2023-11-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
I hela denna tråd. Är det bara jag som tycker allt ser ut som tecken på botulism?

De huvudsakliga symtomen vid klassisk botulism är:
-illamående, kräkningar, diarré (ibland förstoppning)
-allmän sjukdomskänsla, yrsel, trötthet, muntorrhet.
-ögonmuskelförlamning som kan leda till synstörning, dubbelseende.
-halsont, talsvårigheter.
-efter hand andningsförlamning.

Barn drabbas antagligen mycket hårdare än vuxna.
Mer läsning om botulinumtoxin från bakterien Clostridium botulinum här:

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/fallbeskrivning/2014/03/botulism-ar-en-behandlingsbar-mycket-sallsynt-forgiftning/

Nej, jag har också tänkt på det.

Det som talar mot det är att jag tycker det borde ha upptäckts. Även om botulism är ovanligt i Sverige är det inte okänt.

Man lär ju både ha frågat pappan vad de åt och gått igenom lägenheten i jakt på matrester. Det känns konstigt att man skulle ha missat något som hela familjen uppenbarligen åt av.

Men vem vet. Kan kanske ha varit något tillbehör till maten som på något sätt missats.
Citera
2023-11-14, 10:20
Medlem
PeterNosters avatar
Konstig rubrik. Jag trodde tre barn vårdas på sjukhus men de var ju vuxna.

Citat:
Ett barn har dött och tre vårdas på sjukhus
Citera
2023-11-14, 11:02
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Nej vet du vad, varför skulle man försöka dölja en förgiftning. Varför inte bara säga det rakt ut till det tilltänkta offret. Lågintelliganta människor likt dig gör polisens arbete lite lättare och samhället lite tryggare. Tack för din insats.
Vore bra om du orkar läsa inlägg innan du spyr ut din galla. Läs igenom om metanol och dess biverkningar om intresse finns,?
Lågintilligenta som dig menar du?
Som inte vet vad förgiftning av metanol innebär, tillåt mig smäle!
Citera
2023-11-14, 11:03
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Konstig rubrik. Jag trodde tre barn vårdas på sjukhus men de var ju vuxna.
Hur så?
Ett barn dog och de övriga var människor.
Citera
2023-11-14, 11:07
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
I hela denna tråd. Är det bara jag som tycker allt ser ut som tecken på botulism?

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/fallbeskrivning/2014/03/botulism-ar-en-behandlingsbar-mycket-sallsynt-forgiftning/
Håller med, men detta är tydligen uteslutet.
Citera
2023-11-14, 11:07
Medlem
Det där med politiskt relaterat hörde jag rätt tidigt av någon, av sambon tror jag det var. Jag hörde dock att han hade varit politiskt aktiv. Nu säger han att han inte varit det och då är det väl som han säger. Men det bor rätt många invandrare här i Söderhamn (bara på Norrberget bor det många). Kanske har det tagits fel. Att inte måltavlorna dubbelkollas händer ju hela tiden bland gängen i Sverige.
Citera
2023-11-14, 11:11
Medlem
rubin22s avatar
Citat:

Nu var det ju ett barn på 4 år och hennes mamma som drabbades värst.
Citera
2023-11-14, 11:14
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redneck71
Det där med politiskt relaterat hörde jag rätt tidigt av någon, av sambon tror jag det var. Jag hörde dock att han hade varit politiskt aktiv. Nu säger han att han inte varit det och då är det väl som han säger. Men det bor rätt många invandrare här i Söderhamn (bara på Norrberget bor det många). Kanske har det tagits fel. Att inte måltavlorna dubbelkollas händer ju hela tiden bland gängen i Sverige.
Intressant.
Hur tror du förgiftningen gått till om detta är sant?
Citera
2023-11-14, 11:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Intressant.

Ni tror inte han sagt att han är politisk och att det kan vara sådant motiv om det är så, varför skulle han dölja det..
Citera
2023-11-14, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Intressant.
DEN delen kan jag inte säga mer om än någon annan. Hade jag haft en idé om det, hade polisen haft det på sitt skrivbord. Men tillsammans med att det är Eritrea det handlar om ser jag en liten logik i faktumet att det är ett sådant mysterium... för den SVENSKA polisen. Deras metoder kanske inte händer varje dag här. I Sverige ligger ju kulan eller tryckvågen mycket högre på favoritlistan.

https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/afrika/eritrea/demokrati-och-rattigheter/
Citera
2023-11-14, 11:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redneck71

Jag skulle nog säga att det inte tas fel "hela tiden". Däremot så tror jag inte en regeringstrogna som exempelvis kartlägger oppositionella skulle berätta det till åklagare och journalister bara för att någon frågar. Kanske inte ens om ett av ens egna barn förgiftats.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-11-14 kl. 12:19.
Citera
2023-11-14, 11:47
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larssvensk
Ni tror inte han sagt att han är politisk och att det kan vara sådant motiv om det är så, varför skulle han dölja det..

Är någon av dem regeringstrogna och engagerar sig i att exvis kartlägga oppositionella så berättar de givetvis inget om detta. Flyktingspionage är kriminaliserat och kan eventuellt leda till att de utvisas om de inte är svenska medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in