt att analysera och upptäcka.
Citera
2023-11-11, 07:46
Avstängd
448s avatar
Kan ju vara men också botulism men det har hänt innan att afrikanska speciellt barnfamiljer käkat giftsvamp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in