2023-11-04, 18:42
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Kapitalismen skulle inte fungera om alla satt och sparade sina pengar. Den bygger på att folk köper det nyaste.

Samtidigt så leder ett sparande från rika, till att förutom skapa trygghet/buffert/handlingsutrymme för de individerna, även möjligheter för att det kapitalet lånas ut till andra som spenderar det. Vilket i sin tur gynnar ekonomin. Så det är nationalekonomiskt en balansgång.

Om vi i Sverige kanske har för mycket lån och konsumerande med för stora kapitalrisker, så har man i vissa länder som Kina och Japan problem med deflation, och en krympande ekonomi (man sparar i dåliga och osäkra tider).

Men här uppfattar jag tråden att mer handla om vad som är bäst för individen, och inte vad som är bäst för samhället i stort.
Citera
2023-11-04, 18:44
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Vill man ha vänner så ska man inte låna ut nått och inte låna. Det är ett väldigt bra sätt att förstöra vänskap på. Affärer och pengar. Håll detta utanför vännsskaran.

Instämmer. En mycket god och sund rekommendation.
Citera
2023-11-04, 18:46
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Kan säga att det är jag som inte hänger med på nybils kostnaden. Kollade upp modellen nu, standard är över 400k.
Så ja det är lite till än vad jag trodde 😅

Medelpriset för en ny bil i Sverige är i dag 640 000.
Citera
2023-11-04, 18:58
Medlem
De måste lära sig att kompensera själva genom att leasa billigare bil och sälja Apple-watchen på blocket.
Nej, låna inte en krona till dem
Citera
2023-11-04, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Medelpriset för en ny bil i Sverige är i dag 640 000.

Haha ja du har rätt. Kollade nu på tillverkarens sida, rek. pris är 611k.
Privatleasa från 8.8k... Så ja det va ännu mer...
Härligt att folk leasar bilar för samma summa som vi kommer att ha i räntekostnad för vårt hus.
Senast redigerad av JanLilja 2023-11-04 kl. 19:40.
Citera
2023-11-04, 19:44
Avslutad
Citat:
Kapitalismen skulle inte fungera om alla satt och sparade sina pengar. Den bygger på att folk köper det nyaste.

... Hur tror du kapital byggs upp? En kapitalism utan kapital är lite motsägelsefullt!
Citera
2023-11-04, 19:48
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Två årsinkomster låter jävligt mycket. En svensk medianlön ger ca 25 000 netto, så det är 600 000 i sparkapital. Hur många kan spara ihop till en sån buffert?
Det handlar det ju inte om att spara ihop 600k första året som man går ut i arbetslivet utan anpassa sitt sparande efter ålder och situation så att man alltid har ett sparande i relation till de förväntade utgifterna. En ungdom kan lättare minska sina utgifter än någon som sitter med hus och barn. Därför behöver en ungdom ha mindre på banken. Däremot kan det ju vara så att sena ungdomsåren är bästa tiden att försöka spara ihop så mycket som möjligt, innan barn, villa och nyare bil dykt upp för att dammsuga plånboken tom.
Citera
2023-11-04, 19:51
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Hur hade ni agerat? Har ni varit med om liknande?
Ska dock understryka att min fru reagerade och blev orolig över situationen, och är mjukare än mig själv.Jag hade frågat vad fan de sysslar med i telefonen.

Jodå. Har haft liknande erfarenheter. Jag förklarade bara att jag inte har pengar att låna ut. Dock passa dig för att kritisera eller försöka förklara ekonomi för denna typ av individer-det slutar inte väl enligt mig. Låt dem sköta sitt och trassla inte in er.😎
Citera
2023-11-04, 19:53
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
... Hur tror du kapital byggs upp? En kapitalism utan kapital är lite motsägelsefullt!

Det är ju inte meningen att alla ska sitta på kapital, hur skulle de då vilja arbeta åt andra?
Citera
2023-11-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klagan
Jodå. Har haft liknande erfarenheter. Jag förklarade bara att jag inte har pengar att låna ut. Dock passa dig för att kritisera eller försöka förklara ekonomi för denna typ av individer-det slutar inte väl enligt mig. Låt dem sköta sitt och trassla inte in er.😎

Det jävligaste är ju när det pratas så jävla mycket om att man ska unna sig, åka på semester och ha det bra.
Sen skaffar man barn och har inte lagt undan pengar för att leva ens

Jag är ju inte den som håller tyst heller, speciellt om man börjar föra en diskussion med mig.
Men i detta fallet ska jag försöka att hålla mig utanför.
Citera
2023-11-04, 20:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Det är ju inte meningen att alla ska sitta på kapital, hur skulle de då vilja arbeta åt andra?

Kapital uppkommer inte i vakuum. Isf. kan man lika gärna tycka upp och gå över till Monopolpengar. Kapital uppkommer tack vare att man utför värdeskapande arbete och utveckling.
Citera
2023-11-04, 20:42
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Det är bara så man talar, eller måste hon rabbla en lång lista på hur du ska investera dina pengar så att du kan ta det bokstavligt och tycka att nä jag vill ha en procent mer på oljefonder utomlands.

Måste hon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in