Citat:
Ursprungligen postat av
Pinkeponken
Jag håller med om att Patricios vittnesuppgifter i sig inte är mer intressanta är många andra. Mannen han ser behöver ju inte alls ha något med mordet att göra. Men det som höjer uppgifterna från mängden är ju just det faktum att någon uppenbarligen vill få bort dem från utredningen. Varför skulle någon göra sig det besväret om uppgifterna är ointressanta?
Det är lite som om man skulle sälja en gammal värdelös vas på loppis där man förväntar sig få max 50 spänn för den. Om det då kommer någon och bjuder 500 kr kan man börja misstänka att vasen inte är så värdelös som man trodde.
Allt det där håller jag med om, jag försöker absolut inte bestrida det. Men Patricios uppgifter är ju långt ifrån ensamma i den kategorin, utan samma sak gäller Ulla Strömbäck-Larssons walkie-talkiegubbar nere i Gamla Stan. Där blir det samma slags reaktion från polisens sida, och där hon till och med kallas för "bag lady" helt utan grund. Det finns fler exempel men ett får räcka här.
För mig betyder det ungefär samma sak som du just sagt, nämligen att de här vittnena sett något som de inte ska ha sett. Om det de sett sedan har med mordet att göra kan diskuteras, men det är i alla fall en rimlig misstanke.
Likväl är det så, att när man ska pussla ihop någon slags förlopp så får man väga de här uppgifterna på sedvanligt sätt. Om du tar Patricios gubbe till exempel så har ju polisen inte alls gått fram med samma ångvält mot PUB-vittnet. Ändå verkar det ju handla om samma gubbe.
Så skillnaden i polisens reaktion verkar mer handla om att det blivit ståhej i medierna än om iakttagelsen som sådan. Om de redan tidigt visste att Patricios gubbe var så känslig att han måste undertryckas, varför gör de då en fantombild på den? Det vore ju enklare i så fall att helt enkelt lägga tipset åt sidan och aldrig följa upp på det.
Vi ser samma slags spel med Sigge även med andra vittnen. Till en början är det inget problem, men sedan efter ett tag så blir det problematiskt. Med Sigge hämtar de ju in uppgifterna utan några märkbara hämningar men sedan helt plötsligt så dyker tk-protokollet upp och sätter käppar i hjulen.
Att jag själv tror Patricios uppgifter är riktiga beror på att de stämmer in med PUB-vittnets iakttagelser och även med skräddaren Gudmundsson som lämnade ut kostymerna till sossepamparna. Så Palme har definitivt varit där och då stämmer både tiden och den troliga promenadrutten ganska väl med Patricios iakttagelser. Men utan den stödbevisningen hade Patricios uppgift inte haft så stort värde.
Att Palme sedan lämnar tillbaka kostymen på Ströms dagen efter, det beror på att Gudmundsson fanns på bägge ställen. På den tiden var det otänkbart att sossepampar skulle handla sina kläder någon annanstans än på rörelsens egna varuhus PUB. Det var lika självklart som att handla på Konsum.
Palme köpte inga kostymer på Ströms, men däremot lämnade han tillbaka på Ströms den kostym han hämtat ut på PUB dagen innan. Eller rättare sagt lämnade han tillbaka en gammal utsliten kostym och behöll den nya som han hämtat ut, det har Gudmundsson sagt till mig personligen även om det nu var över 30 år sedan jag fick höra det från denne mycket hedersamme och förorättade leksing.
Den enda, och mycket lilla, invändning jag hade mot ditt första inlägg som jag svarade på, det är att du liksom jämställt Patricio med Sigge. Där menar jag att Sigge spelar i mörkläggningens Division 1 medan Patricio spelar i Division 2. Skillnaden mellan Division 1 och 2 är att i ettan har man gått så långt som till att förfalska teknisk bevisning, medan i tvåan handlar det mer om förtal och smutskastning av obekväma vittnen.
När det gäller uppgifterna från Sigge och dennes kumpan Reine Jansson så har vi faktiskt två vittnen som i stort är samstämmiga. Med andra ord har vi precis den där "farliga" situationen som jag rent hypotetiskt talade om ifall det hade funnits ett andra vittne som såg någon följa efter Palme på Sergelplattan. Men det fanns det alltså inte. Däremot finns det när det gäller Sigge, i form av Reine.
Med två samstämmiga vittnen så har man domstolskvalitet på uppgiften, och då måste det till större ingrepp än bara lite förtal och smutskastning för att kunna underminera det. Därför tvingades man då förfalska tk-banden och tk-protokollet, så att det hela blev en fråga om tk-bandets trovärdighet mot Sigge & Reines trovärdighet.
I den dragkampen vinner naturligtvis tk-bandet, på samma sätt som det likaledes manipulerade LAC-bandet vinner mot alla andra vittnesuppgifter rörande tiderna – trots att dessa är lika korrekta som Sigge & Reine och likaledes motsäger den tekniska bevisningen.
Så fort det finns en apparat med i spelet så tror folk på manicken istället för på vad folk säger. Om man då kan manipulera manicken så att den ljuger så kommer lögnen att triumfera av det skälet. Så går det till i mörkläggningens Division 1.