Citat:
Ursprungligen postat av
Predikanten
Har legionella diskuterats nåt? Antar att sjukvården uteslutit det. Men symptomen stämmer ganska bra.
Finns ÖHT inget i detta som skulle stämma med legionella. Det är en vattenburen sjukdom som smittar via vätskedroppar, typ i duschen. Ger inte heller magsjukeliknande symtom utan antingen feber (Pontiacfeber) eller lunginflammationssymtom.
TB som någon pratade om är också helt uteslutet.
Det har hela tiden pratats om magsjuka här. Något som kan vara viktigt och ingen berört: Enligt pappan var kräkningarna inte "normala". Det betyder eg bara att han inte tycker det är som de kräkningar han upplevt tidigare. Om man frågar vårdpersonal kanske de skulle beskrivit kräkningarna som "typiskt för noro/calici-virus"...
I detta fallet är det också viktigt att tänka på att vi haft EXTREMT lite magsjuka de senaste åren pga covid. Det innebär att många föräldrar med barn 0-5 aldrig sett "riktig" (normal) magsjuka hos sina barn, och än mindre en vinterkräksjuka. Om man då inte sett det kan jag mycket väl tänka mig att man beskriver dem som onormala.
Om man inte förstår eller förmår få i en person med en ordentlig långdragen kräksjuka tillräckligt med vätska blir de mycket snabbt uttorkade utan att man kanske förstår det. Om alla i familjen är sjuka är det ännu svårare eftersom ingen är frisk nog att ha kolla på hur mycket man får i sig och i barnen. Jag ser det inte som osannolikt att det är precis det som hänt här. Ambulansen borde fångat upp det, men det är möjligt att det var precis som det låter, när de var på plats var det en typisk magsjuka som man inte behöver åka in för. Sedan blev de snabbt uttorkade och mycket sämre och så gick det som det gick. Det är då fullkomligt logiskt att den som dog var den yngsta och mest sårbara individen, och den som klarat sig bäst är pappan.
Vi har inte tillgång till alla provsvar eller odlingar. Vi vet att det inte fanns några tydliga tecken på infektion, men magsjuka ger inte alltid mycket till CRP-stegring eller ökning av vita blodkroppar. Och bara stressen av att kräkas och vara uttorkad ger lika mycket svar.
Vi vet inte heller varför mamman och brodern intensivvårdades, kan mycket väl ha varit pga njursvikt, elektrolytrubbningar, eller något annat som inte har med magsjuka att göra. De kanske hade fått kräk i lungorna och fått en lunginflammation...