2023-11-05, 00:37
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Förstår hur du tänker men tycker situationen är ”över” innan händerna förstärker fallet.

Dags att se efterhandssnacket med Arteta 🫣

Ja, och då tillkommer ju nästa situation. Hur kan bollen studsa åt det hållet om Gabriel slängt sig framåt? 🧐 Oavsett om bollen tar på Joelintons hand eller ben så är det automatiskt offside.
Citera
2023-11-05, 00:47
Medlem
Drickbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontepsg
Ja, och då tillkommer ju nästa situation. Hur kan bollen studsa åt det hållet om Gabriel slängt sig framåt? 🧐 Oavsett om bollen tar på Joelintons hand eller ben så är det automatiskt offside.
Målgöraren är bakom boll och eftersom bollen går i sidled så kan man räkna bort att 2 spelare ska vara bakom boll. Ska se om jag kan se handsen efter sett Arteta show
Senast redigerad av Drickback 2023-11-05 kl. 00:58.
Citera
2023-11-05, 01:21
Medlem
jontepsgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drickback
Målgöraren är bakom boll och eftersom bollen går i sidled så kan man räkna bort att 2 spelare ska vara bakom boll. Ska se om jag kan se handsen efter sett Arteta show

Allt hänger på vem som var sist på bollen och jag har inte sett en enda repris som visar att det är Gabriel som rör bollen
Citera
2023-11-05, 08:24
Medlem
EnLitenFryss avatar
Man fattar ju att Arsenalfansen blir frustrerade, om inte annat för att de har "tre chanser" att målet ska bli bortdömt.

Som någon skrev i tråden upplever jag en konsekvens av VAR är att domare och assisterande låter bli att vinka/blåsa på saker de normalt dömt på, för att VAR ska reda upp det om de bedömt situationen fel. När så situationen är grå istället för svartvitt, blir det svårt för VAR att säga clear and obvious, och sen står ett mål som utan VAR aldrig skulle hänt.

Om man kikar på grejerna i tur och ordning:

1. Boll utanför spel - utan en tydlig reprisbild är det spela på. Vi har sett det förr, vi kommer se det igen. Det finns inte kameror att tydligt se alla linjer glasklart. Jag tyckte nog en liten bit av boll var i spel, men omöjligt att avgöra med blotta ögat. Goal-line-technology över hela planen hade behövts, men antar det är praktiskt omöjligt eller väldigt dyrt?

2. Knuffen - Två sträckta armar och Gabriel går ner, solklart väl?

Nä. Tycker inte det är så mycket knuff som att Joelinton försöker skapa utrymme och positionera sig att stöta in den, kamp om boll. Upplever inte en knuff, mer närkamp. Att Gabriel går ner beror på att han försöker ta sats och nicka undan den, men missar boll då han och Joelinton kämpar om den. Det här gissar jag dömts bort med VAR om domaren sett armarna, här brukar de ta det säkra, fega beslutet och ge försvarande lag frispark för att slippa klagomål i efterhand.

3. Offside - Omöjligt att avgöra med de reprisbilder jag sett. Knäckfrågan är om Gordons huvud eller fot är närmare mål än bollen, och där kan möjligen Gordons vänsterfot vara närmare mål än bollen när den "passas" från Joelinton. Och igen, kan man inte klart avgöra med de bilder man fått, kan man inte fälla.

Tänk stressen att sitta som VAR-domare och behöva bedöma tre jävligt tveksamma situationer i en toppmatch på någon minut? Inte en, utan tre. Fy fan. Hade behövt semester i 3 månader efter det.

Joelintons påstådda hands i uppbyggnaden har jag inte sett vettig repris på.

Som sagt, förstår Arsenalfansens frustration, men jag tycker ingen av situationerna är ett glasklart regelbrott. Jag tror främst frustrationen kommer från att man förlorar på målet, det är så mycket "chanser" att målet ska dömas bort, men gör inte det. Så nära men ändå så långt borta.
Citera
2023-11-05, 09:07
Medlem
bananjukkas avatar
Fyfan vad ocharmig fotbollen blivit med VAR. Sida efter sida med gråtande arsenalsupportrar som tycker att allt på hela jorden är emot dem. Nästa vecka är det Tottenhams eller United-spelares tur. Bölande komiker på Twitter skämmer ut sig för att favoritlaget får VAR emot sig. Lägg ner bara. Mängden diskussioner kring domslut har knappast minskat.
Citera
2023-11-05, 09:23
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjukka
Fyfan vad ocharmig fotbollen blivit med VAR. Sida efter sida med gråtande arsenalsupportrar som tycker att allt på hela jorden är emot dem. Nästa vecka är det Tottenhams eller United-spelares tur. Bölande komiker på Twitter skämmer ut sig för att favoritlaget får VAR emot sig. Lägg ner bara. Mängden diskussioner kring domslut har knappast minskat.

