2023-11-04, 13:18
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Låna av släktingar kanske inte är så vanligt,

Ja, det var just det som var min poäng, och som min kommentar (som du replikerade på med något annat) avsåg.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
men att leva hand till mun är det definitivt.

En helt annan sak, och något som jag själv kommenterat är ett problem (läs vad jag redan skrivit för inlägg i tråden).
Citera
2023-11-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Sen leasar de en bil som kostar en 200-300k nypris, ska gifta sig nästa år.

En bil för max 300k i nypris är ingenting att skryta med 😏

Men nej, låna inte pengar till folk du vill fortsätta vara familj med. Av ren princip, men också i förebyggande syfte.
Citera
2023-11-04, 13:30
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x555x
Ptoblemet ligger i att du bryr dig i vad de gör med sina pengar, de gör inget olagligt och vill ni inte låna ut pnegar så gör inte det, låter mer som du är avundsjuk på att det lever godare på fattig mark än du som lever på snål mark. 40k är inte mycket i lön. Om du tänker på att tomat kostar 60 kr kilo, samhället har bara inte hängt med i löneutvecklingen och på grund av kolletivavtal blir det svårt o förhandla upp, staten håller samhället i schakt.

Här handlade det inte om att inte ha råd att överleva, och köpa mat (inklusive tomater), utan att de inte hade råd till lyxkonsumtion av dyra klockor och elektronikprodukter från Apple.

Självklart är det inte olagligt att tigga av sina släktingar, men det har väl ingen påstått? Jävligt irriterad hade jag blivit, men olagligt? Knappast.
Citera
2023-11-04, 13:41
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Alkohol, droger, överkonsumtion för att passa in, anledningarna är många till en slösaktig livsstil…

1500kr och enstaka tillfällen kan allt hända, bilen går sönder tillsammans med varmvattenberedare, allt möjligt sker och händer.

Sluta tänk på vad alla andra gör och låt det inte bli en vana!

Om man inte har 1500 spänn över (och måste låna från andra) så är man en misslyckad individ
Citera
2023-11-04, 13:55
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panterino
En bil för max 300k i nypris är ingenting att skryta med 😏
Förvisso, men det är fortfarande tio gånger så mycket som en begagnad men fullt fungerade bil kostar.
Citera
2023-11-04, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Om man inte har 1500 spänn över (och måste låna från andra) så är man en misslyckad individ

Allt kan hända i livet med flera olyckor på en och samma gång, en olycka kommer sällan ensam.

Hoppas du möts av denna attityd den dagen du gör bort dig!
Citera
2023-11-04, 14:24
Medlem
Pungpuckels avatar
Det låter helt brutalt, jag vet inte hur vanligt fenoment är i sig, men i min lilla krets och bubbla så kan jag inte komma på något liknande.

En del ser bara de dyra grejerna och tänker att andra har, "då ska jag med".
Det dom måste lära sig, är att bilen/prylen är ett Resultat av hårt arbete.
Hårt arbete = Belöning, inte tvärt om!
Citera
2023-11-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Undrar hur många det finns därute av den här typen av vuxna barn och konsumtionsknarkare, svårt att avgöra, de flesta håller en stenhård fasad utåt och det blir svårt att få en siffra.

Detta är en av anledningarna till att ingen vet riktigt när det är en bubbla som obönhörligen kommer brista så småningom eftersom skådespelet fortsätter med sparpengar och lån i tanken. Vet flera som bakom fasaderna plockar sparpengar varje månad för att få det att gå ihop men inte ett spår av detta utåt, det är glada miner och pianotangenterna klickar perfekt på sociala medier.

Jag upplever att det är ganska många, hade en vän som tiggde av mig för tre månader sedan och det var ganska klent där i att sälja, Var nån pryl som åkte ut på Blocket för fyra gånger det jag misstänker att det faktiskt är värd och så har snacket gått innan

Det är mycket kreditlån på den här killen när han hade jobb. tror han snuddade på 40 i månadslön och han hade inte ens vuxengrejer som bil och sånt (men alla abonnemang på alla stremingtjänster ja det går tydigen bra). Han blev arbetslös och enligt mig så var han i kris innan han blev arbetslös men han körde på samtidigt som han började fatta att hmm det kanske är bra att ta tag i det.

Men allt babbel året bakåt har ju mest betått av, jag har bokat hotell i Berlin för jag och en polare ska se en Fotbollsmatch. kolla här på mitt nya fiskespö och så vidare. Sen ärver han hundra lax och det mesta betalar han av krediten på och jag bara vad fan har du över hundra lax i lån på kreditkortet. Det är som noll koll extra allt.

Sen har han alltså magen att krypa till mig bara för att få resten av månaden att gå i hop. men ändå kryper det fram att han har gått på nån spelning med mera med mera så han kniper ju inte hop plånboken.
En kul grej till, vi har hålt på med prepping här , laddat på oss burkmat och diverse för att vi är ett gäng som vill vara lite förberedda. lite så att man klarar sig en månad eller två om det händer något.

visar sig att han käkat upp alltihopa.

