2023-11-04, 14:57
Medlem
Ja, det är tyvärr rätt vanligt.
Jag har några såna par i släkten och bekantskapskretsen.
Något som är underligt är att dom flesta tjänar hyfsat, men väljer att göra idiotiska ekonomiska beslut.
Låna inte ut, kanske en enda gång för att slippa tjafs, dom kommer ändå aldrig att betala tillbaka.
Skyll på egen dålig ekonomi som orsak till att du inte vill låna ut.
Citera
2023-11-04, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Två årsinkomster låter jävligt mycket. En svensk medianlön ger ca 25 000 netto, så det är 600 000 i sparkapital. Hur många kan spara ihop till en sån buffert?

Jag har gjort det och man menar ju så klart efter skattade pengar. Vill du veta hur jag gjorde
Citera
2023-11-04, 15:07
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag har gjort det och man menar ju så klart efter skattade pengar. Vill du veta hur jag gjorde

Nja jag tror att det är klokare med en mycket mindre buffert och ett större investerande.
Citera
2023-11-04, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anal.Fabet
Ja, det är tyvärr rätt vanligt.
Jag har några såna par i släkten och bekantskapskretsen.
Något som är underligt är att dom flesta tjänar hyfsat, men väljer att göra idiotiska ekonomiska beslut.
Låna inte ut, kanske en enda gång för att slippa tjafs, dom kommer ändå aldrig att betala tillbaka.
Skyll på egen dålig ekonomi som orsak till att du inte vill låna ut.

Ska man ens behöva motivera. man ska bara säga nej och den som frågar om lån ska acceptera. Eller frågar dom snällt varför inte så, kan man ju säga som jag jag såg att du köper mycket onödigt, att ni lånar av någon ofta. Att ni har den där nyköpta saken som ni kan sälja.

har man en polare som inte är en evig slarver och det hänt något som sjukdom, blivit arbetslös gått i konkurs och det hänt en massa. Då kan man fan betala en hyra utan att det är en skuld ens. Särskilt om det finns barn med i bilden och personen visar papper på att dom gjort allt.

men socialbidrag finns även.
Citera
2023-11-04, 15:16
Avslutad
Ordnad ekonomi är allt.

Varje krona räknas.

Spara

Köp inte skräp

Undvik Ullared för allt i världen

Upprepa dessa meningar dagligen för nära och kära.
Citera
2023-11-04, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Nja jag tror att det är klokare med en mycket mindre buffert och ett större investerande.

Det är bara så man talar, eller måste hon rabbla en lång lista på hur du ska investera dina pengar så att du kan ta det bokstavligt och tycka att nä jag vill ha en procent mer på oljefonder utomlands.
Citera
2023-11-04, 15:18
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Allt kan hända i livet med flera olyckor på en och samma gång, en olycka kommer sällan ensam.

Hoppas du möts av denna attityd den dagen du gör bort dig!
Har man ett jobb som exemplet TS gav så är man definitivt en misslyckad individ om man inte har råd med sådana summor.
Citera
2023-11-04, 15:19
Medlem
zombie-nations avatar
Kapitalismen skulle inte fungera om alla satt och sparade sina pengar. Den bygger på att folk köper det nyaste.
Citera
2023-11-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ordnad ekonomi är allt.

Varje krona räknas.

Spara

Köp inte skräp

Undvik Ullared för allt i världen

Upprepa dessa meningar dagligen för nära och kära.

Spara är för förlorare, investera så att pengarna arbetar åt dig.
Ullared vill jag åka till för att kolla på feta valrossar till kärringar som slåss med kundvagnar.

Ullared är ju värt varje öre bara för den upplevelsen Handa gör man inte då lågpris redan finns hemma om man nu ens vill ha det ?

Upprepa i stället, "Köp bara på stigande trend"
Citera
2023-11-04, 15:24
Medlem
AccuratePeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Frugans syster fick köpt lägenhet till bra pris av släkting, bott i den i flera år.
Nu bor hon med sin fästman som tjänar bra över 40 varje månad som arbetare.
Alltid vetat att deras ekonomi är totalt oansvarig, men nu har det nått nya höjder.

Månaden har precis börjat och systern frågade frun om lån, bara 1500 men förra månaden ska de ha lånat flera tusen från annat håll.
Hur i helvete kan man leva så oansvarigt?

Intressant detta. Sedan pandemin drog igång har 4 bekanta till mig hört av sig i syfte att få låna pengar av mig. Lånade ut mellan 500-2000 kr och fick alltid tillbaka dem i slutet på månaden. Rädd för att de skulle ta en stor summa och inte betala tillbaka så sade jag till slut nej när de vill låna lite större summor.

Vet ej hur vanligt detta var under och efter pandemin men slogs av hur alla bara hörde av sig helt plötsligt och ville låna pengar.
Citera
2023-11-04, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Ska man ens behöva motivera. man ska bara säga nej och den som frågar om lån ska acceptera. Eller frågar dom snällt varför inte så, kan man ju säga som jag jag såg att du köper mycket onödigt, att ni lånar av någon ofta. Att ni har den där nyköpta saken som ni kan sälja.

har man en polare som inte är en evig slarver och det hänt något som sjukdom, blivit arbetslös gått i konkurs och det hänt en massa. Då kan man fan betala en hyra utan att det är en skuld ens. Särskilt om det finns barn med i bilden och personen visar papper på att dom gjort allt.

men socialbidrag finns även.
Allt är inte så enkelt som att vara stenhård.
Man kanske inte vill mista kontakten med någon.
En liten nödlögn om dåliga finanser kan undvika detta.
Citera
2023-11-04, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AccuratePeer
Intressant detta. Sedan pandemin drog igång har 4 bekanta till mig hört av sig i syfte att få låna pengar av mig. Lånade ut mellan 500-2000 kr och fick alltid tillbaka dem i slutet på månaden. Rädd för att de skulle ta en stor summa och inte betala tillbaka så sade jag till slut nej när de vill låna lite större summor.

Vet ej hur vanligt detta var under och efter pandemin men slogs av hur alla bara hörde av sig helt plötsligt och ville låna pengar.

Det är vanligt att folk på glid kör med den metoden för att föröka bygga upp ett förtroende. Dom lånar småsummor som lämnas tillbaka exakt på dan när dom lovat att det ska ske. Säger du nej så är inte du intressant längre och inte värd att lägga tid på. Sen går dom till attack med större summa sen kommer du inte höra ett ljud av dom.

Vill man ha vänner så ska man inte låna ut nått och inte låna. Det är ett väldigt bra sätt att förstöra vänskap på. Affärer och pengar. Håll detta utanför vännsskaran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in