2023-11-03, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
Varför får pappan denna frågan:
"Hur kom det sig att du ringde 112? Varför trodde inte du att det var en vanlig magsjuka?
Jag vet inte. Det var värre. Det var inte vanliga kräkningar, säger han."

Din länk till artikeln gick inte att få med i citeringen så jag sätter in den här igen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/ambulans-var-hos-familjen-men-lamnade-de-bara-stack--3d6a6b?fbclid=IwAR2QrUXK8BY7vGRyo3MjUL61jvgKY05 UzImQdwhD0YdBqhpq7GdkC3OAp44

Känns lite konstigt för just den frågan finns inte med i videon utan bara i artikeln.
Citera
2023-11-03, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisdoktorn
Precis som jag trott hela tiden. Den lilla flickan dog på grund av inkompetens hos sjukvården i Söderhamn. Sedan vad hon drabbades av är en annan sak.

Man ska passa sig för en bli sjuk på landsbygden.

Hehe Söderhamn landsbygd?

Drygt 12 000 personer i tätorten och drygt 25 000 i kommunen
Citera
2023-11-03, 09:26
Medlem
Jag tycker att ambulanspersonalen som kom till familjen första gången verkar ha gjort rätt. Familjen verkar inte ha haft andra symptom än sådana som kan förknippas med vanlig magsjuka. Pappan bekräftar ju också att dottern som dog var vid fullt medvetande. Det verkar inte ha funnits någon indikation på att familjen blivit förgiftad.

Det är lätt att vara efterklok.
Citera
2023-11-03, 09:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisdoktorn
Precis som jag trott hela tiden. Den lilla flickan dog på grund av inkompetens hos sjukvården i Söderhamn. Sedan vad hon drabbades av är en annan sak.

Man ska passa sig för en bli sjuk på landsbygden.

Nu är det såklart omöjligt att säga att flickan hade överlevt om hon kommit in några timmar tidigare. Sen kan man såklart inte kräva att ett litet sjukhus i nån håla ska ha kunskap om gifter som inte ens de stora universitetssjukhusen verkar ha. Fallet är unikt och sorgligt.
Citera
2023-11-03, 09:39
Medlem
Har legionella diskuterats nåt? Antar att sjukvården uteslutit det. Men symptomen stämmer ganska bra.
Citera
2023-11-03, 09:41
Medlem
carminaburanas avatar
Fy fan vad hemskt att se sin 4 åring dö så.

Man tänker att om alla i familjen blev sjuka samtidigt så borde ju nån av föräldrarna dra slutsatsen "just det, vi åt alla av X eller Y, det måste jag säga till ambulanspersonalen"
Citera
2023-11-03, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soxaro
Jag menar att pappan ser själv att hela familjen kräks på ett sätt som inte är vanligt, men sjukvårdspersonal kan inte se det?
De var dessutom dit tre gånger.
Och eftersom att dottern var så sjuk att hon sedan dog blir allt ännu konstigare att inte utbildad personal som är på plats tre gånger uppfattar allvaret.
Hela familjen blev dödligt sjuka, men sjukvårdspersonal på plats kunde inte se det pappan såg första gången han larmade, att familjen kräktes på ett ovanligt sätt, eller och som det står i artikeln
Det var inte vanliga kräkningar, säger han

Problemet är väl att folk är idioter. Jag har varit på akuten där folk som helt uppenbart är förkylda har kommit in. En minut inne hos läkaren och sen hemskickade. Före pandemin alltså.

I det här fallet kan det säkert även vara brist i kommunikationen.

När vi nu fått hela förloppet beskrivet så öppnar det för fler saker. Till och med en vanlig vinterkräkis kan va dödlig under detta scenario. De har så klart testat för det.
Senast redigerad av Kriminallen 2023-11-03 kl. 09:51.
Citera
2023-11-03, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Hörde bara ett litet klipp på TikTok där pappan beskrev sorgen efter dottern och smärtan när sonen frågade efter sin syster och jag tyckte att det lät väldigt genuint.

Hurra för alla lättlurade och naiva. Hurra hurra hurra.
Citera
2023-11-03, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Predikanten
Har legionella diskuterats nåt? Antar att sjukvården uteslutit det. Men symptomen stämmer ganska bra.

Inte omöjligt. Det som kanske talar emot är att de sagt att det inte är fara för andra boende i huset. Får man hem legionellabakterier så kan det sprida sig tänker jag.
Citera
2023-11-03, 09:56
Medlem
Boringno14s avatar
Nja, Legionella sprider sig i luft via vätskedroppar och inte mellan människor. Så att alla 4 skulle ha blivit sjuka i duschen samtidigt, med samtidig symtomdebut, tror du verkligen på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Inte omöjligt. Det som kanske talar emot är att de sagt att det inte är fara för andra boende i huset. Får man hem legionellabakterier så kan det sprida sig tänker jag.
Citera
2023-11-03, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russiannotsweed
Kan du länka intervjun ?
Blev inte han oxå sjuk men du menar att han förgiftade alla men även sig själv

Hur skulle det annars ha gått till? Pappan fick säkert ånger och vart desperat när ambulans tog med dottern. Han kunde inte gärna ha berättat sanningen om att har förgiftat sin familj. Desperata människor som tar ett ödesdigert beslut och sedan ångrar sig. Väldigt sorgligt hur det än ligger till. Men chansen att en familj blir random förgiftad och dessutom på lite olika sätt gör ju att man direkt fattat misstankar om att pappan är förövaren. Polisen vet nog detta redan nu. Gäller bara att samla in bevis för att åtala pappan. Sen kan man ju skylla på vad som helst om man känner att det känns bra. Men att pappan mördade sin dotter är nog det man kommer att komma fram till.
Citera
2023-11-03, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunwindsea
Hur skulle det annars ha gått till? Pappan fick säkert ånger och vart desperat när ambulans tog med dottern. Han kunde inte gärna ha berättat sanningen om att har förgiftat sin familj. Desperata människor som tar ett ödesdigert beslut och sedan ångrar sig. Väldigt sorgligt hur det än ligger till. Men chansen att en familj blir random förgiftad och dessutom på lite olika sätt gör ju att man direkt fattat misstankar om att pappan är förövaren. Polisen vet nog detta redan nu. Gäller bara att samla in bevis för att åtala pappan. Sen kan man ju skylla på vad som helst om man känner att det känns bra. Men att pappan mördade sin dotter är nog det man kommer att komma fram till.
// inte tog med dottern //
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in