2023-11-03, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Jag vet att du har kollat i TSL tidigare. Har du möjlighet att göra det igen och nu för ett specifikt datum, nämligen den 18 juli 1992? Det verkar nämligen råda lite olika uppgifter här i tråden om hur många "oroliga" personer som färdades i bilen och även vid vilken tidpunkt de ska ha siktats (se nedan). Kungkarl12e har skrivit lite om vad det ska ha stått i artikeln, men jag tänker om det kan finnas något mer matnyttigt såsom tidpunkt för iakttagelsen samt hur många personer hon såg i bilen.
Jag har foton på en massa artiklar efter försvinnandet, men ingen artikel från 18 juli.
Vid tillfälle, kanske nästa år, ska jag kolla ett år framåt i tidningen.
När jag tittade igenom nu ser jag något framträdande, nämligen att Ulrika säger att Helena inte hade nycklar med sig. Redan dagarna efter försvinnandet. Och som jag sagt tidigare, inget om någon plånbok.
Citera
2023-11-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Jag har foton på en massa artiklar efter försvinnandet, men ingen artikel från 18 juli.
Vid tillfälle, kanske nästa år, ska jag kolla ett år framåt i tidningen.
När jag tittade igenom nu ser jag något framträdande, nämligen att Ulrika säger att Helena inte hade nycklar med sig. Redan dagarna efter försvinnandet. Och som jag sagt tidigare, inget om någon plånbok.
31/7 är rätt datum för sammanställningen KK12 citerar ifrån.

17/7 nämns anhållne mannens nationalitet, "dansk".
Citera
2023-11-03, 19:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
31/7 är rätt datum för sammanställningen KK12 citerar ifrån.

17/7 nämns anhållne mannens nationalitet, "dansk".

Det stämmer, fredagen den 17 juli nämns "dansken" första gången i TSL. I TSL samma dag står det att dansken tidigare har förekommit i polisutredningar. Måndagen den 20 juli står det i TSL att dansken äger en ljusbrun Ford Sierra. Trankärrsvittnet Margareta - den betydligt äldre av de två vittnena som satt i bilen som åkte efter den aktuella bilen upp mot stora grusvägen som går mellan 26:an och E20 - angav en brun Ford Sierra.
Citera
2023-11-03, 22:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det stämmer, fredagen den 17 juli nämns "dansken" första gången i TSL. I TSL samma dag står det att dansken tidigare har förekommit i polisutredningar. Måndagen den 20 juli står det i TSL att dansken äger en ljusbrun Ford Sierra. Trankärrsvittnet Margareta - den betydligt äldre av de två vittnena som satt i bilen som åkte efter den aktuella bilen upp mot stora grusvägen som går mellan 26:an och E20 - angav en brun Ford Sierra.

Vilken var den andra personen i bilen?

Hur kom det sig att dessa hamnade bakom bilen med dansk dekal? "Råkade" de bara hamna efter den av en slump, eller följde de efter bilen?
Citera
2023-11-04, 01:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Hur kom det sig att dessa hamnade bakom bilen med dansk dekal? "Råkade" de bara hamna efter den av en slump, eller följde de efter bilen?

Den andra personen var en ganska ung person då och som inte uppmärksammade det hela på samma sätt.

Hur det kom sig att de hamnade bakom bilen vet jag inte, men de hamnade bakom bilen i sin egen bil från avtagsvägen mot Hökarmossen och upp till den stora grusvägen där Forden sedan svängde höger mot Kusabäcken ("graven") och de själva svängde vänster.

Judaland har lovat att återkomma med fler detaljer, så jag ligger lågt tills det att han/hon har gjort det. Men Margareta hade gott om tid att "studera" bilen framför - cirka en kilometer - och bör därför ha kunnat lämna en ganska bra redogörelse till polisen.
Citera
2023-11-04, 08:16
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Citat:
Den andra personen var en ganska ung person då och som inte uppmärksammade det hela på samma sätt.

Hur det kom sig att de hamnade bakom bilen vet jag inte, men de hamnade bakom bilen i sin egen bil från avtagsvägen mot Hökarmossen och upp till den stora grusvägen där Forden sedan svängde höger mot Kusabäcken ("graven") och de själva svängde vänster.

Judaland har lovat att återkomma med fler detaljer, så jag ligger lågt tills det att han/hon har gjort det. Men Margareta hade gott om tid att "studera" bilen framför - cirka en kilometer - och bör därför ha kunnat lämna en ganska bra redogörelse till polisen.

Familjen hade häst i Stora Ek och var på väg dit när de återsåg bilen på vägen. Så mycket fick jag veta vid min kontakt tidigare i veckan. Jag har ännu inte hört av vittnet. Den jag talade med skulle ta upp det hela med honom/henne "i helgen". Återstår att se om det leder till kontakt.

Iakttagelsen ledde till att sökandet koncentrerades i riktning Hökamossen, vilket bygger på antagandet att personerna i bilen befann sig i den riktningen cirka 45 minuter.

Om vägarna var likvärdiga kan det tänkas att dumpning vid Kusabäcken skedde och sedan försökte man hitta ut via vägen mot Hökamossen, men misslyckades.

Men sannolikheten är låg för att vägen österut mot Hökamossen såg lika bra ut som vägen söderut mot vägen mellan Lugnås kyrka och Stora Ek. Dvs sannolikheten är låg för att gänget av misstag åkte mot Hökamossen efter en dumpning av Helena vid Kusabäcken. Spontant gör det att mitt intresse för Kusabäcken avtar väsentligt.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2023-11-04 kl. 08:32.
Citera
2023-11-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomlander
Hon gick ensam ner mot expert.
Vart låg expert i Mariestad 1992?
Kungsgatan 14
Citera
2023-11-04, 21:17
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Ingen som har dementin signerad PJP som postades i Helenatråden på forumet Svenska Mord sparad? Där förnekar skribenten att det är han som skrivit här på flb och att han absolut inte har något med saken att göra.
Aningen märkligt att göra den dementin på ett annat forum kan tyckas, såvida han inte kunde komma in här pga ip-ban då..

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Jo, men var det inte så att PJP på just den siten blev direkt o tydligt anklagad av någon för att ha med försvinnandet att göra på ett sätt han inte riktigt blev här på flash. Minns det där o förnekelsen blev på nån vänster lite tokig o kunde tolkas som att han faktiskt var inblandad, troligen dock beroende på lite för ogenomtänkt o hastigt inlägg.

Pryt*z underskattade nog eller gjorde en helt felaktig bedömning av flashback. Han förvärrade för sig med sitt deltagande inte tvärtom, som han insett. Därför vill han inte längre kännas vid detta deltagande och att "det inte var han" som stod bakom nicket. Att det då skulle varit någon annan som "spelat" honom.

Någon annan nära honom som har vetat om hans flyttar till Karlstad, som liksom PJP varit mycket fordonsintresserad/kunnig, hade exakt lokalkännedom nere runt Trankärr och Rymdobservatoriet you name it, runt där, som den riktige PJP. Fiskeintresserad samt då med allt detta i syftet med en enorm energi, att välja ut PJP som en att göra till misstänkt. Det också på avvägt sätt ej övertydligt som det är väldigt lätt att det kan bli.

Är det troligt ? NEJ.

Pryt*z placerar sig själv alltså utanför korvkiosken på torget när han ser Helena går förbi. Det är helt klart så att Helena gick ensam över torget, något annat är helt otänkbart för minst två vittnen har sett en person som de tyckte såg ut som Helena gåendes ensam över torget. Vi har också vännen Björ*n Wallber*g som stått och pratat med Helena utanför Stadt strax efter stängning , då han säger att hon skall gå hem till SLA, han kan då även till och med sett ryggen på henne när hon går mot torget. Hade Helena stigit in i en bil strax utanför Stadt hade någon av allt folk som stått där märkt det, inte minst Wallber*g högst troligt. Nej.

