Citat:
Ursprungligen postat av
saamo
Jag som inte är en typisk flashbackare kan erkänna att om jag låtit bli att köpa och sälja aktier de senaste 10 åren och istället satt in pengarna på ett sparkonto med nollränta så hade jag förmodligen tjänat på det. Det beror egentligen inte på att jag köpt "dåliga" aktier utan mer att jag haft för dåligt psyke för aktiehandel. Tup paniksålt vid nedgång och glädjeköpt vid uppgång. Alltså precis tvärtom mot hur man ska göra.
Har dock hela tiden legat väldigt tung i guld så på det stora hela så ligger jag nog på plussidan ändå på totalen. Men det beror inte på min aktiehandel.
Så är det för de flesta av oss, bara att här på FB skriver de flesta när det går bra, och tiger under perioder när det går åt pipsvängen. Vilket kan ge den lite missvisande bilden att det "alltid" går bra för FBs finanselit.
Ett trick som funkar för mig, för att jag inte ska paniksälja vid nedgångar, är att verkligen se det kontot som långsiktigt. Tänk att det är pensionssparande, typ. Och ha bred riskspridning och månatliga överföringar, så du snittar ned dig även i nedgångarna. Då känns björnmarknader plötsligt inte helt meningslösa ändå.
Men ha inte allt sparande så, kanske max 10-15% av nettolönen. Lägg även undan 10-15% på högräntekonto för något kul på medellåg sikt (5 år). Resor, fritidshus, flygcertifikat - whatever floats your boat. Då minskar risken att man "paniksäljer" aktier, du kan tom gå in lite extra om du har torrt krut när du tror börsen har bottenkänning, och du har ett sparande som kommer att användas när du fortfarande är vid fysisk god vigör. Man för inte glömma bort att leva också