2023-11-03, 10:17
Medlem
aaerligs avatar
En arabisktalande invandrarfamilj om jag hörde rätt språk i SVTs video.

Kan moder och fader vara besläktade och inneha en gen som barnen ärvt, som inhiberar metabolisering av något de ätit? Något vi andra klarar att bryta ner, men som för dem koncentreras i blodet? Har inget att jämföra med förutom CYP2D6 och individuell förmåga att metabolisera kodein.

Alternativt kraftig autoimmun respons mot tarmvävnad till följd av molecular mimicry pga okänd patogen där barnen ärvt föräldrarnas självantigen?

Föreligger viss orimlighet i ovan eftersom det inte hänt dem tidigare. Samtidigt skulle det i teorin kunna vara första exponeringen för den substans som inte kan metaboliseras eller den antigen som triggar.

Obs inte menat som en diskussion avseende släktgifte i Mellanöstern. Det är dock vanligt och så högt som 50% i vissa länder.
Citera
2023-11-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunwindsea
Hur skulle det annars ha gått till? Pappan fick säkert ånger och vart desperat när ambulans tog med dottern. Han kunde inte gärna ha berättat sanningen om att har förgiftat sin familj. Desperata människor som tar ett ödesdigert beslut och sedan ångrar sig. Väldigt sorgligt hur det än ligger till. Men chansen att en familj blir random förgiftad och dessutom på lite olika sätt gör ju att man direkt fattat misstankar om att pappan är förövaren. Polisen vet nog detta redan nu. Gäller bara att samla in bevis för att åtala pappan. Sen kan man ju skylla på vad som helst om man känner att det känns bra. Men att pappan mördade sin dotter är nog det man kommer att komma fram till.

Ok men det ligger väl till sällsynta fall att föräldern dödar barnet oxå ?. Jag menar vid kollektiva självmord så är det väl vanligt att man tar livet av hela familjen, vad är anledningen att han i detta fall ville döda barnet oxå. Det vanligaste är att pappan är svartsjuk och vill kräva hämd på mamman som varit otrogen och vill lämna förhållandet.

Sedan så måste han ha läst på hur man förgiftar någon utan att lämna några spår efter sig, för de har haft det svårt att hitta dödsorsaken. Jag tror att polisen har han under strikt uppsikt och kollar webb och mobil historik ifall han har sökt på något ovanligt. Förmodligen är det något svårt att hitta vid polisens undersökningar, det behövs nog noggrannare analyser som tar tid. Alt att polisen vet något men inte gått ut med vilka kort de sitter på
Citera
2023-11-03, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
Varför får pappan denna frågan:
"Hur kom det sig att du ringde 112? Varför trodde inte du att det var en vanlig magsjuka?
Jag vet inte. Det var värre. Det var inte vanliga kräkningar, säger han."

Din länk till artikeln gick inte att få med i citeringen så jag sätter in den här igen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/ambulans-var-hos-familjen-men-lamnade-de-bara-stack--3d6a6b?fbclid=IwAR2QrUXK8BY7vGRyo3MjUL61jvgKY05 UzImQdwhD0YdBqhpq7GdkC3OAp44

En liten ledtråd. Pappa fick lämna sjukhuset tidigt då han var minst förgiftad/drabbad. Hm hm 🤨
Undrar varför.
Citera
2023-11-03, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
Ok men det ligger väl till sällsynta fall att föräldern dödar barnet oxå ?. Jag menar vid kollektiva självmord så är det väl vanligt att man tar livet av hela familjen, vad är anledningen att han i detta fall ville döda barnet oxå. Det vanligaste är att pappan är svartsjuk och vill kräva hämd på mamman som varit otrogen och vill lämna förhållandet.

Sedan så måste han ha läst på hur man förgiftar någon utan att lämna några spår efter sig, för de har haft det svårt att hitta dödsorsaken. Jag tror att polisen har han under strikt uppsikt och kollar webb och mobil historik ifall han har sökt på något ovanligt. Förmodligen är det något svårt att hitta vid polisens undersökningar, det behövs nog noggrannare analyser som tar tid. Alt att polisen vet något men inte gått ut med vilka kort de sitter på

Har ingen åsikt om vad som är vanligt. Det kanske inte gick som pappan hade planerat. Vad vet jag.
Citera
2023-11-03, 10:30
Medlem
Citat:
En liten ledtråd. Pappa fick lämna sjukhuset tidigt då han var minst förgiftad/drabbad. Hm hm 🤨
Undrar varför.

