2023-10-29, 20:34
Medlem
[quote=vraalaak|86235514]Och det måste vara bättre än att ha 100% investerat i en indexfond som rider några procent över inflationen över tid.[/QUOTE

Det vet jag inte. Men troligtvis inte. Hur mycket kan en raket gå upp?
Citera
2023-10-29, 20:34
Medlem
Har en kompis som levde på daytrading i ett par år. Han började med småpengar, några tusenlappar. Han la av med ett par miljoner på kontot. Men han slutade helt å hållet med aktier eftersom han blev utbränd på det.

Sen började han leva normalt liv med ett vanligt knegarjobb. Men kunde unna sig bättre bil/modernare hus och ingen nöd på pengar/utgifter.

Som sagt, jag känner bara en person. Den. Aldrig hört någon annan vän lyckats så bra med aktier.
Citera
2023-10-29, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Har en kompis som levde på daytrading i ett par år. Han började med småpengar, några tusenlappar. Han la av med ett par miljoner på kontot. Men han slutade helt å hållet med aktier eftersom han blev utbränd på det.

Sen började han leva normalt liv med ett vanligt knegarjobb. Men kunde unna sig bättre bil/modernare hus och ingen nöd på pengar/utgifter.

Som sagt, jag känner bara en person. Den. Aldrig hört någon annan vän lyckats så bra med aktier.
Om man har gjort riktigt bra aktieaffärer så skall man hålla tyst om det.
Citera
2023-10-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Om man har gjort riktigt bra aktieaffärer så skall man hålla tyst om det.

Det syns nog relativt enkelt om någon har gjort det, spenderas väl mer pengar. Du vet på resor och intressen. Som man fattar att deras lön inte hade klarat av. Folk har en tendens att unna sig om det finns mer pengar. Om man nu inte umgås med folk från övre klassen
Citera
2023-10-30, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Det syns nog relativt enkelt om någon har gjort det, spenderas väl mer pengar. Du vet på resor och intressen. Som man fattar att deras lön inte hade klarat av. Folk har en tendens att unna sig om det finns mer pengar. Om man nu inte umgås med folk från övre klassen

För mig stämde det inte alls, jag var aldrig någon som gillade att spendera mer bara för att jag gjorde stora vinster. Däremot märktes det kanske när jag i tidig ålder slutade arbeta och lämnade Sverige som ekonomiskt oberoende, men detta var ändå långt efter att ha gjort stora vinster under lång tid.

Nej en person som gillar investeringar och är bra på det kommer nog ofta istället att återinvestera vinsterna istället för att börja spendera och då syns det inte utåt alls hur bra man har lyckats.

Tycker för övrigt hela frågeställningen om det verkligen finns dem som tjänar på aktier, är mycket märklig. Självklart finns det många som gör det. Men du hittar dem inte hos klippare som köper och säljer ofta utan snarare hos dem som köper och behåller långsiktigt och helst inte går efter långskott. När jag började fanns det inte ens bra och billiga fonder som det gör idag och då var direktinvesteringar i aktier det bästa sättet för en småsparare. Idag däremot rekommenderar jag billiga indexfonder främst mot SP500.
Citera
2023-10-30, 07:55
Medlem
Hmm...

Beror på tålamod noll isåfall (vilket tyvärr många har när det gäller investeringar) och att man trycker på säljknappen och säger "det här är skit och jag ger upp" när man ser att värdet dykt 30%. Även de som gör något så trött som att köpa en indexfond eller en automatiskt genererad portfölj av de största tio företagen tjänar nästan alltid på det på en tioårshorisont.
Citera
2023-10-30, 12:01
Medlem
Jag som inte är en typisk flashbackare kan erkänna att om jag låtit bli att köpa och sälja aktier de senaste 10 åren och istället satt in pengarna på ett sparkonto med nollränta så hade jag förmodligen tjänat på det. Det beror egentligen inte på att jag köpt "dåliga" aktier utan mer att jag haft för dåligt psyke för aktiehandel. Tup paniksålt vid nedgång och glädjeköpt vid uppgång. Alltså precis tvärtom mot hur man ska göra.
Har dock hela tiden legat väldigt tung i guld så på det stora hela så ligger jag nog på plussidan ändå på totalen. Men det beror inte på min aktiehandel.
Citera
2023-10-30, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saamo
Jag som inte är en typisk flashbackare kan erkänna att om jag låtit bli att köpa och sälja aktier de senaste 10 åren och istället satt in pengarna på ett sparkonto med nollränta så hade jag förmodligen tjänat på det. Det beror egentligen inte på att jag köpt "dåliga" aktier utan mer att jag haft för dåligt psyke för aktiehandel. Tup paniksålt vid nedgång och glädjeköpt vid uppgång. Alltså precis tvärtom mot hur man ska göra.
Har dock hela tiden legat väldigt tung i guld så på det stora hela så ligger jag nog på plussidan ändå på totalen. Men det beror inte på min aktiehandel.

Så är det för de flesta av oss, bara att här på FB skriver de flesta när det går bra, och tiger under perioder när det går åt pipsvängen. Vilket kan ge den lite missvisande bilden att det "alltid" går bra för FBs finanselit.

Ett trick som funkar för mig, för att jag inte ska paniksälja vid nedgångar, är att verkligen se det kontot som långsiktigt. Tänk att det är pensionssparande, typ. Och ha bred riskspridning och månatliga överföringar, så du snittar ned dig även i nedgångarna. Då känns björnmarknader plötsligt inte helt meningslösa ändå.

Men ha inte allt sparande så, kanske max 10-15% av nettolönen. Lägg även undan 10-15% på högräntekonto för något kul på medellåg sikt (5 år). Resor, fritidshus, flygcertifikat - whatever floats your boat. Då minskar risken att man "paniksäljer" aktier, du kan tom gå in lite extra om du har torrt krut när du tror börsen har bottenkänning, och du har ett sparande som kommer att användas när du fortfarande är vid fysisk god vigör. Man för inte glömma bort att leva också
Citera
2023-10-30, 12:29
Medlem
zombie-nations avatar
För dem som har ett par hundra tusen handlar det om att inte förlora pengar. Vilken man gör om man har dem på ett sparkonto.
Citera
2023-11-02, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Det tror jag inte på. Har du någon källa? Index är väldigt missvisande om det är det du bedömer din slutsats på.

Har börsen totalt sett gått upp senaste 10,20,30,50 åren? Om ja så har jag rätt om nej så har jag fel.

Ett index är inte viktat men en indexfond kan vara viktade.

Jag utgår ifrån hur börsen totalt sett (inte bara enligt olika index) utvecklat sig.

Det är ganska enkelt egentligen. Ett litet exempel du har 100 bolag 90 går ner men 10 går upp som fan Totalt sett har dom här hundra bolagen gått upp men 90 har gått åt helvete. Om du la 1000kr på varje bolag från början så kommer du ha gått plus. Hade du viktat och haft dig är de inte säkert att du gått lus eller så hade du gått mer plus men hade du lagt precis lika mycket på alla så är du garanterat plus om dom totalt sett gick plus vilket börsen totalt sett gjort
Citera
2023-11-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Ett index är inte viktat men en indexfond kan vara viktade.
Bland annat är OMXS30 viktat.
Citera
2023-11-02, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Bland annat är OMXS30 viktat.

Hur menar du då?

Omxs30 Är ju dom 30 mest omsatta bolagen på stockholmsbörsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera