2011-03-29, 17:36
Medlem
KAN DET VARA ETT SVARTSJUKEDRAMA?

Kan det vara så att en av Helenas systrars ex (eller kanske någon annan i deras nära umgängeskrets) har bjudit på skjuts hem? Man vill inte köra den "vanliga vägen" eftersom en av systrarna väntar därhemma utan tar då vägen runt Kohagen (på Helenas förslag) och kommer ner längs cykelstigen där Helena vill bli avsläppt. Man stannar till vid lekplatsen där det på något sätt urartar. Hon tappar sandalerna utanför bilen när hon upptäcker att det är "allvar" och försöker fly. Gm försöker få tyst på henne och hon förlorar medvetandet. Blodvite uppstår.
Gm ser skorna som ligger utanför bilen och vill göra sig av med dem. Han har blod på en av händerna och besudlar den ena sandalen när han slänger in den i skogen. Därefter kör han därifrån ner längs cykelstigen. Ringarna bör ha tappats i anslutning till där bilen stod vid gärningstillfället.

Detta scenario förutsätter bl a att det är "kastavstånd" från gärningsplatsen till där skorna hittades och att det är möjligt att stanna med en bil där ringarna hittades. Tydligen är det bara polisen som vet var sakerna hittades.
Dessutom vet jag inte om det gick att köra in med bil på cykelstigen från norra delen av Kohagen.
Helena har alltså aldrig gått på stigen.
Citera
2011-03-29, 17:38
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Just denna hund var rekvisierad till Turkiet med jordbävning.
Tror knappast en hund med det luktsinnet är så lättlurad så går på en så banal grej att markera på en kvist eller gren i en grop på sandviken och ta det som en marginell hyss från någon.
Skulle det vara som så som Du säger så skulle den hunden markera lite varstans höger eller vänster m.m inte veta vad som markera rätt och därmed diskvalisera sig själv som spårhund.
Varför rekvisera en så dålig hund till Turkiet som inte fattar vad A eller B är?

Som sagt så vet vi ju inte exakt hur hundarna o sökmetoden fungerar. Jag misstänker att man har någon form av kommando som gör att hunden sätter i gång att "arbeta" mer aktivt. Förövrigt utesluter jag absolut inte att en kropp kan ha legat tillfälligt i denna risgrop, men jag menar bara att man även bör titta på bl.a Ekudden som ev. möjligt temporärt gömställe. Vem vet, båda platserna är kanske är inblandade på något sätt?
Citera
2011-03-29, 18:01
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrismon

Kan det vara så att en av Helenas systrars ex (eller kanske någon annan i deras nära umgängeskrets) har bjudit på skjuts hem? Man vill inte köra den "vanliga vägen" eftersom en av systrarna väntar därhemma utan tar då vägen runt Kohagen (på Helenas förslag) och kommer ner längs cykelstigen där Helena vill bli avsläppt. Man stannar till vid lekplatsen där det på något sätt urartar. Hon tappar sandalerna utanför bilen när hon upptäcker att det är "allvar" och försöker fly. Gm försöker få tyst på henne och hon förlorar medvetandet. Blodvite uppstår.
Gm ser skorna som ligger utanför bilen och vill göra sig av med dem. Han har blod på en av händerna och besudlar den ena sandalen när han slänger in den i skogen. Därefter kör han därifrån ner längs cykelstigen. Ringarna bör ha tappats i anslutning till där bilen stod vid gärningstillfället.

Detta scenario förutsätter bl a att det är "kastavstånd" från gärningsplatsen till där skorna hittades och att det är möjligt att stanna med en bil där ringarna hittades. Tydligen är det bara polisen som vet var sakerna hittades.
Dessutom vet jag inte om det gick att köra in med bil på cykelstigen från norra delen av Kohagen.

Sandalerna (o även ringarna tror jag) hittades ca 50 m in på stigen från Ekuddenvägen räknat. Övriga attiraljer, cerat mm, hittades i anknytning till lekplatsen, alltså ytterligare ca 100 närmare hemmet.

