Citat:
Ursprungligen postat av
Joe Blow
För inte alltför länge sedan var det helt säkert att den eller de som rövat bort Helena hade båt som mästerskeppare Ekholm körde på. Nu skall vi istället vara helt säkra på att en mystisk bil med oroliga passagerare många timmar efter försvinnandet har med fallet att göra. Vad skall vi vara säkra på och utgå ifrån nästa vecka? Förhoppningsvis något mer konkret i nära anslutning till lekparken. Allra helst vem/vilka som var hemma hos Ulrika.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Du får nog skilja på vilka det var som var insnöade på Ekholms påsegling. Jag för min del har inte varit särskilt övertygad, men jag har bidragit med tankar om den där påseglingen. Dock är det ändå en smula märkligt att Ekholm seglade på något "mjukt" just på söndagsförmiddagen, men han kan givetvis ha seglat på ett dött djur eller liknande.
Det var inte "många" timmar senare som bilen siktades två gånger vid Trankärr - det var bara cirka sex timmar senare räknat från tumultet i Kohagen. Och om vi tror att bilen på sjukhusparkeringen hade med försvinnandet att göra, talar vi om bara typ fyra timmar senare. Vi kan konstatera att Trankärrsvittnet (M*argareta) reagerade på bilens låga hastighet, veckodagen samt klockslaget, antalet unga män i bilen, att de såg bilen två gånger inom 45 minuter i exakt samma område - samt att männen i bilen betedde sig märkligt och såg oroliga ut. Polisen blev efter ett tag mycket intresserade av området, och skallgångskedjor sattes in. Det finns mycket goda anledningar till att tro att bilen som sågs hade med försvinnandet att göra. Ekholms påsegling bleknar jämfört med det som vi har att gå på om iakttagelsen i Trankärr.
Värt att notera är att M*argareta ska ha sagt att bilen var en brun Ford Sierra, men vi saknar uppgiften för när hon sa detta. Det finns en klar risk att M*argareta kan ha blivit påverkad av media. Det yngre vittnet i bilen - som då var bara tonåring - vill minnas att det var en "blå Golf av äldre modell" och "troligen med en DK-dekal på bakluckan". Det intressanta med detta är att just en dansk - EA - satt häktad för försvinnandet. Och om vi till allt detta lägger "graven" vid Kusabäcken och de upphittade, personliga föremålen som bör ha tillhört en ung, fertil kvinna - ja, då blir det här området med fog mycket intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vradr
Just så! Och det har hamnat sökarljus på tiotal andra saker som tråden svärmat mot och med confirmation bias och påhejande av andra troende fått det att framstå som helt självklart att det är så det förhöll sig.
I det här spåret, likt många andra, har vi dessutom osäkerheter i vittnesmålen. Margareta känner i alla fall inte jag och hon skulle kunna hitta på allt, skarva eller minnas fel. Svajar ju eventuellt lite med hennes beskrivning av bilen. Judaland och Ugglan vet vi inte heller om de ger korrekt och fullständig information. Obs: inte på något sätt menat att jag tror att ni ljuger, men vi vet det ju inte. En av er har ibland, enligt min mening förmedlat egna slutsatser som rena fakta tidigare.
Nej, det finns en stor sannolikhet att detta är ett felspår men det kan även vara rätt spår.
Beträffande Sten Ekholm påkörning så har jag trott stenhårt tidigare att den haft med försvinnandet att göra. Den går ju tyvärr inte att avskriva helt ändå, men skall man vara ärlig vill man inte kanske att detta skall ha med försvinnandet att göra p ga det blir ändå en udda sak detta. För då skall det vara ett paket då med luftfickor som flyter, utgångsplats med båt nära Ekudden/Sandviken, paketringsplats en mängd okända variabler samt att själva iden är en udda sak. Man vill helst inte ha
för udda saker med generellt sett. Hm, som sagt det får vila. Jag fick en lite annan syn på detta skall jag också säga när jag sett platserna verkligheten.
Det är
lite samma med att det skall vara
fyra personer med i denna bil vid Trankärr som Margaret*a Herthne*k såg. Jag tror nog hon sett rätt, tyvärr då. Då behöver vi faktisk då ta med fyra personer i detta och finna dem. Jag tror ju på mina fyra : PN, ErAN, TNPT och PJP. Kan då vara så att detta är rätt
kombination för att låsa upp detta försvinnande.
Det är en helt annan grej med detta Trankärrsvittne då hon ser det hon ser, en bil på denna Söndagsmorgon körande väldigt sakta samt med en misstänkt DK-dekal i bak på denna bil.
Det bör ju vara just därför ErAn får just denna fråga om hans bil haft ett klistermärke vid reg. plåten i bak på sin bil.
Mot all denna bakgrund med ErAn så kommer det en annan högexplosiv detalj ur detta förhör. ErAn får frågan av Polisen om den svarta randen nertill på bilen var påmålad när ErAN körde hem det falska vittnet AnLa den 27 maj 1992. ErAn säger då att "han inte kommer ihåg" om den var påmålad vid detta tillfälle. REN BULLSHIT ! Självklart kommer bilpedanten ErAn ihåg exakt när denna rand var påmålad. Varför vill han inte minnas detta ? Jag kan ju tro att det kan förhålla sig så här med denna rand: Om ErAns bil hade används i försvinnandet vilket jag helt klart tror så kan han ha varit rädd att vittnen har sett hans bil, men ej förknippar den med
just en bred rand nertill på denna bil.
Han kan då målat på denna rand på denna bil
efter försvinnandet för att försvåra identifieringen av denna bil för vittnen. Han målar inte om hela bilen dock, då bör nog denne pedant lämna in bilen på billackering som både blir dyrt, konstigt och misstänkt overkill. Först minns han totalt ingenting, sedan minns han
visst och filmsekvenser detaljerat, men när han ändrat sin kära bils utseende på ett påtagligt sätt, det minns han
återigen inte... Det är utifrån detta ovan samt allt annat adderat med ErAn som även denna påmålade svarta rand,
till och med kan bli en skum detalj/manöver vad gäller betraktandet av denne man.
Det är ju så här att den påmålade randen fanns inte när han skjutsade hem AnLa för då hade han ju sagt det.
Han vet så väl att han inte kan ljuga om detta och dra en rövare att randen visst fanns på bilen då han skjutsade hem AnLa, för han är då livrädd att Anla kan beslå honom med lögn då. Då är det faktiskt mycket smartare i det läget att säga "att man inte minns". Jag tror helt klart att ErAn kan blivit ställd när denna fråga kom upp, han hade ju faktiskt kunnat sagt att han även målat på randen i tidsspannet emellan den 27 maj 1992- 12 juni 1992. Denna sluga lögn kommer han inte på då.
Polisen har ju skrivit med stora versaler i förhöret bl a rörande detta med : "HAN KOMMER INTE HELLER ihåg" (s.9 ). Får polismannen lite puls här för så här skrivs det på inget annat ställe i förhöret ?
Döm själva, men jag plussar på ytterligare misstanke på ErAn även i detta hänseende om han inte var nog så skyldig innan ,med hela sin tidigare
arsenal av misstankegrad. Jag kan knappt se ErAn längre av all rök som praktiskt taget väller fram runt honom.