Ett annat vittne ser en man och kvinna på Österlånggatan gåendes från Torget, som Polisen kopplar till Helenas försvinnande (P4-dok.,del. 1). Jag är istället av den åsikten att något kan ha hänt när Helena passerar torget och når Österlånggatan. Här tror jag att GM redan här har sin bil parkerad samt att man uppehåller sig här och kollar draget efter Stadt. Hon kan här möta GM rentav och någon av dem kan slå följe med henne redan här och de andra hämtar bilen troligt stående vid Torggatan med nosen åt torget.

Pryt*z och hans vänner springer alltså fram och tillbaka och fånar sig på torget, därför kan de se en ensam gåendes Helena långt in på Österlånggatan då hon skall gå i riktning mot Expert i hörnet där Kungsgatan tar vid. När de springer och fånar sig har de också då uppmärksamheten fäst åt vart Helena befinner sig då också...?(!) Sedan skall även hans vänner ha sett Helena även på bron. Det tar ju en stund när hon når dit, men då bör då de sprungit fram ända långt in på Kungsgatan och fånat sig , eller är det så då att de där har sett henne från deras bil ? Mycket mer troligt i så fall.

Pryt*z säger vidare i tråden att dessa uppgifter, att de sett Helena ,har de lämnat till Polisen. Vad gäller alibi för Pryt*z del med bakgrund av denna historien han ger är ju då en intressant sak att vilja se närmare på givetvis...hm. För Polisen, då vill säga givetvis.
Senast redigerad av IB03 2023-11-04 kl. 21:21.
Citera
2023-11-05, 00:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Familjen hade häst i Stora Ek och var på väg dit när de återsåg bilen på vägen. Så mycket fick jag veta vid min kontakt tidigare i veckan. Jag har ännu inte hört av vittnet. Den jag talade med skulle ta upp det hela med honom/henne "i helgen". Återstår att se om det leder till kontakt.

Iakttagelsen ledde till att sökandet koncentrerades i riktning Hökamossen, vilket bygger på antagandet att personerna i bilen befann sig i den riktningen cirka 45 minuter.

Om vägarna var likvärdiga kan det tänkas att dumpning vid Kusabäcken skedde och sedan försökte man hitta ut via vägen mot Hökamossen, men misslyckades.

Men sannolikheten är låg för att vägen österut mot Hökamossen såg lika bra ut som vägen söderut mot vägen mellan Lugnås kyrka och Stora Ek. Dvs sannolikheten är låg för att gänget av misstag åkte mot Hökamossen efter en dumpning av Helena vid Kusabäcken. Spontant gör det att mitt intresse för Kusabäcken avtar väsentligt.

Jag tror tvärtom: Det känns som att polisen intresserade sig för området runt Hökarmossen (det genomfördes ju skallgångskedjor där!), men i stället "missade" de Kusabäcken. Jag har fått mer information om hur bilen "betedde sig" den där morgonen, men vi behöver försöka reda ut vad bilen gjorde i 45 minuter - och var den höll hus. Vilket rörelsemönster kan vi få fram som är vettigt?

Oavsett vad, så är jag helt övertygad om att bilen som syntes vid Trankärr *** hade med försvinnandet att göra. Dumpades Helena där tillfälligt? Dumpades Helena där för gott? Det sistnämnda vore bäst, för då finns hon ju kvar där.

*** Med "Trankärr" menar jag hela området, inklusive Kusabäcken.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-11-05 kl. 00:18.
Citera
2023-11-05, 02:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
För några dagar sedan besökte jag Mariestad för första gången. Bland annat åkte jag från E20 ned mot Trankärr, passerade Trankärrvittnets hus och vände vid skogsbrynet strax söder om (den helt igenvuxna) dammen.