Det är inte bara eftersnacket som dras ner av VAR (som du säger, klagande från fans av olika lag den helgen VAR har berövat ens lag poäng) men matcherna får ju också lida av det. Det blir inte alls samma charm kring en match när det är 3 eller 4 olika VAR-situationer under 90 minuter och spelet pausas i 3-4 minuter medans det granskas. Mål kan man inte fira innan bollen är i spel igen - först då kan man andas ut och tänka "det verkar stå sig, skönt det".

Såklart var det frustrerande innan VAR när domslut blev fel men det kändes väl som ganska ovanligt i sammanhanget? Tycker även det är tråkigt att de ska in och millimeter-granska varje offside kring mål.
Citera
2023-11-05, 09:25
Medlem
bananjukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Det är inte bara eftersnacket som dras ner av VAR (som du säger, klagande från fans av olika lag den helgen VAR har berövat ens lag poäng) men matcherna får ju också lida av det. Det blir inte alls samma charm kring en match när det är 3 eller 4 olika VAR-situationer under 90 minuter och spelet pausas i 3-4 minuter medans det granskas. Mål kan man inte fira innan bollen är i spel igen - först då kan man andas ut och tänka "det verkar stå sig, skönt det".

Såklart var det frustrerande innan VAR när domslut blev fel men det kändes väl som ganska ovanligt i sammanhanget? Tycker även det är tråkigt att de ska in och millimeter-granska varje offside kring mål.

Du har helt rätt. Det största problemet med VAR är hur det påverkar under matcherna.
Citera
2023-11-05, 10:01
Medlem
Utsträckta händer i ryggen renderar nästan alltid avblåsning, väldigt förvånad att det målet godkändes. Men det största felet i matchen var ju att missa utvisningen på Havertz för den brutala satsningen. Genom att inte visa ut honom där gör man det i princip omöjligt att plocka ut Bruno - domare kommer alltid att försöka hålla det balanserat mellan lagen. Två missade solklara utvisningar är mycket värre än ett mål som "brukar" dömas bort men för en tämligen oskyldig förseelse.
Citera
2023-11-05, 10:11
Bannlyst
Dåliga lag får dåliga beslut mot sig. Se till att göra en bättre match nästa gång i stället för att grina sida efter sida på domaren.

Och nej - hela världen är inte emot er.
Citera
2023-11-05, 10:29
Medlem
Drickbacks avatar
Såg Arteta show i natt och något som fastnade är att han hävdar att de förlorade 3 poäng 😳 hur tänkte han då? Oavgjort hade varit rättvist.

Svårt att se Arteta undkommer någon form av straff för sina ord sett till vad andra straffas för.
Senast redigerad av Drickback 2023-11-05 kl. 11:26.
Citera
2023-11-05, 10:42
Medlem
Jag förstår Artetas frustration men hans hyckleri och patetiska gnällande gör bara att jag inte kan ta något av det han säger seriöst.
Det var inte längesedan som han satt på en presskonferens och försvarade VAR och domarkåren med att ”misstag sker”, ”de gör sitt bästa” och liknande. Var åtminstone lite konsekvent om du vill bli tagen på allvar och sitt inte och böla i TV.

Men han älskar väl att ha något som flyttar fokus från den högst mediokra insatsen igår.

OBS! Jag anser fortfarande att nivån på domarinsatserna såhär långt den här säsongen har varit under all kritik.
Diaz bortdömda mål mot Tottenham är en enorm skandal som inte ska kunna ske med VAR i bruk och är ett solklart exempel på en situation där VAR med all rätt ska gå in och häva domarens beslut. Hade allt fungerat som det skulle i den matchen så hade vi haft ett typexempel på varför VAR infördes, men nu blev det istället pannkaka och Liverpool snuvades på en förmodad seger.
Citera
2023-11-05, 11:58
Medlem
jontepsgs avatar
En sista sak för mig ang. gårdagens mål. Folk påstod att Gabriel redan börjat hoppa framåt, så att knuffen då inte spelar någon roll. Bland det dummaste jag hört. 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in