Tumult o handgemäng kan alltså ha uppstått 50 m in på stigen där ringarna "dras" från H's fingrar och hon tappar sandalerna antingen i slagsmålet eller då hon flyr. Hon hinns upp vid lekplatsen där ytterligare tumult uppstår o övriga prylar åker ur ryggsäcken, H dödas. Bil hämtas och kör in på cykelbanan. GM som är i panik kastar vid någon tidpunkt in sandalerna i skogen vid sidan av stigen.
Citera
2011-03-29, 18:45
Medlem
Disasterbators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrismon

Det går att köra in på cykelvägen norrifrån från Ekuddenvägen(vittnesmålen pekar också på det). Det går också att köra in på lekplatsen med en bil. Lekplatsen är idag enbart en gräsplätt med några bänkar och någon form av "hänga-knäveck-ställning". Vet inte om den såg annorlunda ut 1992 men ärligt talat så är det inte mycket till lekplats såvida man inte leker med gräs.
Om någon kör in sin bil norrifrån så är passagerarsätet mot husen. Om Helena åkte med i en bil så är det sannolikt att hon åkte på vänster sida i bilen. Det är där man går in om man blir upplockad vid sidan av vägen. Om nu inte bilen redan är full på den sidan. Hursomhelst så vore det naturliga i en sådan situation att springa in på hällristningsvägen snarare än att springa runt bilen och in i kohagen.

Kan väl också tillägga att det går att köra in på cykelvägen från samtliga tvärgator upp på cykelvägen. Det behövs inget terrängfordon för det. Dessutom borde man ha hygglig översikt över lekplatsen från hällristningsvägen.

Om man hittar blod på sandalerna så borde det finnas blod även på stigen eller i gräset från Helena. Då borde man kunna fastställa att något hänt där på platsen. Det verkar ju dock som att polisen inte gjort en riktig brottsplatsundersökning och då har man väl inte heller letat efter blod.
Citera
2011-03-29, 19:15
Medlem
Disasterbators avatar
Hur tror ni att man har gjort sig av med kroppen om brottet var oplanerat?

Som jag ser det ska det gå fort och man ska kunna göra det utan att behöva vänta på att järnhandeln öppnar på måndag. Om man gräver så behövs det en spade. Minst. Skulle tippa på att det är ett jäkla meck med att ta sig förbi rötter och stenar i en skog. Det tar nog troligen också ganska lång tid.

Om man ska sänka någon i ett vattendrag så borde man kanske kunna fixa det med några stenar, säckar och kanske ett rep. Ett ankare från vilken eka som helst fungerar som sänke och repet kommer säkert också till användning. Det borde gå fort.

En mosse eller en myr med gungfly och "sjunklera" borde också fungera som en snabb lösning.

Fanns det några mer eller mindre petitessartade stölder vid tiden för brottet som ortsborna kopplade till brottet? En stulen eka som återfanns utan ankare? Grannens spade försvann? Stölder på sjukhuset under natten?
Citera
2011-03-29, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator

Som jag ser det ska det gå fort och man ska kunna göra det utan att behöva vänta på att järnhandeln öppnar på måndag. Om man gräver så behövs det en spade. Minst. Skulle tippa på att det är ett jäkla meck med att ta sig förbi rötter och stenar i en skog. Det tar nog troligen också ganska lång tid.

Om man ska sänka någon i ett vattendrag så borde man kanske kunna fixa det med några stenar, säckar och kanske ett rep. Ett ankare från vilken eka som helst fungerar som sänke och repet kommer säkert också till användning. Det borde gå fort.

En mosse eller en myr med gungfly och "sjunklera" borde också fungera som en snabb lösning.

Fanns det några mer eller mindre petitessartade stölder vid tiden för brottet som ortsborna kopplade till brottet? En stulen eka som återfanns utan ankare? Grannens spade försvann? Stölder på sjukhuset under natten?

Eller ett fiskenät, åltina, fisktina mm och några stenar.....KLART !
Citera
2011-03-29, 19:59
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator

Framgår av inlägg tidigare i tråden att en båt faktiskt anmäldes stulen samma helg brottet begicks, den återfanns senare skitig o repig. GM kan naturligtvis haft tillgång till egen båt eller någon släktings/bekants. Tror inte det är direkt ovanligt att äga en båt om man är M-stadsbo. Håller med om att sänkning i Vänern teorin känns ganska logisk.
Citera
2011-03-29, 20:58
Medlem
kungkarl12es avatar
Till Micke.R

Har Du under tiden som skallgångsledare hört talas om en iaktagelse från en kvinna som var ute och rastade sin hund kl. 06-08 på morgonen någon eller några dagar efter försvinnandet utanför Mariestad?
Iaktagelsen var att kvinnan sett ljus bil rivstarta från vägen i skogen och kört förbi hon. (se inlägg från Vilma88).
PM till mig från andra påstår dessutom händelsen kan ha ägt rum trakten Trankärr utanför Lugnås?.