Karta:
https://ibb.co/VpzT4mC
(Scrolla ned så ser ni nere till vänster en angivelse hur långt fem hundra meter på kartan är)

Besöket väckte några tankar. Till att börja med slog det mig att vägen genom Trankärr passerar flera tomter där man i praktiken kör genom folks gårdstun. Det är ingen bra väg att köra in på om man vill smyga sig in obemärkt.

Vid skogsbrynet fanns två vägar, som framgår av kartan. Båda såg körbara ut vid första ögonkast. För att undvika risk för skador på bilens underrede valde jag att vända.

Vägen in till Trankärr är dessutom bara skyltad "Trankärr", så varför skulle någon turist alls se det som en väg upp på Lugnåsberget? Fanns det sådana skyltar 1992?

Mitt besök har fått mig att misstänka att killarnas mål var att köra ut i skogen och dumpa Helena på plats. De visste inte att just denna väg skulle gå så nära folk. Jag har tidigare trott att de körde samma väg tillbaka, men efter att ha läst vad som sägs så ser jag att Judaland har skrivit något som är lätt att missuppfatta om man inte känner till kartan och var Trankärrsvittnet bodde:

Eftersom vi nu, tack vare IB03, vet vem Trankärrsvittnet är och därmed var hon bodde så blir Judalands beskrivning mycket intressant. Bilen har helt enkelt kört in på den sämre av de två vägarna vid skogsbrynet, den som leder mot Kusabäcken. Efter 30-45 minuter har man kört tillbaka och vikt upp mot Kusabron.

Ugglan har kommenterat Judalands inlägg på ett sätt som gör att Ugglan antingen själv missförstått Judaland eller i vart fall så att andra lätt missförstår iakttagelsen.

(min fetning)

Texten kan tolkas så att bilen svängt inte långt från Kusabron, men det är alltså nere i Trankärr den svänger.

Det finns uppgifter i tråden om en "grav", dvs en öppen grop, i närheten av Kusabäcken. Är den placerad inom rimligt promenadavstånd från den streckade vägen? Kan det tänka sig att fyra man med spadar försökt gräva en grav men gett upp på grund av rötter och sten? Eller blev Helena begravd där för att senare grävas upp och föras till en helt annan plats?

Cirka 500 meter sydost efter korsningen där bilen svängde finns en ny korsning där den ena vägen är spärrad med en bom. Fanns den bommen där 1992? Jag gissar att så inte var fallet eftersom Hökamossen skall ha genomsökts, enligt uppgift i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre

Citat:
Jag tror tvärtom: Det känns som att polisen intresserade sig för området runt Hökarmossen (det genomfördes ju skallgångskedjor där!), men i stället "missade" de Kusabäcken. Jag har fått mer information om hur bilen "betedde sig" den där morgonen, men vi behöver försöka reda ut vad bilen gjorde i 45 minuter - och var den höll hus. Vilket rörelsemönster kan vi få fram som är vettigt?

Oavsett vad, så är jag helt övertygad om att bilen som syntes vid Trankärr *** hade med försvinnandet att göra. Dumpades Helena där tillfälligt? Dumpades Helena där för gott? Det sistnämnda vore bäst, för då finns hon ju kvar där.

*** Med "Trankärr" menar jag hela området, inklusive Kusabäcken.

Jag tänkte försöka förstå var bilen som Trankärrsvittnet såg första gången kan ha tagit vägen i cirka 45 minuter. Om man tittar på ThordOlavsson karta (https://imgbb.com/VpzT4mC) - som innehåller felaktigheten om var bilen svängde höger (glöm således pilen "Bil svänger höger") - förefaller det mest sannolika vara att bilen svängde vänster - på kartan höger - in mot Hökamossen där det finns en vägbom inritad. Den streckade vägen rakt fram vid "Bil svänger höger" torde inte ha varit farbar, enligt nya uppgifter.

