2023-10-28, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Finns mycket skrivet om aktieklippare och miljardärer som tjänar hur mycket som helst på aktier.

Och många vanliga Svenssons har tjänat bra på att spara i fonder.

Men bland vanliga Svenssons som jag träffat genom alla år på jorden tror jag aldrig jag har hört någon som tjänat på att handla med aktier. Visst, enstaka gånger som under fingerprintshypen så har man hört hur bra det går, men sådana tystnar alltid, och det verkar sluta i moll.

De som tjänar pengar i längden bland vanligt folk på aktier....finns dom?

De flesta som köper/säljer aktier eller rena fonder, de förlorar pengar i längden.

De som köper och behåller sina innehav har det lite bättre.

Det är ingen skillnad i aktiehandel, poker, eller något annat som innehåller både tur och skicklighet.
De flesta som håller på är inte tillräckligt bra på det.
Citera
2023-10-28, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Fast nu är det ju bevisat att en pilkastande apa slår experterna.

Och att vanligt folk tar det som "fakta" säger väl mer om hur människor fungerar än något annat.
Citera
2023-10-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX
För fyra-fem år sen var det idiotlätt att fatta att Tesla skulle explodera i värde.
De som köpte aktier för 14 dollar styck då har tjänat ganska mycket idag.

Alltid lätt att säga med facit i handen. Du som tycker att det var idiotlätt kan väl ge lite aktietips på aktier som kommer att explodera i värde framöver??
Citera
2023-10-28, 10:15
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Alltid lätt att säga med facit i handen. Du som tycker att det var idiotlätt kan väl ge lite aktietips på aktier som kommer att explodera i värde framöver??
Tror nog inte att det var det som menades, precis allt är lätt med facit! Enda som gäller är att läsa på och kolla av trender och (flocken), personligen är jag helt övertygad om att telefonin över kopparledningar är helt ute, likaså marknaden för hemvävda mattor! Däremot AI tåget kan vara intressant framöver, också toyotas ammoniakdrivmedels forskning, om du förstår tankegången!
Citera
2023-10-28, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koppen85
Nej, 1.15kr är baserat på hälften. Atlas delar ut 2.30kr per aktie årsvis 2023. 1.15kr i maj och 1.15kr i oktober i år.

Skickar dig en länk, ”scrolla” ner till utdelning så ser du.

https://www.atlascopcogroup.com/se/investor-relations/atlas-copco-share/share-information

Okej men pratar man om ett bolags utdelning så är det för året man förväntas mena

Lite konstigt att dela upp utdelningen för att sen slå ihop den i din uträkning varför inte ta 2.30 x antalet aktier direkt?
Citera
2023-10-28, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Okej men pratar man om ett bolags utdelning så är det för året man förväntas mena

Lite konstigt att dela upp utdelningen för att sen slå ihop den i din uträkning varför inte ta 2.30 x antalet aktier direkt?

Jag svarade på BernardLoutre:s inlägg. Han beskrev att han hört med sin bank gällande utdelningar. Han fick där reda på att det är två utdelningar per år och då är det inget konstigt att bli lite mer specifik. Du får räkna precis hur du vill :-)
Citera
2023-10-28, 10:58
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Om det är Atlas Copco B du äger och värdet är kring 170000kr så borde du äga runt 1359 aktier i bolaget. Om bolaget delar ut 1.15kr så borde du få 1563kr i utdelning och det per gång. Atlas delar ut två gånger per år, så årsvis får du ut 3126 i utdelningar. Bara en tanke :-)

Små pengar ju

Hade du köpt för samma summa i Volvo dvs 170 000kr delat på ca 218kr Volvo aktier så blir det 779 aktier som ger utdelning totalt på 14 kr o då får du närmare 11 000kr
Citera
2023-10-28, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Små pengar ju

Hade du köpt för samma summa i Volvo dvs 170 000kr delat på ca 218kr Volvo aktier så blir det 779 aktier som ger utdelning totalt på 14 kr o då får du närmare 11 000kr

Allt är ju relativt. Volvo går med kapitalöverskott och därmed bonusutdelning.
Senast redigerad av koppen85 2023-10-28 kl. 11:04.
Citera
2023-10-28, 11:04
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Allt är ju relativt.

Boliden hade du fått ännu högre avkastning. Jag tycker det ska synas på kontot att man investerat mycket pengar.

Hade jag gått till Donald Trump o sagt ” låna mig fem miljoner dollar så lovar jag att du får en vinst på 5000kr!” Så hade han slängt ut mig. Jag vill ha samma när jag investerar i aktier, det ska vara värt risken/min energi.
Citera
2023-10-28, 11:13
Medlem
Daytradat några dagar senaste månaden detta år.

Ligger upp 12 396 kr på färre än ca 5 köp & säljslut med Scandic aktien.

Inte så mycket men från 2001 när jag började handla med aktier med ca 20 års uppehåll ligger jag plus på aktiehandel vid varje deklaration.
Citera
2023-10-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Finns mycket skrivet om aktieklippare och miljardärer som tjänar hur mycket som helst på aktier.

Och många vanliga Svenssons har tjänat bra på att spara i fonder.

Men bland vanliga Svenssons som jag träffat genom alla år på jorden tror jag aldrig jag har hört någon som tjänat på att handla med aktier. Visst, enstaka gånger som under fingerprintshypen så har man hört hur bra det går, men sådana tystnar alltid, och det verkar sluta i moll.

De som tjänar pengar i längden bland vanligt folk på aktier....finns dom?

Ja, men då inte på klipp nödvändigt.

Jag har tjänat på aktier som Volvo, VBG, SAAB, Investor osv.. det blir ett alternativ till fonder.

Och man måste låta det ta tid och ha tålamod.
Citera
2023-10-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Tror nog inte att det var det som menades, precis allt är lätt med facit! Enda som gäller är att läsa på och kolla av trender och (flocken), personligen är jag helt övertygad om att telefonin över kopparledningar är helt ute, likaså marknaden för hemvävda mattor! Däremot AI tåget kan vara intressant framöver, också toyotas ammoniakdrivmedels forskning, om du förstår tankegången!

Jo men finns väldigt många AI företag, lite som IT bubblan med Framfab och Iconmedialab. Det man kan tänka på är att kanske köpa aktier i bolag vars produkter och tjänster man använder och finner attraktiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in