Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Min fetning. He He, detta försvårar ju ytterligare anledningen att försöka ta honom på orden. Det spelar ingen roll hur många A4-sidor han än skriver med "egna ord" om saken, då han sett denna bil parkeras i Efterlyst i april 1996. Bilen som parkeras kör extrem sakta i en lång sekvens, vid en plats där det finns sneda rutor mot en rad träd. DETTA sätter sig lätt på näthinnan även på mig då jag inte behöver gå tillbaka till Efterlyst 1996 (YouTube) för att minnas. Jag som inte heller använde denna parkering mycket ofta då, "när man gjort något fuffens" och med då tillhörande ,extrem god lokalkännedom om denna parkering, som dessa två herrar hade.
Att han beskriver denna parkering ingående med någon kulle os v , BETYDER inte endast dugg. Detta måste alla begripa mot denna bakgrund som finns , när han säger det. Att han går till Polisen så fantastiskt sent med detta också, alltså EFTER han sett programmet ökar inte heller på hans trovärdighet direkt. Då när dessa två har hunnit bli rejäla ovänner dessutom.
Min syn på saken.
Vi kan sammantaget enkelt dra följande två slutsatser:
1) PK håller linjen om vad som hände, oavsett om det är i tråden eller i privata konversationer med mig och Prinzezzan. Det finns några få saker som han säger som är lite "lösa" och som man gärna funderar på ibland, men med tanke på att det hade gått 20 år när PK tog till orda i tråden, får man acceptera att det kan svaja i vissa beskrivningar. Notera också (igen!) att PK har beskrivit kontakterna med Rikskrim och så vidare för mig. Det finns inte på kartan så här långt att PK hittar på.
2) PU ljuger och slingrar sig. På centrala, viktiga och besvärliga frågor kunde han inte minnas, helt oväsentliga saker mindes han (!), han slingrade sig ofta, svarade ofta "goddag yxskaft" och inte minst: Varje gång som något blev särskilt obekvämt gällande händelser och så vidare drog PU "senare-kortet". Det var så många gånger som vi fick se honom svara att det "måste ha varit senare, tror 93/94".
Detta håller inte, IB03! PU undanhåller saker, och det inser även du.
Så: Det handlar faktiskt inte så mycket om vad PK skriver, utan om hur och vad PU svarar! Eller inte svarar alls ...
När det gäller PK:s beskrivning om sjukhusparkeringen hade det varit mycket enklare för PK om han bara hade skrivit till Prinzezzan att "PU:s bil stod där som det visades i Efterlyst". Men gjorde han det? Icke! PK beskriver invecklat utifrån sina minnen om var bilen stod parkerad. Man behöver inte vara särskilt bevandrad i psykologi och beteendevetenskap för att förstå att PK talar ur minnet.
Det finns ingenting som pekar på att PK kände eller umgicks med EA och PN. Mot den bakgrunden kan PK knappast inbegripa EA och PN i sina utsagor om var de skulle ha parkerat sina bilar efter "fuffens" (om de nu ens gjorde "fuffens"), det kunde han inte gärna veta. PK utgår ju från det som han vet, och det är om sitt eget och kompisarnas agerande i dylika situationer. En av dem som PK visste brukade parkera sin bil på sjukhusparkeringen ibland i "skarpt läge" var bland andra PU. Och just natten mellan den 13 och 14 juni 1992 hade PU parkerat sin bil där. Vem som helst förstår ju anledningen.
Och när det gäller att PK kontaktade polisen första runt 1996/1997 har ingenting med förtroendet för honom att göra, snarare kommer moral och civilkurage ifråga.
Jag beskrev tidigare med ett citat hur PK resonerade. Det citatet kommenterade du aldrig, märkligt nog. Jag tar det igen (PK:s uttalande):
"Det var ju så att man fick en tid att komma ner till polisen för att höra vad man hade att berätta. Alla kunde inte komma på samma dag. Det tog den tiden innan jag fick komma ner. Ca 14 dagar tog det nog. Det dröjde till 96 innan jag nämnde att per var hos mig på morgonen. (PK har även nämnt 97, min anm.) Jag talade med mitt x igår. Vi frågar oss också varför vi inte sagt något innan. Vi ställde frågan till oss själva om vi tagit fel på datum. men var helt enade om att per har inte kommit upp till oss någon annan gång sönder riven i ansiktet.så vi är enade om detta. Saken är den att hon har aldrig lämnat denna uppgift vad hon kan komma ihåg. Enda förklaringen som jag kan tänka mig är att vi ville inte anklaga en person som stod oss så nära utan att fråga honom vad han hade haft för sig den natten. men det blev aldrig läge, han var ju tillbaka dragen och höll sig undan. allt efter att tiden gick så blev det konstigare att ställa frågan . det blev som en mur mellan oss. 2 år senare tappade vi all kontakt. det är min förklaring."
I övrigt tycker jag att danskspåret med EA och PN är mycket intressant, även om det finns så mycket mer att gå på angående PU. Och igen då: "Hanna" sa att hon hörde
minst två upprörda mansröster, vilket öppnar för att det skulle ha kunnat vara tre mansröster. Trankärrsvittnet nämnde
tre/några (fler än två, således) oroliga ynglingar i en bil vid Trankärr på söndagsmorgonen. Sammantaget kan det faktiskt vara så att vi letar efter tre inblandade. Varför låsa fast oss vid bara två? PU, JF och PN? EA, PN och PU? Vi måste öppna upp tänket lite. Eller så var det bara en ensam gärningsman? PU ligger igen närmast att misstänka utifrån vad PK och inte minst PU själv har skrivit i tråden.