Haha kan han ha fejkat kräkningarna rakt av ? Att han inte ens tagit något gift själv överhuvud taget och låtsat ha ont. Sånt går att fejka

Lutar åt att vi har att göra med en mäster manipulerar sjuk babbeluring då
Senast redigerad av Russiannotsweed 2023-11-03 kl. 10:33.
Citera
2023-11-03, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Predikanten
Har legionella diskuterats nåt? Antar att sjukvården uteslutit det. Men symptomen stämmer ganska bra.
Finns ÖHT inget i detta som skulle stämma med legionella. Det är en vattenburen sjukdom som smittar via vätskedroppar, typ i duschen. Ger inte heller magsjukeliknande symtom utan antingen feber (Pontiacfeber) eller lunginflammationssymtom.

TB som någon pratade om är också helt uteslutet.

Det har hela tiden pratats om magsjuka här. Något som kan vara viktigt och ingen berört: Enligt pappan var kräkningarna inte "normala". Det betyder eg bara att han inte tycker det är som de kräkningar han upplevt tidigare. Om man frågar vårdpersonal kanske de skulle beskrivit kräkningarna som "typiskt för noro/calici-virus"...
I detta fallet är det också viktigt att tänka på att vi haft EXTREMT lite magsjuka de senaste åren pga covid. Det innebär att många föräldrar med barn 0-5 aldrig sett "riktig" (normal) magsjuka hos sina barn, och än mindre en vinterkräksjuka. Om man då inte sett det kan jag mycket väl tänka mig att man beskriver dem som onormala.

Om man inte förstår eller förmår få i en person med en ordentlig långdragen kräksjuka tillräckligt med vätska blir de mycket snabbt uttorkade utan att man kanske förstår det. Om alla i familjen är sjuka är det ännu svårare eftersom ingen är frisk nog att ha kolla på hur mycket man får i sig och i barnen. Jag ser det inte som osannolikt att det är precis det som hänt här. Ambulansen borde fångat upp det, men det är möjligt att det var precis som det låter, när de var på plats var det en typisk magsjuka som man inte behöver åka in för. Sedan blev de snabbt uttorkade och mycket sämre och så gick det som det gick. Det är då fullkomligt logiskt att den som dog var den yngsta och mest sårbara individen, och den som klarat sig bäst är pappan.

Vi har inte tillgång till alla provsvar eller odlingar. Vi vet att det inte fanns några tydliga tecken på infektion, men magsjuka ger inte alltid mycket till CRP-stegring eller ökning av vita blodkroppar. Och bara stressen av att kräkas och vara uttorkad ger lika mycket svar.
Vi vet inte heller varför mamman och brodern intensivvårdades, kan mycket väl ha varit pga njursvikt, elektrolytrubbningar, eller något annat som inte har med magsjuka att göra. De kanske hade fått kräk i lungorna och fått en lunginflammation...
Senast redigerad av EBVVP35 2023-11-03 kl. 10:40.
Citera
2023-11-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boringno14
Nja, Legionella sprider sig i luft via vätskedroppar och inte mellan människor. Så att alla 4 skulle ha blivit sjuka i duschen samtidigt, med samtidig symtomdebut, tror du verkligen på det?

Det finns historiska fall där folk blivit smittade samtidigt från ventilationssystem osv. Inkubationstiden är relativt sett kort. De kan ha insjuknat ungefär samtidigt av det. Jag vet inte vad jag ska tro längre. Men det här är kanske inte en av de mer troliga teorierna.
Citera
2023-11-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBVVP35
Finns ÖHT inget i detta som skulle stämma med legionella. Det är en vattenburen sjukdom som smittar via vätskedroppar, typ i duschen. Ger inte heller magsjukeliknande symtom utan antingen feber (Pontiacfeber) eller lunginflammationssymtom.

TB som någon pratade om är också helt uteslutet.