Det var hanns kris det, käkar upp beredskaspförrådet redan innan vi ens är inne i någon kris. Det är ju pinsamt.

Har en del såna "polare" men jag har tröttnat på det. Jag byter polare till folk som har lite bättre koll på vad dom håller på med för det tär lite. Det är liksom skillnad på folk som är i tillfällig kris eller evig. Säger inte upp kontakten men det blir trist att se det bara. Som att killen har fan inte ens råd att hänga med och grilla korv fast jag betalar allt, trängselavgift och bränsle och en hel bil.
Citera
2023-11-04, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det fetade kan jag helt enkelt inte begripa. Nu finns det ju många undantag, men de flesta stadgade personer i den åldern lever stabila liv med stabila inkomster. Säg att man är 60 år och jobbat i 35 år. Hade man sparat tusen kronor i månaden och bara lagt dem i en kaffeburk så bleve det 420 tusen kronor.

Många svenskar investerar mycket av sina pengar i boendet, t ex villa eller bostadsrätt. Sedan så kan man ju tycka att de flesta borde kunna spara lite mer än 50 000 kronor (om man kollar på FI-analysen som länkades tidigare här i tråden så verkar det som om ungefär en tredjedel av hushållen har mindre än 50 papp på kontot - detta enligt extrapolering av deklarationsuppgifter från 2012).

Kommer man upp lite i åldern kan jag tänka mig att det finns många som väljer att betala sina barns kontantinsatser eller betala av deras topplån osv - finns alltid hål att fylla om man inte har *väldigt* mycket pengar.
Citera
2023-11-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Det låter helt brutalt, jag vet inte hur vanligt fenoment är i sig, men i min lilla krets och bubbla så kan jag inte komma på något liknande.

En del ser bara de dyra grejerna och tänker att andra har, "då ska jag med".
Det dom måste lära sig, är att bilen/prylen är ett Resultat av hårt arbete.
Hårt arbete = Belöning, inte tvärt om!

Fast dom här avträdena lånar inte till en bil. Dom lånar till sånt som inte är löpande vuxensaker. en billigare flygresa. Dom lånar för att gå till närmsta pressbyrå för att köpa sexpack öl, en lipa cigg, tre chipspåsar, tre liter läsk. Två kilo smågodis. En ny tv fast dom har en hyfsad. Ett tv spel.

Allt givetvis på kreditlån och börjar du kolla så kommer det fram att dom inte ens känner till vad kreditkort är för något. Räntan kan vara uppåt 20% eller mer om man räknar på avgifterna.

Att låna till en bil skulle i sammanhanget ge vuxenpoäng.

Dom här människorna lånar tills dom är så belånade att banken säger nej och då är ju kronofogden nästa instans. Det är ju då livskrisen kommer när man inte kan äta tre chipspåsar och dricka tre liter läsk och röka en limpa varje dag längre. Då måste man gråta i mängder och gråt är ju inte för att det är högar med hål i skulder.

ingen kan få rätt på dom här , dom fattar först efter att Fogden hämtat tv spelet och soffan att det här är ju kanske allvarligt.

Här ovan menar jag ju fall för skuldfällan.

Vinnarna är ju dom som tog lån och köpte hus tidigt, det har ju ökat mer i värde än vad man kan drömma om att få i lön. Så d et där du sa att jobba hårt har inte stämt alls i 40 år faktiskt. Det är en myt som sprids av rika och är en ren lögn.

Det enda sättet som du har kunnat bli rik är att ta så stora lån du kan och äga.. Äg din bostad, massor med andra hus. Ska man starta eget så ska man ha anställda annars är det igen mening.

Äg, andras ska jobba åt dig, investera så att pengarna jobbar åt dig. Belåna dig högre och investera. Upprepa.

Det där med jobba hårt kan man skratta åt. Då ska man äga allt och sitta många timmer på kontoret med att kolla så att hjonen arbetar hårt så att du blir rik. Sen anställer man någon som gör det jobbet.
Senast redigerad av Brodrude 2023-11-04 kl. 14:58.
Citera
2023-11-04, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Jag håller fullständigt med dig ,trots vad tjommen under skrev !
Man ska ha MINST en månadslön i buffert eftersom man kan råka ut för något oberäkneligt..Sen så lånar man inte ut pengar till sådana som redan har förmycket att spendera, eftersom dom får lära sig att handskas BÄTTRE med sina sekiner, som tydligen är alldeles för lätt förvärvade och används till onyttigheter !
Citera
2023-11-04, 14:56
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
En annan rekommendation som den gamle finansministern Ann Wibble hade, och som jag själv rekommenderar, är att ha sparat undan ca två årsinkomster på banken i reservkapital. Det skapar ett lugn och säkerhet i den personliga ekonomin, och klarar av att hantera de flesta ekonomiska oförutsedda händelserna på ett bra sätt.

Två årsinkomster låter jävligt mycket. En svensk medianlön ger ca 25 000 netto, så det är 600 000 i sparkapital. Hur många kan spara ihop till en sån buffert?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in