Enligt de här nya uppgifterna från det andra - yngre - vittnet i bilen som åkte efter den mystiska bilen, råder det dock osäkerhet om huruvida vägbommen in mot Hökamossen fanns 1992. Om bommen inte fanns var det ju lätt att svänga in där, men även om den fanns gissar jag på att det var enkelt att öppna den. Mitt förstahandstips är att bilen svängde in vänster - på kartan höger - mot Hökamossen och uppehöll sig därinne i cirka 45 minuter. Och väl därinne finns det - som ni ser - ett antal småvägar att välja bland. Nu genomfördes det skallgångskedjor i det här området, men vi ska komma ihåg att skallgångskedjor inte är "heltäckande". En skallgångskedjas effektivitet beror mycket på deltagarnas observationsförmåga, koncentrationsförmåga och uthållighet. Sannolikheten för att skallgångskedjorna missade vitala saker är tyvärr överhängande. Om Helena skulle ha funnits i det här området (och skulle finnas där än idag), menar jag att skallgångskedjorna mycket väl kan ha missat henne (egentligen ett grävmärke). Jag har tyvärr sett skallgångskedjor i vilka en del deltagare riktar sin uppmärksamhet åt helt andra saker än dem som de ska rikta sin på uppmärksamhet på. Och om man tittar på kartan inser man att området vid Hökamossen är jättestort! Jag menar att skallgångskedjorna omöjligen kan ha täckt all denna yta. Vi pratar om flera kvadratkilometer - även om jag vet att Micke R*önnlund har sagt att skallgångskedjorna hade i uppdrag att söka typ några tiotal meter in i terrängen på båda sidorna om en väg.
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Nej, hela berget kan jag inte säga är finkammat...men jag vet att vissa dyk gjordes där...vi var även inne i de avstängda kvarnstensgrottorna...nog för att vi var en väldigt massa människor ute och letade så är det ju enorma områden vi talar om när vi säger "kringområden"
// Micke

Om bilen INTE skulle ha svängt vänster - på kartan höger - in mot Hökamossen samtidigt som den streckade vägen inte är ett alternativ enligt "det andra bilvittnet", måste bilen ha kört rakt fram - söderut på kartan - efter det att den passerade Trankärrsvittnets bostad och upp mot den stora grusvägen mellan 26:an och E20. Men då blir det lite trassligare att förklara varför bilen i så fall åkte tillbaka norrut på kartan mot Trankärrsvittnets bostad och sedan återigen vände söderut för att få Transkärrsvittnet med passagerare efter sig. Att den mystiska bilen slutligen svängde höger mot Kusabäcken gör ändå tanken om "graven" relevant. (Om "graven" har med saken att göra, vill säga.)

Bilen som Trankärrsvittnet såg uppehöll sig någonstans i cirka 45 minuter mellan den första och den andra observationen. Det mesta sannolika området är området vid Hökamossen, men jag utesluter inte området vid Kusabäcken.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-11-05 kl. 02:51.
Citera
2023-11-05, 22:46
Medlem
Ugglan:
Varför tror du att bommen var lätt att öppna? Standard var även då att de var låsta med ett hänglås.

Jag lyckas inte se på något flygfoto om bommen funnits tidigare tyvärr. Kan inte se varken att den finns eller inte finns.

Ugglan: på vad grundar du att vägen inte var farbar? Om den är gränsfall nu och inte så bra 2011(eller när nu hålet hittades) är det väl jättemöjligt vägen "höger" var fullt körbar i början på 90-talet.

Tord: Du känner inte till om det funnits orienteringskartor över området?
Senast redigerad av Vradr 2023-11-05 kl. 23:08.
Citera
2023-11-05, 23:07
Medlem
https://opentopomap.org/#map=14/58.63264/13.74059

Topomap är lite intressant.

Nordöst Älerud, d understruket, finns den stora gruvan. Där gick inte att gömma en kropp, men finns det vattenfyllda hål nära? Jag tror det gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in