Det har hela tiden pratats om magsjuka här. Något som kan vara viktigt och ingen berört: Enligt pappan var kräkningarna inte "normala". Det betyder eg bara att han inte tycker det är som de kräkningar han upplevt tidigare. Om man frågar vårdpersonal kanske de skulle beskrivit kräkningarna som "typiskt för noro/calici-virus"...
I detta fallet är det också viktigt att tänka på att vi haft EXTREMT lite magsjuka de senaste åren pga covid. Det innebär att många föräldrar med barn 0-5 aldrig sett "riktig" (normal) magsjuka hos sina barn, och än mindre en vinterkräksjuka. Om man då inte sett det kan jag mycket väl tänka mig att man beskriver dem som onormala.

Om man inte förstår eller förmår få i en person med en ordentlig långdragen kräksjuka tillräckligt med vätska blir de mycket snabbt uttorkade utan att man kanske förstår det. Om alla i familjen är sjuka är det ännu svårare eftersom ingen är frisk nog att ha kolla på hur mycket man får i sig och i barnen. Jag ser det inte som osannolikt att det är precis det som hänt här. Ambulansen borde fångat upp det, men det är möjligt att det var precis som det låter, när de var på plats var det en typisk magsjuka som man inte behöver åka in för. Sedan blev de snabbt uttorkade och mycket sämre och så gick det som det gick. Det är då fullkomligt logiskt att den som dog var den yngsta och mest sårbara individen, och den som klarat sig bäst är pappan.

Vi har inte tillgång till alla provsvar eller odlingar. Vi vet att det inte fanns några tydliga tecken på infektion, men magsjuka ger inte alltid mycket till CRP-stegring eller ökning av vita blodkroppar. Och bara stressen av att kräkas och vara uttorkad ger lika mycket svar.
Vi vet inte heller varför mamman och brodern intensivvårdades, kan mycket väl ha varit pga njursvikt, elektrolytrubbningar, eller något annat som inte har med magsjuka att göra. De kanske hade fått kräk i lungorna och fått en lunginflammation...

Det var inte den ”yngste mest sårbara individen” som dog dvs den 2-åriga sonen utan äldsta barnet, 4-åriga dottern.

Sen kan dödfallet absolut bero på massiv långvarig vätskeförlust men det förklarar inte själva orsaken.
Senast redigerad av viperstyle 2023-11-03 kl. 10:55.
Citera
2023-11-03, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
Haha kan han ha fejkat kräkningarna rakt av ? Att han inte ens tagit något gift själv överhuvud taget och låtsat ha ont. Sånt går att fejka

Lutar åt att vi har att göra med en mäster manipulerar sjuk babbeluring då
.
Finns mycket som kan driva en människa till ogärning. Vill inte blanda in etniska parametrar i detta men
Religon, Heder, Anseende, Stolthet, Manlighet etc
kan ju ställa till det för folk underbara beslut om vad som är rätt väg framåt i livet.
Bara att vänta så får ni nog alla svar. Tveksam på att dålig matolja är det rätta svaret.
Citera
2023-11-03, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Det var inte den ”yngste mest sårbara individen” som dog dvs den 2-åriga sonen utan äldsta barnet, 4-åriga dottern.

Hallå alla smartisar.
Ska vi gissa löpsedel?
PAPPA GIFT MÖRDADE SIN DOTTER
andra förslag?
Citera
2023-11-03, 11:01
Medlem
Citat:
Hallå alla smartisar.
Ska vi gissa löpsedel?
PAPPA GIFT MÖRDADE SIN DOTTER
andra förslag?

Lösryck inte andras inlägg från kontexten. Har du något att tillägga i diskussionen gör det eller sluta spamma tråden.
Citera
2023-11-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle

Sen kan dödfallet absolut bero på massiv långvarig vätskeförlust men det förklarar inte själva orsaken.

Min son kaskad kräks och skiter på sig varje år när han får vinterkräksjukan. Spyr ner halva lägenheten. Jag har aldrig ring 112 då jag vet att det ”antagligen” är vinterkräksjukan. Hade jag däremot förgiftat min egen son och då får uppleva hur han spyr och lider så hade jag ringt 112.
Dels av ånger och dåligt samvete samt för att rentvå mig vid frågan om varför jag inte ringde 112.
Fråga? Hur många här inne ringer 112 vid vinterkräksjuka?
Hur många här inne får panik och ringer 112 vid matförgiftning?
Hur många här inne har hört om att man kan dö av magsjuka?
Däremot om man vet varför någon kräks och då får panik för att man inser att dödlig utgång är resultatet. Hur många då skulle ringa 112?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in