Något Du vet om detta? Tänker då på om Ni i skallgången blivit dirigerade dit någon gång under perioden sommaren eller om Polisen ville ha det området för sig själva.
Citera
2011-03-29, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
Till Micke.R

Har Du under tiden som skallgångsledare hört talas om en iaktagelse från en kvinna som var ute och rastade sin hund kl. 06-08 på morgonen någon eller några dagar efter försvinnandet utanför Mariestad?
Iaktagelsen var att kvinnan sett ljus bil rivstarta från vägen i skogen och kört förbi hon. (se inlägg från Vilma88).
PM till mig från andra påstår dessutom händelsen kan ha ägt rum trakten Trankärr utanför Lugnås?.

Något Du vet om detta? Tänker då på om Ni i skallgången blivit dirigerade dit någon gång under perioden sommaren eller om Polisen ville ha det området för sig själva.

Det är inget som jag kommer ihåg exakt så här långt efteråt....jag vet att Trankärr var uppe på tapeten, men inte riktigt i vilket sammanhang...vad jag kommer ihåg så hade vi ett lite "extra stort" gäng därute för att kunna söka lite vidare område än vad vi brukade ta.
Jag ska som sagt se om jag hittar mina gamla anteckningar efter div flyttar osv, men jag är ganska säker på att jag i alla fall har sammanställningen kvar....och då lovar jag återkomma !!

// MickeR
Citera
2011-03-29, 22:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Det är inget som jag kommer ihåg exakt så här långt efteråt....jag vet att Trankärr var uppe på tapeten, men inte riktigt i vilket sammanhang...vad jag kommer ihåg så hade vi ett lite "extra stort" gäng därute för att kunna söka lite vidare område än vad vi brukade ta.
Jag ska som sagt se om jag hittar mina gamla anteckningar efter div flyttar osv, men jag är ganska säker på att jag i alla fall har sammanställningen kvar....och då lovar jag återkomma !!

// MickeR
Det skulle vara intressant att veta,
Vill minnas att det var vid hjärnvägen......!
Citera
2011-03-29, 22:38
Medlem
kungkarl12es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR

// MickeR
Tack!

Det bekräftar att området är mer intressant än andra.

Ser fram mot sammanställningen Du har kvar..

Hörs/
Citera
2011-03-30, 02:05
Medlem
kungkarl12es avatar
Brev till gärningsman/männen

Okej! Nu börjar snön smälta, tjälen och isarna går upp.

Alla områden som diskuteras tråden blir nu högvilt för personer som är pålästa på tråden eftersom all snö is och tjäle är snart borta.

Har du GM tänkt dig en rekogniceringsresa? Bekräfta för dig själv att slutstationen är intakt?

Denna vår bli det nog svårare för dig göra det eftersom nu finns det så pass mycket ögon i trakterna runt Mariestad som blivit pålysta tack vare Svt:s veckans brott och framförallt alla inläggen här på tråden Helena.
Det gör det svårt för dig. Men försök vet ja! Rätt som det är finns ditt reg.nr på bilen på foto eller papper eller om Du nu cyklar eller går dit så finns ju din själva person med utstyrsel där och kan iaktas av personer som är observanta på områdena och kan meddela instans därefter.

Ja, jo det kan ju faktiskt finnas den möjligheten Du sänkt kroppen i sjön Vänern eller någon annan liten sjö eller tjärn runt mariestad men av någon anledning kan ju faktiskt kroppen frigöra sig och dyka upp på land! kanske inte skelettet men annat som kläder m.m kan spolas upp på stranden med vindars hjälp m.m. och kan hittas och bli rapporterat till Polis?
Eller kan det vara så att det kan finnas någon i trakterna runt Mariestad som iaktagit och funnit något av värde efter Helena i bygden och rapporterat det till Polis? Vad vet du om det?

Kanske det du rädd för? Och vill kolla läget? Nu när det är vår efter vintern?

Förstår det sitter långt inne hos dig och eventuella kompanjoner berätta var slutstationen är av Helena, psykosocialt och fysiskt blir det ett hästjobb traumatiskt för Er den dagen någon av Er erkänner denna gärning och försöker förklara var hon är.

Tror sanningen kommer ifatt Er ändå och ert självbedrägeri kommer bli uppenbart för alla.

Hoppas ingen av Er tar självmord och tar hemligheten med Er i graven utan kan och vill leva och säga som det är och rentvå ditt/ert samvete.
Ditt samvete är inför någon annan än du själv! Du bestämmer själv. Om det är från människor eller eller annat som du känt känslomässigt därefter är upp till dig känna.

Vill du PM:a mig anonymt så gör det! jag ska försöka var så tolerant som möjligt.
Med dagens teknik kan Du med kontant kort mobilen som så gott vara anonym, bara försäljningstället där du köper kortet är o blir reggat.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in